Konkursförvaltarna har nu lämnat in konkursbouppteckningar till Vänersborgs tingsrätt. Där framkommer att de tre konkursade Saabbolagen, det vill säga Saab Automobile AB, Saab Automobile Tools AB och Saab Automobile Powertrain AB, har en sammanlagt skuld på cirka 13 miljarder kronor.
Tillgångarna är cirka 3,6 miljarder kronor vilket innebär att bristen i konkursbona uppgår till cirka 9,4 miljarder kronor. Enbart Saab Automobile AB står för 11,3 miljarder kronor av den totala skulden.
De tidigare Saabanställda har fordringar i konkurserna på 513 miljoner kronor, som inte täcks av lönegarantin, och de som varit anställda på Saab Automobil AB kan för närvarande inte vänta sig någon utdelning från konkursboet. Detta enligt sammanfattningen av konkursbouppteckningen.
Bland spekulanterna som nu måste lägga sina slutbud finns bland annat kinesiska Youngman och indiska Mahindra.
Diskutera: Vad tycker du om Saabaffären?
Medelvärde | Halvljus | Helljus |
---|---|---|
Längd, m | 99 | 186 |
Bredd, m | 25 | 18 |
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det ska verkligen bli intressant att se vem som "vinner".
Jag tror knappast att mitt bud räcker, tyvärr.
På något sätt känns det både nödvändigt och bra att bolaget till slut tvingas göra upp med sig självt.
Mja, nu är det väl knappast bolaget som gör upp, det är väl förvaltarna?
saabnisse, har du erbjudit pengar för att få en skuld på 13 miljarder? Du kan få överta en något mindre skuld från mig till en överkomlig summa ;)
Jag har liksom Viktor Muller en rent filantropisk inriktning och övertar givetvis alla skulder oavsett storlek mot skälig ersättning.
saabnisse, det kan jag hänga med på. Men att betala för att överta skulder känns som dubbel minus. Och inget sådant dubbelminus som blir plus i slutändan som i matematiken :)
Spännande såpa det här iallafall.
Hela affären är otroligt illa skött! Hur kunde regeringen vara så passiv och inte förhindra att produktionen stoppades? Hur kunde man sälja till en person med den bakgrund som Muller visade upp? Hur kunde han ta ut 10 miljoner i bonus från ett förlustföretag? (Vågar han nu träffa de kineser som satsat pengar i företaget?) VAD INNEBÄR TROLÖSHET MOT HUVUDMAN? En fråga är också: Vad var det man hade att sälja och som kineserna lämnade bud på? GM tycks ju ha ägt de flesta rättigheter! Jag tror man skulle ha försökt sälja till Subaru, som man ju redan haft visst samarbete med! Inte minst efter katastrofen i Japan, borde japanska tillverkare sprida riskerna när det gäller deras produktion. Subarus 4-hjulsteknik i SAAB-typisk "kostym" kunde blivit en succe! Som gammal SAAB-fan blir man gråtfärdig!
Synd att märket var svenskt. I annat fall hade det funnits kvar.
Det är inte 13 miljarder i skuld. Det är 13 miljarder plus 2,2 miljarder till, där de senare är värdet på preferensaktier till GM som ersättning för de pengar man pytsade in i Saab vid Spykers övertagande.
Något stinker riktigt illa här.
Men det finns säkert en holländare som gett en viss sportbilstillverkare ett skapligt pengatillskott.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.