Vi Bilägare tar en titt på bilreklam genom åren. Lilla Citroën Dyane sades ha plats för flera golvur.
Det finns många sätt att göra reklam för bilar. Om inte annat blir det tydligt i Vi Bilägares nya sommarserie där vi lyfter fram bilannonser från förr om åren.
Här är en annons för Citroën Dyane som publicerades i Vi Bilägare nummer 6, 1967.
Texten lyder så här:
”packåsna! Citroën Dyane är för er som ser sunt på bilar. Praktisk rätt igenom. Rejält svängrum för fyra vuxna. Semesterbagaget också. Fäll ner baksätet. Eller lyft ut det. Det är gjort på sekunder. Nu har ni en kombi. Lasta stora grejor. Får dom plats inne i bilen går dom in genom bakluckan. Rulla undan taket så kan ni frakta fyra moraklockor om ni vill. Lasta gärna tungt. Fjädrarna håller. Ingen risk att strålkastarna pekar upp heller. Dom rättar ni till med en spak från förarsätet. Provkör!
nya lill-Cittran… Dyane!
De flesta bilfabrikanter tror att ekonomibilen måste vara en minibil. Citroën prutar inte på vare sig utrymme eller komfort.
Citroën ger den billigaste komfortkilometern.”
Diskutera: Vad tycker du om reklamen?
Här är en annons för Citroën Dyane som publicerades i Vi Bilägare nummer 6, 1967.
Texten lyder så här:
”packåsna! Citroën Dyane är för er som ser sunt på bilar. Praktisk rätt igenom. Rejält svängrum för fyra vuxna. Semesterbagaget också. Fäll ner baksätet. Eller lyft ut det. Det är gjort på sekunder. Nu har ni en kombi. Lasta stora grejor. Får dom plats inne i bilen går dom in genom bakluckan. Rulla undan taket så kan ni frakta fyra moraklockor om ni vill. Lasta gärna tungt. Fjädrarna håller. Ingen risk att strålkastarna pekar upp heller. Dom rättar ni till med en spak från förarsätet. Provkör!
nya lill-Cittran… Dyane!
De flesta bilfabrikanter tror att ekonomibilen måste vara en minibil. Citroën prutar inte på vare sig utrymme eller komfort.
Citroën ger den billigaste komfortkilometern.”
Diskutera: Vad tycker du om reklamen?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det hela är skrivet precis som om det vore idag ja bortsett moraklockorna.
Kul följetong må jag säga.
Verkligen roligt att få se dessa gamla reklamtexter.
"Komfortkilomentern" - ett idag helt obekant begrepp, men nog tycker jag att det är dags att introducera det igen och kanske Vi Bilägare kan ha det som parameter i sina biltester - det är klart att vi är intresserade av vilken bil som ger den billigaste komfortkilometern idag!
Jag har verkligen saknat möjligheten att ta med 4 moraklockor på semestern!
Underbart franskt. Vi har i familjen haft 2 st Citoen2 cv, föregångaren till Dyane. Den var otroligt charmig och exemplarisk att meka med. Den väckte uppmärksamhet vart man visade sig.
En ärlig annons. Inga miniatyrmänniskor i bilen.
Bortsett från den totala avsaknaden av säkerhet vore nog det här den perfekta bilen!
Behövs det mer?
I dag är det inne att bygga om och till så tänk vad praktiskt det skulle vara att rulla ner taket och ställa plankorna på höjden i stället för att hyra en släpkärra. Ja man får ju ta ut moraklockorna först om man inte har skaffat mobil eller armbandsur. Varför skrivs det inte mer om bilar med praktiska och smarta lösningar i dagens reklam.
Härligt praktisk och okomplicerad bil, som gemene man hade råd att köpa.
Dessutom gott om plats på höjden, även bak.
Det var få biltillverkare på den tiden som tänkte på säkerhet. Istället prioriterades lastförmåga och enkelhet. Ett härligt gungande "skepp" på dåtidens tjälskadade vägar.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.