Flera nya bilmodeller saknar strålkastarrengörare. Andra modeller har strålkastarrengörare enbart på de dyraste varianterna. Behövs inte strålkastartorkare längre på våra bilar?
Men i det svarta höstmörkret med regn och snö slask och när man åker långt tex efter en saltad E4 så ger det helt klart effekt och man ser en markant förbättring.
Den svenska hösten kräver spolning anser jag.
Allt annat är skit snack.
I min värd skulle jag aldrig skicka ut frun eller barnen på nån längre sträcka med en bil utan spolning.
Uppdaterat: 2017-08-13 09:21
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Vad menar du med bra runtomsikt? Och jämfört med vilka modeller?
Rörande spolning så är det rätt vanligt att bilarna inte har det i t.ex. Danmark och söderut, brukade vara det första man kollade om man ville se om bilen var importerad.
Men i många fall så finns det "winterpaket" att köpa, så att köparna i Storbritanien får stolsvärme och lyktspolare.
På Astran har man nog prioriterat marknader där det är torra vägar och inget snöslask.
Inte hela världen såklart, man kan ju stanna och torka av, men det är trevligt med spolare när man åker längre sträckor och det är dåligt väder och lyktorna blivit skitiga.
Uppdaterat: 2017-08-13 10:26
– Har du sett den nya filmen om lastbilar?
– Nä, men jag har sett trailern.
Trådskaparens fråga är dagsaktuell av ytterligare ett skäl. Ett av trafikverkets skäl för indragning av körkort för seniorer är deras åldrande syn. Ingen oberoende av ålder , inte ens ett spädbarn, kan se bättre än vad tillgängligt ljus medger. Kontrasten mellan rena och igengrodda strålkastarglas blir med dagens bättre belysning ännu större än vad den var för drygt 40 år sedan när lamprengörningen började komma. Jag var nästan pionjär 1968 när jag byggde strålkastartorkare med spolning på min Amason. Minns tydligt alla med igengrodda lampor som försökte förgäves blinka mot vad dom trodde var helljus men i verkligheten bara var rentorkat halvljus! Många av de olyckor som då inträffade på vägar mot Örebro eller under "masrallyt" på höstmörka fredagskvällar berodde på ljusbrister.
Det räcker inte med högtrycksstråle man får ändå tvätta strålkastarglasen med svamp och vatten rätt ofta på vintern och det är ju inga problem att göra. Visst vill man synas och ha bra ljus i vintermörkret.
Uppdaterat: 2017-08-13 10:30
Regel 1: Jag har alltid rätt.
Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Årets bil belönade Astra har väl inte spolning eller ens bra runtomsikt,sikten borde prioriteras kan man tycka.
Octavian likt din har väl spolning,
pissestråle eller rejäl "högtrycks"?
Det är rejäl högtrycks spolning.
Man kan väl säga att den rengör från 80% tätt till 20% och man märker markant ljus förbättring direkt.
Att komma upp till trasa och svamp effekt kommer man ju inte på nån bil.
Sedan är väl runt om sikten exemplarisk som på en 740 nästan.
Inga moderna bilar är bra när det gäller sikt men vissa är ju katastrofalt dåliga men det är mode med bakruta som ett brev inkast och ingen sidosikt från baksätet.
Uppdaterat: 2017-08-13 10:37
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
När det gäller Astran och då halvkombin (det är den jag kört) så tyckte jag inte det var så dålig vy runtom. MEN, när du säger runtom så kan det ju betyda sikt och känsla för var man har bilen. Där tycker jag Astran var lurig framtill och därför jag säger att man bör köpa med parkeringssensorer fram och bak.
Octavian som halvkombi är inte helt enkel baktill, men det finns ju backkameror på båda att köpa och sensorer.
När det gäller strålkastarna så finns det väl en anledning till att varje back har en svamp och gummiskrapa framme, är man inte nitisk med tvätt av bil bör man ändå fixa rutor och strålkastare vid varje mackbesök.
Sen spelar ju typ av strålkastare och val av lamptyp stor roll, det är ju minst lika viktigt som spolarens vara eller icke vara.
Uppdaterat: 2017-08-13 12:25
– Har du sett den nya filmen om lastbilar?
– Nä, men jag har sett trailern.
Det kan bli stor skillnad beroende på "smutssort" mellan å ena sidan halogen och andra sidan LED och Xenon.
Gammaldags strålkastare med halogenlampor värmer lyktglaset mer vilket är bra vid snöslask som smälts men som blir sämre vid fuktig smuts som kan torka fast. Med nya lampsorter kan resultatet bli det omvända, snöslask fryser fast men fuktigare smuts tvättas bort lättare av regn.
På min förra octavia hadde jag xenon lampor original och dom var så bra att jag inte monterade några extra ljus .
Nu på min nya är det led hel och halv ljus och det kanskeblir sämre i slask föret.
Återstår att se i höst men undrar om dom inte ger någon värme alls.
Väntar med spänning för utvärdering men spolning behövs alltid.
Uppdaterat: 2017-08-13 17:34
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Kommentarer
Jo det behövs, men på många nya bilar är det manuellt som gäller med handpåläggning och med hjälp av svamp eller trasa!
Alltså som förr i tiden.
Visst är det konstigt.
Visst är det varierande effektivitet.
Men i det svarta höstmörkret med regn och snö slask och när man åker långt tex efter en saltad E4 så ger det helt klart effekt och man ser en markant förbättring.
Den svenska hösten kräver spolning anser jag.
Allt annat är skit snack.
I min värd skulle jag aldrig skicka ut frun eller barnen på nån längre sträcka med en bil utan spolning.
Årets bil belönade Astra har väl inte spolning eller ens bra runtomsikt,sikten borde prioriteras kan man tycka.
Octavian likt din har väl spolning,
pissestråle eller rejäl "högtrycks"?
@Reinhard
Vad menar du med bra runtomsikt? Och jämfört med vilka modeller?
Rörande spolning så är det rätt vanligt att bilarna inte har det i t.ex. Danmark och söderut, brukade vara det första man kollade om man ville se om bilen var importerad.
Men i många fall så finns det "winterpaket" att köpa, så att köparna i Storbritanien får stolsvärme och lyktspolare.
På Astran har man nog prioriterat marknader där det är torra vägar och inget snöslask.
Inte hela världen såklart, man kan ju stanna och torka av, men det är trevligt med spolare när man åker längre sträckor och det är dåligt väder och lyktorna blivit skitiga.
Trådskaparens fråga är dagsaktuell av ytterligare ett skäl. Ett av trafikverkets skäl för indragning av körkort för seniorer är deras åldrande syn. Ingen oberoende av ålder , inte ens ett spädbarn, kan se bättre än vad tillgängligt ljus medger. Kontrasten mellan rena och igengrodda strålkastarglas blir med dagens bättre belysning ännu större än vad den var för drygt 40 år sedan när lamprengörningen började komma. Jag var nästan pionjär 1968 när jag byggde strålkastartorkare med spolning på min Amason. Minns tydligt alla med igengrodda lampor som försökte förgäves blinka mot vad dom trodde var helljus men i verkligheten bara var rentorkat halvljus! Många av de olyckor som då inträffade på vägar mot Örebro eller under "masrallyt" på höstmörka fredagskvällar berodde på ljusbrister.
Det räcker inte med högtrycksstråle man får ändå tvätta strålkastarglasen med svamp och vatten rätt ofta på vintern och det är ju inga problem att göra. Visst vill man synas och ha bra ljus i vintermörkret.
Det är rejäl högtrycks spolning.
Man kan väl säga att den rengör från 80% tätt till 20% och man märker markant ljus förbättring direkt.
Att komma upp till trasa och svamp effekt kommer man ju inte på nån bil.
Sedan är väl runt om sikten exemplarisk som på en 740 nästan.
Inga moderna bilar är bra när det gäller sikt men vissa är ju katastrofalt dåliga men det är mode med bakruta som ett brev inkast och ingen sidosikt från baksätet.
Högtryck på Octavian som fungerar ok då.
Sikt är livsviktigt,det är väl knappast något att ens ifrågasätta?
Astran,har den lika bra bakåtsikt som exvis då en Octavia?
Har åkt Astra (från -16?),inte säker på exakt år men den var rätt usel om jag inte missminner mig.
När det gäller Astran och då halvkombin (det är den jag kört) så tyckte jag inte det var så dålig vy runtom. MEN, när du säger runtom så kan det ju betyda sikt och känsla för var man har bilen. Där tycker jag Astran var lurig framtill och därför jag säger att man bör köpa med parkeringssensorer fram och bak.
Octavian som halvkombi är inte helt enkel baktill, men det finns ju backkameror på båda att köpa och sensorer.
När det gäller strålkastarna så finns det väl en anledning till att varje back har en svamp och gummiskrapa framme, är man inte nitisk med tvätt av bil bör man ändå fixa rutor och strålkastare vid varje mackbesök.
Sen spelar ju typ av strålkastare och val av lamptyp stor roll, det är ju minst lika viktigt som spolarens vara eller icke vara.
Astrans ledljus kändes iaf bra tyckte jag,svårt att se utan referens iofs.
till "Reverend Benny":
Kan du utveckla din kommentar "Sen spelar ju typ av strålkastare och val av lamptyp stor roll ..."
@Alf
Tänkte mer på om man väljer "vanliga" lampor, Xenon eller LED. Det påverkar ju ljusbild generellt.
Bidrar med svar till Alfs fråga 12:59.
Det kan bli stor skillnad beroende på "smutssort" mellan å ena sidan halogen och andra sidan LED och Xenon.
Gammaldags strålkastare med halogenlampor värmer lyktglaset mer vilket är bra vid snöslask som smälts men som blir sämre vid fuktig smuts som kan torka fast. Med nya lampsorter kan resultatet bli det omvända, snöslask fryser fast men fuktigare smuts tvättas bort lättare av regn.
På min förra octavia hadde jag xenon lampor original och dom var så bra att jag inte monterade några extra ljus .
Nu på min nya är det led hel och halv ljus och det kanskeblir sämre i slask föret.
Återstår att se i höst men undrar om dom inte ger någon värme alls.
Väntar med spänning för utvärdering men spolning behövs alltid.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.