Vi Bilägares forum

Biltester

Biltester

Läste att i kommande nummer av tidningen kommer ni att testa nya Octavia mot Focus Active och Mégane Sport Tourer....
Tycker det är en orättvis jämförelse utan att jag vet utgången...
Ni skulle valt den lägre Focusen för rätt jämförelse eller haft en Octavia Scout för rätt jämförelse....

Uppdaterat: 2020-04-09 07:36

Kommentarer

Redan orolig för utgången av testen, njo415 ?

Uppdaterat: 2020-04-09 10:23

Ingen fara alls :)

Tycker bara att man ska ha så likvärdiga bilar som möjligt så det blir så rättvist så möjligt....

Om du inte känner till Focus Active en högre modell som Octavia Scout,V60 cross country osv

Uppdaterat: 2020-04-09 10:35

Fast Njo det är väl bara lite plastchok kring skärmarna och några cm högre markfrigång på Ford aktive.

Scouten har ju bara 4wd som standard.

Vi får väl utgå ifrån att alla i testet är 2wd utförande med samma motorklass.

Uppdaterat: 2020-04-09 11:02
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jodå - jag vet absolut vad Focus Active är för bil. Ser egentligen inget större problem med mixen i just denna biltest för den skulle t ex kunna vara aktuell för mig själv också - om jag var spekulant. Det är som sagt främst nån cm högre insteg i Focusen som skiljer den ifrån övriga "normalbyggda" konkurrenter i C-segmentet.

Uppdaterat: 2020-04-09 11:41

mso 1000

Det är väl likadant på Scouten,lite plastchok och något högre,det enda då är väl 4hjuldriften.....

Uppdaterat: 2020-04-09 14:44
njo415 skrev:

mso 1000

Det är väl likadant på Scouten,lite plastchok och något högre,det enda då är väl 4hjuldriften.....

Nja det primära är väl att man väljer biltypen just för behovet av 4wd.

Scout finns bara i 4wd.

Plast attributet och någon cm högre har väl inget avgörande betydelse för ett test.

Det har däremot 4wd och dom kanske 100!kg extra tyngd med det som ger som regel 1dl mer bränsletörst.

Uppdaterat: 2020-04-09 21:21
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

njo415 wrote:mso 1000

Det är väl likadant på Scouten,lite plastchok och något högre,det enda då är väl 4hjuldriften.....

Nja det primära är väl att man väljer biltypen just för behovet av 4wd.

Scout finns bara i 4wd.

Plast attributet och någon cm högre har väl inget avgörande betydelse för ett test.

Det har däremot 4wd och dom kanske 100!kg extra tyngd med det som ger som regel 1dl mer bränsletörst.

Där håller jag inte med dig MSO. Snarare ger den ökade markfrigången ökad förbrukning än 4wd. De moderna 4wd systemen tar väl inte mer än 2-3 cl mer per mil.

Men däremot luftmotståndet som en ökad markfrigång ger. Du minns väl när 120g CO2 var gränsen för miljöbil, dom bilarna fick ofta sänkt chassi för att komma ner i utsläpp.

Har du haft någon 4wd bil att jämföra med?

Jag har haft två BMW 520d, en sedan 2wd och en kombi 4wd, båda med samma 184hk 2l dieselmotor och automatlåda. Det skiljde 0,06l/mil mellan dom, 0,57 och 0.63. Hälften vill jag påstå beror på karossen, sedan kontra kombi. Båda bilarna hade 18tums hjul.

Detta är egen erfarenhet baserad på 8000 mil likartad körning med båda bilarna och inga vilda gissningar.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Ja Guran det vi pratar om är nästan felmarginalen.

Min tidigare 18 octavia hade sportchassi (-15mm)och så hade den 17-18” och iofs dsg.

Det jag ser hittills så tar denna 18 med std chassit och 16-18 med manuell något mindre bränsle.

Däck dimension är nog en faktor som också påverkar likaväl som övriga nämnda faktorer.

Uppdaterat: 2020-04-09 23:00
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html