Nästa artikel
Drömgarage för 100 000 kronor – här är redaktionens val
Lista

Drömgarage för 100 000 kronor – här är redaktionens val

Publicerad 22 maj 2020 (uppdaterad 22 maj 2020)
Reglerna är enkla: Du får 100 000 kronor att välja högst tre bilar för – vad väljer du då? Med fylld fantasiplånbok ger sig redaktionen ut på biljakt.

Med hjärtat på rätta stället

Lätt val. Fiat 126 är en perfekt sommarbil som även kommer att greja vintern efter en sväng till tidningens rostskyddsexpert. Snål, frän och en förmåga att få alla att le är saker som är omöjliga att värja sig från! En underbar, snabbfotad liten krabat med ”hjärtat” på rätta stället.

Niklas Carle

Trio med Citroën i spetsen

Jag gillar ju tysta och bekväma bilar. Detta får mig att välja följande tre skönheter till mitt sommargarage.

Först ut är en Citroën CX 25 Prestige Turbo för 49 000 kronor. Jag har försökt köpa CX Turbo tidigare. Men den gången sköt den topplockspackningen redan under provturen så jag bangade. Så här 25 år senare inser jag vilken hopplös fegis jag var och inser att jag naturligtvis borde köpt den utan att provköra!
 
Bil två är en Ford Escort Cabriolet från 1995 för 19 000 kronor. Vi behåller den franska anknytningen. Denna vackert racergröna Escortcab importerades från Frankrike i början av 00-talet. 1,6-litersmotorn uppges ge 88 pigga hästar. Visst blir man sugen att släppa ut dem på grönbete?
 
Återstår så att hitta något för 32 000 kronor. Och det gjorde jag! En Chevrolet Trailblazer 4,2 4WD från 2002 för 32 000 kronor. I min trio saknar jag nämligen något praktiskt för att köpa plantor till kolonilotten med. Kanske också en och annan bräda. Lite gödsel.
Jag tror Chevan blir perfekt till det! Frågan är väl bara var på Södermalm jag kan parkera den?

Tommy Wahlström

Ultimata Japangaraget

Med ett tak på 100 000 kronor tvingas man fiska i begagnatmarknadens grumliga vatten. Jag vänder blicken österut – långt österut – och satsar på det ultimata Toyotastallet.

Japansk mekanik där den ena ger maximal körglädje och den andra maximal komfort. Dessa två vagnar fyller tillsammans mitt totala bilbehov med råge. Sammanlagt inköpspris: 95 900 kronor.

Först ut är en Toyota MR2 för 58 000 kronor. När ”Coviden” härjar och vi avråds från bilresor över två timmar, gäller det att få ut maximalt av bilkörningen på kort tid. Vad kan då bli bättre än Toyotas mittmotorbil MR2. Inte lika självklar som en Mazda MX-5 men ger mer sportbilskänsla och riktigt hög kurvglädje.

Sedan tar jag en Lexus LS 430 för 37 900 kronor. Aktiefall, konkurser och släktingar i riskgrupper. Vårt nya årtionde ger en rejäl portion stressfaktorer. Eftersom jag inte har tid att ligga på en yogamatta och lyssna på valsång blir min mentala avslappningskurs att slå sig ned i en lätt rynkad skinnstol, starta den silkeslena V8-motorn och låta Lexus flaggskepp sänka min puls medan jag utför alla nödvändiga vardagsbestyr.

Nils Svärd

"En av decenniets snyggaste småbilar"

Jag passar på att köpa tre äldre bilar för totalt 100 000 kronor. En udda hobbybil, en GT-vagn och så en bil som ingen annan bryr sig om.

• Udda hobbybil – Renault 5 1988, 7 900 mil, 28 000 kronor. En av decenniets snyggaste småbilar, snudd på utdöd. Den här kan jag hålla liv i.

• GT-vagn – Toyota Supra 1990, 10 700 mil, 65 000 kronor. Japans Porsche 928, snygg och smakfull, exemplaret dessutom svensksålt.

• Ingen som bryr sig – Fiat Croma 1987, 12 500 mil, 10 000 kronor. Memory lane, jag körde åtskilliga när de var nya. En mer livfull Saab 9000, jag bjuder sju och får den?

Calle Carlquist

Femåringarnas sommardröm

Först tänkte jag vara förnuftig: köpa mig en rejäl familjebuss. Leva mig in i rollen som fotbollsmorsa.

Men så funderade jag ett varv till. Mina 5-åriga tvillingar skulle nog bli överlyckliga av att åka runt i en cab i sommar. Speciellt en som ser ut som Minin gör. Det är något av det mest opraktiska man kan köpa – men oj så roligt. Tycker både mamma och barn.

Och visst har den Isofix i baksätet! Får knappt plats med strandgrejorna och inte går det fort heller. Men det är inte det som är grejen. Så länge vinden tar tag i håret så är det kul.

Maria Dahlin

MC-transportören

Valet för sommarens transporter är superenkelt. Det finns helt enkelt ingen bättre bil än Volkswagen Transporter kombi, det vill säga den modellen av skåpbilen med dubbelhytt.

Jag plockar bort ett säte, så att den blir fyrsitsig, sedan rymmer den en motorcykel, två barnvagnar och dessutom två vuxna och två barn i barnstol. Kompletteras med en enduromotorcykel från Sherco att lasta in i skåpet. Motorcykeln troligtvis dyrare än skåpbil.

Magnus Wassén

Småbarnstransport och pojkdröm

Som småbarnsförälder är utrymme allt när det kommer till bilval. Med Skoda Superb får du både ett stort bagage men också ett baksäte som klarar två bilbarnstolar utan att kompromissa med benutrymme där fram. Det är inte den sexigaste eller fräschaste bilen, men med mindre än 15 000 mil på mätaren får man mycket för pengarna.

För resten av pengarna förverkligar jag min pojkdröm. Efter att jag som tolvåring sett filmen The ltalian Job fattade jag snabbt tycke för den lilla häftiga Mini Coopern. I filmen används tre Mini Coopers som flyktbilar av en karismatisk tjuvliga med Mark Wahlberg i spetsen.

För runt 30 000 kronor går det att hitta flera Mini Coopers på locket och även om de har några år på nacken har de flesta inte gått alltför långt. En perfekt bil för lite kortare sommarutflykter.

Carl Hempel

Arbetshäst med analog känsla

Jag har just för stunden behov av en Mitsubishi L200. Ved ska hem från skogen, hobbybilar till verkstad, båt till och från vattnet. Behovet av en arbetshäst – där en repa eller buckla blir ett minne till levnadshistorien, inte en förstörd dag/vecka/kvartal – är stort!

Varför L200? Dels för att den är förhållandevis billig och hållbar. Dels för den smidiga körkänslan och snäva vändradien. För rätt analoga känsla har ”min” bil den härligt vevsleviga manuella växellådan. Att stolen är tveksam och bladfjädringen lär ryggkotorna veta hut vid varje broskarv går att acceptera.

Anders Helgesson

Dubbelt blått

För den första halvan av ”hundringen” vill jag åka öppet. Då är ju det självklara valet Mazda MX-5, men andra generationen som är vanligast för den här pengen är jag inte stormförtjust i och första generationen börjar faktiskt bli lite dyra. 

Plötsligt dyker det upp en Mercedes SLK, tyskarnas 90-talssvar på Miata med plåttak och superläcker instrumentering. Den slår jag till på!

Återstår något lite mer praktiskt. En fin Lexus IS fladdrar förbi och det gör även en Alfa Romeo 156. Men jag vill ha en rak BMW-sexa och hittar en härligt Atlantisblå 525i av generation E34 med ljus skinnklädsel som jag prutar ned och klämmer in i budgeten. Vilken bilsommar det blir!

Erik Söderholm

"Fantasin skenar"

När jag skrollar förbi denna Hudson Terraplane börjar fantasin att skena – ett positivt tecken. Det storslagna namnet är en bidragande orsak men framför allt är det åldern på vagnen som lockar. Hur kändes det att susa fram längs grusvägarna på 40-talet i en Hudson Terraplane?

Annonsen utlovar rostfri kaross och genomgången drivlina, kanske lyckas jag pruta så det finns pengar över till den nödvändiga inredningen? Mot Ludvika! 

Klas Skarin

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.