För att inte smeta ner min egen tråd med mera OT öppnar jag en ny.
Läste en gammal test (tidningen låg fortfarande inplastad, så jag har inte läst den förut) mellan BMW 130i 265hk/315nm/2750r/min och Audi A3 3,2 Sportback 250hk/320nm/1750r/min.
Vid test på rullande landsväg gav Audin bara 215hk som orsakade rynkande pannor. Men man kom på att Audin tankats med 95 oktan, och när den fick 98 oktan var effekten tillbaka, 248hk/299nm/3625r/min.
BMWn gav i motsats 7 hk extra, men den visade sig vara tankad med 99 oktan, så med 98 i tanken gav den 265hk/307nm/2780r/min, nära nog exakt som utlovat.
Audins skillnad på 95 vs 98 tycker jag var förvånande.
Kommentarer
Är en långslagig motor mer känslig för knackning än en kortslagig? En A3 3,2 har väl VR6 och där är det ganska tätt mellan cylindrarna.
Jo, såg nu att den hade ganska högt komp också 11,3:1
Tankar alltid 98.
Intressant. Gälller detta mest motorer med dessa antal hästkrafter och högre eller kan bilar med lägre effekt också gynnas av 98?
Tänker på min egen bil med 225 hk. Skulle jag ens märka någon skillnad om jag tankade 98?
Du kan ju prova med 30-40% E85. Förmodligen märker man ingen skillnad mer än att man binder event. kondensvatten.
Och apropå det såg jag en figur för några år sedan som tankade E85 och för säkerhets skull pytsade han i en halva karburatorsprit!
Du lär inte märka någon skillnad om du inte trimmar den och får högre laddtryck/kompression. Motorn är väl utvecklad för 95 oktan.
Men du höjer ju fint oktantalet genom att som Saabnisse skriver, pytsa i lite E85 i tanken.
Om inte 225 hk räcker efter tillvänjning så kommer inte heller 300 hk att räcka.
Jag vet inte hur Peugeot optimerar sina motorer, men på mellanregistret skulle jag gissa att det finns en del att hämta med tändningen på en turbomotor som får högre oktantal. Någon form av knackstyrning finns säkert, men har de satt yttre spannet så att det ger som mest med 95 oktan får man inget extra.
Toppeffekten är en ganska liten del av registret man använder.
Det är inte någon fara för spridarna då eftersom bilen inte är gjord för E85? Hade en Saab 9-5 som gick på E85 och då menar jag 100% E85. Märkte rejäl skillnad i responsen på E85 jämfört med 95. Menar du att det skulle göra någon skillnad med säg 10% E85 i tanken?
Det är en 4 cylindrig 1,6 liters motor. Nu har ju Peugeot gjort om i sortimentet så kollar man på deras sida verkar det inte längre gå att köpa 225 hk version av 308, alltså den som kallas GT. Går som störst beställa GT-line nu och den har väl runt 135 hk eller nåt sånt. Eller så går det, men man måste ta det via en säljare.
Nåt år innan jag fick min bil så fanns GTi också, men den fanns inte synlig via nätet när jag beställde. Tror den hade samma motor som 225an, men nånstans mellan 250 och 260 hk.
Man tar som du märkt inte in dom effekstarka modellerna så Malusen blir så jäkla hög så att ingen lär köpa en Peugeot 308 med +200hk.
Saab hade ju en programvara som skruvade upp effekten då bilen fick på E85.
Du kör med 10% etanol i tanken redan, bensinen är redan blandad med etanol.
Men pröva att blandtanka 10l E85 och 30 bensin. Så får du se om du märker skillnad.
Men det enklaste är att tanka 98 oktan.
2019 när den reggades så blev det ca 3700 i skatt. Vet att det gått upp nu, men vet inte med hur mycket, alltså hur mycket mer det hade blivit på samma bil. Stryk det! Kollade precis upp det via https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/bonus-malus/malus2/malus-2020/ och knappade in min bils CO2 värde och skatten blir nästan exakt densamma om inte precis samma.
Så det har nog inte med det att göra i så fall.
Ja så klart blir det samma, du har ju ett beräknat wltp-värde. Du får knappa in det uppmätta korrekta det är det som är skillnaden, inte de olika satserna i beräkningen av skatten.
Skulle tro att din har ca. 160g uppmätt wltp, dvs en malusskatt på drygt 6000kr/år första tre åren
Det är inte bara skatten som stoppar starkare modeller nu. Det får inte bli för högt snitt på koldioxid över hela sortimentet heller. Nu finns ju snart elbilar och laddhybrider även hos Peugeot som drar ner snittet.
Men vad händer då med sportbilstillverkare som Porsche, visst de har Taycan, men resten då? Och svenska Koenigsegg eller kanske Bugatti. Ska de gå i graven om de inte tillför el?
Den höjda malus-skatten gäller bilar registrerade fr o m 1/1 2020, bejje. Inte äldre bilar. Och som Mäkinen påpekar så är det inte bara skatten som skulle bli hög utan inköpspriset skulle nog också rusa i höjden för att kompensera tillverkarnas "miljö-böter" - se t ex Mazda som höjt priserna rejält.
Porsche har flera laddhybrider och de räknas som dubbelt så många när man sammanställer snittet för en tillverkare i år.
Specialbilstillverkarna, som t.ex Königsegg, berörs inte av dessa straff.
Men egentligen, vem behöver dessa bilar? Som för övrigt i stort sett alla också får nån form av elmotorer för att kunna accelerera och gå ännu fortare.
Ja Porsche och tex Rover har laddhybrider som snyggar till siffrorna, Cayenne och Range Rover testas i senaste TV, båda laddbara, och de kommer drygt 3 mil på bara el. Det gör att de får en uppgiven förbrukning på 0,39 resp 0,30 och är således klassade som miljöbilar med 360:- i årlig skatt.
När elen är slut drar bilarna 1,13/1,10 om man kör sansat.
OT.
Trots den med dagens mått mätt höga förbrukningen på 1,10 för Range Rovern måste man säga att de gått åt rätt håll, bilen har en 2 liters motor på 300 hk och tar sig till 100 på 5 sekunder tillsammans med elmotorn, totts att den väger över 2,7 ton. Den som åkte en äldre Range Rover vet att det är svårt att komma under 2 liter.
Ja, att laddhybriderna fortfarande har en alldeles för snäll testcykel är ju helt uppenbart och oerhört orättvist när man ser att flera stora och tunga sådana klarar sig typ 3 mil på en laddning. Men betalar runt 1/10 i bilskatt jfr en riktig småbil med bensinmotor.
Pi, håller med. Tänk de som kör mycket och långa sträckor i tjänsten och till största delen bara kör på bensin, varför ska de skattas som om de drog 0,3 milen när de i själva verket kanske drar mer än det dubbla?
Ja tanken i Rovern rymmer 91 liter, så om man tömmer den med bara 1 elladdning, blir förbrukningen ändå dryga litern.
Å andra sidan fick stadskassan en fet sudd i moms när bilen köptes, och den höga förbrukningen fyller på ännu mera.
Och det hjälper miljön lika lite som att straffskatta en bil som bara drar hälften.
Nu har vi kanske hamnat utanför ämnet..
Men det sk malus är ju som en mildare variant av Norges beprövade avgiftssystem (skatt) vid köp av nybil. Det systemet har de ju haft länge och resultatet är ju att de flesta bilar säljs med minsta motorn. Klar skillnad mot Sverige.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.