Det har dykt upp flera nya auktionssajter för entusiastbilar. Bilweb Auctions har fått konkurrens av Bidders Highway och internationella Collecting Cars som först lanserades i England.
Bara i år har de tre auktionssajterna förmedlat försäljning av bilar för långt över 40 miljoner kronor, enligt en genomgång Vi Bilägare gjort. Säljaren sätter ett reservationspris som behöver uppnås för att bilen ska säljas och om det blir affär genomförs den direkt mellan köpare och säljare.
Bilweb Auctions har sålt flera riktiga lågmilarbilar de senaste månaderna, bland annat en Saab 900 Aero T16 som inte ens rullat 3 000 mil under 35 år. Den gick för 536 000 kr. Men det finns flera andra exempel på entusiastbilar som sålts betydligt dyrare än så. I den här artikeln listar vi bilarna som fått köparna att öppna plånboken mest. Vi fokuserar på bilar som är minst tio år gamla.
Den dyraste bilen som såldes under förra året verkar vara en Porsche 911 som ”förädlats” av specialisterna hos Singer. Den gick för hela 6,75 miljoner kronor hos Collecting Cars.
Bentley 3 1/2 litre Park Ward Streamline 1933
Slutpris: 1 500 000 kr
Med specialbyggd så kallad ”streamlinekaross” och 23 år i samma ägo är det kanske inte så konstigt att en Bentley från 1930-talet toppar listan över bilarna som sålts dyrast på auktion hittills i år. Bilen importerades till Sverige på 1980-talet och beskrevs vid lanseringen som ”den tysta sportbilen”.
Porsche 911 GT3 RS 2004
Slutpris: 1 349 000 kr
De tidiga GT3- och GT3 RS-versionerna av Porsche 911 har ökat kraftigt i värde de senaste åren. En av anledningarna är den klassiska så kallade Mezger-motorn, uppkallad efter motoringenjören Hans Mezger, som ofta hyllas i entusiastkretsar. Jämfört med dagens modeller är effekten låg men prestanda saknas knappast ändå, tack vare den låga vikten. Det här exemplaret hade rullat knappt 4 000 mil och totalt byggdes bara 682 exemplar.
Jeep Grand Wagoneer Woodland Restomod
Slutpris: 1 000 000 kr
Suvar är inget helt nytt begrepp. Terrängbilar med guldkant har funnits länge och en av de första var Jeep Wagoneer som kom redan på 1960-talet. 20 år senare lanserades Grand Wagoneer med högre prislapp och lyxigare utstrålning. Den här bilen är dock i grunden en Jeep Wrangler av förra generationen med 3,6-liters V6-motor. Ovanpå den har skalet från Grand Wagoneer kombinerats med modernare interiör.
Ford Mustang Fastback 351 Cleveland 1967
Slutpris: 855 000 kr
En renoverad Ford Mustang brukar sällan säljas billigt, och så blev det inte heller den här gången när en Mustang Fastback från 1967 gick under klubban. Bilen är svensksåld och renoverades under tio års tid. Snygga originalkulören Highland Green och utbytt motor och växellåda kan säkert ha gjort sitt till för att skruva upp prislappen.
Porsche 911 T Targa 1972
Slutpris: 800 000 kr
Vissa bilar ser mer tidstypiska ut än andra, och just det här exemplaret av Porsche 911 Targa lackerad i ”Bahama Yellow” ser mer 1970-talsmässig ut än allt annat. Bara två ägare sedan ny, renoverad under två års tid och uppgraderad med 2,7-litersmotor. Bara att öppna upp targataket och sticka iväg på söndagstur!
Ford Mustang GT-A Fastback 390 1967
Slutpris: 743 000 kr
Ännu en Ford Mustang från 1967 på listan, den här lackerad i ”Acapulco Blue Metallic” med svart vinylinteriör. Motor och växellåda ska ha renoverats från grunden och interiören ska vara i gott skick efter alla år.
Mercedes 230 SL Pagoda 1966
Klassisk modell med en design signerad Paul Bracq och Béla Barényi som står för några av de mest ikoniska Mercedesmodellerna genom tiderna. Det här exemplaret såldes nytt i Italien till en svensk ingenjör som sedan tog med sig bilen hem. En renovering påbörjades redan 1990 men är nu helt klar. Tidlös och med solid känsla rätt igenom.
Porsche 911 GT3 2000
Slutpris: 640 900 kr
Riktigt lika ovanlig som RS-modellen här ovan är inte denna 996 GT3 från 2000, och det reflekteras också i priset. Men ett slutpris på 640 000 kr ger ändå en imponerande värdestegring de senaste 20 åren. Det här exemplaret har rullat 8 350 mil och är lackerat i färgen ”Polar Silver”.
Maserati Granturismo S MC Shift 2010
Slutpris: 612 000 kr
Maserati fick en nystart med modellerna Granturismo och Grancabrio som presenterades 2007. De lockade med komfort och stil, men saknade lite nerv och prestanda. Det löstes med S-versionen. Det här exemplaret har dessutom vissa uppdrageringar och modifikationer – bland annat en kompressor som höjer effekten i den Ferraribyggda V8-motorn till 600 hk.
BMW 850 CSi 1993
Slutpris: 543 000 kr
BMW:s klassiska modeller har kanske inte haft riktigt samma värdestegring som exempelvis Porsche, men den kantiga 8-serien från 1990-talet har ökat i värde rejält. Kilformen och den 5,6 liter stora V12-motorn gör sitt till – men frågan är om inte den sexväxlade manuella lådan är främsta köpskälet. V12-motoriserade bilar med manuell låda har aldrig varit vanliga, och de blir allt ovanligare. Importerad 1997 och med 17 400 mil på mätaren, ändå blev slutpriset högre än för lågmilar-Saaben. Bara 1 510 exemplar ska ha byggts.
I artikeln listar vi auktionsbilarna som sålts dyrast och som är minst tio år gamla. Men det finns också fem nyare bilar som sålts för stora summor hittills i år. Samtliga är sålda genom Collecting Cars.
- 1. Porsche 911 GT3 RS Weissach Pack 2019 (2 372 196 kr)
- 2. Land Rover Defender 90 V8 Bond Edition 2022 (1 844 628 kr)
- 3. Porsche 911 GT3 Touring 2018 (1 399 900 kr)
- 4. Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport 2020 (1 007 000 kr)
- 5. Karma Revero 2020 (780 000 kr)
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.