"Är jag ensam om att ha råkat ut för detta? Kan jag kräva säljaren att åtgärda detta utan kostnad för mig?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Ett problem har visat sig på min VW Passat Alltrack. På strålkastarna har det släppt vad som verkar vara klarlack enligt personer inom branschen. Bilen är av årsmodell 2014 och har innan jag köpte den för snart tre år sedan gått som företagsbil. Där jag köpt bilen förklarar man det med, att bilen har tvättats i automatisk biltvätt med avfettning. Detta blir då resultatet eftersom avfettningsmedlet i automattvättarna är så starkt frätande att det luckrar upp klarlacken på lyktornas utsida, vilket avvisas av andra branschföretag. Jag har lusläst avsnittet i instruktionsboken som handlar om tvätt av bilen och hittar ingen sådan information. Har ni hört talas om detta eller är jag ensam om att ha råkat ut för detta? Kan jag kräva säljaren att åtgärda detta utan kostnad för mig? Vid köpet av bilen fick jag förlängd garanti (Försäljargaranti) med ett år. Denna gick tyvärr ut den 20 oktober 2019. Så det blir en stor kostnad för mig om båda strålkastarna måste bytas.
Tommy Gustafsson
Svar:
Utifrån det som beskrivs samt de bifogade bilderna är det lätt att misstänka att det handlar om en strålkastare som i något sammanhang blivit renoverad. Det finns i dag produkter som innebär att man slipar ner glaset med ett fint slippapper och sedan lägger på ett lager klarlack. Detta är inte en reparationsmetod som är godkänd enligt våra riktlinjer. Framför allt är det vanligt om den ena strålkastaren byts ut på grund av inträffad felaktighet/skada. Då skiljer sig glansen mellan strålkastarna och därför renoveras den andra enligt den beskrivna metoden. I original är plasten homogent gjuten varför en delaminering enligt bilderna inte är möjlig. Det gör att vi misstänker att denna strålkastare kan vara efterbehandlad.
Marcus Thomasfolk, Kommunikationschef VW Group
Svar:
Jag lutar också åt att det skett någon form av restaurering av strålkastarlinsen, som uppenbarligen misslyckats. Det finns ett antal sådana produkter på eftermarknaden. En metod som godkänts av MRF är Hagmans system. Kanske ett sätt att återställa lamporna. Vem som ut-
fört behandling eller vem som ska ta ansvar är dessvärre oklart.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaren?
Fråga:
Ett problem har visat sig på min VW Passat Alltrack. På strålkastarna har det släppt vad som verkar vara klarlack enligt personer inom branschen. Bilen är av årsmodell 2014 och har innan jag köpte den för snart tre år sedan gått som företagsbil. Där jag köpt bilen förklarar man det med, att bilen har tvättats i automatisk biltvätt med avfettning. Detta blir då resultatet eftersom avfettningsmedlet i automattvättarna är så starkt frätande att det luckrar upp klarlacken på lyktornas utsida, vilket avvisas av andra branschföretag. Jag har lusläst avsnittet i instruktionsboken som handlar om tvätt av bilen och hittar ingen sådan information. Har ni hört talas om detta eller är jag ensam om att ha råkat ut för detta? Kan jag kräva säljaren att åtgärda detta utan kostnad för mig? Vid köpet av bilen fick jag förlängd garanti (Försäljargaranti) med ett år. Denna gick tyvärr ut den 20 oktober 2019. Så det blir en stor kostnad för mig om båda strålkastarna måste bytas.
Tommy Gustafsson
Svar:
Utifrån det som beskrivs samt de bifogade bilderna är det lätt att misstänka att det handlar om en strålkastare som i något sammanhang blivit renoverad. Det finns i dag produkter som innebär att man slipar ner glaset med ett fint slippapper och sedan lägger på ett lager klarlack. Detta är inte en reparationsmetod som är godkänd enligt våra riktlinjer. Framför allt är det vanligt om den ena strålkastaren byts ut på grund av inträffad felaktighet/skada. Då skiljer sig glansen mellan strålkastarna och därför renoveras den andra enligt den beskrivna metoden. I original är plasten homogent gjuten varför en delaminering enligt bilderna inte är möjlig. Det gör att vi misstänker att denna strålkastare kan vara efterbehandlad.
Marcus Thomasfolk, Kommunikationschef VW Group
Svar:
Jag lutar också åt att det skett någon form av restaurering av strålkastarlinsen, som uppenbarligen misslyckats. Det finns ett antal sådana produkter på eftermarknaden. En metod som godkänts av MRF är Hagmans system. Kanske ett sätt att återställa lamporna. Vem som ut-
fört behandling eller vem som ska ta ansvar är dessvärre oklart.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaren?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Renovera "glaset" på en 2014?
Ha ha vem går på det?
Inte ens VW kan väl ha så usel kvalitet att de måste renoveras så fort...
En en vecka gammal bil kan få en skada, i lack eller lykta. Borde den hålla då bara för att den bara är en vecka gammal??
Som vanligt oseriösa kommentarer från N-iklas, som självklart anser att hade det varit en Opel hade deras plastlyktor hållit i 200 år utan renoveringsbehov av ytan.....
Självklart kan en 5-6 år gammal bil som rullat mycket väg med gott om småstensprut fått en halvtaskig yta som någon hemmaklåpare fått för sig snygga till med slippapper och nån hinna....
Ytan ser alldeles för slät och blank ut för att ha klarlackats, så frågan är vad detta är? skumt
Det ser ut som en lekmannareparation.
Kört VAG-bil på riktiga skitvägar och det där har aldrig uppstått trots stenskott och grussprut.
Kan ju faktiskt vara nån typ av lackbehandling, men lite väl tjockt skikt...... hmm
Man kan ta den slutsatsen att det inte är originalet. Så får man renovera det på något sätt. Det brukar inte vara svårt eller dyrt. Det inleds av några steg slipning och till sist brukar det vara nån sorts klarlack. Viktigt att det är 2K (som Hagmans) om det skall motstå avfettning.
Förr blev "plastglasen" gula i Sverige efter många år. Här i Spanien blir de vita uppepå där solen träffar i 90 grader efter 3-4 år. Tacka vet jag gamla hederliga glas, 31 år på Volvon och naturligtvis inga problem. Lämnade in för polering och tydligen klarlackad och idag några år senare flagnar klarlacken sakta bort. Har börjat täcka över/solskydda lyktorna vid parkering.
Håller helt med VW i den här frågan. Ser ut som ett fuskjobb där någon polerat upp de slitna lyktorna och lagt ett lager klarlack på för att de ska se fina ut. Och nu släpper lacken. Det lättaste är väl att slipa ner eländet och göra en ordentlig plastpolering utan lack.
Skulle nog inte tro att det är tvätten som knäckt lacken, utan lamporna i sig, torkar nog sönder den klena klarlacken tills den flagnar. Xenonlampor brukar kunna ha en ganska rejäl UV-komponent som förstör plaster med tiden.
N-iklas: Jag kör nästan uteslutande motorväg. Efter 4-5 år har samtliga av mina bilar set ut som skit i strålkastarglaset fram. Volvo. Saab. VW. BMW. Bor man på motorvägarna med bilen är det som att åka genom en bläster varje gång man är ute. Jag tror definitivt att plasten är klarlackad för att den ska se "fräsch" ut inför försäljning. Typ 5 minuters jobb med lite färdiga maskeringar för årsmodellen hos rekondfirman.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.