Del 6 av 6
850 T5-R
Med sin starka gula färg, sina 240 hästkrafter och en acceleration från 0–100 km/h på 6,9 sekunder var Volvo 850 T5-R något helt nytt inom kombisegmentet. T5-R lanserades i begränsad upplaga (850 finns endast från modellår 1994) och blev omedelbart ett samlarobjekt. Volvo 850 drog även till sig uppmärksamhet på tävlingsbanan. 1994 tog bilen den europeiska racingvärlden med storm när den debuterade i prestigefyllda British Touring Car Championship (BTCC) som den första kombin att tävla i Volvos namn.
Kommentarer
Nej vilken av dessa Volvo var det?
Utanför Sverige?
Hellre en Duett än en V90.
Shogun, nostalgi förlåter allt.
Men inte fanken var Duetten rolig att köra. Om möjligt ännu tyngre och skumpigare i häcken än en PV och samma okänsliga styrning, men sikten var för all del avsevärt bättre.
Ville man köra bil, jag menar nu köra och inte fraktas i, så var Saaben bra mycket roligare - och trängre.
Som ren fraktbil i måttlig storlek hade dock duetten inga konkurrenter.
Nej inte sjutton var det roligt att köra Duetten och hade man vänster ventilationruta för mycket öppen riskerade man att skära upp näven på rutspetsen (som var rund på PVn, varför olika?)
Saaben var ju avsevärt trevligare, 95an alltså, och den var ju sjusitsig! ( För Snövits polare!).
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.