http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/loJaL/sa-snor-biltjuvarna-din-nya-bil-ljudlost-och-tradlost
Precis vad jag sagt tidigare och fått påhopp för.
Uppkopplade bilar blir allt lättare att stjäla för man behöver inte göra någon åverkan på bilarna, man bara snappar upp signaler och låser upp och avvaktiverar startspärr sedan kan man köra iväg med en lyxbil och lätt sälja utomlands.
Man skryter med att bilarna "gör dig ständigt uppkopplad" men säkerheten med detta gör man inte mycket åt som vanligt. Förr när man fick förlita sig på billåsen så gjorde man inte så mycket åt dem heller för många bilar kunde man öppna med samma nyckel eller kanske med endast en skruvmejsel.
Stöldsäkerheten är alltså 2017 inte mycket bättre än den var på 70-talet.
Kommentarer
Säger sig ju själv. Banditerna ligger alltid steget före.
Men det är väl som vanligt, det har alltid varit en katt och råtta lek.
Och då många idag inte ens har vett på att ha pinkod/telefonlås aktiverat på mobilen som dom använder som bilnyckel, bank, ID osv säger väl en hel del om hur insatta människor är.
Man kan få säkra saker, om man är beredd att betala för saker och ägna några minuter åt att sätta sig in i det.
De som köper "uppkopplade" bilar gör ju tjuvarna en tjänst som jag ser det.
Fast i långa loppet är det nog oundvikligt att även våra bilar blir uppkopplade i nån form. Kanske inte Dacia i de första omgångarna men ändå... Dock är det ju ett stort ansvar som vilar på bilfabrikanterna och det är möjligt att deras datasäkerhetstänk i många fall inte riktigt håller samma klass som det gör inom områden som tvingats leva med dessa hot under längre tid. Så där har dom helt klart nåt som måste prioriteras när våra bilar blir alltmera uppkopplade.
Du har många bra poänger där Pi, mkt kommer handla om hur tillverkarna ser på säkerhet och hur länge dom väljer att supportera sina uppkopplande bilar. Där borde det faktiskt finnas någon form av tillverkaransvar som tillverkarna måste ta hänsyn till. T.ex. om en bil har mjukvara som kan behöva att patchas så har man ett 20 årigt ansvar som tillverkare att erbjuda detta.
Sen måste vi försöka få bort hela "gratistänket" runt mjukvara. Ska vi ha bilar som är uppkopplade eller har OS som kan innebära en säkerhetsrisk så måste vi bara beredda att betala för det, det är enda sättet att få tillverkare att ta ansvar om inga lagar styr detta.
Och tycker inte man gör tjuvarna en tjänst om man köper en uppkopplad bil, vill man stjäla något så gör man det även om bilen är uppkopplad eller inte.
Jodå bilar stjäls oavsett hur man försöker skydda sig men en uppkopplad bil gör det enklast för tjuven. Fånga upp signalen, öppna bilen och kör iväg. Ingen åverkan, det går snabbt och det syns inte att man stjäler bilen då allt utåt sett verkar vara ok, larmet stängs av.
Man kan ju även råna folk på bilarna genom att på lämplig plats stänga av motorn i bilen man vill stjäla under körning och hota bilägaren att lämna bilen så att de kan ta den.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.