En vanlig dieselbil kan bli betydligt snällare mot klimatet – genom att byta bränsle.
Sedan några år tillbaka säljs ren HVO, så kallad HVO100, i Sverige. Det är ett syntetiskt bränsle som görs på växtoljor och slaktavfall. Pumpar finns numera på ganska många mackar runt om i Sverige och, lite i skymundan, har denna bokstavskombination seglat upp till att bli ett av Sveriges vanligaste drivmedel.
Vad är HVO?
HVO är ett förnybart bränsle som liknar vanlig diesel. Bokstäverna står för Hydrerad Vegetabilisk Olja men beteckningen är lite missvisande eftersom bränslet både kan tillverkas av växtoljor och animaliska fetter från slaktavfall.
Råvarorna processas med vätgas under högt tryck och hög temperatur och bildar en syntetisk diesel, HVO, som antingen kan blandas med fossil diesel eller användas i ren form, HVO100.
Vad är skillnaden mellan HVO och fossil diesel?
Rent kemiskt finns stora likheter med fossil diesel. Den viktigaste skillnaden handlar om råvarorna. Eftersom HVO100 framställs av förnybart material minskar utsläppen av klimatpåverkande koldioxid.
– HVO100 tillverkas till stora delar av restprodukter och avfall. Det gör att klimatnyttan blir väldigt stor, säger Marianne Pettersson, handläggare på Energimyndigheten.
Enligt bränslebolagens branschorganisation Drivkraft Sverige, tidigare SPBI, är HVO i stort sett en kopia på fossil diesel.
Vad innehåller HVO?
Det kan framställas av många råvaror. Ingredienserna i bränslet som säljs i Sverige är framför allt olika slags avfall och restprodukter. Den HVO som såldes i Sverige under 2022 bestod enligt organisationen Gröna Mobilisters årliga Drivmedelsrapport av 63 procent animaliska fetter, 19 procent råtallolja, fyra procent palmolja, fyra procent PFAD och fyra procent raps. Inblandningen av palmolja och PFAD har minskat kraftigt de senaste åren, från 44 procent under 2019.
Hur mycket minskar koldioxidutsläppen med HVO?
Förbränning av HVO100 och vanlig diesel ger lika stora utsläpp av koldioxid, men eftersom HVO100 är gjort på förnybara råvaror tillförs ingen ny koldioxid till atmosfären som späder på växthuseffekten.
Energimyndigheten har räknat ut att en genomsnittlig dieselbil som tankas med vanlig, fossil diesel släpper ut 157 gram koldioxid per kilometer. Med HVO100 i tanken sjunker siffran till 22 g/km. En minskning med nästan 90 procent.
HVO kan också blandas med fossil diesel.
Har HVO andra utsläpp än koldioxid?
Även om HVO100 är bättre för klimatet än fossil diesel rent koldioxidmässigt kvarstår ett problem: utsläppen av kväveoxider och partiklar.
Kväveoxider, som förorenar luften i närmiljön och orsakar hälsoproblem, är den stora anledningen till att det talas om dieselförbud i städer.
– Det kan finnas små skillnader men generellt är HVO100 väldigt nära fossil diesel i specifikationen, vilket gör att utsläppen av kväveoxider och partiklar inte påverkas så mycket, säger Håkan Johansson, klimatsamordnare på Trafikverket.
Vad är nackdelarna med HVO?
Ren HVO är inte godkänt som drivmedel för många dieselbilar. Även om bränslet liknar vanlig diesel avviker det från den europeiska standarden för diesel. Densiteten är lite för låg.
Detta ställer till problem. De flesta biltillverkare kräver att deras dieselbilar ska tankas med ett bränsle som uppfyller alla krav som finns i standarden. Tankar man något annat, till exempel HVO100, gäller inte längre bilens garantier.
Vanlig diesel blandat med upp till 50 procent HVO hamnar dock inom specifikationen och får därmed användas med bibehållen garanti.
Ett annat problem är bristen på HVO. Tillgången på råvaror är begränsad och Sverige använde redan för några år sedan en tredjedel av den globala produktionen. Råvaror från palmoljetillverkning kan också, enligt ett förslag från regeringen, vara på väg att stoppas från att användas i HVO. Dessa kritiseras för att bidra till skövling av regnskog.
Bristen på HVO väntas driva upp priserna. I augusti 2021 kostade HVO100 drygt en krona mer per liter än fossil diesel. För en bilist som kör 1 500 mil om året med en dieselbil som drar 6 l/100 km motsvarar det 900 kr om året.
Vilka bilar kan tanka HVO?
Bränslet går att använda i vanliga dieselmotorer. Men för att garantin och försäkringen ska gälla måste bilen vara godkänd för HVO. I tabellen längre ned kan du se vilka bilar som är godkända.
Rent generellt är det oftast nya dieselbilar som blir godkända för HVO. Biltillverkarna vill inte bekosta tester av äldre dieselmotorer. Flera läsare som tankar HVO i bilen trots att det inte är godkänt har hört av sig till Vi Bilägare och uppgett att de inte stött på några problem. Men garantin och försäkringen kan alltså upphöra att gälla och vi kan inte ta ställning till vilka tekniska komponenter som kan skadas.
Audi
- Samtliga fyrcylindriga dieselmodeller av modellår 2022 och senare
- A4 Allroad: Produktionsvecka 48/2021
- Q7, Q8: Produktionsvecka 48/2021
- A8 50 TDI 210 kW: Produktionsvecka 48/2021
- A6, A7 45 TDI 180kW och 50 TDI 210kW: Produktionsvecka 7/2022
- A6 Allroad: 45 TDI 180 kW: Produktionsvecka 7/2022
BMW
- Samtliga dieselbilar med produktionsdatum från mars 2020
Citroën, Peugeot och DS
- Samtliga personbilar och lätta lastbilar som uppfyller Euro 5 eller Euro 6
Fiat
- Talento (transportbil): Produktion 18 juni 2020
Ford
- Alla lätta lastbilar: Produktion juni 2019
- Transit (personbilsversion): Produktion juni 2019
- Torneo (personbilsversion): Produktion juni 2019
Isuzu
- D-Max: Samtliga modeller från modellår 2017 (1,9)
Iveco Transportbilar
- Samtliga dieselmodeller om det är beställt med förberedelse från fabrik: Produktion sep 2019
Man
- Samtliga Man TGE med dieseldrift från modellår 2022 och framåt
Mercedes
- E220d (163 hk): Produktion januari 2018 (utgick sommaren 2020 i samband med facelift)
- Vissa transportbilar, se märkning i tanklock (XTL)
Nissan
- Samtliga personbilar och lätta lastbilar från modellår 2006
Opel
- GrandlandX
- Combo
Renault
- Clio, Clio Sport Tourer dCi 90/dCi 90 EDC: Produktionsvecka 48/2018
- Mégane/ Mégane Sport Tourer dCi 115/dCi 115 EDC: Produktionsvecka 48/2018
- Grand Scénic dCi 120, manuell växellåda: Produktionsvecka 49/2018, utgått
- Koleos: dCi 175 EDC 4x4: Produktionsvecka 03/2019, utgått
- Espace dCi 160 EDC/dCi 200 EDC: Produktionsvecka 03/2019, utgått
- Nya Kadjar dCi 115 dCi 115 EDC: Produktionsvecka 08/2019
- Talisman dCi 120/dCi 150, manuell växellåda:
Produktionsvecka 09/2019, utgått - Talisman dCi 160 EDC/dCi 200 EDC: Produktionsvecka 09/2019, utgått
- Samtliga dieseldrivna Renault transportbilar tillverkade fr o m ungefär den 1 juli 2019, se märkning i tanklock (XTL)
Seat inklusive Cupra
- Samtliga fyrcylindriga dieselmodeller av modellår 2022 och senare
Skoda
- Samtliga fyrcylindriga dieselmodeller av modellår 2022 och senare
Toyota
- Samtliga dieselversioner av Proace och Proace City
- Hilux från och med december 2022.
- Land Cruiser 150 från och med februari 2023
Volkswagen Transportbilar
- Samtliga nya dieselmodeller kan i dag registreras hos importören för körning på HVO. Från och med modellår 2022 ska alla dieselmotorer vara godkända för HVO av tillverkaren, därmed blir registrering hos importören ej längre nödvändig
Volkswagen
- Samtliga fyrcylindriga dieselmodeller av modellår 2022 och senare
- Touareg V6 Diesel: Produktionsvecka 5 2022
Volvo
- Samtliga modeller från SPA- och CMA-plattformarna från 2015 och framåt som har Volvos fyrcylindriga, egentillverkade dieselmotor
- XC90 från 2015
- S90, V90, V90 Cross Country från 2016
- XC60 från 2017
- V60, V60 Cross Country från 2018
- XC40 från 2018
- Äldre bilar med samma modellbeteckning omfattas inte
Fortfarande osäker?
- Skriv in ditt registreringsnummer på bytbränsle.se för att se om bilen är godkänd för något annat bränsle.
- Sök på alla HVO-godkända personbilar på miljöfordon.se.
Källa: Mobility Sweden. Vid frågor, kontakta återförsäljaren. Senast uppdaterad 28 september 2022.
Hur mycket mer kostar HVO än vanlig diesel?
Eftersom HVO100 är dyrare att producera än fossil diesel är priset per liter också högre. Exakt hur mycket dyrare det är att tanka HVO skiljer sig från dag till dag, men den senaste tiden har prispåslaget legat på omkring 2,75–3 kr/l.
För den som tankar 50 liter diesel innebär det ett merpris på knappt 140 kronor.
I diagrammet nedan kan du se hur stort prispåslaget för HVO100 jämfört med fossil diesel varit de senaste åren på bemannade Circle K-mackar.
Kommentarer till artikeln (36)
- 2024-08-17 14:48 Har med upphandlingar och…
- 2024-06-12 23:27 Alla som tyckte att HVO var…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.