Chevrolet Bolt, som i Europa säljs som Opel Ampera-e. I bakgrunden skymtar den elbils-offensiv som General Motors planerat inför de kommande åren.
Inom de närmsta 18 månaderna ska General Motors lansera två nya elbilar baserade på existerande Opel Ampera-e.
Amerikanska biltillverkaren General Motors har presenterat sin framtidsstrategi för eldrivet. År 2023 ska de ha släppt 20 nya, helt eldrivna bilar. De två första av dessa presenteras inom ett och ett halvt år från och med nu och ska ”byggas på lärdomar på Chevrolet Bolt”, skriver General Motors i sitt pressmeddelande. I Europa går Chevrolet Bolt under namnet Opel Ampera-e.
– General Motors tror på en helt elektrisk framtid. Även om den framtiden inte kommer över en natt åtar sig GM att driva upp användandet och acceptansen för elektriska fordon, säger företagets chef för produktutveckling, Mark Reuss.
Diskutera: Vad tycker du om General Motors elbilsstrategi?
– General Motors tror på en helt elektrisk framtid. Även om den framtiden inte kommer över en natt åtar sig GM att driva upp användandet och acceptansen för elektriska fordon, säger företagets chef för produktutveckling, Mark Reuss.
Diskutera: Vad tycker du om General Motors elbilsstrategi?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det är nog samma strategi som de flesta större tillverkare tvingas till om de ska vara med på banan.
Inget trovärdigt utspel när GM inte ens kan få upp produktionsvolymerna och leverera Bolt/Ampera-e till kunderna som beställt...
Någon enstaka bil av varje modell får de kanske ihop.
Jag tvivlar inte på det amerikanska undret, för det har skett förr att de gått ihop sig i enad sak och då händer det så stort och snabbt att inget i land i världen kan mäta sig.
Det måste kännas surt nu för VW att göra botvandring där över i USA och bygga ut för eldrift och att de kommer inte att sälja mycket alls utan att USA själv tillverkar dem elbilar som amerikanen kommer att köpa i första hand.
Håller med föregående talare
Bensinen kostar kring motsvarande 5 kr litern i usa, vem vill köra elbil då?
Vidstige, det tycks ju finnas några eftersom man har svårigheter att täcka efterfrågan på Bolt.
Och så finns ju Tesla.....
GM stängde en fabrik, och vips kan de säga att de inte klarar att möta efterfrågan på Bolt... Det är inte någon dramatiskt hög efterfrågan på Bolt, det är GM som inte kan producera den. Samma historia med Tesla, de har en massa problem i sin fabrik, och det gör att de deraa kunder tvingas vänta. Jag tror Nissan ligger bra till, de verkar mer verklighetsförankrade än många andra och de lyckas t om tillverka bilarna. Leaf är världens mest sålda elbil, jag tror Nissans framgångar fortsätter med den nya modellen trots allt hype kring Tesla och GM Bolt. För Nissan kan leverera också, inte bara snacka.
Tja efterfrågan finns nog rullar ju faktiskt 100000 volt i USA http://www.hybridcars.com/top-selling-chevy-volt-crosses-100000-us-sales-milestone/
100.000 volt är en droppe i havet i jämförelse av den totala bilparken i usa som är 240 miljoner.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.