Tesla Model S
Min framtidsspaning är Tesla Model S. Bilen som förändrade hur en hel värld såg på elbilar. Den förändrade målsättningen för vad en elbil ska kunna för en hel företagsbransch.
Med tanke på Teslas varierande produktionskvalitet, och svårigheten att själv meka med högspänningsbatteri, tror jag en Model S i körbart skick kommer vara en given samlingspunkt på tidningen Klassikers Träffpunkt -10 om drygt två decennier.
Nils Svärd
Tesla Model X och Hyundai Nexo
Tesla Model X kommer det inte att finnas många av om 20 år. Den är alltför darrigt byggd för att hålla så länge. Bilar med måsvingedörrar har samtidigt en förmåga att hålla priserna flygande.
Vätgaspionjären Hyundai Nexo måste nämnas, inte för att den ska öka i pris (det går inte när en ny kostar 850 000 kronor) utan för att andrahandsvärdet kommer att sjunka som en bomb. Direkt. Så varför inte få en gratis 2040?
Alpine A110
Alpine A110 är min framtida klassiker, gärna i utförandet Pure. Avskalad mittmotorkrabat med lagom effekt och fin balans. En bil som klippt och skuren för av- och frånkopplad söndagslek på en böljande landsväg.
Niklas Carle
BMW i3
Nu är det ju så fullt med Teslor redan i den här listan så min plan att välja Model 3 gick om intet. Men vid sidan av det amerikanska märket finns en annan elbilsmodell jag tror kommer göra succé på klassikerträffen om 20 år, och det är BMW i3.
Den här lilla designbomben kanske inte faller alla i smaken men den har enormt mycket intressant under skalet, den delar inte så mycket teknik med andra BMW-modeller och den ser ut som inget annat. Check, check och check för en framtida klassiker.
Om den kommer öka i värde? Det är mer osäkert, men sportversionenen i3s är inte alltför vanlig så den kanske har möjlighet att bli gå upp i pris?
Erik Söderholm
Mercedes X-klass 350d 4Matic
I procent räknat var pickupsegmentet det kraftigaste växande bilsegmentet i Europa under 2010-talets andra hälft. Mercedes såg en möjlighet att utveckla transportbilsaffären och ge sig in i (ytterligare) ett segment.
Att utveckla en ny bil är resurskrävande varför Mercedes tackade ja när Nissan undrade om de kunde tänka sig ett sammarbete baserat på Nissan Navara. Mercedes anpassade Navara med för Mercedes unik kaross, inredning, stolar, mediasystem och en rad andra små detaljer. Man till och med höjde baksätet och justerade taket för att få bättre benvinkel i baksätet jämfört med den japanska förlagan, det hjälpte föga.
Efter tre års produktion kommer modellen att läggas ned under våren. Arbetsfordon är i grunden utmärkta samlarobjekt de flesta hinner nötas ned innan de når veteranbilsmognad, i X-klass fall lär få bli färre – fort.
Varför då just 350d? Tillskillnad från 250d har 350d fyrhjulsdrivning lånad från Mercedes G-klass samt en Mercedesutvecklad V6-diesel. När du rullar upp till ”Träffpunkt 20” om så där 20–30 år kommer en från långtidsförvaringen nyöppnad X-klass 350d vara träffens mittpunkt.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.