2800 CS var på 70-talet en mycket elegant bil med sina smäckra linjer.
Och vi ska väl inte glömma att svenska polisen länge hade en BMW med boxermotor som tjänste-mc. En väldigt tystgående maskin.
Kan väl nämna att Isettan gärna viftade på svansen med sitt ensamma bakhjul men neg så vackert vid varje inbromsning. Smart idé att äntra den från fronten.
Roy, Isetta var ju en licenstillverkning, den fanns både med ett och två bakhjul. Men det var nog ändå den som räddade BMW från KK, man var väldigt illa ute under 1950- talet, man hade ju bara den gamla "Barockängeln" som ju visserligen var elegant, men hopplöst omodern och med dålig försäljning.
Det påstås att räddningen kom med Borgwards konkurs då man lyckades överta den redan färdiga Isabella II som blev "Die Neue Klasse"!
ducce, företaget grundades 1916 som BFW men redan året efter bildades BMW då man gick samman med Rapp Motorenwerk.
Förmodligen fanns både BFW och BMW under en tid, det var ju ganska röriga tider, milt sagt, just i krigets slutskede!
Ja, utan Isettan hade nog inte BMW funnits. Var ett intressant och lönsamt alternativ att släppa barockängeln till förmån för en MC-bil...
Redan 1953 visade ISO sin lilla bil, och 1955 kom BMW´s variant men då med egen 4-taktsmotor.
BMW har alltid var bra på teknik och byggt körglada bilar men annars måste jag nog hålla med om att deras bilar blir att klumpigare med tiden.
Den enda BMW som skulle vara kul att äga idag för mig är en E34 M5:a.
Nyare än så intresserar mig inte.
Bra audi, jag var ute efter om nånga här trodde på propellern.....
I klotens länkade sida, står ju också det saabnisse skrev om namnet, jag gick bara på vad som stod i artikeln, hade ingen aning...
Kommentarer
2800 CS var på 70-talet en mycket elegant bil med sina smäckra linjer.
Och vi ska väl inte glömma att svenska polisen länge hade en BMW med boxermotor som tjänste-mc. En väldigt tystgående maskin.
Kan väl nämna att Isettan gärna viftade på svansen med sitt ensamma bakhjul men neg så vackert vid varje inbromsning. Smart idé att äntra den från fronten.
Men loggan med bmw i redan 1917?
Man bytte ju namn till bmw 1922....
Nån mer som vet vad den föreställer?
Roy, Isetta var ju en licenstillverkning, den fanns både med ett och två bakhjul. Men det var nog ändå den som räddade BMW från KK, man var väldigt illa ute under 1950- talet, man hade ju bara den gamla "Barockängeln" som ju visserligen var elegant, men hopplöst omodern och med dålig försäljning.
Det påstås att räddningen kom med Borgwards konkurs då man lyckades överta den redan färdiga Isabella II som blev "Die Neue Klasse"!
ducce, företaget grundades 1916 som BFW men redan året efter bildades BMW då man gick samman med Rapp Motorenwerk.
Förmodligen fanns både BFW och BMW under en tid, det var ju ganska röriga tider, milt sagt, just i krigets slutskede!
Loggan kommer från Bayerns flagga/stadsvapen. Vanlig vanföreställning är att det är en stiliserad propeller.
Ja, utan Isettan hade nog inte BMW funnits. Var ett intressant och lönsamt alternativ att släppa barockängeln till förmån för en MC-bil...
Redan 1953 visade ISO sin lilla bil, och 1955 kom BMW´s variant men då med egen 4-taktsmotor.
Ett annat smart drag vad att köpa Glas.
Det är synd att BMW har övergått till att i princip enbart göra klumpiga bilar. Det är nog bara i3 och M2 som ger mig ha-begär i dagsläget.
BMW har alltid var bra på teknik och byggt körglada bilar men annars måste jag nog hålla med om att deras bilar blir att klumpigare med tiden.
Den enda BMW som skulle vara kul att äga idag för mig är en E34 M5:a.
Nyare än så intresserar mig inte.
Bra audi, jag var ute efter om nånga här trodde på propellern.....
I klotens länkade sida, står ju också det saabnisse skrev om namnet, jag gick bara på vad som stod i artikeln, hade ingen aning...
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.