För att spara pengar ska Mitsubishi frysa alla modellanseringar i Europa och på sikt lämna marknaden helt. Hittills i år har Mitsubishi haft en marknadsandel på bara 1,4 procent i Sverige, trots att märket har en av landets populäraste laddhybrider i programmet.
Mitsubishi har haft ett spretigt modellprogram genom åren. Här tittar vi lite närmare på fem modeller som sticker ut särskilt.
Läs också: Mitsubishi lämnar Europa
Mitsubishi Lancer Evolution
Vi kan förstås inte ha en lista över minnesvärda Mitsubishimodeller utan att nämna rallyjärnet Lancer Evolution. Den dök upp första gången 1992 och totalt blev det tio generationer, samtliga med fyrcylindriga turbomotorer och fyrhjulsdrift.
Den sista generationen, Evo X, byggdes i nästan tio års tid och lades ned 2016. Evo-modellerna blev snabbt favoriter hos trimnings- och tuningfirmor. Modellens ”streetcred” blev inte sämre för att den var med i Fast and the Furious-filmerna.
Mitsubishi Galant VR-4
En lite mer okänd föregångare till Evomodellerna i Mitsubishis modellhistoria är specialversionen Galant VR-4 som dök upp 1988 och sedan fanns till ytterligare två Galantgenerationer.
VR-4 står för Viscous Realtime 4WD och systemet skulle, tillsammans med flera andra finesser, visa Mitsubishis spjutspetskompetens inom teknik. Bilen kunde bland annat skryta med fyrhjulsstyrning som inte var helt ovanligt bland japanska bilar på 1980-talet.
Första generationen hade en turbofyra på 240 hästkrafter.
Mitsubishi Pajero
Det finns inte så många rambyggda och rejäla terrängbilar av den gamla skolan kvar. Toyota Land Cruiser rullar vidare men Mitsubishis motsvarighet Pajero ska läggas ned nästa år.
2021 ska det sista exemplaret av Mitsubishi Pajero byggas efter 3,3 miljoner byggda exemplar. Modellen är utdaterad sedan länge men lockar fortfarande köpare som vill ha en robust bil med fyrhjulsdrift.
Mitsubishi Pajero är en riktig långkörare i bilvärlden som tillverkats i 39 år och ofta får tjänstgöra i tuff terräng. Modellen har nått stora framgångar i Dakarrallyt. Dagens Pajero finns med bensindrivna V6-motorer samt två stora fyrcylindriga dieselmotorer på 2,8 eller 3,2 liter.
Mitsubishi 3000GT
Den här teknikstinna GT-sportbilen dök upp 1990 och är något så ovanligt som en Mitsubishimodell som även sålts av Dodge. Då hette den Dodge Stealth.
Mitsubishi 3000GT, eller GTO som den rörigt nog kallades på många andra marknader, hade teknik från lyxiga mellanklassmodellen Mitsubishi Sigma (som vi återkommer till längre ned) vilket innebar en 3,0-liters V6-motor – och den fanns även med dubbla turbo.
En intressant detalj är att Mitsubishi 3000GT hade aktiv aerodynamik för att förbättra luftmotståndet. Det är inte helt ovanligt bland sportbilar i dag, men var desto mer exklusivt på 1990-talet. Konkurrenterna hette framför allt Nissan 300ZX och Toyota Supra.
Mitsubishi Sigma
Men vänta här nu – vad gör en lite mesigt designad mellanklassmodell i den här listan?
Mitsubishi Sigma, som modellen hette när den såldes i Sverige, hette Diamante och Magna på andra marknader och bjöd på flera viktiga tekniknyheter – flera år före konkurrenterna.
Den första generationen som presenterades 1990 var teknikspäckad som få andra modeller. I Japan hade den fyrhjulsdrift, fyrhjulsstyrning, nyckellös start, adaptiv fjädring som kunde ställas i olika lägen samt ett system som enligt Mitsubishi var världens första integrerade antispinn- och antisladdsystem.
Som om inte det vore nog var Mitsubishi Sigma även 1995 först ut med adaptiv farthållare som med hjälp av laserteknik kunde läsa av vägen framför bilen och anpassa hastigheten. Det är något som finns i många moderna bilar i dag, men Mitsubishis Preview Distance Control-system var definitivt före sin tid.
Läs också: Lista: 9 bilmodeller som läggs ned – kommer du sakna dem?
Mitsubishi Colt Galant GTO
Den andliga föregångaren till alla rallyinspirerade och teknikspäckade Mitsubishimodeller var Colt Galant GTO från 1970. Den var ganska framgångsrik i olika rallytävlingar och skapade sensation när den presenterades på bilsalongen i Tokyo.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.