Vi Bilägares forum

Windows Phone 8 (Lumia 735 med 8.1) - En riktigt trevlig bekantskap

Windows Phone 8 (Lumia 735 med 8.1) - En riktigt trevlig bekantskap

Android vs iPhone, iPhone vs Android......det eviga kriget.

Fick en rejäl aha upplvelse häromdagen när jag valde att spendera 1600 kronor på en Nokia Lumia 735, en 4G nalle med OLED skärm på 4,7 tum.
Detta är verkligen en telefon som är värd att kallas business telefon.
För Er som kör MS office och kanske även kör OneDrive och hittat guldkornet OneNote så är detta det ultimata verktyget.
Att kunna använda den som Presenter (för att kontrollera Powerpoint) scanna visitkort och putta in i OneNote anteckningarna och ha alla dokument med sig på resan utan att behöva plocka upp datorn är riktigt smididgt.

Och allt detta för 1600 kronor.

VIsst, jag har fortfarnde min Iphone kvar då bristen på appar fortfarande finns, men måste säga att jag blev riktigt positivt överaskad.

Så, för Er som inte prövat och är nyfikna på något nytt, varför inte pröva Windows Phone 8.1.

Uppdaterat: 2015-09-16 14:58
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Kommentarer

Sista arbetspasset (3,5 tim) efter mat och solnedgång kändes kyligt, och besannades när jag satte mig i bilen, termometern visade -27.
Lumian i sidofickan på byxorna var typ lika kall, men var igång och funkade som vanligt.

Uppdaterat: 2018-02-07 20:59

För dom som ännu har en fungerande äldre Lumia och tänkt använda den till det bittra slutet...

http://allaboutwindowsphone.com/features/item/22769_2018_update_How_to_get_your_Lu.php

Jag har I somras uppdaterat mina svärföräldrars 640XL och 830 och dom funkar fint men som man kan läsa I texten KAN det bli problem. Annars är denna sida en av dom bättre för intresserade WP-användare.

Uppdaterat: 2018-02-08 06:03

@L West
Riktigt bra inlägg och länk- tack.
Var inte medveten om att vissa appar faktiskt krävde denna uppdatering.

En tröst OM man inte väljer att lägga på senaste uppdateringen är att vi som är kvar på Windows Phone 10 2016 och inte automatiskt får "creators update" fortfarande får säkerhetsuppdateringar. Just den löpande patchningen av OS är en av anledningarna att jag hoppas att MS kommer ut med en ny telefon och får fart på sin mobildel igen, Android, såsom det sett ut historiskt och ser ut just nu är katastrof om man inte äger en av Googles egna mobiler (pixel eller liknande).

Dock verkar det som Android 8.1 kommer göra det lite bättre då Google ska börja hantera säkerhetsuppdateringarna och utrullningen av dessa (om man ska tro alla rykten). Jag håller tummarna för det och att Google sätter ner foten mot mobiltillverkarna, det funkar inte att fullt fungerande telefoner blir värdelösa efter 2 år för att tillverkarna vill sälja nytt.

Uppdaterat: 2018-02-08 09:04
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
Rikard skrev:

Noterade inga övriga erfarenheter i boden mer än "iPhone kan en int ha, tål int kyl"
Har en 5S.
Angående vad jag själv ska köpa, så ska vi få nya lurar på jobbet, 3 vill ha android, en Iphone och jag själv är neural, så troligtvis får vi Androider, och då kan jag prova det innan jag själv bestämmer mig.

Nu har visserligen Apple generellt bra kvalitet på sina komponenter, men en 5S låter som den har några år på nacken. Och ett av tecknen på att batteri börjar bli dåligt är att den tår kyla sämre.
Nu är det som du säger, Apple och några till verkar inte vara designad för nordisk vinter, men tror det hela hänger ihop med vad jag skrev tidigare, metall som leder kyla, dåligt isolerade batterier i kombination med att iPhone är en av de lurar som har en lång livscykel kan nog bidra till dess dåliga rykte.
Rutgers S7;a är lite "tjockare" i konstruktionen och om jag inte missminner mig så har den en bakdel i plast,inbillar mig att just det spelar roll.

Uppdaterat: 2018-02-08 09:10
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Min dotter har bytt ut sin iPhone 7 mot en Androidtelefon för att den gamla inte gick att ha i jackan och lyssna på ljudbok när man promenerar vintertid. Den stängde av sig.

Uppdaterat: 2018-02-08 09:20

@Mäkinen
Låter mer som en garantisak om det inte var så att hon jackfickan var tunn, det var väldigt kallt ute och att telefonen just blev väldigt nerkyld. Att anta att Android generellt som OS eller att alla tillverkare som gör Androidlurar per default är utan fel och klarar kyla bättre är ett dåligt antagande.

Uppdaterat: 2018-02-08 09:34
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Hon bytte till den senaste iPhone hon hade för att den gamla betedde sig likadant så hon blev lätt besviken. Hennes dotter fick ta över den och hon promenerar inte utomhus i timtal.

Uppdaterat: 2018-02-08 10:49

Fast den senaste iPhone verkar enligt tester klara sig bättre i kyla (iPhone 8 och iPhoneX) men med bättre så kanske man kan beskriva det som dålig till mindre dålig i verkliga livet. Några förklaringar till förbättringen gissar jag är att man har andra material såsom glas samt att den faktiskt är lite tjockare än iPhone 7.
Generellt råd om man ska ha sin smartphone levande i detta klimat är nog att hålla den nära kroppen så den inte kyls ner. Innerfickan är bättre än ytterfickan.

Lumia 950, är den av plast eller metall?

Uppdaterat: 2018-02-08 14:59
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Lumia 950 har skal av polykarbonat, framsida av gorillaglas, som de flesta mobiler.
Den är tillverkad i Vietnam.
Min tidigare Lumia 925 har metallskal och är tillverkad i Kina. Den funkar fortfarande helt utmärkt, men efter ett besök på carporten stenbeläggning är inte glaset i så bra kondition.
Man ville ha 2300:- för byte!

Uppdaterat: 2018-02-08 19:47
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Har också en Lumia 925 men inte tycker jag det känns som att den har metallskal....

Uppdaterat: 2018-02-08 19:50

Pi, det är riktigt, det är bara ramen som är metall, baksidan är i plast, förmodligen PC.
Men 950 är helt i PC och blir några gram lättare.

Uppdaterat: 2018-02-08 20:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jo, L950 är riktigt stabil trots att den är i PC.

Uppdaterat: 2018-02-08 20:51
Power to the people

Tror en av anledningarna till PC är den trådlösa laddningen, den är svår att få till i metall om jag förstått saken rätt.
Sen finns det ju helt klart fördelar, lättare, leder inte värme eller kyla (vilket iofs kan vara nackdel ibland) är väl några av dom.
Gissar att antennfunktionen också är något som är lättare att designa med ett icke-ledande material.

Uppdaterat: 2018-02-09 17:03
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Jo aluminium leder kyla bra, det är därför vi på mitt jobb tillverkar allt i rostfritt stål som leder sämre.
Drt konstiga ät att jag har min iPhone i ett läderfodral med tyg på insidan, medans Lumian är utan skal, och den har likt iPhone en ram av metall, plasten bakom batteriet är obetydligt tjockare än ett äggskal.

Uppdaterat: 2018-02-09 19:19

Då är det nog dags att bytta batteri, är det något som visar hur dåligt/slitet batteri är så är det hur det fungerar i kyla.
Sen är, som tidigare konstaterats, iPhone ingen kändis när det gäller att klara kyla bra. Men så dåligt som du beskriver att den fungerar samt att du nämnt att det är en 5s gör att tankarna till ett dåligt batteri känns troligt.
Senaste iPhone 8 och X är enligt uppgift bättre, samtidigt är det klurigt att jämföra då jag med min gamla 6S (som också ogillar kyla) inte är representativ.

För min del blir det nog en tur till AppleStore och ett batteribyte, dom tar 295 för ett byte fram till slutet på året så tänkte passa på.

Uppdaterat: 2018-02-09 19:43
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Har inte med materialval att göra. Man har testat i kylkammare och där får de ligga en bra stund för att vara helt nedkylda. IPhone hir aldrig varit bra på det, men så säger apple också att de bara får användas från 0 grader till, var det 35 eller något sådant? Så gå ut såhär års så, warranty void...
Batterierna är olika bra tillverkade och kretsarna likaså. Finns de där skärmen ger upp men telefonen rullar som exempel.
I tidigare tester så ger iPhone upp vid några minusgrader. Samsung nedåt minus 30.

Uppdaterat: 2018-02-10 21:53

Apropå batterier.Jag hade Makita tidigare och dom verkar ha nån krets som stänger av batterierna när det blir för kallt, laddaren har även en indikering om dom är för kalla, och laddar inte förens batteriet blivit varmt.
Hitachi har oxå en sån indikering, men jag både laddade och använde maskinerna efter flera timmar ute i kylan nu när jag var uppe i Lappland, men dom funkade/laddade utan protest.
Dom har kanske olika gränser inställda i kretsarna ??
Det handlar om Li-jon batterier.

Uppdaterat: 2018-02-10 22:06

Självklart har det med materialval att göra, allt handlar om att batterier tål kyla dåligt, material som då leder kyla och ligger mot ett batteri gör att batteriet kyls ner snabbare.
När det gäller ”warranty void” om du använder telefonen under 0 graderar också helt fel, det är också skillnad på användning och lagringstemperatur.
En av många fördelar just samsung har haft i tidiga tester (som man ska ta med en nypa salt då det skiljer mellan varje modell) är att deras dyrare modeller har amoled skärmar, dom verkar klara kyla bättre.

Det du beskriver Rickard rörande dina Makita är precis det som även händer våra mobiler. Det handlar ju om att skydda batteriet.
Men sen så spelar det roll hur ”slitet” ett batteri är, det börjar ju degraderas från dag 1.

Men det är inte omöjligt att det är som du säger Rickard, att det just finns olika gränser satta beroende på hur tillverkaren hanterar batteriövervakning. Många datortillverkare hade ju ett tag en inställning där man t.ex. kunde ställa in själv ”livslängd” på batteriet.
Man kunde välja att batteriet bara laddades till 80% med kortare driftstid men längre livslängd. Om mobiler har samma system fast automatiskt låter inte omöjligt.

Uppdaterat: 2018-02-11 03:34
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
Reverend Benny skrev:

Självklart har det med materialval att göra, allt handlar om att batterier tål kyla dåligt, material som då leder kyla och ligger mot ett batteri gör att batteriet kyls ner snabbare.
När det gäller ”warranty void” om du använder telefonen under 0 graderar också helt fel, det är också skillnad på användning och lagringstemperatur.
En av många fördelar just samsung har haft i tidiga tester (som man ska ta med en nypa salt då det skiljer mellan varje modell) är att deras dyrare modeller har amoled skärmar, dom verkar klara kyla bättre.
Det du beskriver Rickard rörande dina Makita är precis det som även händer våra mobiler. Det handlar ju om att skydda batteriet.
Men sen så spelar det roll hur ”slitet” ett batteri är, det börjar ju degraderas från dag 1.
Men det är inte omöjligt att det är som du säger Rickard, att det just finns olika gränser satta beroende på hur tillverkaren hanterar batteriövervakning. Många datortillverkare hade ju ett tag en inställning där man t.ex. kunde ställa in själv ”livslängd” på batteriet.
Man kunde välja att batteriet bara laddades till 80% med kortare driftstid men längre livslängd. Om mobiler har samma system fast automatiskt låter inte omöjligt.

Rent krasst så, går den sönder om du använt den under 0 grader och över 35 så är du rökt på garanti.

Det är skillnad på batteri och batteri även om alla kallas Li-jon, LiPo, alkalisk, bly,...

När de gjort seriösa tester så ligger de i klimatkammare så pass länge så det är irrelevant vad som ligger an mot batteriet. Man har sedan testat spänningen samt om de alls fungerar. Vissa batterier är helt enkelt dåliga på att hantera kyla.
Som med alla batterisorter....
Apple har alltså gjort batterier som kanske är väldigt bra kring rumstemperatur men uppenbarligen kassa i minusgrader.

Uppdaterat: 2018-02-11 05:19
Xanthopteryx skrev:

Rent krasst så, går den sönder om du använt den under 0 grader och över 35 så är du rökt på garanti.
Det är skillnad på batteri och batteri även om alla kallas Li-jon, LiPo, alkalisk, bly,...
När de gjort seriösa tester så ligger de i klimatkammare så pass länge så det är irrelevant vad som ligger an mot batteriet. Man har sedan testat spänningen samt om de alls fungerar. Vissa batterier är helt enkelt dåliga på att hantera kyla.
Som med alla batterisorter....
Apple har alltså gjort batterier som kanske är väldigt bra kring rumstemperatur men uppenbarligen kassa i minusgrader.

NEJ, du är inte rökt på garantin då Apple beskriver att du kan ha telefonen i -20 men dom garanterat inte att den fungerar i den temperaturen.
Du kommer aldrig nekas garantiservice för att du använt telefonen i -10 och den dött, det är påhitt.

Jag har läst rätt många mobiltester och testar själv och det man kan konstatera är att de flesta tillverkare har bättre och sämre modeller.
Självklart så spelar materialet roll då det snabbare kyler ner enheten och dess batteri och då triggar en eventuell nedstängning.
Samma gäller ju värme. Apples tunna design, det faktum att dom valt material som leder kyla och värme spelar självklart roll när du plockar fram till telefon från innefickan och ska knappa på den i -10.

Apple gör inte själva batterier utan använder sig at 2-3 olika leverantörer per modell, när det gäller den 6S jag sitter med så är det minst 2 olika levernatörer som producerat batteri till denna modell. Utöver själva batteriet, som det självklart finns olika kvalitet av, så spelar tillverkarens batteri managementmjukvara väldigt stor roll, även där är Apple och många andra tillverkare i händerna på andra bolag som gör denna mjukvara.

Uppdaterat: 2018-02-11 09:56
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Men är det verkligen så att Apple köper batterier ifrån olika tillverkare och i batteriet är det också inkluderat batteri-management (BMS)? Ja, olika tillverkare är det säkert på battericellen men BMS ? Min gissning är att det är Apple själva som står för elektronik och mjukvara runt "BMS" i deras telefoner. F ö är ju inte batterier med en enda cell, som i telefoner, speciellt svåra att hantera ur BMS-synpunkt. Med flera celler ökar problematiken att bl a hålla cellerna i balans inbördes men i en telefon finns ju inte det problemet.

Uppdaterat: 2018-02-11 10:06

Jepp, Apple har iallafall gjort detta fram till 6S, de namn jag läst mig till är Simplo, Desai och Sunwoda, men det verkar som dom byter mer eller mindre mellan varje modell.
Efter batteriskandalen med feltillverkade batterier till 6 och framförallt 6S så kunde man läsa att Apple investerat mer pengar i att utveckla egen BMS, men vad det betyder i realiteten vet jag inte. Gissar att dom även kickat ut någon av ovan nämnda tillverkare.

Det man tydligt kan märka är att det verkar skilja sig från 7;an till 8;an då "Batterygate" inte rör dessa nyare telefoner och att Apple gått ut med att dessa har någon annan form av BMS.
När det gäller kontroll av flera celler som i datorer osv så är jag inte helt up to date mer än från ett användarperspektiv nuförtiden.
Men jag märkte att på min Samsung laptop så finns möjligheten som jag beskrev ovan att inte ladda fullt och därmed få längre livslängd.

Uppdaterat: 2018-02-11 10:16
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Jo, att dom har flera tillverkare av batteri-cellen förstår jag men jag skulle vara en aning förvånad om man inte själv vill ha kontroll på laddning/urladdning av batteriet. Att ladda till olika nivåer är en sak men sen finns det andra, lite mera komplicerade funktioner, som ingår i ett BMS för apparater där batteriet har flera celler och kanske dessutom relativt höga urladdningseffekter.

Uppdaterat: 2018-02-11 11:05
Reverend Benny skrev:

Xanthopteryx wrote:
Rent krasst så, går den sönder om du använt den under 0 grader och över 35 så är du rökt på garanti.
Det är skillnad på batteri och batteri även om alla kallas Li-jon, LiPo, alkalisk, bly,...
När de gjort seriösa tester så ligger de i klimatkammare så pass länge så det är irrelevant vad som ligger an mot batteriet. Man har sedan testat spänningen samt om de alls fungerar. Vissa batterier är helt enkelt dåliga på att hantera kyla.
Som med alla batterisorter....
Apple har alltså gjort batterier som kanske är väldigt bra kring rumstemperatur men uppenbarligen kassa i minusgrader.
NEJ, du är inte rökt på garantin då Apple beskriver att du kan ha telefonen i -20 men dom garanterat inte att den fungerar i den temperaturen.
Du kommer aldrig nekas garantiservice för att du använt telefonen i -10 och den dött, det är påhitt.
Jag har läst rätt många mobiltester och testar själv och det man kan konstatera är att de flesta tillverkare har bättre och sämre modeller.
Självklart så spelar materialet roll då det snabbare kyler ner enheten och dess batteri och då triggar en eventuell nedstängning.
Samma gäller ju värme. Apples tunna design, det faktum att dom valt material som leder kyla och värme spelar självklart roll när du plockar fram till telefon från innefickan och ska knappa på den i -10.
Apple gör inte själva batterier utan använder sig at 2-3 olika leverantörer per modell, när det gäller den 6S jag sitter med så är det minst 2 olika levernatörer som producerat batteri till denna modell. Utöver själva batteriet, som det självklart finns olika kvalitet av, så spelar tillverkarens batteri managementmjukvara väldigt stor roll, även där är Apple och många andra tillverkare i händerna på andra bolag som gör denna mjukvara.

Det står att du skall använda telefonen mellan 0 och +35. Förvaring kan ske -20 till +45.
Det är självklart att de kan knorra om den pajar och du använt den i säg -10. Så funkar användarvillkor, tyvärr...

Ta detta som exempel. Några år gammalt men det är ändå relevant:

https://www.pcworld.com/article/249134/sub_zero_weather_can_your_smartphone_stand_the_cold_.html

Förklara nu för mig hur iphone kan lägga av vid så pass hög temperatur emedan SII fortsätter långt mycket lägre.
Alltså LÅNGT mycket lägre.

Hur ser SII ut då?
Jo, en mycket tunn plastbaksida (löstagbar) och där ett batteri nedstoppat.

Även om Apple inte gör batterier själva så specar de självklart vilket batteri de vill ha. Inget konstigt med det. "Vi vill ha ett batteri som har x prestanda i 0-35 grader".
DÅ får de ett batteri som har den sammansättningen och den uppbyggnaden.
Det ÄR stor skillnad på olika batterier inom samma batterityp. Som jag nämnde tidigare.
Och självklart pratar vi nya batterier. När vi kommer in på åldrande så åldras även batterierna olika beroende på sammansättning och tillverkningsmetod.
Det finns olika LiPo. Det finns olika NiMh, Det finns olika NiCd, Det finns olika LiIon. Det finns olika Pb. . ...
Alla beter sig olika. Det kan även vara olika cellspänning inom samma batterityp också!

Därför är det inte konstigt att vissa klarar kyla bättre än andra. Man har helt enkelt en konstruktion och ett materialval (elektrolyt, kvalitet på elektrolyt, elektrodmaterial, separator och hur det är utformat och så vidare.

Uppdaterat: 2018-02-11 11:31

Sen är det ju så att av mobiltillverkarna har just Samsung, liksom LG, batteritillverkning "in house" vilket möjligen kan ha viss betydelse.

Uppdaterat: 2018-02-11 11:43

Grannen som jag skrev om i #550 och som bytte sin mobil för att den inte tålde kyla hade en Huawei.
Den nya som skulle tåla kyla avsevärt bättre blev en Huawei!

Uppdaterat: 2018-02-11 17:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vad tusan snor mina giggabyte ??

Min egen telefon har jag som modem hemma, den har dock problemet att den kopplar ifrån efter en stunds inaktivitet, tex om man skriver en lång text här på forumet, så händer det att den kopplat ifrån och det man skrev försvann i himmelen.
Men jag använder internet flitigt, kollar en del på Youtube, SVT play ibland, tar mycket bilder som synkas över One drive mm, Jag har 12 gb per månad men gör sällan av med det, har en pott på över 100 gb att ta till om det behövs.

Men ibland, tex om jag ska göra nått jobbrelaterat, kopplar jag upp iPhonen, den uppkopplingen är stadig, telefonen används typ aldrig för internet mer än lite mail.
Problemet började sen företaget bytte till Telia som operatör, det är dock Alltele som vi är kund hos, tidigare var det Telenor, också via Alltele. Samma villkor, 5 gb/månad.
Vi har haft det nu i nått halvår, och jag har kollat flera gånger. Delar jag internet mot datorn, så tar det ca 2 timmar så kommer ett sms från Alltele "Din datamängd är förbrukad"
I dag hände detta utan att jag ens använt datorn, hade inte ens öppnat webläsaren och skärmen gick ner i viloläge. Jag har ingen koppling mellan telefonen och datorn annars, tex synkning.
Jag nollställde datamängden för exakt 2 månader sen, användandet är minimalt, några kb hit o dit, men internetdelning låg på 5,3 gb.
Det jag gör när jag har den uppkopplad är att rapportera mot en server.

Så frågan är, vad drar data när jag delar mot datorn ??

Uppdaterat: 2018-02-12 19:08

Finns analysprogram till datorn som visar vad som äter data. Googla lite sådant.

Uppdaterat: 2018-02-12 19:11

Om du har Windows 10 på PC:n kan det vara Windows-uppdateringar som tankas ner i bakgrunden. Det finns en inställning som man kan avaktivera att de tankas ner på "anslutning med datapriser".

Uppdaterat: 2018-02-12 19:40
Power to the people

Fick ett sms från min operatör "vi har sänkt priserna på populära telefoner"
Jag klickade på länken för att kolla, och kom till sidan för företag, och där var riktigt skapliga priser på telefoner med abonnemang, det kom troligtvis till mig för att jag har ett enskilt företag registrerat.
Blev nyfiken och gick in på privatsidan, där var det andra priser.

Uppdaterat: 2018-03-06 09:44

Fortsättning på de försvinnande giggabyten
Nollställde räknaren i iPhonen, kopplade upp den mot datorn, skrev några arbetsraporter mot servern på jobbet, läste några minuter på Vib, kollade på 2 st länkade Youtube klipp om bilar i älgtest, kopplade ner, och kollade räknaren.
1,8 gb !!!
Min egen telefon är uppkopplad mot samma dator flera timmar varje dag, och jag har hitils under ett år inte gått över 12gb per månad.

Uppdaterat: 2018-03-07 22:32

Om nu datorn laddar uppdateringar el liknande, varför gör den inte det över min egen telefon ??
Kollade räkneverket i den nu, 10,53 gb senaste 30 dagarna, den har varit uppkopplad säkert 50-100 timmar, iPhonen var kopplad en halvtimme.

Uppdaterat: 2018-03-07 22:41

https://www.quora.com/Windows-7-How-do-I-tell-what-is-using-my-internet-connection

Uppdaterat: 2018-03-08 05:29

Det vore nog intressant att få veta vad som slukar såna mängder data! Såklart varierar det beroende på användning men jag kollade min och senaste månaden har jag använt 1 GB mobildata och 6,65 GB över wifi. Tack X för tipset, Networx 5.5.5 nerladdat och installerat!

Uppdaterat: 2018-03-08 06:17

De datamängder ni talar om är ju inte så mkt egentligen, varje större uppdatering tar 4-5GB och mellan dessa så är det småuppdateringar som skickas ut.
Utöver det så finns ju tjänster som Onedrive som några av er nämnt.
Kör man även program som Office 365 och andra program så ska ju även dessa uppdateras även om man brukar få info om när detta görs.
Sen är frågan hur uppkoppligen mot telefonen görs och vilka telefoner det handlar om. Datorn kan beroende på OS, uppkopppling (sätt man kopplar mobiltelefonen på) mobilOS och inställningar bestämma vilja tjänster eller data som laddas ner.

Ett snabbkoll du kan göra är att kolla "metered connection" under wifikopplingen. Kan det vara så att iPhonens koppling där står den OFF och på din privata så står den på ON?

Uppdaterat: 2018-03-08 10:12
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Tips om ni klurar på androidlurar.

Info runt googles initiativ att certifiera telefoner för företag (vilket i mina ögon är än mer intressant för privatpersoner)
På dessa lurar ställs krav om hårdvara men även uppdateringar och hur länge telefoner får support.
https://surfa.se/googles-nya-android-krav-ar-forolampande-valbehovda/

Och länk till vilka telefoner Google själva rekommenderar:
https://www.android.com/enterprise/recommended/

Nokiatelefonerna verkar vara dom lurarna som faktiskt får uppdateringar först nuförtiden och Nokia verkar planera att supportera sina telefoner ett bra tag framöver.
Samsung lyser med sin frånvaro på listan, men med all rätt med tanke på hur usla dom är på att leverera uppdateringar.

Uppdaterat: 2018-03-08 10:21
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

.

Uppdaterat: 2018-03-08 10:21
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Fast Google har ju numera "Android Go" och "Android One" som börjar användas av en del tillverkare - bl a Nokia. Och detta är då "rena" versioner som är garanterade uppdateringar under 2 års tid. "Go" är ett "Android lite" för enklare lurar medan "One" är det kompletta Android-systemet.

Uppdaterat: 2018-03-08 10:59

Jepp, spot on Pi. Utöver det så finns ju deras certifiering där tillverkarna lovar att supportera specifika modeller i minst 3 år.
Detta är ett enormt kliv i rätt riktning för Androidplattformen.

Uppdaterat: 2018-03-08 11:30
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Glömde nämna att jag har en Lumia 950XL och är väl en ganska sparsam smarttelefonanvändare, jag sitter inte och glor på Youtube på varenda kafferast som vissa på vårt jobb. Min internetanvändning på telefon består främst av Whatsapp, Instagram och nån snabb Googling när jag vill veta nåt.

Uppdaterat: 2018-03-08 11:45

Jag kör själv en Lumia 735 och har den kopplad till några datorer. Till jobbdatorn (windows 10) så blir det en "metered connection" by default så saker som Outlook osv måste jag själv klicka OK på att den ska tillåtas synka mail.
Tror även OneDrive default är avslaget.

Däremot så tror jag inte min Iphone ses som en cellular connection av Windows 10 by default, men är osäker, det var ett tag sedan jag körde den.

Det blir allt mer rykten om att Microsoft kommer släppa en Surface Phone
https://mspoweruser.com/microsofts-andromeda-device-might-modular-surface-phone/

Uppdaterat: 2018-03-08 11:59
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

.

Uppdaterat: 2018-03-08 12:03
L West skrev:

Det vore nog intressant att få veta vad som slukar såna mängder data! Såklart varierar det beroende på användning men jag kollade min och senaste månaden har jag använt 1 GB mobildata och 6,65 GB över wifi. Tack X för tipset, Networx 5.5.5 nerladdat och installerat!

Har du hittat något intressant?

FYI:
Störningarna (som jag antar att alla ni upplever här, att döma av all dubbelpostning) härrör mest troligt från: https://ipeerstatus.com/
Har även drabbat Baltrad (se.baltrad.eu), och säkert en hel drös andra sidor.

Uppdaterat: 2018-03-08 12:04

Seegt idag... X, inte än men det får rulla på så ser vi! :)

Uppdaterat: 2018-03-08 12:04

Kanske bäst att vänta med kommentarer tills det flyter på igen...

Uppdaterat: 2018-03-08 12:07

:(

Uppdaterat: 2018-03-08 12:08

Tack för den informationen X ang driftstörningarna på denna sajt idag.

Uppdaterat: 2018-03-08 12:25

Tack Benny, jag ska kolla på det när jag kommer hem.
Utanför ämnet köpte jag mig ett litet radhus förra veckan, så i slutet av april får jag internet via fiber o slipper detta strul.

Uppdaterat: 2018-03-08 13:28
Xanthopteryx skrev:

FYI:
Störningarna (som jag antar att alla ni upplever här, att döma av all dubbelpostning) härrör mest troligt från: https://ipeerstatus.com/
Har även drabbat Baltrad (se.baltrad.eu), och säkert en hel drös andra sidor.

Dubbelposter tror jag i många fall beror på att man är för snabb att trycka på "Skicka" en gång till, eftersom inget förefaller hända första gången. Mitt tips är VÄNTA en stund. Det går iväg även om det ser ut som inget händer. Jag har aldrig råkat ut för dubbelposter med denna metod, vare sig från mobil eller dator. Annars har dom som ofta får dubbelposter nåt annat tekniskt problem som härrör till deras utrustning eller programvara...

Uppdaterat: 2018-03-08 17:47
Reverend Benny skrev:

Tips om ni klurar på androidlurar.
Info runt googles initiativ att certifiera telefoner för företag (vilket i mina ögon är än mer intressant för privatpersoner)
På dessa lurar ställs krav om hårdvara men även uppdateringar och hur länge telefoner får support.
https://surfa.se/googles-nya-android-krav-ar-forolampande-valbehovda/
Och länk till vilka telefoner Google själva rekommenderar:
https://www.android.com/enterprise/recommended/
Nokiatelefonerna verkar vara dom lurarna som faktiskt får uppdateringar först nuförtiden och Nokia verkar planera att supportera sina telefoner ett bra tag framöver.
Samsung lyser med sin frånvaro på listan, men med all rätt med tanke på hur usla dom är på att leverera uppdateringar.

Tack för två "matnyttiga" länkar! Värt att studera inför mobilbytet. Hade jag känt till detta tidigare hade jag kanske inte valt en Samsung senast...

Uppdaterat: 2018-03-08 17:49