Vi Bilägares forum

Windows Phone 8 (Lumia 735 med 8.1) - En riktigt trevlig bekantskap

Windows Phone 8 (Lumia 735 med 8.1) - En riktigt trevlig bekantskap

Android vs iPhone, iPhone vs Android......det eviga kriget.

Fick en rejäl aha upplvelse häromdagen när jag valde att spendera 1600 kronor på en Nokia Lumia 735, en 4G nalle med OLED skärm på 4,7 tum.
Detta är verkligen en telefon som är värd att kallas business telefon.
För Er som kör MS office och kanske även kör OneDrive och hittat guldkornet OneNote så är detta det ultimata verktyget.
Att kunna använda den som Presenter (för att kontrollera Powerpoint) scanna visitkort och putta in i OneNote anteckningarna och ha alla dokument med sig på resan utan att behöva plocka upp datorn är riktigt smididgt.

Och allt detta för 1600 kronor.

VIsst, jag har fortfarnde min Iphone kvar då bristen på appar fortfarande finns, men måste säga att jag blev riktigt positivt överaskad.

Så, för Er som inte prövat och är nyfikna på något nytt, varför inte pröva Windows Phone 8.1.

Uppdaterat: 2015-09-16 14:58
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Kommentarer

Patrik, du kan ju sätta in ett nytt simkort.

Uppdaterat: 2018-08-10 20:58
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Pi skrev:

Benny - men det är väl egentligen Google själva som sköter den version av Android som Nokia använder - eller ?
Sen garanterar Google uppdateringar under 2 år men frågan är när det uret börjar gå...

Nja, är nog det bästa svaret jag kan ge.
Det är inte Google som skjuter ut uppdateringarna till telefonerna såsom jag förstått det, det är fortfarande upp till tillverkaren.
Det står en del om vilka krav som ställs på sidan jag länkade rörande Android, jag tolkar det som att tillverkare som finns på listan som MINST har krav på sig att släppa en stor release och utöver det patchar.
Man ska inte anta men tänker att det är från att tillverkaren släpper telefonen så har man krav att supportera den i minst 3 år.

Uppdaterat: 2018-08-12 13:48
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Btw, för Er som gillar sneglar på lurar eller bara vill veta lite mer om Android och hur Androidvärlden fungerar, läs nedan länk.

https://www.99.se/artikel/11781-treble-ar-ingen-mirakelkur-for-android

Just ovan är en av anledningarna att man bör lägga några minuter och göra lite research så man väljer en telefon från en bra tillverkare.

Uppdaterat: 2018-08-12 13:50
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Kan vara så Benny - jag vet inte heller. Men jag har läst 2 år - är det verkligen 3 år ? Bättre i så fall.

Uppdaterat: 2018-08-12 13:52

För Er som kör iOS och iPhone, speciellt Er som kör på äldre hårdvara, få en trevlig överaskning i höst.
iOS 12 som släpps har optimerats rejält för att fungera bättre på äldre enheter. Betan och upplevda hastighetsjämförelser ser bra ut. iOS 12 upplevs snabbare än iOS 10 i de flesta fall och betydligt snabbare än iOS 11.

Ett tips för att få upp prestandan generellt om man sitter på en iPhone 6, 6S eller 7 KAN vara att byta batteri. För några hundringar så får ni allt som oftast en rejält mkt snabbare telefon om batteriet är slitet.

Uppdaterat: 2018-08-12 14:02
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
Pi skrev:

Kan vara så Benny - jag vet inte heller. Men jag har läst 2 år - är det verkligen 3 år ? Bättre i så fall.

Försökte leta på var jag sett detta, det jag hittade var dessa två texter på deras hemsida.

"Security patches from device manufacturers delivered within 90 days, guaranteed for three years."

samt

Major update release support
Support current shipping release + one letter upgrade

Sen är det lite svårt att tolka exakt när klockan börja ticka på de där 3 åren.

Uppdaterat: 2018-08-12 14:08
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Ju mer jag kommer in på apparna i Android och deras tillämpning ju mer saknar jag WP.
Det som är superenkelt i WP har man lyckats krångla till i Android, visst det går att lösa men på ett krångligare sätt än i WP.
Jag tänker på det gamla påståendet när det gäller Apple "Apple är utvecklat av genier för idioter, medan Windows är utvecklad av idioter för genier!"
Och svaret "Vem anser sig vara idiot?"
Android må vara utvecklat av genier och nog känner man sig som idiot ibland.

Uppdaterat: 2018-08-13 15:01
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Apropå appar, så verkar prio ett för många vara att det finns en app. Då utbudet till WP varit begränsat får man använda den vanliga sidan och lägga den som bokmärke i webbläsaren.

Köpte en Marshall högtalare igår för att ha i köket, startade SR:s app på Samsungen, den hoppade igång på P4 Gotland, då det var där jag senast lyssnade. Försökte få in P4 Sth utan framgång, bytte till P3, och sen tillbaka, gick en stund på Gotland, sen blev det tyst, slängde av/på, samma nu.
Tröttnade och öppnade webbläsaren, gick in på SR.se, och där funkade allt som det ska.

Uppdaterat: 2018-08-13 16:06

Saab, vad är det nu som bökar för dig?

Uppdaterat: 2018-08-13 16:19

Det mesta, ok, jag klarar det , men det ärenklare i WP!
Jag blir nog aldrig någon androidnist!
Yngsta sonen hånar mig för att jag inte köpte en Iphone!

Uppdaterat: 2018-08-13 17:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nu har jag lagt in Viber så nu kan jag ha fria videosamtal med polarn?
Och det klarade jag faktiskt ganska lätt!

Uppdaterat: 2018-08-13 17:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Det mesta, ok, jag klarar det , men det ärenklare i WP!
Jag blir nog aldrig någon androidnist!
Yngsta sonen hånar mig för att jag inte köpte en Iphone!

Tycker det är bra att man får testa lite olika system, gör att när man väl hittar något man gillar så uppskattar man det mer.
Android, hos vissa levernatörer och iOS är mer lika idag än för några år sedan.

Du får väl känna dig fram, får du ett frispel så finns det ju alterntiv såsom iPhone.

Ang Viber så har dom och många videosamtal och det fungerar ju på många modeller.
Whatsapp är en annan men ägs ju som bekant av Facebook sedan några år tillbaka så hade, om det går, hållit mig borta från dom.
Ett tredje alternativ är uppstickaren Signal som finns för många plattformar, ett lite säkrare alternativ som just idag inte lever på att samla information om dig och dina vanor.

Uppdaterat: 2018-08-14 07:32
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Hangout från Google också. Det funkar från dator och telefon. Chatt, video och bildöverföring.

Uppdaterat: 2018-08-14 08:05

Det börjar bli bråttom att skaffa ny telefon, varje gång jag använder Bak ID får jag upp en ruta att det snart upphör att fungera på WP.
Bestämt mig att prova en Nokia 6.1.
Kollade Prisjakt och Pricerunner för några veckor sen, det fanns gott om telefoner, men idag ingen hade telefonen i lager, utom Elgiganten, men när man klickade på deras länk kom man till Nokia 6, men med beställningsnummer 61BL.
Cattade och frågade om det var en 6 el 6.1, fick svaret att det var 6an.
Mediamarkt kom inte upp på nån av sidorna när jag sökte, men gick ut på deras sida, och dom hade 6.1 "1 exemplar i lager" Så jag klickade KÖP direkt.

Vet inte om det är en slump, men varje gång jag har haft nått med Elgiganten att göra så känns det som dom har satt i system att vilseleda folk.

Köpte en Micro för ett tag sen "Utförsäljning 895:-" men när jag kom till kassan stämde inte summan (köpte flera grejer) det var micron som gått in för 1.995:-
Vad skulle den kosta frågade kassörskan, är kanske inte inlagd i systemet ?? tror det var 895:- sa jag, men hon skickade en löpare för att kolla, som meddelade 995:- Okej tänkte jag, kanske läste fel på lappen, betalade och bar ut alla saker. Men jag såg skylten framför mig, gick in igen, och mycket riktigt, det stod 895:-
När jag går till kassan står en dam framför och säger samma sak som mig om en TV "Nä, det står 5.995:- på skylten, inte 7.995:-" kassörskan skickade en löpare igen, och sa "Den är kanske inte inlagd i systemet"
Min far klev in som första kund i butiken i Bromma en gång för att köpa en TV på REA, men fick beskedet att den var slut. Det var tyvärr fel kille att säga så till, alla i butiken fick tydligt veta vad han tyckte om att en REA vara inte fanns att köpa. För att få tyst på han, fick han en dubbelt så dyr TV för halva REA priset.

Uppdaterat: 2018-10-25 19:18

Rikard, jag gick från WP 930 till Nokia 6.1 för tre månader sedan och som jag skrivit om tidigare.
Det som är bra med den är ju att den har det näst senaste operativsystemet, 8.1 och det påstås att den kommer att kunna uppgraderas till 9.
Nåja, det återstår att se, men i förhållande till sitt pris är den helt ok.
Den fungerar bra utan några buggar som jag märkt och den är betydligt snabbare än WP 930, men det är ju inte så underligt, den är ju betydligt färskare.
Det som är lite svårt att vänja sig vid är ju den myriad av appar som man av någon outgrundlig anledning skaffar sig. Ok, efter ett tag börjar man städa och ta bort en del skräp, men det hjälper inte helt, jag tycker fortfarande att Android är rörigare än WP!
Men det är ju något som är lika på alla Android oavsett märke. Det som är bra med Nokia är att antalet appar som inte kan avlägsnas är relativt få, det är ett rent android "one".

När del gäller Elgiganten har jag inte dina erfarenheter, det har alltid gått smärtfritt, kanske lite påflugna expediter ibland, men det beror väl på hur många kunder som är inne.
Är förmodligen inte lika för alla försäljningsställen.
Däremot verkar de inte alltid ha senaste modellerna av allt, jag frågade också efter Nokia 6.1, men den fanns inte och det var i juli!

Uppdaterat: 2018-10-25 20:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Något jag undrar över som ni antagligen går i taket för att jag frågar, varför i hela friden envisas ni med att hålla på med Windows Phone 8 när den verkar vara "out off order"? Det som gäller är väl Apple eller Samsung typ. Iphone eller Anderoid. Varför kan ni inte acceptera vad som gäller idag?

Uppdaterat: 2018-10-25 21:07
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

christer, jag förstår att du inte har en aning om vad WP är och frågan blir om du vet så mycket om lurar över huvud taget eftersom du tror att det bara är Samsung och Apple som gäller.
Jag gjorde en enkel jämförelse mellan min Microsoft 930 och min Nokia 6.1 och det var det jag skrev om.
Nokia har dessutom senaste android på sina mobiler, inte det som kom för två år sedan som Samsung.
Apple har vi inte nämnt.

Uppdaterat: 2018-10-25 21:27
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

christer, jag förstår att du inte har en aning om vad WP är och frågan blir om du vet så mycket om lurar över huvud taget eftersom du tror att det bara är Samsung och Apple som gäller.
Jag gjorde en enkel jämförelse mellan min Microsoft 930 och min Nokia 6.1 och det var det jag skrev om.
Nokia har dessutom senaste android på sina mobiler, inte det som kom för två år sedan som Samsung.
Apple har vi inte nämnt.

Och svaret var OCH? Du fattar och jag är dum i huvudet?
Windows Phone 8 är för nördar?
Hmmm!

Uppdaterat: 2018-10-25 21:32
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Nej christer, jag tror inte alls att du är dum i huvudet, bara att jag antar att du saknar erfarenhet av WP.
Jag har använt WP i sex år och liksom Rikard kommer att bli, blev jag tvungen att krypa till korset och skaffa android.
Jag kan säga att det inte var helt lätt och som jag skrev blev det lite övergångsbesvär.
För övrigt är jag övertygad om att WP hade kunnat bli större än Android om Microsoft handlat lika Google när det gäller marknadsföring.
Men nu är det som det är, WP är ute och ersättaren kommer säkert att bli suverän, men knappast någon storsäljare.

Uppdaterat: 2018-10-25 22:14
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja, jag har nu jämfört Samsung/Android ett halvår då jag har den som jobbtelefon, den är betydligt likare WP än iOS och funkar bra, men fick jag välja skulle jag fortsätta med WP om systemet bara utvecklades.
Jag gillar enkel funktion. och WP är just det enklaste av de 3.

Uppdaterat: 2018-10-25 23:48

Nu ligger Nokia 6.1an på köksbordet, vilken klump !! jag kanske borde gått till en butik och känt på den först.
Några funderingar: Hittar inte hur jag lägger in min E-post (ett Telia konto)
Hur får jag över kontakterna från min WP.
Har ju ett Google konto, men vill inte ha över kontakter, bilder mm från jobbtelefonen, som är kopplat på det kontot.

Gick bet på Bank ID också, man måste tydligen logga in med Diggipass el kort för att tanka ner det på telefonen, har en diggipass, men den är aldrig använd, och jag mins inte koden.

Uppdaterat: 2018-10-27 14:33

E-posten fixad, man behövde fixa den manuellt.

Uppdaterat: 2018-10-27 14:49

Rikard, visst är det en klump, ganska exakt i mått och vikt jämfört med MS 930!
E-post fick jag in, men lite lurigare med bankid, men jag gick in på bankens hemsida och sedan var det inga problem.
Men jag var tvungen att lämna Telia, jag tröttnade på att stå utomhus för att kunna svara i luren!
Det har visat sig att man snott effekt från mobilnätet och fört över till mobilt bredband.
Jag har Vimla nu som använder sig av Telenors nät, betydligt bättre uppkoppling.

Uppdaterat: 2018-10-27 16:55
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

3 timmar nu utan att fått in kontakterna.
Hittat flera tips o guider med fina bilder hur man gör, men bilderna stämmer inte överens med de bilder jag har på dator/telefon.
Med One Drive har jag fått in bilder och dokument, men jag har inte fått bilderna till "bilder" på telefonen.

Uppdaterat: 2018-10-27 19:06

Testade hörlursutgången, och konstaterar att man inte verkar prioritera ljud på nyare telefoner.
Tog fram alla telefoner har har för att jämföra, ger betyg 1-10 för sämsta/bästa ljud.
Givetvis provade med samma lurar AKG inear, som i mina öron låter bra kopplade tex till min hemma förstärkare.

Nokia 6.1 1
Samsung S8 2
MS Lumia 620 6
Nokia Lumia 920 10
iPhone 5S 5

Ljud i telefonens egen högtalare vinner 920 överlägset, dom andra är inte ens med i matchen.

Uppdaterat: 2018-10-27 20:08

Ja det är ingen tvekan när det gäller lurar, Nokia 925 som sedan blev MS 930 var mycket bra mobiler, överlägsna många android och helt överlägsna äppelskrutten, men nu är det som det är och jag är ganska nöjd med min Nokia 6.1.
Jag lyssnar aldrig på musik i mobilen, enbart på P1 och då spelar inte ljudkvalitén så stor roll, enbart att det går bra att uppfatta tal och där går det bra.

Uppdaterat: 2018-10-27 20:33
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nä, det är inget viktigt, bara ett konstaterade medans jag försöker fixa kontakterna.
Håller på att synka kontakterna till Google kontot på datorn, den har tuggat i 2 timmar, kanske har hängt sig.
Det brukar bli så när jag ska pillra med mjukvara, byta kamrem på valfri bil utan instruktioner fixar jag, men detta övergår mitt förstånd.

Uppdaterat: 2018-10-27 20:44

Underbart att det finns de som vågar vägra Apple och Samsung, sicket rappel.
Även om Nokia inte är vad det en gång varit och Windows till mobiler gått i graven.

Har iPhone som arbetsmobil och kommer aldrig att komma överens med den, Samsung är våldsamt överprisade...

Android är bra i sin renaste form, men Googles egna lurar är på tok för dyra och säljs inte ens i Sverige, snacka om självmål.

Har sedan några år OnePlus och har aldrig varit nöjdare med en mobiltelefon till det priset.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:26

Det verkar än så länge vara bra batteri på 6.1an. 94% sa den när jag stoppade i laddaren, drog ur när den visade 100% vid 2 tiden, har pillrat med telefonen till o från hela kvällen, nu visar den 93%.
S8an suger fett med batteri om man använder den.

Kollade minnet på Nokian, det står att "System" använder 12 gb ?? Motsvarande på 620 är 3 gb, S8an 2,3 gb

Uppdaterat: 2018-10-27 22:39

Ingen framgång.Efter 3 timmars tuggande fick jag detta meddelande, klickar jag på åtgärda får jag logga in igen, efter 10 sek, får jag samma meddelande igen.
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2018-10-28 00:05
Rikard skrev:

Med One Drive har jag fått in bilder och dokument, men jag har inte fått bilderna till "bilder" på telefonen.

Mitt tips där är att koppla mobilen till datorn med USB-sladden, sedan öppna utforskaren och flytta filerna till önskad mapp den vägen. Det tycker jag är enklast.

Uppdaterat: 2018-10-28 08:15

Funkar det inte att använda en app som "Copy my data"?

Uppdaterat: 2018-10-28 08:35

Stoppade i sladden, inga problem att hitta och flytta filer, men kontakterna finns inte som nån fil.
Allt utom just kontakter har jag flyttat till telefonen flera gånger om genom att synka, koppla till olika konton mm.
Ska spana om det finns nån app.

Uppdaterat: 2018-10-28 09:53

Det finns ju massor skrivet på Internet om "How to transfer Contacts from Windows Phone to Android". Inget av detta som fungerar för dig ?

Uppdaterat: 2018-10-28 09:59

Fanns app till Nokian för att kopiera FRÅN, men inte till MS/WP, butiken verka ha lagt ner.

Uppdaterat: 2018-10-28 10:04

Bara några länkar i ämnet i all hast. Har du testat detta?
http://sv.recover-android.tips/winphone-to-android/transfer-contacts.html

http://sv.wondershare.com/mobile-phone/two-ways-to-transfer-data-from-windows-phone-to-android-device-for-free.html

https://ilyarm.ru/sv/export-contacts-using-a-microsoft-account-switching-from-windows-phone-to-android.html

Finns även Youtube filmer i ämnet, som kanske är enklare följa, t.ex denna:
https://youtu.be/yF_Cx-7rLZM

Vet inte om detta var dom bästa exemplen, eftersom jag inte minns hur jag gjorde... Har för mig att något gick att överföra via Bluetooth, men minns inte vad och hur... Hoppas detta kan vara till någon hjälp i alla fall.

Uppdaterat: 2018-10-28 10:37
Pi skrev:

Det finns ju massor skrivet på Internet om "How to transfer Contacts from Windows Phone to Android". Inget av detta som fungerar för dig ?

Nej, inget som visas, ser ut som det jag har här.
Största problemet är dock nog att min hjärna inte funkar i detta fall.

Uppdaterat: 2018-10-28 10:37

Hoppsan, övriga länkar försvann tydligen bakom filmen. Ja, ja, hoppas den löser problemet då, annars får jag väl leta på övriga länkar igen.

Uppdaterat: 2018-10-28 10:39

Filmen är ett bra exempel, och tydligt hur man gör.
Men "kontakter" på min dator ser inte ut sådär, det är ett helt annat upplägg, och jag lyckas inte hitta nått av det som visas.
Ska lägga upp en bild sen.

Uppdaterat: 2018-10-28 11:13
Rikard skrev:

Ingen framgång.Efter 3 timmars tuggande fick jag detta meddelande, klickar jag på åtgärda får jag logga in igen, efter 10 sek, får jag samma meddelande igen.

Gmail, är det att ändring och fungerar från isakare@telia.com till isakare@gmail.com

Uppdaterat: 2018-10-28 11:16
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
GF skrev:

Rikard wrote:Ingen framgång.Efter 3 timmars tuggande fick jag detta meddelande, klickar jag på åtgärda får jag logga in igen, efter 10 sek, får jag samma meddelande igen.
Gmail, är det att ändring och fungerar från isakare@telia.com till isakare@gmail.com

Det problemet är löst, fick skaffa en annan Gmail adress.

Uppdaterat: 2018-10-28 11:24
Rikard skrev:

Filmen är ett bra exempel, och tydligt hur man gör.
Men "kontakter" på min dator ser inte ut sådär, det är ett helt annat upplägg, och jag lyckas inte hitta nått av det som visas.
Ska lägga upp en bild sen.

Outlook har ju fått en ny layout jmfr videon, men letar du bara på dina kontakter i nya Outlook (har för mig att dom ligger i nedre vänstra hörnet nu, om jag minns rätt) så är förfarandet detsamma som i videon.

Uppdaterat: 2018-10-28 11:28

För att förtydliga, det som visas på filmen verkar vara Win 8 el 8.1 både på dator och telefon.
Jag har 10 på båda.

Uppdaterat: 2018-10-28 11:33

Kom på, jag gjorde som så att jag installerade helt enkelt Outlook appen i min Android (finns i Play butiken) , loggade in, klart. =) Känns det som ett alternativ för dig så är det förmodligen enklast. Då följer både kontakter och e-post med.

Vill man kan man sen gå in i Gmail och synka den med Outlook. Jag använder inte Gmail, men den ligger ju i luren eftersom man måste ha ett konto.

Uppdaterat: 2018-10-28 11:49
Rutger Jönåker skrev:

Rikard wrote:Filmen är ett bra exempel, och tydligt hur man gör.
Men "kontakter" på min dator ser inte ut sådär, det är ett helt annat upplägg, och jag lyckas inte hitta nått av det som visas.
Ska lägga upp en bild sen.
Outlook har ju fått en ny layout jmfr videon, men letar du bara på dina kontakter i nya Outlook (har för mig att dom ligger i nedre vänstra hörnet nu, om jag minns rätt) så är förfarandet detsamma som i videon.

Har nu fått kontakterna till en Exelfil. Hittar inte var dom ska in, gick in på Gmail.com, har klickat på allt där, hittar inte ett ord om kontakter. Skickade ett mail till min Gmailadress, det ploppade upp direkt.

Uppdaterat: 2018-10-28 11:53

Problemet löst, Dottern kom, tog 5 min, men det var inte som guiderna.

Uppdaterat: 2018-10-28 14:56

Skönt det löstes. Den yngre generationen är ofta bra på sånt där. ;) Sen finns det alltid flera olika sätt att utföra sånt där.

Uppdaterat: 2018-10-28 15:27

Ok, jag fick hjälp av sonen, men jag har inte fått tag på honom än annars tänkte jag meddela hur det gick till.

Uppdaterat: 2018-10-28 19:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

6.1an tål inte kyla lika bra som Lumian el Samsungen, det massiva aluminium chassit gör att den suger åt sig kyla.
I motsats till iPhonen stänger den inte av sig, utan går ner i viloläge och hoppar igång när man kommer ut i värmen.

Uppdaterat: 2018-10-31 12:56

"Ut i värmen..." Låter som att du jobbar med kylrum och liknande? :)

Uppdaterat: 2018-10-31 13:47