Lite intressant om raka sexans fördelar och att även att en VR6 är att betrakta som en rak sexa. I kombination med mildhybridteknik kanske vi får se lite comeback snart för sexan.
http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20170812/den-raka-sexans-revansch-billigare-och-battre/?page=1
Kommentarer
Här en video som förklarar VR6 lite mer i detalj.
https://www.youtube.com/watch?v=Y0LKWt3Ttic
En VR6 på totalt bara 2,0 liter med turbo vore en riktigt trevlig motor idag tror jag, undrar om VAG kan ta fram det. Eller vad tror ni?
Man har ju förresten idag en trea på 1,0 liter. Så blir ju då samma cylindervolym som den.
Tror inte att vi skall förvänta oss att VW dammar av VR6:an igen, dels för att det inte var en bra motor och dels att vi nog har sett det sista av sexor på vanliga bilar...
Robban, läste du första länken i tråden? Den spekulerar ju att 6-cyl motorer kommer få en renässans framöver. Kanske då i forma av mildhybrider. Visste inte att VR6 inte var en bra motor, annars tycker jag konceptet att förpacka den så är rätt genialt. Tar ju liten plats i motorrummet.
Att för VW som bygger sina bilar med tvärställd motor så är det inte optimalt med rak- eller VR-6:a, men den som lever får se. Att BMW och MB gör det är logiskt, men att se det för volymbilar är inget som kommer att ske om man inte tänker sig att ta en rak 6:a och använda i två bilar... som två 3:or :-)
Nä, VR6 var inget vidare, den gick gött, hade en skön song och bra effekt, speciellt 2,9:an som satt i Corrado och Golf med Syncro. Det fanns en del rasade toppar beroende på att de blev skeva av temperaturen från att avgasportarna från ena sidan gick rakt igenom toppen och även kamkedjan som rasslade på en del. Enda egentliga nyttan var att den var kompakt och kunde sättas på tvären i en Golf...
Robban, en liten VR6 är väl så pass kort att den går att sätta in längsledes på en Golf?
I första länken pratas det om att man konstruerat om VR6, så kanske värmeproblemet du nämnde är löst.
Står så här;
"I den här nya VR6-motorn är avgasportarna vända "utåt", så att säga, och därför byggs inte värmen upp i mitten av topplocket som på gamla VR6."
Robban, tillägg. VW har faktiskt en ny VR6 på gång, fast inte så liten då utan det ser ut att bli 3,0 liter.
Den får turbo för första gången.
Står om den här.
http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20170601/volkswagen-bygger-arteon-shooting-brake-med-sexcylindrig-motor/
Vet ärligt inte om VW behöver en VR6T, även de borde kunna få bra snurr på en 2,0 bensin 4:a och utan konstigheter lätt ta ut 350 hk om de vill. Vad med behöver Arteon? Visst, en 6:a ses som bättre, men...
Ja, avgasportarnas placering är en grej som de gjort om på sin nya VR6:a så att den har tre pipor på varje sida istället för som tidigare sex in på ena sidan och sex ut på andra, nu blir det tre in och tre ut på varje sida. Fast som sagt, jag tror inte att den kommer i produktion, det blir en lite för nischad motor för ett just nu hårt belastat VW.
Fast en VR6T på 2,0 liter hade kunnat vara en pärla.
Blir ju en helt annan motorgång i en rak sexa jämfört med en fyra.
Mer lyxkänsla.
Granntanten köpte nyligen en Peugeot 407 med V6. Faktiskt riktigt välvårdad, fullutrustad för året 2006, 13000 mil, fullservad.
Hon kör väldigt lite, köpte väl bilen enbart för utseendet och så har någon talat om att det är fint med en sexa, men det tror jag inte hon vet vad det är.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.