Vi Bilägares forum

Hur man modererar inlägg - eller avstår

Hur man modererar inlägg - eller avstår

Jag och någon/några har blivit påhoppade i en tråd av "rikast". Nu undrar jag var man drar gränsen hos de som modererar - vare sig det är de där frivilliga eller hos ViB. Följande har postats:

"Rolig respons från Audiägarna. Mest med tanke på mima egna observationer från svenska vägar där det utan tävling är Audi-förare som är de absolut största r-vhålen alla kategorier. Mycket stort skrevkomplex kombinerat med överdos av testosteron. Jag ska först - jämt, det vore en bättre slogan än worsprung durch fusk. Denna intelligentsian accelererar mot rödljus där det står 5 bilar stilla och väntar redan. Med sådan teknik spelar antalet hästkrafter liten roll... men det är roligt att titta på. Gasa! Bromsa!! Gasa!!! Så juckar sig en Audi-ist fram genom livet tydligen, oklart varför."

"..... Men du bevisar en annan tes angående Audiförare. Lövtunn hud. Transparent närmast. Pappakomplex kanske, dåligt självförtroende..."

"För guds skull hjälp Audi-mannen innan han kör på nåt..."

Allt finns att läsa i tråden: http://www.vibilagare.se/comment/335638#comment-335638

Uppdaterat: 2017-07-23 19:07
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Kommentarer

Det finns ingen anledning att haka upp sig på alla dumheter som skrivs, man mår ju bara dåligt själv i såfall, men det kanske var det som var meningen?

Jag åker själv Audi ibland så även jag skulle väl känna mig träffad, men det gör jag inte, jag struntar i sådant trams!

Uppdaterat: 2017-07-06 21:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

OK, då vet vi att det är OK att skriva trams. "Men du bevisar en annan tes angående Audiförare. Lövtunn hud. Transparent närmast. Pappakomplex kanske, dåligt självförtroende." Hej hå....

Uppdaterat: 2017-07-06 21:50
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Sorgelig läsning!

Men som jag ser det faller sådant trams tillbaka på den som skriver det, men visst är det trist att behöva läsa.

MVH AL

Uppdaterat: 2017-07-06 21:52
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Problemet är att är att gamarna får härja fritt - samma elände som alternativa fakta...

Uppdaterat: 2017-07-06 21:58
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Det som stör mig mest är att varken Hackenbuch eller saabnisse tar tag i eländet.

Uppdaterat: 2017-07-06 22:01
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Ja moderatorerna har hållit en låg profil på sistonde, men det har å andra sidan även varit ganska lugnt här i spalterna på senaste tiden.

Det enda som varit är inlägg av typen som Audi beskriver, illa formulerade påhopp på vissa bilägare och deras bilval.

Lite roligt är att signaturen "rikast" sågar bilägare med tyska märken, speciellt nu Audi, medan han själv kört/kör Porsche och ville ha hjälp med ett Bmw-köp eller annat tyskt märke.

Om man nu får tro på vad hen skrivit tidigare i forumet... :-)

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25
Prestigelös skrev:

Ja moderatorerna har hållit en låg profil på sistonde, men det har å andra sidan även varit ganska lugnt här i spalterna på senaste tiden.

Det enda som varit är inlägg av typen som Audi beskriver, illa formulerade påhopp på vissa bilägare och deras bilval.

Lite roligt är att signaturen "rikast" sågar bilägare med tyska märken, speciellt nu Audi, medan han själv kört/kör Porsche och ville ha hjälp med ett Bmw-köp eller annat tyskt märke.

Om man nu får tro på vad hen skrivit tidigare i forumet... :-)

Skattar högt.... Vilket skulle bevisas,,,

Uppdaterat: 2017-07-06 22:29
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Trollinlägg, flamebaits och andra provokationer är fullt tillåtet på ViB.

Det är bara reaktionerna som modereras.

Uppdaterat: 2017-07-07 11:09

Jag brukar vara väldigt aktiv i mitt modererande men har haft mycket på jobb och privat på senare tid. Dock har det blivit mycket bättre på forumet sista tiden! Det jag dock hinner med är att kolla alla anmälningar. Anmäl så kommer inlägget att granskas och, som det låter, modereras.

Uppdaterat: 2017-07-07 11:18

Tror att det kanske är bra att se över hur man agerar själv många gånger och vad man häver ur sig. Det är alltid lätt att peka finger och skylla på andra. Sen är det ju som Saabnisse skriver, om någon provocerar på en 5 årings nivå så varför haka på eller ta åt sig, lite impulskontroll har de flesta, ja utan herr Jomshof då. ;-)

Uppdaterat: 2017-07-07 11:18
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Här håller jag med RevB till fullo. Det är lite av en sport, och en ganska kul sådan, att INTE reagera så som en provokatör tänker sig. Jag har fått otroligt många skratt bakom min dator när provokatören fått medhåll eller beröm från mig - kanske med någon oväntad twist som inte varit självklar att reda ut. Egentligen samma sak i arbetslivet och övriga IRL-sammanhang. Ska inte säga att det alltid är lätt men det är alltid "rewarding".

Uppdaterat: 2017-07-07 13:38
Mycket vatten har runnit under hjulen...
Swemba skrev:

Trollinlägg, flamebaits och andra provokationer är fullt tillåtet på ViB.

Det är bara reaktionerna som modereras.

+1

MVH AL

Uppdaterat: 2017-07-07 15:26
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Swemba skrev:

Trollinlägg, flamebaits och andra provokationer är fullt tillåtet på ViB.

Det är bara reaktionerna som modereras.

+1 och tydligen....

Uppdaterat: 2017-07-07 16:24
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Swemba skrev:

Trollinlägg, flamebaits och andra provokationer är fullt tillåtet på ViB.

Det är bara reaktionerna som modereras.

Ja det där måste jag (tyvärr) hålla med om.

Uppdaterat: 2017-07-07 17:21
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Återigen så läses inte alla inlägg och alla artiklar så att få reda på när trams skrivs så är det enklast att anmäla det så att det blir lättare att hitta.

Det trams som hittas vid läsning raderas eller redigeras omgående. Men det har ju faktiskt varit hyfsat lugnt nu ett tag.

Sedan så anmäls en del inlägg om skribenten har testat en bil och tycker illa om den, och troligen trampar någon på tårna. Har märkt att man skall helst låta bli att tala om vad man tycker om en bil om man inte gillar den. Gillar man bilen i fråga och skriver bra om den så är allt frid och fröjd och det blir lite löjligt och minskar lusten att göra några inlägg. Tänker medvetet begränsa mitt skrivande framöver för att inte trampa någon på tårna och bli personpåhoppad på grund av det.

Uppdaterat: 2017-07-08 09:41
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Hacken - nja, att man gillar t ex sin VW är inte poppis i vissa läger och renderar en tveksamheter om hur "objektiv" man är. Det finns många tillfällen när vissa skribenter här avkräver andra skribenter negativa kommentarer om den bil man äger, VW främst, oavsett om man trivs väldigt bra med sin bil - vilket tydligen i just VW-fallet vissa anser helt omöjligt.

Sen förstår jag inte riktigt uppståndelsen om "problemet" häromdagen - alltså att en del förare av vissa "premium-märken" utmärker sig negativt i trafiken. Har man en sån bil men vet med sig att man kör enligt regelverket så finns väl ingen anledning att ta åt sig av ett lite provokativt inlägg.

Uppdaterat: 2017-07-08 10:31

Det finns nog trafikidioter inom alla bilmärken, en del mer än andra kanske men man kan ju som du skriver Pi inte ta åt sig allt som skrivs.

Varför skulle man försöka skriva något negativt om man är nöjd med bilen man äger?

Jag är lika nöjd med min Rapid som någon som köpt den finaste Mercan. Jag jämför inte med utrustning och komfort rätt av utan jag jämför vad det kostar att få vad jag har och vad det kostar att köpa finaste Mercan. Jag har tillräcklig komfort och tillräckliga fartresurser att färdas på våra Svenska vägar och jag gör detta dessutom väldigt billigt.

Jag har ägt Mercedes, Audi, Bmw förut och de är trevliga att köra och att åka i men de kostar en bra slant mer att äga och jag tycker inte det är värt pengarna längre kanske för att man är lite äldre nu och inte gillar att slänga pengar för att få en status som jag egentligen struntar i.

Uppdaterat: 2017-07-08 10:42
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Helt rätt, Hacken !

Uppdaterat: 2017-07-08 11:16

Lite roligt var ändå Rikast inlägg (om Audi-förare) och inte helt oberättigat.

Uppdaterat: 2024-05-13 23:49

Att det finns Audiförare som är idioter är inget nytt liksom idiotförare inom alla andra bilmärken. Många Mercedes, Bmw, Audi ägare tycks tro att det är deras rätt att alltid ta sig fram före all annan trafik och att göra det på ett buffligt sätt, men att dra alla över samma kam är inte ok eftersom det finns bra Audi, Mercedes, Bmw förare liksom det finns dåliga.

Uppdaterat: 2017-07-23 08:00
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Givetvis är inte alla förare av ett visst bilmärke bufflar så den som vet med sig att han inte passar in i den schablonmässiga beskrivningen behöver ju inte heller ta åt sig - om man ser det på det sättet istället.

Uppdaterat: 2017-07-23 09:08

Känner man sig påhoppad för att man kör Audi finns det ett bra botemedel, kör Opel ett tag och upplev påhoppen, sedan kommer Audikritiken att kännas som en trevlig komplimang...

Uppdaterat: 2017-07-23 09:23

Rätt intressant hur man å ena sidan kan slå sig för bröstet i vissa trådar och hävda att alla märken utan just det man själv kör är värdelöst, men är man sedan blir utsatt för samma sak börja tjuta och leta fram offerkoftan.

Om man nu känner sig påhoppad så kanske det är läge att addera en gnutta ödmjukhet i sin framtoning, det kommer garanterat göra livet lite trevligare.

Är det så att man tar åt sig av en artikel där man generaliserar rörande vissa bilmärken så kanske man ska fundera på varför man tar åt sig.

Trakasserier ska självklart aldrig accepteras.

Uppdaterat: 2017-07-23 09:48
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Jag var på en militär anläggning för en tid sedan och där hade man på en anslagstavla ett block med avrivningsbara lappar som hette "LÄTTKRÄNKTHETSRAPPORT".

Rapporten skulle ifylld med datum och tidpunkt och kryssade förval, lämnas till en speciell avdelning.

Exempel på kryssval var, "jag är en grinolle", "jag är en idiot", "jag kände mig påhoppad", "jag är bättre än andra" osv.

Naturligtvis var det ett cyniskt skämt, kanske lite typiskt i den här lite tuffare miljön, men det fick mig ändå att börja fundera.

Inte sjutton kände folk sig lika "kränkta" för trettio år sedan som de gör nu trots att det nog inte var någon skillnad då på flisiga kommentarer och påhopp.

Hur kommer det sig? Inte sjutton var väl folk mer härdade förr, eller?

Kan det vara media som hjälpt till att förstora det här?

Uppdaterat: 2017-07-23 10:04
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Män är rätt primitiva och revirlåsta inom alla områden, vi ser ju här på Vib:s hemsida hur många som anser att det de själva kör är det bästa som finns, allt annat är skit. Det är vitt eller svart och inget däremellan och ofta jämför man väldigt dyra bilar med billiga bilar och säger att den dyra bilen är bättre. Den dyra bilen har kanske bättre komfort och lite annat men är det värt de extra 200-300.000 kronorna som de kostar mer än den billiga bilen? Att slänga upp en halv miljon kronor av intjänade skattade pengar för en ny familjebil som så många verkar gladeligen göra för en bil som tappar i värde fortare än man hinner säga "vilken fin bil" är något jag inte är intresserad av.

Däremot kan jag gärna lägga en halv miljon kronor på en klassisk bil som behåller eller ökar sitt värde genom åren.

Uppdaterat: 2017-07-23 10:07
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Hacken, "Att slänga upp en halv miljon kronor av intjänade skattade pengar för en ny familjebil som så många verkar gladeligen gör".

Ofta är det inte intjänade pengar utan pengar som bankerna gladeligen lånar ut till en skaplig ränta, som just nu kan förefalla låg, men som ändå gör att bankerna får så hiskeliga vinster,

Värdeminskningen ser man inte direkt och många vägrar därför att inse den och vissa räknar aldrig med den.

Jag har en bekant som enbart räknar bränslet när det gäller milkostnad, "Allt annat kostar ju ändå vilket jag använder bilen eller inte, så det ska inte in i milpriset"!

Javisst så är det ju.....

Uppdaterat: 2017-07-23 10:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Om vi tittar på märkeshatarna så följer de i princip samma mönster som rasister. Det finns mängder av likheter givet allt som oftast uttrycks här i trådarna.

Läs länken nedan och byt ras mot bilmärket så ser ni sjävla.

Att VIB låter det fortgå är märkligt.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Rasism

MVH AL

Uppdaterat: 2017-07-23 10:30
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
saabnisse skrev:

Ofta är det inte intjänade pengar utan pengar som bankerna gladeligen lånar ut till en skaplig ränta, som just nu kan förefalla låg, men som ändå gör att bankerna får så hiskeliga vinster,

Värdeminskningen ser man inte direkt och många vägrar därför att inse den och vissa räknar aldrig med den.

Just det saabnisse och skall man låna pengarna så är det väl bättre att inte behöva låna så mycket så att man får en låg kostnad och snabb avbetalning. Hur lång tid tar det att betala av på 500.000:-?

Uppdaterat: 2017-07-23 10:35
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Frågan är vem som ska klassas som märkeshatare? Och är det inte hat i sig att säga så om människor? Personligen upplever jag det största problemet på VIB den oerhörda känslighet det är när VAG kritiseras eller problematiseras, det slår allt. Det är också själva tidningens problem, att den är för positivt inställd till VAG och för negativt inställd till andra märken. Är det rasism? Då är väl allt rasism idag. Får väl polisanmäla redaktionen också. Finns det olika raser bland bilar, eller tänk om det är olika arter till och med? Då är det väl "artism" istället för "rasism". Nä, kritik mot en sak eller djur, är nåt annat än mot människor.

Finns heller ingenting i forumreglerna som förhindrar kritik mot bilmärken och börjar Vi bilägare agera så att man t.ex. stänger av alla som kritiserar VAG, men inte andra bilmärken (för att det blir lugnast så), då har man tagit bort fria åsikter och gjort forumet skittråkigt där likasinnade småpratar lite lugnt om den senaste underbara funktionen VAG har kommit med. Redan såna tendenser skulle jag säga vilket bland annat synts i tråden om Skoda Octavia 1,0 TSI. Och ska man syssla med seriös konsumentupplysning skulle jag säga att det finns bättre familjebilar för dom pengarna, särskilt när det gäller hållbarhet och driftsäkerhet.

Vad man kan hoppas på är ju mångfald i åsikt, inte ett forum för enbart VAG-entusiaster. Vi bilägare är ingen uttalad märkestidning och om något behöver den bevisa att den inte favoriserar VAG, så ju mer kritik mot VAG desto bättre i såna fall.

Uppdaterat: 2017-07-23 10:48

Kritik skall ges åt det bilmärke eller modell där det är relevant och man vet att det förekommer mycket fel, kritik skall inte baseras på ett bilmärke bara för att man inte gillar det. Att det förekommer mycket om Vag-bilar på denna hemsida är för att det säljs väldigt mycket Vag- bilar och det går inte att undvika att de ofta kommer på tal.

Uppdaterat: 2017-07-23 10:53
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Hacken, tycker du drar det väl långt med det resonemanget men även om du så gjorde så skulle jag säga att du inte är objektiv och sysslar med dubbla standards. Tar man andra bilmärken här har dom inte bara fått en del kritik utan totalsågats fullständigt. Ofta och upprepande. Och utan att nån höjer på ögonbrynen. Skulle det vara relevant kritik? Knappast.

Nej, problemet här och med tidningen är att den är för mycket VAG-vurmande, för mycket tysk-vurmande. Det genomsyrar allt tyvärr. En del som jag har försökt balansera detta "politiskt korrekta" och förstås fått mycket skit för det. Det är så när man går emot en paradigm (tyska märken är fantastiska, allt annat är mer eller mindre skit).

Uppdaterat: 2017-07-23 11:05

Tänk att en tråd som initialt handlade om en skribent som tog illa vid sig för en generalisering ifrån en annan skribent avseende förare av det bilmärke som den första skribenter äger åter har blivit en "VAG-kritik-tråd". Det vore befriande om de som älskar sitt eget bilmärke kunde koncentrera sig mera på det än på att ondgöra sig på ett annat bilmärke - speciellt som egen ägarerfarenhet ofta saknas på det märke man ondgör sig över.

Uppdaterat: 2017-07-23 11:07

Man skulle kanske börja prata illa om Toyota i alla trådar.....

Uppdaterat: 2017-07-23 11:09
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Kan ju tycka att det inte blir mångfald när en Skoda-tråd kladdas ned med Toyota-inlägg. Det finns väl fler asiatiska bilmärken än just Toyota vilket skulle kunna ge just mångfald när det gäller referenser. Att använda ett enda märke som en slags måttstock som allt ska jämföras med är inte mångfald utan snarare enfald.

Uppdaterat: 2017-07-23 11:09
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Pi, du tillhör problemet med VAG-vurmande tyvärr. Vad det handlar om är att bli av med alla här som VAG-vurmare finner stötande, jag ingår förstås i det gänget. Tråden handlade om det egentligen som jag ser det. Ingen gillar kritik mot det man själv gillar och det är just oerhört svartvitt.

Uppdaterat: 2017-07-23 11:12
Hackenbush skrev:

Man skulle kanske börja prata illa om Toyota i alla trådar.....

Gör det, du är välkommen.

Uppdaterat: 2017-07-23 11:12

Nu var det snarare likheterna mellan rasism och märkeshatarna jag ville påvisa. Att en bil är just en sak som produceras under ett varunamn av ett vinstdrivande bolag hänger ihop med det. Bilproducenterna har laddat sina varunamn med så mycket känslor att debatterna om deras väl och ve också blir allt mer personliga. Hos vissa går det så långt som till ett personligt hat, eller fundamentalism, och därmed är man inne i snarlika schablonmässiga tankebanor som även kännetecknar rasister, eller terrorgrupperingar.

Det här gäller oavsett man älskar Toyota eller hatar Volkswagen. Det är fortfarande en bil vi pratar om, inte våra respektive eller närstående. Jag tycker det därför skall stanna vid bilen som den plåtlåda som det är, istället för det känsloladdade personliga, så slipper vi fler infantila ställningskrig mellan olika grupper här på sidan.

Alltså: Bil p byggd av koncern x med varunamnet y är inte en kompis, älskarinna eller antagonist. Det är pressad plåt som försetts med en drivlina och hjulupphängningar (samt numera en hel del elektronik) för att göra koncern x:s ägare rikare. Det är nämligen vad bilproduktion går ut på: pengar och intressen. Låt oss alla ha det perspektivet så blir diskussionerna mer sakliga.

MVH AL

Uppdaterat: 2017-07-23 11:15
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
pinjong skrev:

Kan ju tycka att det inte blir mångfald när en Skoda-tråd kladdas ned med Toyota-inlägg. Det finns väl fler asiatiska bilmärken än just Toyota vilket skulle kunna ge just mångfald när det gäller referenser. Att använda ett enda märke som en slags måttstock som allt ska jämföras med är inte mångfald utan snarare enfald.

Har väl snarare varit så att VAG-trådar ska hållas "rena", medan Toyota-trådar och vad det nu kan vara för märken är det fritt fram med kritik.

Sett samma när det gäller elbilar kontra vätgas. Vätgas sågas fullständigt utan att nån höjer ögonbrynen, dom som kritiserar elbilar får acceptera personangrepp till och med.

Tycker f.ö. diskussionen om Skoda Octavia blev rätt intressant och att det är kul med lite olika infallsvinklar. Att bara ensidigt hylla 1,0 TSI är inte särskilt givande eller ens särskilt förklarande.

Uppdaterat: 2017-07-23 11:16

Vidstige - nu är det så att de enda märken där det finns vissa skribenter som ständigt kritiserar är just VAG-märkena. Vilket är lite märkligt när vi s k VAG-vurmare, vilka i de allra flesta fallen äger eller ägt betydligt många flera märken än de som kritiserar VAG, sällan kritiserar "ert" märke speciellt hårt. Visst kan t ex HSD-drivlinorna få kritik för sin bristande dragkapacitet med det är fakta och eftersom många av oss bilköpare trots allt har behovet att kunna dra släp så är det helt klart en brist för oss med det behovet. Att de flesta tidningar klassar VAG-produkter högt i många tester är inget vi kan göra nåt åt och personligen köper jag mina bilar efter de egenskaper jag eftersträvar vid det aktuella bilköpet. Om det sen blir en VW, Kia, Mazda eller Toyota, för att ta några exempel, beror på vilket av märkena som uppfyller min kravbild bäst vid köptillfället. Eftersom jag personligen ägt många bilmärken så känner jag mig inte som en "VAG-vurmare" på annat sätt än att de senaste 2 bilar vi köpt som "familjebilar" råkar vara VAG-bilar. Men vi har som sagt även en Kia och en Mazda på gården så jag kanske också är Kia-vurmare och Mazda-vurmare - kanske mest Mazda-vurmare eftersom vi också haft 2 Mazdor "på raken"...

Uppdaterat: 2017-07-23 11:25

Pi, om det nu är så att VAG kritiseras mest, vilket jag inte alls håller med om (i alla fall inte vad gäller nivå på sågning), så finns det ju en naturlighet i det då man ju är absolut störst. Man säljer klart mest av alla märken i Sverige, man tar absolut mest plats i tidningen. Sen är det ju så där med kritik, jag kritiserar sak, en del grejor jag tycker VAG kunde gjort bättre eller som jag ifrågasätter, t.ex. kamrem. Jag totalsåga inte, jag anser inte att det är dåliga bilar utan tvärtom bra bilar. Men inte ens den kritiken tåls. När det gäller andra märken brukar det snarare bli totalsågningar, franska bilar, amerikanska bilar, japanska bilar anses inte vara i närheten av tyska. Inte ens Volvo är så känsligt att kritisera, det tåls också. På VIB tar Skoda/VW/Audi som det som är mest känsligt att kritisera och försvaret jag ser här är ändå på nåt sätt att dom "objektivt" ska anses vara bäst, därför ska man inte få kritisera för då är det inte relevant. F.ö. säger jag ofta negativa saker om Toyota men det glöms bort hela tiden, varför? Och när du skriver om VW så säger du aldrig nånsin nåt negativt vad jag har sett. Och ni är ett stort gäng som uppför Er så, aldrig minsta problem eller kritik mot VW/Skoda/Audi, bara toppen allting. Det är om inte annat inte särskilt trovärdigt.

Uppdaterat: 2017-07-23 11:36

Med dina ögon Vidstige så är det nog helt enkelt så att du bara ser det du vill se - inte mycket att göra åt. T ex borde du av egen erfarenhet vara betydligt vassare emot Opel där dina föräldrar råkade illa ut men inte ens det nämner du nåt om numera. Problemet är inte att det är "känsligt att kritisera" utan att kritiken i många fall inte alls överensstämmer med de erfarenheter vi som faktiskt äger dessa bilar har. Och då blir det lite märkligt om man skall tvingas hålla med om din kritik.

Sen vet jag inte vad du menar med "totalsågningar" men sådana är sätt ovanliga i dessa spalter - om vi undantar VAG-märkena...:)

Uppdaterat: 2017-07-23 11:53

Pi, ja jo nog kunde jag kritisera Opel, franska märken etc mera men jag tycker man har rätt att välja sina fighter. Menar du att jag borde bli ovän med nästan alla? Är väl redan illa nog som det är. Man blir ju hatad när man kritiserar eller problematiserar andras bilmärken, låt vara att VAG är värst, dvs mest hat från dom. Men det handlar faktiskt om vad jag själv är intresserad av, vilka jag tycker gör dom mest intressanta bilarna. Vore jag ointresserad av VAG så skulle jag inte skriva så mycket utan bara kort avfärda märkena nån gång ibland. Dessutom deltar vi ju alla här som skriver ofta gärna i olika diskussioner, du är ju likadan där, dvs du diskuterar då gärna i dom mest aktiva trådarna.

Uppdaterat: 2017-07-23 12:05

Men Vidstige, din drivkraft att kritisera allt från VW är oändlig. Vad jag kan bedöma, eftersom jag ändå ägt 4 VW, finns det viss saklighet men ofta handlar det just om viljan och drivkraften vilket visar sig i överdrifter ibland.

Uppdaterat: 2017-07-23 12:08
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Ja efter allt prat om hur dåliga Volkswagen är köptes en 1.4 TSI med sjustegad DSG in på firman. Den har hittills rullat 1600 mil och helt utan fel.

Det är märkligt:-). Om man får tro på märkeshatarna skulle den redan ligga på skroten.. Men likväl rullar den,":)

MVH AL

Uppdaterat: 2017-07-23 12:10
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Du har fått tag i en unik (Vag) bil AL

Min Skoda har gått precis 6000 mil utan att annat än ordinarie service gjorts, också unikt.

Uppdaterat: 2017-07-23 12:13
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

pinjong, om det är överdrifter eller inte, är inte givet. Jag har hört mycket värre sågningar och mer missnöjda ägare. Jag har mest kritiserad och problematiserad driftsäkerhet/hållbarhet. Ungefär som Teknikens Värld utan större dramatik skriver, "har sämre kvalitet än vad folk tror". Både Teknikens Värld och Auto Motor och Sport är mer modiga och vågar säga mer som det är när det gäller VW. Teknikens Värld har på senare tid varit mycket modiga och tagit upp problemen med försämringar som blivit när man efterjusterat dieselgate bilar, nåt som dom fått mycket skit för (och förstås också mycket ros). Bland annat att EGR ventiler var slut i lager i hela Europa som en följd av det. Teknikens Värld tycker jag verkar vara rätt neutrala då, dom är alltså inte överdrivet negativa. Sen har jag sagt förut, är man störst bör man tåla kritik, med VW/VAG är det tvärtom märkligt nog.

Uppdaterat: 2017-07-23 12:15

Vidstige, en gissning från min sida är att VW och Volvo är ungefär lika när det gäller kvalitet. Varför kritiserar du inte Volvo med samma frenesi?

Uppdaterat: 2017-07-23 12:20
Mycket vatten har runnit under hjulen...

pinjong, kan absolut kritisera Volvo men tror faktiskt dom håller lite högre kvalitet idag än Skoda/VW/Audi. Alltså med dom nya fina VEA-motorerna (även om jag fortfarande tycker motorer med kamrem har bevisbördan på sig ur driftsynpunkt). Sen är man ju som svensk lite extra positiv till Volvo, men varför ska man som svensk vara extra positiv till tyska märken? Vi diskuterade detta förut, alltså det svenska mindervärdeskomplexet mot det tyska, liksom då fascination kring status det tyska ger för oss.

Uppdaterat: 2017-07-23 12:27

Imponerade med en modern bil som rullar 1600 mil utan fel? Ja j-vlar. Kom igen efter +16000 mil!

Men så har det förvisso inte varit i VIBs långtester, där har till och med DSG rasat redan efter några tusen mil liksom många andra fel på VAG. Det intressanta är varför man inte bryr sig om fel på VW, det är som att "ja ja, men bilarna är ju så bra i övrigt att det inte spelar nån roll" eller "alla bilar går sönder så det är normalt". Det är ju ändå det bästa etc. Så helt klart lite fascinerad av detta, det håller jag med om att jag är.

Uppdaterat: 2017-07-23 12:28
Shogun skrev:

Det är mycket hyckleri i många kommentarer här anser jag. Ingen nämnd ingen glömd.

...och det var just Shogun som nämnde ordet "hyckleri" ...:)

Uppdaterat: 2017-07-23 13:03