På vintern är det extra viktigt att ha koll på hur körningen kan bli så säker som möjligt. Snö, mörker och is kan ställa till stora problem – särskilt för ovana förare.
Håkan Klingborg, som är trafikpolis i region Väst, har tidigare bidragit med sina bästa tips i Vi Bilägares podcast. Här listar han de viktigaste vintermissarna som i värsta fall kan leda till olyckor, böter eller indraget körkort.
Släckt belysning
Ett problem som uppstått de senaste åren är autofunktionen på nya bilar som inte känner av när ljusen ska tändas, utan där föraren måste göra det manuellt.
– Där ser vi ett stort underlag för förbättring, säger Håkan Klingborg.
Vissa åker runt utan belysning vid gryning och skymning, men andra har snurrat bort sig helt mellan bilens inställningar och åker runt utan någon belysning baktill över huvud taget även i mörker.
– Jag har två bilar själv, den ena har autoläge och kan själv tända när ljuset blir för dåligt. Den andra har ett autoläge som inte tänder själv, så det kör jag aldrig på. Där har jag alltid på automatiskt halvljus. Det stora problemet är folk som åker omkring och tror att de har automatiskt ljus när de inte har det.
Visst kan det straffa sig för föraren?
– Lagen säger att halvljus ska vara tänt när det råder annat än normalt dagsljus. Så fort ljuset är nedsatt, alltså som till exempel gryning, skymning, dis, dimma eller regn, ska man ha bakljuset tänt.
Men har inte ni andra prioriteringar än att jaga slarvande bakljusbilister?
– Det kan man väl säga. Men jag rapporterade en bilist igår kväll för släckta bakljus. Det var vid sextiden och riktigt dåligt väder. Som förare är du skyldig att veta hur bilen fungerar. Föraren igår fick 1 200 kronor i böter.
Inga vinterdäck
Många väntar till sista sekunden på att byta till vinterdäck. Bilen ska ha vinterdäck om det råder vinterväglag, men vad betyder det egentligen?
– Det råder vinterväglag om någon del av vägbanan täcks av snö, is eller rimfrost. Det gäller även vägrenen. Om vägen är ren men det finns snö i vägrenen gäller vinterväglag, säger Håkan Klingborg och fortsätter:
– Många bilister som vi stoppar hävdar att vägen är ren och torr. Men någonstans har man ju också kört ut på vägen och där har det varit halt.
Sopa bort snön
Att åka runt med en snöhög på bilen som inte är bortsopad kan bli farligt.
– Det är inte ens lagligt. Man är skyldig att ta bort snön när man kör. Ligger det snö som kan blåsa av är man skyldig att ta bort det. Det kan bli 1 500 kronor i böter.
Är det ett problem framför allt på suvar för att folk inte når upp till taket?
– Nja, jag skulle säga att det är ett ganska konstant problem som varken ökat eller minskat, oavsett fordonstyp. Det kan ligga lika mycket snö på en Porsche som på en stor XC90. Når man inte upp får man köpa en längre borste. Det är ditt ansvar som förare.
Läs också: Fast i trafikstopp på vintern – så klarar sig elbilen
Skrapa rutorna
När det gäller igenfrostade rutor skrapar vissa bilägare bara upp ett litet hål och kör sedan igång defrostern. Det kan straffa sig rejält.
– Det stämmer. Då blir det rapport till åklagare för vårdslöshet i trafik. Det kan bli dyrbart med både dagsböter och indraget körkort. Det är riktigt allvarligt, det finns fall där bilföraren bara haft ett litet titthål och kört på fel sida av vägen och krockat.
Ser ni också bilar med registreringsskyltar som är smutsiga eller igensnöade, som ni stoppar?
– Ja, det händer. Oftast brukar föraren få gå ut och göra ren skylten. Men ibland är skylten så genomsmutsig och kanske inte tvättad på två månader. Då kan man få böter på 1 500 kronor.
Visst ska även bilens strålkastare fram och bak vara fria från smuts och snö?
– Ja, det har man ju sett många gånger, att förarna inte gör rent baklamporna framför allt. De säger att det tinar upp av värmen, men nya bilar har ofta diodlampor som inte blir varma. De måste göras rent. Ofta har vi bara ett samtal om det, vi skriver inte alltid ut böter. Men om det är mycket som är galet, då blir det böter.
Två bästa tipsen
Håkan Klingborg har två tips för vinterbilisterna som enligt honom minskar risken för att råka ut för trafikolyckor till nästan noll.
– Det är att hålla avståndet och hålla hastigheten. Gör man de två sakerna kan jag nästan garantera att man inte krockar, och gör man det är det för att man har gjort något riktigt galet eller kör på vilt.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.