Bilvärlden är upp-och-ned just nu. Flera viktiga bilmodeller som skulle ha lanserats för länge sedan har försenats. Kriget i Ukraina, bristen på komponenter samt nedstängningar och svåra värmeböljor i Kina har satt hård press på leveranskedjorna.
För bilköparna märks det på att utlovade bilmodeller inte alltid dyker upp i tid. I den här artikeln listar vi fem elbilar som många nog hade förväntat sig skulle vara lanserade och klara vid det här laget, men som det kanske fortfarande kan vara värda att vänta på.
Fisker Ocean
Elbilsmodellen Fisker Ocean som ska locka med hög tekniknivå och hållbar interiör har fått en svensk prislapp. Fisker startades redan 2007 och sålde den extremt udda sedanmodellen Karma med en bensinmotor som räckviddsförlängare. Det ”nya” Fisker grundades 2016 och koncentrerar sig istället på elbilar.
Modellen blev officiell redan i mars 2019 och priserna i USA presenterades i slutet av 2021. Som det ser ut nu ska de första leveranserna ske under 2022, tre år efter lanseringen.
Lightyear One (eller Zero)
Den här extremt aerodynamiska elbilsskapelsen fick mycket uppmärksamhet när den presenterades i juni 2019. Produktionen skulle starta 2021 men än så länge har vi inte sett röken av någon Lightyear One, eller Lightyear Zero som den numera heter.
Den som bor i soligt klimat ska kunna ladda upp till sju mil per dag och även med molnigt väder ska solen kunna ladda bilen med 3,2 mil per dag, ett påstående som fått många att ställa sig kritiska – det skulle i så fall innebära ett stort genombrott för solcellstekniken jämfört med tidigare försök. Bilen ska byggas av finska Valmet.
Lucid Air
”Jag tror det blir tidigt 2022 som vi börjar se bilar på vägarna i Sverige”, sa chefen för relativt nystartade elbilsuppstickaren Lucid Motors i en intervju med Vi Bilägare för två år sedan. Så blev det inte. Den första modellen Lucid Air blev försenad, och nu är det oklart när elbilsmodellen ska börja levereras till svenska köpare.
Först ut blir Lucid Air Dream Edition med lång räckvidd och 1 126 hästkrafter som byggs i ”väldigt begränsad” upplaga. Det märks på prislappen som ligger på 1 920 800 norska kronor. Med svensk moms blir det 2,4 miljoner svenska kronor, vilket är 660 000 kr mer än (visserligen inte riktigt lika snabba) Mercedes-AMG EQS 53 4Matic+.
Sono Sion
En billig, simpel och praktisk elbilsmodell med gott om plats och solceller som ska ge längre räckvidd – det är idén bakom Sono Motors. Idén till elbilen Sion kom redan 2012, och några år senare drog flera så kallade crowdfundingkampanjer igång för att få in pengar.
Hittills har pengarna inte räckt till att sätta bilen i serieproduktion och nu börjar många undra vad som händer. Företaget skickar fortfarande ut uppdateringar om hur utvecklingen går, men någon serietillverkning har det ännu inte blivit. Trollhättan var med i ”kampen” om att få bygga Sono Sion men tidigare i år stod det klart att uppdraget går till finska Valmet.
Tesla Model S och Model X
Det är länge sedan Tesla slutade sälja Model S och Model X i Sverige. Modellerna har visats i uppdaterat utförande och de allra starkaste och snabbaste Plaid-versionerna har nu fått svenska prislappar. Men de något billigare Dual Motor-versionerna, som lär locka betydligt fler köpare, lyser fortfarande med sin frånvaro.
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.