Nästa artikel
Därför ska du dra ut laddsladden när det åskar
Guide

Därför ska du dra ut laddsladden när det åskar

Publicerad 7 augusti 2023 (uppdaterad 7 augusti 2023)
Att dra ut laddsladden är en smart åtgärd för dig som har en elbil eller laddhybrid när det åskar. Här reder vi ut vad som gäller vid blixtnedslag.

Stormen som döpts till ”Hans” har nu dragit in över Sverige och skapat stora problem, inte minst för trafiken. På flera håll har träd fallit över vägar och översvämningar har i vissa fall gjort att bilar fastnat.

Vindkänsliga fordon avråds i nuläget från att köra över Öresundsbron och i Eskilstuna har ett garage brunnit upp efter ett blixtnedslag.

För den som har en elbil kan det vara en bra idé att dra ur laddsladden om det finns risk för åska. Även om laddboxar brukar ha ett inbyggt överspänningsskydd finns risk att blixten slår ned på nära håll, och då kan strömspiken sprida sig till bilen och dess elektronik som kan ta skada. Om bilens laddkabel har ett inbyggt överspänningsskydd kan det också ta skada vid ett blixtnedslag och det kan vara ganska dyrt att köpa en ny sladd.

En laddbar bil ska helst inte laddas i ett vanligt vägguttag utan överspänningsskydd, särskilt inte när det åskar.

I vissa fall kan det också vara riskabelt att snabbladda i åska. Även om snabbladdare brukar ha överspänningsskydd är det inte hundraprocentigt. Det kan också vara bra att tänka på att skador som uppstår vid åska och blixtnedslag inte täcks av bilens garanti.

”En laddbar bil ska helst inte laddas i ett vanligt vägguttag utan överspänningsskydd, särskilt inte när det åskar”

Att sätta sig i en elbil eller laddhybrid när det åskar är inte mer otryggt än att sitta i en bil med förbränningsmotor. Det finns en myt om att det skulle vara däcken som gör att blixten blir ofarlig när den slår ned i en bil, men det är i själva verket bilens kaross som leder blixten runt kupén.

Riktigt lika säkert är det dock inte längre att sitta i bilen som förr. Enligt Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) beror det på att en allt större del av bilarna tillverkas i plast eller glas, exempelvis och takluckan och gummilisten runt den. Enligt SMHI finns en liten risk att bilen börjar brinna och att vindrutorna slås sönder.

”Det är fortfarande bättre att vistas i en bil än under bar himmel, men det är då viktigt att inte röra ratten eller andra delar som har kontakt med exempelvis karossen eller motorrummet, samt att hålla dörrar och fönster stängda”, skriver SMHI.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (7)

  • 8 augusti 2023 Erik Söderholm skrev:…
  • 7 augusti 2023 Nya bilar har så många…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.