Det är inte särskilt enkelt att hålla koll på alla olika modellnamn och versioner i Volvos modellprogram. Det finns mängder av olika bokstavskombinationer, biltyper och motoralternativ att välja på.
I den här artikeln reder vi ut vad som gäller och hur du ska tänka när du väljer Volvomodell.
Läs gärna våra andra köpguider innan du slår till.
- Vi Bilägare är en oberoende konsumenttidning. Hos oss kan du lita på att det journalistiska innehållet inte påverkas av biltillverkarna.
- Läs gärna våra biltester eller läs mer om hur vi testar bilar.
Biltyp: XC, V, S och C
Till att börja med består Volvos modellnamn av en kombination av bokstäver och siffror. Bokstäverna anger vilken biltyp det handlar om och siffrorna vilken modellserie – alltså hur stor bilen är.
• XC står för ”Cross Country” och är Volvos suvar som är högre än de vanliga modellerna. Vissa uppskattar den högre sittpositionen och en del tycker insteget till bilen blir enklare. Till nackdelarna hör att bilen blir tyngre, dyrare och törstigare. Den som vill ha en effektivare bil med lägre förbrukning och resursanvändning bör undvika XC-modellerna.
• V står ”Versatility”, alltså mångsidighet, och är Volvos kombibilar. Detta är modellerna som ger mest utrymmen för pengarna. Kombikarossen är praktisk, men alla faller inte för bilens design eller image.
• S står för ”sedan” och är helt enkelt Volvos sedanmodeller. Dessa är relativt ovanliga i Sverige. Ska locka köpare som gillar designen och känslan av en lite ovanligare bil och kan stå ut med sämre lastutrymme.
• C står för ”coupé” och är en lite förvirrande bokstav i Volvos modellprogram. Enda modellen i skrivande stund är Volvo C40 som ska vara en lite sportigare version av suven Volvo XC40 med sluttande taklinje. Detta är alltså en suv eller crossover trots att modellnamnet inte säger det.
För dig som är på väg att välja en kombi, läs gärna vår köpguide till de bästa kombibilarna. Läs också vår genomgång av förbrukningen i olika biltyper och vår guide till milkostnaden i nya suvar.
Modellserie: 40, 60 och 90
Volvo har i nuläget tre olika modellserier som anger hur stor bilen är.
• 40 är de mindre modellerna som bygger på Volvos så kallade CMA-plattform. Det är lite enklare och billigare bilar jämfört med de dyrare modellserierna, men det behöver inte innebära att bilen i sig upplevs billig eller plastig.
• 60 är en större modellserie med bättre innerutrymmen. Här bygger bilarna också på en mer påkostad plattform som heter SPA med högre komfort.
• 90 är de största modellerna med fokus på ännu större utrymmen och en lyxigare känsla. Även dessa bilar bygger på SPA-plattformen.
- Vid sidan av suvarna, som alltså heter ”XC”, finns även särskilda Cross Country-versioner av kombibilarna i V-serien: V60 Cross Country och V90 Cross Country.
- Detta är vanliga kombibilar men med något högre markfrigång, hasplåtar på undersidan och plastdetaljer på sidorna.
- Modellerna ska upplevas som tuffare och tåligare än vanliga kombibilar men inte lika klumpiga eller dyra som suv-modellerna.
Motorer: T, D, B och P
Då var modellnamnen avklarade! Vi går vidare med motoremblemet. När du valt modell finns det nämligen flera olika drivlinor att välja på. Det är viktigt att utgå från sina egna behov när du väljer motor och drivsystem i bilen.
Volvos motoremblem består av en bokstav och en siffra. Bokstaven bestämmer vilken motortyp bilen har.
• T är namnet på Volvos bensinbilar. Från början döptes Volvos sportigaste modeller till T4 eller T5 beroende på antalet cylindrar eftersom de hade turbo. Nu har alla Volvos bensinbilar turbo och heter T i förnamn.
• D var tidigare namnet på Volvos dieselbilar och står helt enkelt för ”Diesel”.
• B står för ”Brake recuperation” och är Volvos så kallade mildhybrider. Dessa kan inte köras på el några längre sträckor utan elmotorn kan stötta bensin- eller dieselmotorn i vissa situationer för att sänka förbrukningen. Bilar med B i motornamnet kan krångligt nog ha antingen bensin- eller dieselmotor. Det går inte att avgöra på utsidan.
• P står för ”Pure” och är Volvos helt eldrivna bilar. Här finns alltså ingen förbränningsmotor alls.
Ett utsläppstest som gjordes 2020 visade på stora skillnader mellan bensin- och dieselbilar. Läs även vår artikel om förbrukning i laddhybrider.
Funderar du på en elbil, läs gärna vår guide till laddning av elbil och vår genomgång av elbilarna som ägarna älskar.
Motoreffekt: 2, 3, 4, 5, 6 och 8
Siffran i motoremblemet anger hur stark motorn är. Siffran har ingen direkt koppling till antalet hästkrafter men motorn ”T5” är till exempel starkare än ”T4”.
- Vissa bilar har även namnet Twin Engine eller Recharge i modellnamnet.
- Twin Engine hette tidigare Volvos laddhybrider. En Volvo med namnet D5 Twin Engine var därmed en laddhybrid med dieselmotor och T8 Twin Engine var en laddhybrid med en starkare bensinmotor.
- Recharge är det nya namnet på Volvos laddhybrider. Det finns heller inga dieseldrivna laddhybrider kvar – nu är alla Volvos laddhybrider bensindrivna.
- En laddhybrid är en bil med antingen bensin- eller dieselmotor plus elmotor. Den kan köras ganska långt på el jämfört med en vanlig hybridbil utan laddkontakt, ofta 4–5 mil på el, och kan laddas upp i ett uttag. Om strömmen tar slut går bilen över till förbränningsmotorn och fungerar som vilken annan bil som helst att köra.
- Recharge heter även Volvos elbilar. För att skilja ut elbilar från laddhybrider används motoremblemet innan Recharge-namnet. En bil som heter T6 Recharge är en laddhybrid med bensinmotor. En bil som heter P6 Recharge är istället eldriven.
Extra utrustning
• AWD står för ”All-Wheel Drive” och innebär att bilen är fyrhjulsdriven. Systemet fungerar på olika sätt beroende på om bilen bara har bensin- eller dieselmotor eller om den är en laddhybrid i en elbil. Det är inte samma system i alla bilar trots att AWD-namnet är detsamma.
• Polestar kan det också stå på bakluckan. Det innebär att motorn har trimmats av Volvos prestandaavdelning Polestar. Trimkitet är godkänt av Volvo och bilen är laglig oavsett om den fått trimkitet installerat före eller efter leverans.
• Flera av Volvos bilar finns med manuell växellåda eller automatlåda. Bland nyare bilar blir det allt ovanligare med manuell låda. Alla laddhybrider och elbilar har automatlåda som standard.
Utrustningsnivå
Efter namnet på motorn består modellnamnet också av ett paket som anger vilken utrustningsnivå bilen har. Bilen kan även ha ”lösa” tillval förutom utrustningspaketet.
• Core och Kinetic är Volvos enklaste utrustningsnivåer där det nödvändigaste brukar ingå.
• Momentum är nästa nivå och brukar vara ett bra val för den som vill få mycket bil för pengarna.
• Summum och Inscription heter de lyxigaste utrustningsnivåerna för den som vill ha mycket ”lull-lull” som exempelvis läderklädsel, exklusivare utseende på utsidan med kromlister och större fälgar.
• Core, Plus och Ultimate heter utrustningsnivåerna på nyare Volvobilar.
• R-Design är ett utrustningspaket som ger ett sportigare utseende, både exteriört och interiört. Bland annat med sportstolar, sportratt samt annorlunda front och fälgar. Kom ihåg att R-Design-paketet ofta kommer med sportchassi som av vissa kan upplevas som hårt.
• På vissa Volvobilar finns även ett extra namn på utrustningsnivån som Inscription Expression eller Momentum Advanced. Det är ett mellanting mellan olika utrustningsnivåer.
• Polestar Engineered är de sportigaste Volvomodellerna med hög effekt och mycket utrustning.
- Det går inte alltid att jämföra utrustningsnivåerna rakt av mellan olika modeller eller modellår. Tyvärr skulle det också ta för mycket plats att gå igenom skillnaderna här. I Volvos försäljningsbroschyrer och på Volvos hemsida beskrivs nivåerna mer utförligt.
- Alla utrustningsnivåer finns inte till alla modeller. Den dyra Volvo XC90 går till exempel inte att välja med enklaste utrustningsnivån Core.
- Det går även att köpa tillval separat eller i olika paket. Till exempel ett Klimatpaket med rattvärme och stolsvärme i baksätet eller ett parkeringspaket med backkamera.
Så vilken Volvo ska jag välja?
Börja med att utgå från dina egna behov. Vill du ha en suv, kombi eller sedan? Det är en bra utgångspunkt att först välja kaross.
När du valt biltyp går du vidare med att välja motor och drivlina.
• Bensinmotorer går ofta ganska mjukt och knattrar inte som dieselbilar. Kan vara ett bra val för den som kör kortare sträckor och inte har möjlighet att ladda sin bil.
• Dieselmotor har låg förbrukning och är ett smartare val för den som kör längre sträckor men inte heller har möjlighet att ladda sin bil.
• Mildhybrider kan sänka förbrukningen marginellt men skillnaden är inte stor mot Volvos vanliga bensin- och dieselbilar.
• Laddhybrider ger möjlighet att köra på el kortare sträckor, till exempel i stadstrafik. På längre sträckor går förbränningsmotorn in.
• Elbilar ger inga lokala utsläpp och eldriften är helt tyst. Bilen laddas istället för att tankas. Högre inköpspris men möjlighet till lägre milkostnad.
När du ska köpa bil, läs gärna vår guide till privatleasing eller billån och räkna även på bilens fordonsskatt. Osäker på vilken bil du har råd med? Gör vår snabbkoll!
Du hittar alla tester och provkörningar av Volvos modeller här och alla våra köpguider till nya bilar här.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.