Det går att tjäna tusenlappar på att sälja sin bil privat, men vissa förberedelser är nödvändiga. Det viktigaste är att sätta rätt pris redan från början. Att vänta på rätt köpare kräver tålamod. Och i förlängningen kanske du rent av aldrig får bilen såld.
Oftast tror bilägaren att han eller hon har en bil som är värd mycket mer än vad som bjuds vid ett besök hos bilhandlaren. Det är både rätt och fel. Bilhandlaren är näringsidkare och har normalt en marginal på 15–20 procent på begagnade bilar.
Om man inte accepterar det som uppfattas som skambud återstår alternativet att försöka sälja bilen på egen hand. Ett riktmärke för privathandeln är att lägga sig på en prisnivå mitt emellan det föreslagna inbytespriset och marknadsvärdet, det vill säga salupriset som bilhandlaren begär när bilen slutligen utannonseras.
En privat såld bil ska helt enkelt vara billigare, eftersom du som privat säljare inte kan lämna några säljgarantier. Sedan är det en annan sak att bilen i sig själv kan ha gällande garantier.
1. Ta reda på värdet
Undersök hur mycket din bil egentligen är värd. Kolla annonser på nätet och studera begprislistorna. Övervärdera inte din egen bil, om du vill göra en snabb affär. Om du ser att andra säljare begär 60 000 kronor för motsvarande bil, tro inte att du själv kan få 70 000 bara för att du tycker att din bil är särdeles välskött.
En gammal sanning är att en bil aldrig är värd mer än vad som någon är beredd att betala för den.
2. Städa rent
När du ska annonsera bilen på nätet behöver du bra bilder och då är det en fördel om bilen är städad. Gör en rekond av bilen; dammsug, tvätta och polera om möjligt upp karossen. Glöm inte att torka rent inne i motorrummet. En god idé kan också vara att ta självrisken, och låta försäkringsbolaget ersätta stenskottet på vindrutan, om du har halvförsäkring.
Ofta får du fler spekulanter på en bil som är rentvättad och åtgärdad. Är det en dyrare bil du ska sälja kan till och med en professionell rekonditionering vara värt pengarna.
3. Ha prutmarginal
Tänk på att en bilköpare alltid vill pruta. Se till att ha en marginal nedåt, ett sista slutpris. Sitter du inte i sjön kan du naturligtvis avvakta med att sälja bilen tills du får det pris du först begär.
4. Se körkortet och följ med
Har du en spekulant som vill provköra, begär att få se körkortet först. Följ också alltid med på provturen.
5. Visa dokument
Seriositeten från dig underlättar alltid en försäljning. Leta fram så många viktiga protokoll och fakturor som möjligt som understryker att bilen verkligen fått vård enligt konstens alla regler. En dokumentation från en rostskyddsbehandling är exempelvis en värdehandling i detta sammanhang.
6. Var ärlig
Tänk också på att du som säljare är skyldig att lämna ärliga uppgifter. Om du ”mörkar” med ett allvarligt fel som du känner till kan köparen stämma dig, begära skadestånd eller häva köpet. En bil som sålts ”i befintligt skick” kan således vara felaktig enligt köplagens felbestämmelser.
Som säljare bör du uppmuntra köparen att själv undersöka bilen. Köparen har en undersökningsplikt.
7. Skriv kontrakt i två ex
När ni kommit överens om affären skriv ett kontrakt i två exemplar. Det är en trygghet för både säljare och köpare att använda Konsumentverkets köpekontrakt för ”köp av personbil mellan privatpersoner.”
8. Håll koll på pengarna
Acceptera aldrig någon avbetalning på bilen. Betalning med kontanter eller banköverföring via nätet är inte heller att rekommendera, och undvik utländska checkar.
Mobilappen Swish är bättre – pengarna förs över direkt och kan inte dras tillbaka. Swish har en övre gräns på 150 000 kr. Kostar bilen mer än så kan du göra upp affären på bankkontor eller med en så kallad postväxel.
9. Skicka beviset
Ägarbytet ska undertecknas av både säljare och köpare i registreringsbeviset som ska vara i originalskick. Det är den gula delen som omgående ska skickas till Transportstyrelsen. Du kan också göra ägarbytet i Transportstyrelsens app. Det är du som säljare som har ansvar för att ägarbeviset skickas in.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.