Nästa artikel
Mercedes GLA ­– rapport från provkörningen
Direktrapport

Mercedes GLA ­– rapport från provkörningen

Publicerad 11 mars 2014 (uppdaterad 8 maj 2014)
En liten men högbyggd Mersa – kan det vara något? Vi rapporterar från provkörningen av nya småsuven Mercedes GLA.

Konkurrensen tätnar bland de mindre suvarna i statusklassen. Nu får Audi Q3, BMW X1, Volvo V40 Cross Country och Range Rover Evoque ytterligare en rival i form av nya Mercedes GLA. Vi Bilägares Calle Carlquist befinner sig i Skåne för att provköra bilen.

– Man kan säga att det är en lite högre Mercedes A-klass med fyra centimeters ökad markfrigång, lite mjukare fjädring och lite terrängattribut, säger Calle Carlquist.

Vad är första intrycket?
– När jag testade A-klass var jag inte översvallande lycklig över den bilen, men GLA funkar bättre. Den går mjukare på vägen, den har lägre ljudnivå och är ungefär vad Cross Country-varianten är för Volvo V40. Framför allt är den trevligare att köra.

När kommer den till Sverige?
– Den kommer till Sverige redan nu i helgen. Jag har kört två modeller som heter GLA 200 CDI och GLA 250, men billigast är en som heter GLA 200. Med manuell låda kostar den 285 900 kronor. Senare under hösten kommer också en modell som heter GLA 180. Den kommer att kosta från 264 900 kronor och det får man nog säga är prisvärt.

Läs hela provkörningen av GLA, med fler omdömen om bilen, i Vi Bilägare nummer 5/2014 som utkommer 1 april. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare.

Diskutera: Vad tycker du om nya Mercedes GLA?

Mercedes GLA

Dieselalternativ:
GLA 200 CDI: Fyrcylindrig dieselmotor, 136 hk, 4,3-4,5 l/100 km, 114-119 g/km, sexväxlad manuell växellåda, 304 900 kr.

GLA 220 CDI 4MATIC: Fyrcylindrig dieselmotor, 170 hk, fyrhjulsdrift, 4,9-5,1 l/100 km, 129-132 g/km, sjustegad dubbelkopplingslåda (7G-DCT), 358 900 kr.

Bensinalternativ:
GLA 200: Fyrcylindrig bensinmotor, 156 hk, 5,9 l/100 km, 137-139 g/km, sexstegad manuell växellåda, 285 900 kr.

GLA 250 4MATIC: Fyrcylindrig bensinmotor, 211 hk, fyrhjulsdrift, 6,5-6,6 l/100 km, 151-154 g/km, sjustegad dubbelkopplingslåda (7G-DCT), 369 900 kr.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-03-11 17:16
johafor

Fin! Hur är det med utrymmena för passagerare och packning? Har för mig att A-klass inte var helt lyckad där.

#2 • Uppdaterat: 2014-03-11 17:59
Irvor

Kan väl inte vara bättre utrymme då det är samma kaross ?

#3 • Uppdaterat: 2014-03-11 18:15
saabnisse

Hur kan man räkna V40 Cross Country" till ett "högbygge"?

#4 • Uppdaterat: 2014-03-11 18:24
Thommys

Nej Irvor, det är inte samma kaross som A-klass. Däremot är det samma chassi (så när som på höjningen). Men det delar den även med CLA och B-klass.

#5 • Uppdaterat: 2014-03-11 19:22
true believer

Albaniens nya merca ;-)

#6 • Uppdaterat: 2014-03-11 20:08
Thommys

leifer, Den starkare dieseln är 4WD medan den svagare är 2WD. Volvo bygger ingen 4WD alls med diesel på V40. Därför är de inte riktigt jämförbara.

#7 • Uppdaterat: 2014-03-11 21:01
Thommys

leifer, nej inte i Sverige, bara i Tyskland.

#8 • Uppdaterat: 2014-03-11 21:08
Thommys

En V40 CC D4 2WD Aut. drar blandad körning 0,52 0-100 8,3 s

En GLA 220 CDI 4WD Aut. drar blandan körning 0,51 0-100 8,3 s

Med andra ord rätt jämbördiga i förbrukning och prestanda. MEN Mercedes är även 4WD. Så Volvon är inte så snål.

#9 • Uppdaterat: 2014-03-11 21:10
kevon

Både den största dieseln (220 cdi) och den största bensinaren (250) kommer senare under året som 2wd

#a • Uppdaterat: 2014-03-11 23:33
Roger Skagerström

Eller så är de ungefär lika moderna och ungefär lika snåla när man kör dom i verkligheten... Det är ju inte direkt astronomiska skillnader :P

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.