Den 5 maj 1993 gick en epok i svensk bilhistoria i graven. Då räckte Volvochefen Pehr G Gyllenhammar över nycklarna till den kvinnliga köpare som lagt vantarna på den sista Volvo 240-bilen som rullade ut från fabriken.
Enligt Volvo bidrog 240-serien starkt till att säkra den svenska biltillverkarens framtid. Den kom som en utveckling av 140-serien och presenterades i augusti 1974. Under de 19 år som modellen fanns i produktion såldes den i 2 862 573 exemplar.
Under sin livstid lyckades Volvo 240 med att göra en rad avtryck i bilvärlden. Modellen fick bland annat beröm efter krocktester av den amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten NHTSA, för att ha överlägset bäst åkandeskydd i sin klass. Enligt Volvo lade det grunderna för en ny säkerhetsstandard på den amerikanska bilmarknaden.
Volvos 240-serie lyckades även ta positionen som världens snabbaste herrgårdsvagn. Volvo 245 Turbo blev marknadens snabbaste femdörrarsbil, samtidigt som tvådörrarsmodellen enligt Volvo var överlägsen sina konkurrenter i Europas standardvagnsmästerskap.
Diskutera: Vad tycker du Volvos 240-serie?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
En bra och populär bil, men i mitt tycke otroligt tråkig att köra.
240 var en riktig traktor. Den till och med kändes som en traktor att köra.
Trång i sidled med inskjutande hjulhus i baksätet. Stor skuff, men den orkade inte bära lasten.
Definitivt slitstark men oerhört rostbenägen, riktigt dumt konstruerad, men det är klart: den skapades egentligen i början av 60-talet. Och då rostade alla bilar.
Men visst var 240 snabb i "standardvagnsmästerskapet", fast det vore fel att säga att det var särskilt mycket standard i de bilarna...
Jämfört med dagens bilar var väl de flesta på den tiden tråkiga att köra men man hade inte mycket att välja på. En hållbar "Laståsna" som gick utanpå det mesta i slitstyrka. Ofta kunde de köras 50-60.000 mil utan större problem, vilka nya bilar tros orka med det.
Ohhh, what a feeling!
Dinosaurie!
man får ta saker för vad dom är, jag blir iallafall glad när jag ser en välskött 240, det har börjat dyka upp renoverade 244 glt och turbo här i göteborg, härligt att se.
Motorjournalister som sitter i en Audi och fingrar på knapparna brukar skriva "Åh vilken kvalité". Vilka bilar finns kvar från 240-tiden? Förutom Volvo är det väl de Mercedes som inte rostat upp.
Fördelen (eller nackdelen beroende på hur man ser på saken) med 240 var att det mekaniska var överdimensionerat för att grejorna skulle hålla.
Med en hyfsad hammare kunde man laga det mesta själv, så är ju inte dagens bilar konstruerade direkt, på gott och ont.
Men nog blir man lite nostalgisk när ett fint tidigt exemplar dyker upp på någon cruising.
Skälet till att man fortfarande ser en och annan 240 är att det helt enkelt såldes så många av dem.
Har beskrivit tidigare hur jag körde in till vägkanten med en 240 av samma årsmodell som farsans 99. Jag var verkligt förbryllad. Volvon kändes så högbent och vek i alla riktningar och allt andades gammelbil. Saaben var så oerhört mycket mer körglädje. Till och med baksätet var bättre i Saaben - Dux-spiraler över hela dynan, även i mitten, och inga obehagliga hjulhus på ytterplatserna.
Medger att Volvo hade slitstarka motorer, men de spikade lätt på lågvarv och kändes inte lika moderna som i Saab.
Sen dess har mycket hänt, men inte saknar jag den fyrkantigt intetsägande 240 (trots att jag ägt en och kört ett flertal - eller just därför).
Visst tillverkades det fyra gånger fler Volvo 240 än SAAB 99. Och jag möter en 240 dagligen i trafiken. Men ser jag en 99 var fjärde dag? Ser jag en 99 ens en gång om året i trafiken? Hmm...
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.