Vi Bilägares forum

Nyckellös start och upplåsning

Nyckellös start och upplåsning

Vet inte om detta redan har tagits upp tidigare nånstans, men jag funderar lite kring det nyckelfria systemet i bilar.

Har själv ett sånt och inte nog med att man inte behöver sätta in någon nyckel när man startar så kan man även öppna bildörren när den är låst utan att trycka på "lås upp knappen". Är säkert så på alla bilar med detta system, men för mig är det första bilen som har nyckelfritt så jag vet inte.

Alltså jag kommer från bostaden och har nyckeln i fickan (bilen är låst) och sen tar jag bara i handtaget och bilen öppnar sig eftersom den känner av nyckeln.

Sen när man ska låsa så stänger man ju bara dörren och nuddar utsidan av handtaget så låser sig bilen.
Är det så det funkar på alla nyckelfria bilar? Att man aldrig behöver trycka nåt på nyckeln (om man inte vill)?

Hur som helst, det jag är fundersam över är hur nära bilen man måste vara för att man bara ska kunna öppna dörren när den är låst?

Jag menar, säg att jag låser bilen och går ifrån den utan att titta bakåt, men sen när jag har gått 7 meter så öppnar någon dörren utan att jag vet om det. Förhoppningsvis räcker inte funktionen så långt utan den slutar funka redan efter 2m eller nåt, men jag har inte testat så jag vet inte.

Uppdaterat: 2019-04-05 20:57
- Peugeot e-208 GT 2022

Kommentarer

bejje skrev:

Vet inte om detta redan har tagits upp tidigare nånstans, men jag funderar lite kring det nyckelfria systemet i bilar.
Har själv ett sånt och inte nog med att man inte behöver sätta in någon nyckel när man startar så kan man även öppna bildörren när den är låst utan att trycka på "lås upp knappen". Är säkert så på alla bilar med detta system, men för mig är det första bilen som har nyckelfritt så jag vet inte.
Alltså jag kommer från bostaden och har nyckeln i fickan (bilen är låst) och sen tar jag bara i handtaget och bilen öppnar sig eftersom den känner av nyckeln.
Sen när man ska låsa så stänger man ju bara dörren och nuddar utsidan av handtaget så låser sig bilen.
Är det så det funkar på alla nyckelfria bilar? Att man aldrig behöver trycka nåt på nyckeln (om man inte vill)?
Hur som helst, det jag är fundersam över är hur nära bilen man måste vara för att man bara ska kunna öppna dörren när den är låst?
Jag menar, säg att jag låser bilen och går ifrån den utan att titta bakåt, men sen när jag har gått 7 meter så öppnar någon dörren utan att jag vet om det. Förhoppningsvis räcker inte funktionen så långt utan den slutar funka redan efter 2m eller nåt, men jag har inte testat så jag vet inte.

Är ju dessa system som gör att bilar stjäls genom att dom tjuvaktiga personerna ”reläar” signalerna från nyckeln, till bilen, öppnar dörren startar och kör iväg.
Därför har många ”bilnyckeln” i en plåtburk hemma och i ett metallskärmat fodral i fickan.
Inte bara premiumbilar som stjäls, var tydligen en stöldvåg av Toyotabilar i Skåne för inte så länge sedan.

Uppdaterat: 2019-04-05 21:05
Guran skrev:

bejje wrote:Vet inte om detta redan har tagits upp tidigare nånstans, men jag funderar lite kring det nyckelfria systemet i bilar.
Har själv ett sånt och inte nog med att man inte behöver sätta in någon nyckel när man startar så kan man även öppna bildörren när den är låst utan att trycka på "lås upp knappen". Är säkert så på alla bilar med detta system, men för mig är det första bilen som har nyckelfritt så jag vet inte.
Alltså jag kommer från bostaden och har nyckeln i fickan (bilen är låst) och sen tar jag bara i handtaget och bilen öppnar sig eftersom den känner av nyckeln.
Sen när man ska låsa så stänger man ju bara dörren och nuddar utsidan av handtaget så låser sig bilen.
Är det så det funkar på alla nyckelfria bilar? Att man aldrig behöver trycka nåt på nyckeln (om man inte vill)?
Hur som helst, det jag är fundersam över är hur nära bilen man måste vara för att man bara ska kunna öppna dörren när den är låst?
Jag menar, säg att jag låser bilen och går ifrån den utan att titta bakåt, men sen när jag har gått 7 meter så öppnar någon dörren utan att jag vet om det. Förhoppningsvis räcker inte funktionen så långt utan den slutar funka redan efter 2m eller nåt, men jag har inte testat så jag vet inte.
Är ju dessa system som gör att bilar stjäls genom att dom tjuvaktiga personerna ”reläar” signalerna från nyckeln, till bilen, öppnar dörren startar och kör iväg.
Därför har många ”bilnyckeln” i en plåtburk hemma och i ett metallskärmat fodral i fickan.
Inte bara premiumbilar som stjäls, var tydligen en stöldvåg av Toyotabilar i Skåne för inte så länge sedan.

Det vore ju så klart tråkigt om bilen stjäls, men inte hela världen. Jag har märkesförsäkring med reducerad självrisk och har nästan aldrig något av värde i bilen, så stjäls den så får jag hyrbil omgående och sedan en ny bil.

Uppdaterat: 2019-04-05 21:33
- Peugeot e-208 GT 2022

Testat på Swiften, det är högst en meter. Den startar inte om passageraren har nyckeln i högerfickan.

Uppdaterat: 2019-04-05 21:37
Rikard skrev:

Testat på Swiften, det är högst en meter. Den startar inte om passageraren har nyckeln i högerfickan.

Beror på vilket system det är. Samma på Mazda, ett enkelt system som gör att du kan öppna, men dom vars nycklar ”kommunicerar” med bilen och lagrat servicedata mm i nyckeln är ju värre/sämre
Egentligen en fullständigt onödig funktion.
Funkar ju att låsa upp med nyckeln i dörren eller trycka på sändarknappen på nyckeln.
Ett typiskt Ilands problem där teknikerna hittat på ganska onödiga produkter bara för att det går.

Uppdaterat: 2019-04-05 21:49
Rikard skrev:

Testat på Swiften, det är högst en meter. Den startar inte om passageraren har nyckeln i högerfickan.

Jag har alltid nyckeln i högerfickan och det är inga problem. Försökte låsa den häromdagen utan nyckeln, men den vägrade låsa sig, men märkte då att nyckeln låg kvar i bilen istället för i min ficka, så den är i alla fall smart nog att vägra låsa om nyckeln ligger kvar i bilen.

Uppdaterat: 2019-04-05 21:54
- Peugeot e-208 GT 2022

När jag testat backa en meter från förarstol med dörr öppen kom meddelande på skärmen att bilen inte kan starta. När jag sitter i förarstol kom slocknar meddelande på skärmen då kan bilen starta och min byxfickan sitter i vänster utan att ta ut nyckel bekvämt. Bilen är Fabia.

Uppdaterat: 2019-04-05 21:56
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
GF skrev:

När jag testat backa en meter från förarstol med dörr öppen kom meddelande på skärmen att bilen inte kan starta. När jag sitter i förarstol kom slocknar meddelande på skärmen då kan bilen starta och min byxfickan sitter i vänster utan att ta ut nyckel bekvämt. Bilen är Fabia.

Men du har ju inte det systemet nyckellös accsess som Beije frågar om på Fabian.

Uppdaterat: 2019-04-05 22:03
Guran skrev:

GF wrote:När jag testat backa en meter från förarstol med dörr öppen kom meddelande på skärmen att bilen inte kan starta. När jag sitter i förarstol kom slocknar meddelande på skärmen då kan bilen starta och min byxfickan sitter i vänster utan att ta ut nyckel bekvämt. Bilen är Fabia.
Men du har ju inte det systemet nyckellös accsess som Beije frågar om på Fabian.

Nej, den är inte nyckellös "KEYLESS". Bilen är säkraste har jag i min bil endast är "EASY START – startknapp utan nyckel".

Uppdaterat: 2019-04-05 22:12
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Hade detta i min förra 308SW och nu i min nya 508. Man blir bekväm med det och tycker det är jättebra, just med att man aldrig behöver ta upp och hantera nåt med nycklarna, även om man kan säga att det skulle gå nästan lika bra.

" Egentligen en fullständigt onödig funktion ". Jo, det kan man ju säga om många funktioner, såsom elspeglar, elfönsterhissar elstolar, motordriven koffertlucka osv. men bekvämt och bra när man vant sig.

Uppdaterat: 2019-04-05 22:31
ffodil skrev:

Hade detta i min förra 308SW och nu i min nya 508. Man blir bekväm med det och tycker det är jättebra, just med att man aldrig behöver ta upp och hantera nåt med nycklarna, även om man kan säga att det skulle gå nästan lika bra.
" Egentligen en fullständigt onödig funktion ". Jo, det kan man ju säga om många funktioner, såsom elspeglar, elfönsterhissar elstolar, motordriven koffertlucka osv. men bekvämt och bra när man vant sig.

Så är det, men man kan lika fort avvänja sig.

Uppdaterat: 2019-04-05 22:34
Guran skrev:

ffodil wrote:Hade detta i min förra 308SW och nu i min nya 508. Man blir bekväm med det och tycker det är jättebra, just med att man aldrig behöver ta upp och hantera nåt med nycklarna, även om man kan säga att det skulle gå nästan lika bra.
" Egentligen en fullständigt onödig funktion ". Jo, det kan man ju säga om många funktioner, såsom elspeglar, elfönsterhissar elstolar, motordriven koffertlucka osv. men bekvämt och bra när man vant sig.
Så är det, men man kan lika fort avvänja sig.

Visst, skulle jag tvingas köra en Volvo 240 från 1984 i två månader så skulle jag klara av det också, men det betyder inte att det skulle vara en trevlig upplevelse.

Uppdaterat: 2019-04-05 22:39
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Guran wrote:ffodil wrote:Hade detta i min förra 308SW och nu i min nya 508. Man blir bekväm med det och tycker det är jättebra, just med att man aldrig behöver ta upp och hantera nåt med nycklarna, även om man kan säga att det skulle gå nästan lika bra.
" Egentligen en fullständigt onödig funktion ". Jo, det kan man ju säga om många funktioner, såsom elspeglar, elfönsterhissar elstolar, motordriven koffertlucka osv. men bekvämt och bra när man vant sig.
Så är det, men man kan lika fort avvänja sig.
Visst, skulle jag tvingas köra en Volvo 240 från 1984 i två månader så skulle jag klara av det också, men det betyder inte att det skulle vara en trevlig upplevelse.

Nu var det inte en 1984 års 240 jag avsåg. Utan dom där extra finesserna.
Du uppskattar väl t.ex motorn i sin bil. Visst är det bekvämt med automat och massa annat lullull. Men att trycka på gasen och den lilla motorn sätter betydligt bättre fart på bilen än vad någon 80-tals Volvo klarade är ju en självklarhet, och på det både bränslesnålare och bekvämare. Men att lägga handen på dörrhandtaget i stället för att trycka på en fjärrkontroll eller stoppa nyckeln i dörrlåset och ett tändningslås. Egentligen bara mer grejer som kan krångla.
Men en rejäl stereo med bra ljud i bilen vill man ju ha, det fanns inte på 240:s tid.

Uppdaterat: 2019-04-05 23:04
Guran skrev:

bejje wrote:Guran wrote:ffodil wrote:Hade detta i min förra 308SW och nu i min nya 508. Man blir bekväm med det och tycker det är jättebra, just med att man aldrig behöver ta upp och hantera nåt med nycklarna, även om man kan säga att det skulle gå nästan lika bra.
" Egentligen en fullständigt onödig funktion ". Jo, det kan man ju säga om många funktioner, såsom elspeglar, elfönsterhissar elstolar, motordriven koffertlucka osv. men bekvämt och bra när man vant sig.
Så är det, men man kan lika fort avvänja sig.
Visst, skulle jag tvingas köra en Volvo 240 från 1984 i två månader så skulle jag klara av det också, men det betyder inte att det skulle vara en trevlig upplevelse.
Nu var det inte en 1984 års 240 jag avsåg. Utan dom där extra finesserna.
Du uppskattar väl t.ex motorn i sin bil. Visst är det bekvämt med automat och massa annat lullull. Men att trycka på gasen och den lilla motorn sätter betydligt bättre fart på bilen än vad någon 80-tals Volvo klarade är ju en självklarhet, och på det både bränslesnålare och bekvämare. Men att lägga handen på dörrhandtaget i stället för att trycka på en fjärrkontroll eller stoppa nyckeln i dörrlåset och ett tändningslås. Egentligen bara mer grejer som kan krångla.
Men en rejäl stereo med bra ljud i bilen vill man ju ha, det fanns inte på 240:s tid.

Det har du ju rätt i, hade jag behövt låsa upp dörren genom att trycka på knappen på fjärren som jag alltid har gjort i många år, så hade det inte varit någon dealbreaker, lätt att vara utan. Dock är det skönt att slippa sätta en nyckel i tändningslåset.

Och jag ville inte börja mitt nya bilägande genom att lämna in bilen för extra stereoinstallation, så som tur var så kunde man välja till ett Denon-system med 8 högtalare, förstärkare och baslåda vid köpet och det var det värt.

Uppdaterat: 2019-04-05 23:17
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Det vore ju så klart tråkigt om bilen stjäls, men inte hela världen. Jag har märkesförsäkring med reducerad självrisk och har nästan aldrig något av värde i bilen, så stjäls den så får jag hyrbil omgående och sedan en ny bil.

Det är många som fått problem med bilar som inte kan stjälas. Då verkar det råda nån sorts omvänd bevisbörda, att man ska bevisa att man själv inte gjort sig av med bilen. Detta ”problem” började redan när rattlåsen kom, fortsatte sedan när imobiliser blev lagkrav. Googlar man typ ”bilen gick inte att stjäla länsförsäkringar” eller liknande så får man upp en hel del såna ärenden där bilar försvunnit som enligt försäkringsbolaget inte ska gå att stjäla och ersättning uteblivit.

Uppdaterat: 2019-04-06 09:10

Ja jag skulle inte betala en krona för att få detta system.

Jag har inga som helst problem med att trycka på nyckeldosan för att fjärrlåsa upp eller fjärr öppna bagageluckan eller köra ner fönster.
Eller trycka på dosan för att fjärrstarta ventilationen.

Ny teknik i all ära och mycket är smart men många är tvivelaktiga ur behovsynpunkt.

Uppdaterat: 2019-04-06 09:58
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Ja jag skulle inte betala en krona för att få detta system.
Jag har inga som helst problem med att trycka på nyckeldosan för att fjärrlåsa upp eller fjärr öppna bagageluckan eller köra ner fönster.
Eller trycka på dosan för att fjärrstarta ventilationen.
Ny teknik i all ära och mycket är smart men många är tvivelaktiga ur behovsynpunkt.

Finge du använda keyless i några månader så skulle du ändra uppfattning mso1000, precis som med andra finesser du redan har.

Uppdaterat: 2019-04-06 10:03
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

"Det är väl så man resonerar om ny teknik. När man sen väl har haft det känns det obekvämt om det plötsligt saknas. Det går inte att komma ifrån utan att det är bekvämt när händerna är upptagna med annat och bara det att slippa rota efter nycklarna.
Nu är det förvisso så att det ingått i dom utrustningspaket jag velat ha i de två sista bilarna. Förra bilen vet jag inte om jag velat betala extra för just den funktionen, men i den sista hade jag nog varit beredd att betala extra för den om det inte redan ingått, även om jag inte ställts i det valet."

I slutändan när vi fått självkörande bilar, så kommer det att kännas konstigt att tänka sig, att vi ville köra våra bilar själva förr...

Uppdaterat: 2019-04-06 10:26
mso 1000 skrev:

Ja jag skulle inte betala en krona för att få detta system.
Jag har inga som helst problem med att trycka på nyckeldosan för att fjärrlåsa upp eller fjärr öppna bagageluckan eller köra ner fönster.
Eller trycka på dosan för att fjärrstarta ventilationen.
Ny teknik i all ära och mycket är smart men många är tvivelaktiga ur behovsynpunkt.

Det är väl så man resonerar om ny teknik. När man sen väl har haft det känns det obekvämt om det plötsligt saknas. Det går inte att komma ifrån utan att det är bekvämt när händerna är upptagna med annat och bara det att slippa rota efter nycklarna.
Nu är det förvisso så att det ingått i dom utrustningspaket jag velat ha i de två sista bilarna. Förra bilen vet jag inte om jag velat betala extra för just den funktionen, men i den sista hade jag nog varit beredd att betala extra för den om det inte redan ingått, även om jag inte ställts i det valet.

Är även ganska säker på att min fru skulle protestera om jag sagt att den funktionen får vi inte mer nu för den kostar extra. Oftast har hon nycklarna i handväskan iaf. sommartid och måste då stå och rota i den. Samma sak med motoriserad bagagelucka när man har händerna fulla.

Uppdaterat: 2019-04-06 10:32

Keyless är väl en sån grej som man uppskattar tills det går sönder. Personligen har jag hört mängder med historier om brytare i dörrhandtag (på iaf. Volvobilar där det är snarare regel än undantag) som havererar efter ett par år och man står där med lång näsa och svär. Sedan har vi ju problemet med räckviddsförlängare som snart finns i var biltjuvs ficka. Jag har aldrig bilnyckeln i fickan när jag jobbar och min bilnyckel ligger i mitt låsta skåp och bilen står parkerad 10m utanför. Med keyless så är stölden relativt enkel utan att ens behöva bryta upp mitt skåp.

Av alla mina bilar jag ägt med fjärrdosa sedan dom jag installerat själv med larmdosa till c-låset i början av 90-talet fram tills idag med original fjärrstyrning så har det aldrig krånglat eller fallerat. Så för egen del så är just keyless en dealbreaker, jag skulle aktivt välja bort en bil med detta då nackdelarna överväger fördelarna.

Vi är alla olika som individer. Men ser man till eventuella nackdelar med keyless kontra fördelarna så känns det iaf. för mig ganska helt oväsentligt. Den lilla ansträngningen att trycka på en knapp och sätta in nyckeln i sin hållare i bilen är ganska liten. Jämför man med tex. andra utrustningsdetaljer som värmare så är det ju en markant skillnad i ansträngning kontra mervärdet. Att slippa skrapa rutor, slippa frysa ba--arna av sig under halva året, och inte minst att slippa kallstarta en motor med allt vad det innebär, kontra kostnaden för detta. Då snackar vi ganska stort mervärde. Likaså med adaptiv farthållare...osv...osv...

Så resonerar jag, andra resonerar annorlunda, full respekt till er.

Uppdaterat: 2019-04-06 10:33

Om jag skulle ägt en dyr "premiumbil" där risken för stöld är betydligt högre skulle jag nog dra mig lite mer för keyless, men så länge en har en anspråkslös bil ser jag inget behov av förstärkt säkerhet (annat än att jag lägger nyckeldosan i en plåtburk hemma).

Uppdaterat: 2019-04-06 13:20
Power to the people
christer_1 skrev:

mso 1000 wrote:Ja jag skulle inte betala en krona för att få detta system.
Jag har inga som helst problem med att trycka på nyckeldosan för att fjärrlåsa upp eller fjärr öppna bagageluckan eller köra ner fönster.
Eller trycka på dosan för att fjärrstarta ventilationen.
Ny teknik i all ära och mycket är smart men många är tvivelaktiga ur behovsynpunkt.

.
Finge du använda keyless i några månader så skulle du ändra uppfattning mso1000, precis som med andra finesser du redan har.

Ja visst är det nog så Christer.
Vi är ju vanedjur liksom.

Men som sagt jag klarar mig utan och när min baklucka redan är öppen när jag kommer med mina kassar står det någon vid grannbilen med nyckellöst och viftar med foten och 15 sekunder senare är bakluckan öppen. :)

Uppdaterat: 2019-04-06 13:53
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Grosser skrev:

Om jag skulle ägt en dyr "premiumbil" där risken för stöld är betydligt högre skulle jag nog dra mig lite mer för keyless, men så länge en har en anspråkslös bil ser jag inget behov av förstärkt säkerhet (annat än att jag lägger nyckeldosan i en plåtburk hemma).

Var går gränsen för en normal bil och en premium i pris?

Uppdaterat: 2019-04-06 16:50
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Grosser wrote:Om jag skulle ägt en dyr "premiumbil" där risken för stöld är betydligt högre skulle jag nog dra mig lite mer för keyless, men så länge en har en anspråkslös bil ser jag inget behov av förstärkt säkerhet (annat än att jag lägger nyckeldosan i en plåtburk hemma).
Var går gränsen för en normal bil och en premium i pris?

Väldigt bra fråga!

Uppdaterat: 2019-04-06 17:22
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
mso 1000 skrev:

christer_1 wrote:mso 1000 wrote:Ja jag skulle inte betala en krona för att få detta system.
Jag har inga som helst problem med att trycka på nyckeldosan för att fjärrlåsa upp eller fjärr öppna bagageluckan eller köra ner fönster.
Eller trycka på dosan för att fjärrstarta ventilationen.
Ny teknik i all ära och mycket är smart men många är tvivelaktiga ur behovsynpunkt.
.
Finge du använda keyless i några månader så skulle du ändra uppfattning mso1000, precis som med andra finesser du redan har.
Ja visst är det nog så Christer.
Vi är ju vanedjur liksom.
Men som sagt jag klarar mig utan och när min baklucka redan är öppen när jag kommer med mina kassar står det någon vid grannbilen med nyckellöst och viftar med foten och 15 sekunder senare är bakluckan öppen. :)

Hur fick du upp bakluckan då med kassar i händerna?

Uppdaterat: 2019-04-06 17:25
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

FXX wrore: "Keyless är väl en sån grej som man uppskattar tills det går sönder. Personligen har jag hört mängder med historier om brytare i dörrhandtag (på iaf. Volvobilar där det är snarare regel än undantag) som havererar efter ett par år och man står där med lång näsa och svär."

Men å andra sidan så slipper du antagligen att förardörrlåset går sönder mekaniskt och att tändningslåset pajar. Eller att nyckelns knappar blir utslitna av allt tryckande.

Uppdaterat: 2019-04-06 17:35
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
bejje skrev:

Var går gränsen för en normal bil och en premium i pris?

Tja, priset avgör inte den gränsen, utan utsattheten för exempelvis ett populärt tyskt märke av valfritt slag. Eller en dyr Volvo.
En Toyota, Skoda, KIA snor väl ingen för utlandsexport eller som reservdelsdonator?

Uppdaterat: 2019-04-06 18:45
Power to the people

Hihi. Christer. Redan vid butiksdörren trycker jag på öppna knappen.
Eller så ligger dosan i handen tillsammans med påsklykan eller kundvagnshandtaget , inga problem alls,
Hade du inte elbaklucka på opeln?

Uppdaterat: 2019-04-06 19:01
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Grosser skrev:

bejje wrote:Var går gränsen för en normal bil och en premium i pris? Tja, priset avgör inte den gränsen, utan utsattheten för exempelvis ett populärt tyskt märke av valfritt slag. Eller en dyr Volvo.
En Toyota, Skoda, KIA snor väl ingen för utlandsexport eller som reservdelsdonator?

Jo då ingen går säker.
https://www.expressen.se/kvallsposten/stoldvag-mot-toyota-ulfs-bil-forsvann-sparlost/

Uppdaterat: 2019-04-06 19:28

Visst har jag elbaklucka på Opeln men nyckeln når sällan så långt bort som bilen står parkerad. Däremot på XC60n så var dom snåla och det fanns ingen elbaklucka trots att den har högsta utrustningsnivå summum, dåligt.

Uppdaterat: 2019-04-06 19:29
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
christer_1 skrev:

Men å andra sidan så slipper du antagligen att förardörrlåset går sönder mekaniskt och att tändningslåset pajar. Eller att nyckelns knappar blir utslitna av allt tryckande.

Men även om man har keyless så rör sig väl en c-låsmotor i varje dörr, eller har jag missat något?
På min Volvo frigörs tändningslåset elektriskt när jag stoppar in änden på fjärren i hålet i instrumentpanelen, misstänker att en keyless fungerar på exakt samma sätt fast det sker utan att stoppa in fjärren i hållaren.
Fd. Honda hade vi i 9 år utan att slita ut nyckeln, jag tror det är svårt att slita ut en fjärrkontrolls knappsats, faktist aldrig hört talas om nån som lyckats med det.

Uppdaterat: 2019-04-06 19:32
FXX skrev:

christer_1 wrote:
Men å andra sidan så slipper du antagligen att förardörrlåset går sönder mekaniskt och att tändningslåset pajar. Eller att nyckelns knappar blir utslitna av allt tryckande.
Men även om man har keyless så rör sig väl en c-låsmotor i varje dörr, eller har jag missat något?
På min Volvo frigörs tändningslåset elektriskt när jag stoppar in änden på fjärren i hålet i instrumentpanelen, misstänker att en keyless fungerar på exakt samma sätt fast det sker utan att stoppa in fjärren i hållaren.
Fd. Honda hade vi i 9 år utan att slita ut nyckeln, jag tror det är svårt att slita ut en fjärrkontrolls knappsats, faktist aldrig hört talas om nån som lyckats med det.

Och varför skulle just keyless göra att c-låsmotorn pajar eller att tändningslåset frigörs elektriskt och pajar???
På min Vectra 2004 så blev knapparna utslitna på fjärrkontrollen efter 13 år men Wish löste problemet så barnbarnet kunde köra vidare.

Uppdaterat: 2019-04-06 20:13
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Visst är det ett ilandsproblem, men för den som är man och satt sig i förarstolen och skall starta bilen och nycklarna ligger i höger framficka, då är keyless lösningen på ett ilandsproblem. Det fattar ni inte förrens ni råkat ut för problemet och provat.

Uppdaterat: 2019-04-06 20:19
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Ja, det stämmer Expressen som hans Toyota är borta och vet att den är låg säkerhet som kan lätt stöld.
Jag läste nyheter om alla bilmärken har olika låg, medel och hög om hur är stjäla genom tider och hög säkerhetsystemet från lab test. Risk nya Toyota Corolla är dålig säkerhet: https://www.thatcham.org/what-we-do/security/consumer-rating-2?tvi=TO3753

NVSA inbrott fick 1 stjärnor: https://www.nvsa.se/Tester/?s=true&manufacturer=Toyota

Ondödigt att ha lyx och dyr bil samt roligare bilar är favorit då blev stjäla bilen!

Uppdaterat: 2019-04-06 22:00
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Fabia modellår 2018 klarar normal inbrott fick 3 stjärnor: https://www.nvsa.se/Tester/?manufacturer=Skoda

Uppdaterat: 2019-04-06 22:03
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
christer_1 skrev:

FXX wrote:christer_1 wrote:
Men å andra sidan så slipper du antagligen att förardörrlåset går sönder mekaniskt och att tändningslåset pajar. Eller att nyckelns knappar blir utslitna av allt tryckande.
Men även om man har keyless så rör sig väl en c-låsmotor i varje dörr, eller har jag missat något?
På min Volvo frigörs tändningslåset elektriskt när jag stoppar in änden på fjärren i hålet i instrumentpanelen, misstänker att en keyless fungerar på exakt samma sätt fast det sker utan att stoppa in fjärren i hållaren.
Fd. Honda hade vi i 9 år utan att slita ut nyckeln, jag tror det är svårt att slita ut en fjärrkontrolls knappsats, faktist aldrig hört talas om nån som lyckats med det.
Och varför skulle just keyless göra att c-låsmotorn pajar eller att tändningslåset frigörs elektriskt och pajar???
På min Vectra 2004 så blev knapparna utslitna på fjärrkontrollen efter 13 år men Wish löste problemet så barnbarnet kunde köra vidare.

Jag tror du har tappat tråden Christer. Det är ingen skillnad på om du öppnar c-låset eller att tändningslåset frigörs på en Volvo oavsätt keyless eller fjärrdosa. Det var du som hävdade att låset i skulle ge upp, jag säger att det har ingen betydelse, det är fjärrmanövrerat i båda fallen. Däremot har Volvo haft stora problem med sina keyless, googla och du får hur många träffar som hellst!

Och jag tror inte Wish löser ett trasigt keyless lika billigt som en knappsats till en fjärrdosa. Jag tror chansen är större att vinna på lotto än att keyless håller i 13 år som din fjärrdosa gjorde.

Uppdaterat: 2019-04-07 09:10
FXX skrev:

christer_1 wrote:FXX wrote:christer_1 wrote:
Men å andra sidan så slipper du antagligen att förardörrlåset går sönder mekaniskt och att tändningslåset pajar. Eller att nyckelns knappar blir utslitna av allt tryckande.
Men även om man har keyless så rör sig väl en c-låsmotor i varje dörr, eller har jag missat något?
På min Volvo frigörs tändningslåset elektriskt när jag stoppar in änden på fjärren i hålet i instrumentpanelen, misstänker att en keyless fungerar på exakt samma sätt fast det sker utan att stoppa in fjärren i hållaren.
Fd. Honda hade vi i 9 år utan att slita ut nyckeln, jag tror det är svårt att slita ut en fjärrkontrolls knappsats, faktist aldrig hört talas om nån som lyckats med det.
Och varför skulle just keyless göra att c-låsmotorn pajar eller att tändningslåset frigörs elektriskt och pajar???
På min Vectra 2004 så blev knapparna utslitna på fjärrkontrollen efter 13 år men Wish löste problemet så barnbarnet kunde köra vidare.

Jag tror du har tappat tråden Christer. Det är ingen skillnad på om du öppnar c-låset eller att tändningslåset frigörs på en Volvo oavsätt keyless eller fjärrdosa. Det var du som hävdade att låset i skulle ge upp, jag säger att det har ingen betydelse, det är fjärrmanövrerat i båda fallen. Däremot har Volvo haft stora problem med sina keyless, googla och du får hur många träffar som hellst!
Och jag tror inte Wish löser ett trasigt keyless lika billigt som en knappsats till en fjärrdosa. Jag tror chansen är större att vinna på lotto än att keyless håller i 13 år som din fjärrdosa gjorde.

Ja Googlar man på problem med något så kommer man hitta problem. Vill minnas att det fanns de som sa att vi skulle få stora problem med fjärrdosorna när dom kom också.
Med allt ny teknik så finns det skeptiker, men efter ett tag så försvinner barnsjukdomarna och det nya blir normalt och kritiken tystnar mer och mer. Så om några år så kan de flesta av oss inte tänka på en bil utan keyless är jag övertygad om. Men inget av människohand skapat är 100% bekymmersfritt.

Uppdaterat: 2019-04-07 12:04
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
christer_1 skrev:

Med allt ny teknik så finns det skeptiker, men efter ett tag så försvinner barnsjukdomarna och det nya blir normalt och kritiken tystnar mer och mer. Så om några år så kan de flesta av oss inte tänka på en bil utan keyless är jag övertygad om. Men inget av människohand skapat är 100% bekymmersfritt.

Skillnaden är att det har aldrig funnits något direkt problem med fjärrdosor. Men keyless är det snarare regel än undantag att det går sönder.
Googlar man "fjärrstyrt centrallås problem" så får man 16,000 träffar, googlar man "keyless go problem" så får man 13 miljoner träffar. Kanske säger lite om funktionen, sedan går det väl iaf. 50 bilar med fjärrstyrt c-lås på varje bil med keyless, dessutom...

Men jag respekterar att du gillar fuktionen Christer, försökskaniner är alltid bra som förhoppningsvis leder till bättre produkter. Men så länge nya Volvobilar börjar strula redan efter 2-3 år med denna funktion, och att man kan köpa en elektronikgrunka på nätet för nån tusenlapp som gör att vem som helst kan hoppa in i min bil och köra iväg utan nyckeln så passar jag på keyless.

Uppdaterat: 2019-04-07 17:32

Skillnaden i sökresultat kan nog ha att göra med att en av sökningarna var på svenska medan den andra fungerar lika bra på engelska ;)

Uppdaterat: 2024-02-15 08:27

Tror nog det här med keyless har blivit bättre, eftersom det nästan börjar bli standard och går inte att välja bort från de högre utrustningspaketen numera. Om tillverkarna känt att det inte är säkert och har lätt för att gå sönder hade man inte haft det med, tänker jag, utom möjligen för ett högt extratillägg. Menar att man riskerar väl inte att gå back på garantiärenden medvetet.

Uppdaterat: 2019-04-07 20:48
FXX skrev:

christer_1 wrote:
Med allt ny teknik så finns det skeptiker, men efter ett tag så försvinner barnsjukdomarna och det nya blir normalt och kritiken tystnar mer och mer. Så om några år så kan de flesta av oss inte tänka på en bil utan keyless är jag övertygad om. Men inget av människohand skapat är 100% bekymmersfritt.

Skillnaden är att det har aldrig funnits något direkt problem med fjärrdosor. Men keyless är det snarare regel än undantag att det går sönder.
Googlar man "fjärrstyrt centrallås problem" så får man 16,000 träffar, googlar man "keyless go problem" så får man 13 miljoner träffar. Kanske säger lite om funktionen, sedan går det väl iaf. 50 bilar med fjärrstyrt c-lås på varje bil med keyless, dessutom...
Men jag respekterar att du gillar fuktionen Christer, försökskaniner är alltid bra som förhoppningsvis leder till bättre produkter. Men så länge nya Volvobilar börjar strula redan efter 2-3 år med denna funktion, och att man kan köpa en elektronikgrunka på nätet för nån tusenlapp som gör att vem som helst kan hoppa in i min bil och köra iväg utan nyckeln så passar jag på keyless.

Det där med att googla för att "bevisa" något är ett tveeggat vapen för man får ju det svar man frågat efter. Försök att googla på de som är nöjda och inte haft problem med keyless. Nää det går ju inte, för så fungerar inte Google och vi människor, för vi klagar hellre, än berömmer att något är bra. Vi får med andra ord aldrig reda på de som är nöjda och där keyless aldrig strulat. Men självklart så är det alltid barnsjukdomar på ny teknik.
Jag tycker nog att det problematiska med keyless är att tekniken är så lätt att manipulera för biltjuvarna. Där har biltillverkarna och deras underleverantörer något att jobba på.

Uppdaterat: 2019-04-08 08:59
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

När jag och hustrun åker och handlar i min bil behöver hon bara öppna dörrarna eller bakluckan för att jag ska kunna lasta in det jag bär på. Har vi hennes bil ska hon gräva i mina fickor efter en klumpig nyckel med värmarstyrande bihang och trycka på knappen innan hon kan öppna åt mig. Det är absolut inte ett stort problem, men nog sjutton är det bekvämare att bara se bilnyckeln när man byter byxor.

Uppdaterat: 2019-04-08 09:17

Hade keyless upplåsning på min förr Skoda, men på BMW:n har jag bara keyless start. Med tanke på stöldrisken kommer jag aldrig välja till keyless upplåsning på någon bil om jag kan undvika det. Att trycka på nyckeln i jackfickan för att låsa upp bilen är inte speciellt jobbigt. Har inte saknat keyless upplåsning en enda gång på BMW:n. Däremot saknade jag faktiskt elbaklucka igår. Jag och min fru bar på en stor säck smådjursströ som vi skulle lasta in där bak. Hade jag haft elbaklucka, hade jag bara kunnat trycka på knappen i fickan och öppna den. Nu var jag tvungen att ställa ner min sida av säcken och öppna bakluckan. I-lands problem...

Uppdaterat: 2019-04-08 10:02
bejje skrev:

Var går gränsen för en normal bil och en premium i pris?

Om vi inte pratar rena lyxbilar så finns det nog inte någon sådan gräns. Vilken av dessa två är premium?:

https://www.bytbil.com/vastra-gotalands-lan/personbil-508-5d-gt-puretech-225hk-aut-premium-business-5357-12905692

https://www.bytbil.com/vastra-gotalands-lan/personbil-e-200-d-kombi-fleet-6724-12658130

Uppdaterat: 2019-04-08 10:08

Alla ni som inte kan leeeva utan elbaklucka, hur f-n löser ni det när ni kommer hem? Har ni röststyrda dörrar till hemmet? För att inte tala om er som inte kan leva utan keyless, hur löser ni det med ytterdörren?
Hur gör ni när ni ska byta kanal på tv’n, har ni alla likt mig röststyrd fjärr på Samsung 65’an? Och hur gör ni på dass när ni ska torka er? Har ni alla japanska 50,000kronors dass med inbyggd renspolning och torkfläkt? Att torka sig själv är sååå 2018 när man väl vant sig vid tekniken...

Uppdaterat: 2019-04-08 17:59

FXX: Vad är problemet med att en del vill ha det? Och vart går gränsen enligt dig vad som är vettigt "vill ha" och onödigt "vill ha"? Skulle gissa skumt nog att den går precis i det du råkar ha just nu.....
Låt folk vänja sig vid vad de vill, ja, man blir bekväm när man haft lite saker som man kanske tidigare såg snett och skeptiskt mot.....när det blev vanligt med parkeringsvarnare ansåg jag att kunde man inte parkera skulle man inte ha körkort...sen hade jag det på en bil och aldrig vart utan efter, helt perfekt ju! Många år senare skaffade jag bil med adaptiv farthållare, läskigt och onödigt tyckte jag först......nu aldrig en bil utan.....
Kan nästan garantera att skulle du under en 3-årsperiod ha en helt fullutrustad bil med allt det senaste skulle du inte heller vilja byta ner dig efter......
Och vad gäller hemmet kan jag säga att du skulle bara veta vad du kan få det teknikstyrt och smidigt och smart med, vårt företag installerar och kopplar upp allt möjligt vi fått extrabeställningar på när vi kopplar upp hemmet.

Uppdaterat: 2019-04-08 19:00
Henrik M skrev:

FXX: Vad är problemet med att en del vill ha det? Och vart går gränsen enligt dig vad som är vettigt "vill ha" och onödigt "vill ha"? Skulle gissa skumt nog att den går precis i det du råkar ha just nu.....
Låt folk vänja sig vid vad de vill, ja, man blir bekväm när man haft lite saker som man kanske tidigare såg snett och skeptiskt mot.....när det blev vanligt med parkeringsvarnare ansåg jag att kunde man inte parkera skulle man inte ha körkort...sen hade jag det på en bil och aldrig vart utan efter, helt perfekt ju! Många år senare skaffade jag bil med adaptiv farthållare, läskigt och onödigt tyckte jag först......nu aldrig en bil utan.....
Kan nästan garantera att skulle du under en 3-årsperiod ha en helt fullutrustad bil med allt det senaste skulle du inte heller vilja byta ner dig efter......
Och vad gäller hemmet kan jag säga att du skulle bara veta vad du kan få det teknikstyrt och smidigt och smart med, vårt företag installerar och kopplar upp allt möjligt vi fått extrabeställningar på när vi kopplar upp hemmet.

Bra där Henrik M!
Oj , Oj det är Måndag idag FXX.

Uppdaterat: 2019-04-08 19:23
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Vi hade det mesta i förra bilen utom motoriserad bagagelucka, vilket vi valde i denna sista. Något inte minst min fru verkligen uppskattar med hennes reumatiska värk i händer och fingrar. Något som gjorde det väldigt svårt för henne att öppna luckan själv i förra bilen. Vet att många lider av liknande problem och hur onödigt är det då med sådana hjälpmedel.

Uppdaterat: 2019-04-08 19:35

Skrev i nån annan tråd om min särbo, hon har haft keyless i 9 år, och vill inte vara utan på en ny bil.
Jag skulle mer än gärna ha det på firmabilen, där dörrarna öppnas o stängs massa gånger per dag, ofta med händerna fulla med verktyg eller material, och då är det inte kul att försöka rota efter nyckeln i nån ficka, som dessutom är fulla med en massa andra saker.

Uppdaterat: 2019-04-08 22:29
Rikard skrev:

Skrev i nån annan tråd om min särbo, hon har haft keyless i 9 år, och vill inte vara utan på en ny bil.
Jag skulle mer än gärna ha det på firmabilen, där dörrarna öppnas o stängs massa gånger per dag, ofta med händerna fulla med verktyg eller material, och då är det inte kul att försöka rota efter nyckeln i nån ficka, som dessutom är fulla med en massa andra saker.

Jag kan hålla med dig vad det gäller firmabilen.
Att bara gå emot den och typ vifta med foten och skjutdörren går upp skulle ofta sitta fint.

Och jag kan också förstå många fruntimmer, nyckeln droppad i handväskan och det skall rotas i botten en stund innan den hittas.

Men för egen del, nyckeldosan alltid i höger jackficka och ett tryck för lås upp eller baklucka öppnas 75 meter bort.
Eller ett tryck på dosan för lås bil eller baklucka stäng.
Nä det funkar helt okey för mig eller faktiskt bättre när jag ser många viftandes en stund med foten .

Uppdaterat: 2019-04-09 08:22
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Det är som vanligt med ny teknik - när man fått tillgång till den så har man svårt att vara utan. Dock är det nog ändå lite nyansskillnader. Keyless är ju inte så svårt att vara utan tycker jag personligen eftersom man ändå kan öppna bilen med ett tryck på "dosan" t o m när den ligger kvar i fickan medan t ex adaptiv farthållare är en funktion som man inte kan får om inte bilen har just denna funktion implementerad. Sen är ju osäkerheten runt just säkerheten ett litet orosmoln för keyless - känns lite omständligt att man måste skydda nyckeln för avlyssning både hemma och när man är ute "på vift".

Uppdaterat: 2019-04-09 08:55