Letar efter en ny bil och har snöat in mig på Skoda Octavia årsmodell 2016 eller 2017. När jag har googlat lite om bilen har jag läst om att den 7-växlade DSG-automatlådan är eller har varit dålig.
När jag pratade med en säljare på Skoda Malmö sa han att det var gamla modeller, cirka 2011-2013 och mest taxibilar som hade detta problem och att det ska vara fixat med de senare årsmodellerna. Stämmer detta eller var det skitsnack från hans sida? Har man från biltillverkarens sida försökt lösa problemet?
Kommentarer
Dom har bytt växellåda till bättre. Har funnits andra märken liknande och där det fungerar mycket bättre än Skoda förra, torra växellåda. Ingen garanti att den är bättre men resultatet får ju vänta några år för att visa sig. Har själv en Dsg7 är 1 år nu och fungerar hur bra som helst och har gjort det också. Mycket bil och växellåda för dom pengarna.
Patrik, den sjuväxlade våtlamellslådan som sitter i din fyrhjusldrivna Octavia heter DQ381. Det är en helt annan låda än torrlamellslådan DQ200 som sitter i dom motorsvagare bilarna, som haft mängder med problem. Varför DQ200 inte pallar med kökörning, backa med släp osv. har ju med dom slirande kopplingarna att göra. Det är ju i princip samma kopplingar som på en manuellt växlad låda som slirar när man ligger i kö mm. Hur detta påverkar kopplingarna kan man ju räkna ut.
Vi Bilägares Skoda med DQ200 fick byta koppling efter 2400 mil redan.
https://www.vibilagare.se/test/langtest/ny-koppling-i-skoda-octavia-12-tsi-dsg
DQ250 (6-växlad) och senare DQ381 (7-växlad) som sitter i bilar med mer än 250Nm har som sagt lameller liggande i oljebad och där finns inte problemet, därav är dom flesta av dessa godkända för +2000kg dragvikt.
Jag personligen hade inte varit orolig med en torrlamell om jag aldrig kört med släp eller mestadels kört på landsväg. Men kör man med släp/husvagn eller mycket stadstrafik så vette fasen om jag vågat köpa en, speciellt inte begagnad då man inte vet föregående ägares körprofil.
Ofasiken där lär man sig, trodde det var alla och inte bara dom med större motor. Tackar för info. Som jag sa innan så var jag lite orolig över denna automat innan. Hade kontakt med några här innan köp. Ångrar det inte, inte ens frugan som numera älskar automatlådor.
Krypnörning med eller utan släpp inga bekymmer. Snabba upp och nerväxlingar. Var lite inkörningsstil för mig men jag tycker inte det är fel att köpa en DSG7
I ViB:s tester av DSG7 klagas ofta över ryckighet vi krypkörning. Kan ställa till problem vid parkeringsmanövrar...
Det stämmer 40-talisten, alla Dsg verkar lida av detta fenomen, även om vissa envisas med att deras bil minsann inte lider av detta. Jag har en 2017 års modell av DQ250, en låda som kom för snart 20 år sedan, så den borde uppgraderats en hel del på dom åren. Men min låda lider av ryckighet vid exceptionella situationer. Jag backade upp min Golf för en timme sedan på uppfarten, ganska brant och över med bakhjulen över en 5cm kantsten i uppförslutet. Just i detta läget så har mekatroniken lite jobbigt att lira ihop kopplingen med gaspådraget på ett snyggt sätt. Det blir lite som att få till det med en manuell växellåda. Antingen så händer inget eller så hoppar bilen bakåt med en jädrans fart när man kliver över kantstenen. En bil med momentomvandlare så ökar ju oljeflödet linjärt utifrån gaspådrag och det går att finlira med mm-noggranhet.
Samma fenomen när jag skulle klättra uppför mina ramper i garaget för nån vecka sedan med Golfen, det krävdes ett antal start/stop innan jag till slut kom upp på rätt ställe med hjärtat i halsgropen för att inte köra över kanten där fram.
Så finlir med dessa lådor existerar nog inte, eller så har den som påstår annat ingen erfarenhet av vanliga sliromater. Jag har en Volvo-2018 med sliromat att jämföra med. Har även kört en del andra dsg, bla. DQ200 i Caddy mfl. och dom beter sig likadant. Men så fort man har rull på Dsg så är den riktigt fin att köra. Å andra sidan så är det lockup på tvåan och uppåt på min Volvo också så det skiljer idag inte mycket mellan dessa lådor när det rullar ändå.
Det kan jag hålla med om. När man skall in i garaget som är för en bil och en liten kant så blir det åt hållet allt eller inget. Så länge det är plant så är det inga problem men lutning eller kanter så märks det av.
Mso: beror på kantens höjd, är det lite värre kant drar inte bilen sig upp utan gas utan ställer sig bara mot kanten.....har själv med haft dsg.
Sen att den växlar vid 16-17000 varv i stadstrafik? Måste yla lika fint som i Monaco F1 när du kommer körande ;)
Jag har efter att i 25 år ratat allt vad automat heter nu min första dsg och den beryktade 7växlade torra dsg lådan tillsammans med 1,0tsi.
Tycker den har en bra funktion och ryckfri också.
Fin att krypköra med är den också.
Kräver lite vana då man liksom doserar krypningen med ett ytterst lätt tryck på bromsen utan gaspedal.
Det som är irriterande som inte andra automater har är den typ sekunds väntan när startstop systemet aktiveras i korsningar etc.
kan dock elimineras vid ett lättare tryck på broms men är nog inte att rekommendera annat än vid ytterst korta stopp då det blir en lätt slirning på lamellen.
Det som också kan vara irriterande är att efter en start så går ettan i bara första sekunden vid lätt last och sedan ligger tvåan i tills drygt 2000 varv innan trean går i.
Annars växlar den i stadsmiljö kring 16-17000 varv.
Perfekt vid omkörning då den blixtsnabbt direkt lagt in femman från sjuan och drar bra.
Ettan är att betrakta som en lågväxel för att minska slirning på lamellen.
Tycker att motorstyrningens koppling till växellådans styrning fungerar bra.
Tex när båten skall upp ur vattnet så lägger man in drive och motor varvar upp till ca1200 och bromsen släpper och bilen börjar dra upp båten utan att foten är på varken broms eller gas.
Exemplet som någon nämner i garagets kant.
Tycker det funkar okey då man aldrig behöver röra gaspedalen i dessa manövrer.
En fot ytterst lätt på bromspedalen (nån mm) och motorstyrningen reglerar gas och koppling och drakar in bilen över kanten ända fram till garageväggen och två cm kvar.
Det man måste vara medveten om är att det aldrig går att misshandla en dsg låda som en konversonell automatlåda som kan slira på länge utan negativ påverkan.
Alla dsg lådor har någon typ av lamell och det bör man ha i bakhuvudet och tänka på.
Jag är nöjd trots några sämre egenheter som man får vänja sig vid och acceptera.
Livslängden får framtiden visa då vag har modifierat många delar i lådan sedan 2010-12. under resans gång.
Jag är inte orolig för det.
Det finns Kia ägare med 10 år gamla dieselbilar som fått byta hela kopplingskitet med svänghjul på manuell låd för 18000:- och flera andra fabrikat också.
Som sagt jag är inte orolig.
Mso 1000
Är det fortfarande torrkoppling på dagens 7 växlade dsg?
Trodde dom hade våtkoppling men kanske bara är till dom större motorerna med mer hästkrafter?
Henrik M
Tycker min motorcykel är högvarvig men även där vinner Octavia.... ;)
Härligt Mso att Dsg’n i just din bil fungerar perfekt! Att man får byta koppling i en manuell 10 år gammal Kia förstår jag dock inte vad det har med livslängd/funktion hos din Dsg att göra..
Njo, läser du mitt inlägg nr 4 så beskriver jag där dom olika lådorna.
FXX
Ok... missade d,
Smygkollade själv lite på Skoda innan men då var det dom med starkare motorerna.....förstår inte varför dom inte ändrar till våtkoppling istället när den varit så drabbad....fast dom på utvecklingen kanske kör Octavia 1.0 TSI.. ;)
Jo för att hela paketet med den lilla motorn och växellådan skall vara så billigt som möjligt och trotts lågt försäljningspris ge en god vinst till VAG. Svårare är det inte.
Precis som Guran skriver. Den starkare lådan kostar mer att tillverka, dyrare att serva osv. Man väger väl den ”dåliga” PR’en i form av höga servicekostnader mot vad det kostar att byta lite lådor på goodwill kontra försäljningen. Det är ju inte som när Volvo byggde bilar en gång i tiden. Man monterar in lådor som klarar 500hk i bilar med 122hk.
Fxx du glömde berätta när Volvo använde 500hk lådorna gick det inte köra under litern.
Allt är en kompromiss.
Det fxx nämner som den lätta billiga och effektiva dsg lådan med mindre förluster är helt enkelt byggd för lätta bilar med små motorer med ett vridmoment under 250nm..
Det är en manuell låda med automatkoppling.
Hur svårt kan det vara att förstå logiken.
Små förluster sparar bensin.
Vart har du mer förluster i en mer hållbar DSG-låda?
Guran. Jag har inget belägg för det och har inte fördjupat mig i Google heller.
Men på vintern känner man av en seghet i det större systemet med olja kring lamellen och likadant med en konversionell automatlåda.
Oljan som är minus 15 grader och skall pumpas runt och en lamell i oljebad eller convertern i en klassisk automat ger förluster jämfört med en manuell låda.
Jag har trots allt kört en del automater och dsg med våt lamell och den känslan att det är segt på vintern har jag aldrig känt på den med torr koppling.
Men som sagt jag brukar ge folk rådet att åk och testa och testa många bilar.
Gamla automater är sega ja, moderna converterlåda nej. BMW:s ZF låda och MB:s nioväxlade är absolut inge sega när det är kallt. Däremot Mazdas låda, inte seg, men lock up gick inte i förrän efter kanske 5 minuter.
DSG kan jag inte uttala mig om. Men du har ju växellådsolja i den oavsett torr eller våt lamell. Men hur en lamell i ett oljebad skall kunna påverka att den blir seg begriper jag inte. Antingen snurrar den fritt eller så greppar den. Jag hade en Audi med Multitronic som har våtlamell vad jag vill minnas. Men ingen skillnad i hur den greppade. Däremot omöjlig att lugnt och fint backa upp husvagnen i rejält motlut. Inte på vintern dock men gav mig insikten att skall man släpa och manövrera tyngre saker är inte en lamellförsedd automatlåda det optimala.
Jag har likt Guran lite svårt att se ”segheten” för att kopplingslamellerna i en dsg ligger i ett oljebad. Jag skulle med förbundna ögon inte märka nån skillnad på min Folka om jag körde iväg i minus 10 eller plus 25gr.
Min V40 med sliromat märker jag skillnad då lockupen styrs av en tempgivare. Nu när det är 25gr varmt så går lockup in omedelbart när bilen rullar efter en kallstart. På vintern, med motorvärmaren igång (har aldrig provat utan den igång) så hinner jag rulla 5-600m på 50-vägen innan tempgivaren säger okej till lockupen att den kan gå i.
På min fd. 10 år gamla Honda CR-V med automat med enbart lockup på femman så var den som Mso beskriver. Det tog en halvmil innan oljan var varm och lådan lugnande ned sig på att dra på växlarna. Där märktes det STOR skillnad på temperaturen i lådan. Men som sagt, denna lådan har nog hängt med sedan modellen innan och var riktigt gammal som momentomvandlarlåda.
Men den påhittade, eller baserad på antika bilar, argumentationen skall bara underbygga att en torrlamell DSG är guds gåva liksom hela Octavian :) (obs ironi)
Jag svarade trådskaparen i 9# vad jag vet och min upplevelse på den 7 växlade lilla dsg torrlamell lådan efter 6000 mil och jag tror jag beskrev det negativa också.
Jag beskrev också lite om hur man agerar vid kort krypkörning.
Fattar inte hur folk som inte ens kört kan ha en massa korkade synpunkter.
Korkade?
Men visst jämför du din nya Octavia mot gamla automater så visst så är det helt riktigt.
Minns när jag en vinter med fars Volvo 244Gl automat inte kunde backa ut efter en pimpeltävling när jag hade parkerat i en liten nedförsbacke. Tog väl 5 minuter av slirande i convertern innan oljan blev såpass varm att det blev tillräckligt med drivkraft så att bilen började röra sig bakåt :)
Men nya automatlådor är nått helt annat. Flera tillverkare har ju övergivit DSG till förmån för converterlådor med planetväxlar då dessa nu är lika effektiva som DSG lådor.
Detta baserar jag på att ha ägt sex bilar från 2006 med automatlådor och kört ca 50.000 mil med dessa. Plus nästan lika mycket på 80-talet med gamla amerikanska lådor i Ford, Dodge och Chevrolet van:s.
Moderna automatlådor med converter är fantastiskt bra. Ingen av de nackdelar en ”enklare” DSG-låda har återfinns i en sådan låda. Men så klart blir aldrig så snabba som en riktig prestanda dubbelkopplingslåda.
Och ja jag har kört flera av Vag:s DSG-lådor. Växlar fint och bra nör man fått upp farten men den där segheten innan det händer något från stillastående och finliret är väl det enda negativa. Men man vänjer sig så klart även med den egenheten som med det mesta.
Ja Guran jag beskrev vad jag vet och tycker om dsg med torrkopplingen i 9# .
Och jag tror nog det stämmer det du säger om dom nyaste converterlådorna.
Åtminstone dom dyrare varianterna i premium klasserna.
Åkte en 1,2 crossland automat häromdan och där hör man och kände man när kopplingen låste någon sekund efter växling på varje steg.
Inte var det silkeslent som på en dsg iaf och inte kändes den snål heller på färddatorn.
Är väl den gamla EAT6 lådan i den. Inget under av precision.
Testa tex. En Peugeot med nya EAT8 lådan.
Nått helt annat. Och Peugeot 308 SW är snålare än Octavia 1,0tsi, det har GF visat data på :)
Som jag skrivit tidigare, även i billigare bilar har riktigt bra automatlådor smugit sig in.
Men Mso, jag har ju både en dsg och en sliromat, ljuger jag då eller? Min Volvolåda är varken premium eller senaste modell. Det är ju för bövelen en gammal sminkad Mazda 3/Ford Focus!
Tycker du ska köra en bil med en Aisin Warner eller ZF, två av världens största tillverkare av automatlådor, sedan kan du uppdatera dina preferenser.
PSA licensbygger Aisin lådan Frankrike till sina bilar.
Det är den som heter EAT8. Som jag tyckte MSO skulle pröva och inte den gamla 6-växlade.
Sen så går det ju öven att prova MB:s 9-växlade som återfinns i C-klasse och uppåt i modellerna.
Den är minst lika bra som de 8-växlade ZF lådorna
Guran säger Testa tex. En Peugeot med nya EAT8 lådan.
Nått helt annat. Och Peugeot 308 SW är snålare än Octavia 1,0tsi, det har GF visat data på :)
.
Jag har inte testat 308an på många år men körde 3008 med samma (snål) motor och automat i våras.
Minns inget negativt med lådan och bilen i sig.
Körde på min test sträcka på 3,4 mil i skyltad hastighet 50-max 80 (tre rondeller 2 korsningar) på farthållaren och jag blev inte imponerad.
0,54 där octavian stod på 0,44 och manuell golfen faktiskt på 0,41.
På tal om snål.
Vet någon ungefär vad det skulle kosta om felet med dsg-lådan skulle uppstå?
40-50000:-
För mig som har Folksam (som även har billigaste premien för mig) 750kr i självrisk tills bilen har gått 10,000 mil eller max 8 år, sedan 1500kr tills bilen är 10 år eller gått max 15,000 mil.
Annars ligger ett komplett lådbyte på runt 50 papp.
50000:- Undra om det verkligen är sanningen.
Det rör sig väl ofta om ett lamellbyte på en befintlig låda.
Naturligtvis ett mer avancerat byte än en konversonell låda men ändå.
Någon som verkligen har riktiga fakta?
Maskinskade-självrisken om det är inom den perioden det inträffar.
För 7 år sedan kostade mekatroniken runt 20000:- och sedan arbete på det.
Priser för reparation som finns på nätet från drabbade sträcker sig mellan 18000-60000:- beroende på hur mycket som måste bytas. Det finns flera tidningsartiklar i ämnet också.
Just DSG är en stor anledning till att jag är lite skeptisk att köpa VAG.
Junkers, det lilla jag kunnat läsa mig till så ska man undvika DQ200 (torrlamell) om man kör mycket stadstrafik, köer, eller kör med släp som kräver lite manövrering. DQ250/380/381 (blöt) tål mera slirande på kopplingarna. Upp till 10,000 mil brukar båda varianterna för det mesta fungera felfritt, även om det naturligtvis finns undantag, men det är efter detta miltal som felfrekvensen ökar. Jag kommer sälja min bil innan 10,000 mil, men det beror nog snarare på att vi då har haft den i 6-7 år med rådande körprofil. Personligen hade jag inte köpt en Dsg, oavsätt märke, om bilen kommer passera 10,000 mil i min ägo.
Ja det är stora summor.
Och det är väl en anledning till att jag avstått tidigare köp av dsg bilar och automat generellt men jag inbillar mig att allt blivit bättre och säkrare på 10 års tillverkning.
Och trots allt finns det många bilar som passerat både 25 och 30000 mil utan problem.
Samtidigt som när det gäller växelådsproblem så blir det dyrt som satan och det vill man inte bli drabbad av.
Och som Fxx säger så bör man vara medveten om en torrkoppling inte skall misshandlas med en massa tunga trixiga manövrar med tex tung husvagn etc.
Man kan väl också säga att start/stop systemet eliminerar lite av risken för överdriven slirning på lamell.
Jag har inga betänkligheter mot andra automater än just DSG faktiskt, automater har väl generellt kostat mindre än manuella över tid vad gäller reparationer. Kopplingsbyte på en manuell kostar ju ofta runt 12000:- idag. Den mest driftsäkra av dem alla lär vara Toyotas e-cvt som är höjden av smart design faktiskt.
Cvt är driftsäker om man vänjer sig vid daf känslan.
Dock har väl många Subaru cvt bytts och strulat.
Och ett inte helt ovanligt syndromet nuförtiden är att man på manuella byter hela kitet med dubbelmassesvänghjulet och koppling och då är det delar för 12000:- och ett slutpris upp mot 20.
Och en konversonell automat är inte idiotsäker från problem förutom att man tidigare belastats med nån dl högre förbrukning om man backar bandet ett par år.
När vi tidigare diskuterat korta vs långa garantitider så har många hävdat att korta garantier inte är nåt problem för en nybilsköpare eftersom det finns maskinskadeförsäkring att luta sig mot. Då borde väl inte heller en DSG-låda vara några problem för samme nybilsköpare eftersom man kan få maskinskadeförsäkring upp mot 15.000 mil och minst 8 år. Samt det faktum att alla produkter utvecklas så problem som fanns på bilar tillverkade för t ex 5 år sedan behöver ju inte finnas på nya bilar idag. Allt kan strula men alla köpare har ju trots allt inte problem med t ex sina DSG-lådor som diskussionen i denna tråd handlar om.
Så har jag resonerat.
Helt sant att de flesta nybilsköpare inte bryr sig om problem som de med dsg lådorna. Det syns ju också på VWs position som top 1-3 i världen.
Kan stämma om subaru men ett undantag... e-cvt har däremot noll gemensamt med de andra cvt-lådorna det är en totalt annorlunda konstruktion med enormt få delar.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.