Nästa artikel
16 år efter Europa – snart får amerikaner matrixljus
Nyheter

16 år efter Europa – snart får amerikaner matrixljus

Publicerad 19 februari 2022
Amerikanska bilköpare kan snart få uppleva adaptiva strålkastare för första gången. Det har nämligen varit förbjudet.

Den som kört med adaptiva kurvljus eller modernare så kallade ”matrixljus” på natten vet hur bra finessen kan vara. Att ljuset följer med vägen istället för att bara lysa rakt fram i en kurva höjer säkerheten avsevärt på natten eller under det mörka halvåret.

I vissa bilar kan systemet också blända av och ”bygga om” ljuskäglan för att lysa upp vägen så mycket som möjligt utan att ljuset sticker i ögonen för mötande bilister.

Men samtidigt som europeiska bilköpare kunnat avnjuta den här finessen i vissa modeller under många år, har amerikanska bilköpare blivit utan. I USA har bilar inte fått ha den här typen av strålkastare enligt lag.

Ljuset anpassas för att inte blända mötande bilister.

Nu ska dock den amerikanska myndigheten NHTSA snart färdigställa ett förslag på hur lagen kan ändras. Detta efter ett förslag från Toyota som lämnades in redan 2013.

– Vi prioriterar säkerheten för alla på landets vägar, oavsett om de befinner sig i bilen eller utanför. Ny teknologi kan hjälpa oss att nå det målet snabbare, säger Steven Cliff på NHTSA.

Tekniken har varit tillåten på europeiska vägar ända sedan 2006, men det är alltså först 16 år senare som amerikanska myndigheter planerar att införa finessen. NHTSA har fått kritik från flera håll för att USA halkar efter många andra länder med den här typen av teknik.

Citroën DS kunde skryta om kurvljus långt innan det blev vanligt.

Förbjudet sedan över 50 år
  • 1967 infördes en lag i USA som innebar att halvljus och helljus inte fick användas samtidigt. Det tolkar biltillverkarna som att adaptiva strålkastare är förbjudna.
  • Adaptiva strålkastare, ofta kallade ”matrixljus”, har en sensor som läser av vägen framför bilen och upptäcker mötande bilister.
  • Föraren kan köra med helljuset på även med mötande trafik eftersom ljuskäglan anpassas och ”byggs om” löpande.
  • Mer avancerade system kan också skapa symboler på vägen framför bilen med ljuset, till exempel navigationspilar.
  • Strålkastare med kurvljus som följde rattens rörelser har funnits sedan det tidiga 1900-talet. Automatiskt helljus fanns i flera GM-modeller med start under 1950-talet.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (8)

  • 21 februari 2022 SnookerPro, du blandar ihop…
  • 21 februari 2022 saabnisse skrev: SnookerPro…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.