Vi Bilägares forum

Nya bilar med start knapp istället för nyckel

Nya bilar med start knapp istället för nyckel

Kan man putta eller dra igång en bil med start knapp istället för nyckel som äldre bilar har måste man då hålla den intryckt ??

Uppdaterat: 2019-01-27 15:55

Kommentarer

Minns på när folkvagnen kom med startnyckel, mot som tidigare nyckel plus startknapp. Det sågs som ett framsteg då. Nu är det status med startknapp i nya bilar...

Uppdaterat: 2019-01-27 16:20

Har aldrig haft behov av att putta/dra igång någon bil med startknapp, men trycker man till en gång på startknappen UTAN att hålla foten på bromsen så slår man på tändningen på dom bilar jag testat.

Uppdaterat: 2019-01-27 16:23

Finns nog inte många bilar idag som går att putta igång när de flesta har automatlåda oavsett startknapp eller nyckel.

Och man kan ju fråga sig varför? Det är ju enklare med startkablar eller att se till att bilen blir ordentligt servad.

Uppdaterat: 2019-01-27 17:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Diskussionerna har varit många kring huruvida det är möjligt att putta/bogsera igång en bil med startspärr som våra bilar har sedan iaf. 20 år tillbaka. Ni vet chipet i nyckeln ska läsas av antennringen runt nyckellåset.

På min bil, som förvisso inte går att bogsera igång ändå pga. automat, så sätter man nyckeln i ett hål där man hör nån servomotor som gör något och det klickar till. Sedan kan jag trycka kort på startknappen för radioläge eller långt tryck för tändningsläge. Men detta sker ju elektriskt, så frågan är hur det ska gå till även om jag hade haft manuell låda. Laddar generatorn när tändningen är avstängd? Jag måste ju få 12v för att kunna aktivera tändningsläget. Min gissning är att man nog ska använda sig av startkablar istället.

Uppdaterat: 2019-01-27 16:58

Bra fråga som jag inte tänkt på.

Men både på BMWn och Swiften måste man hålla ner kopplingen för att starta.

Men det kan ju vara för att startmotorn ska gå runt, och det går att dra igång med kopplingen uppe.

Nyfiken som man är ska jag prova nån dag.

Uppdaterat: 2019-01-28 10:03

Kan man putta igång en bil med automat låda?

Kan ju inte vara många själar som köper en bil där man får obehaget att växla själv idag.

Uppdaterat: 2019-01-28 20:59

Äldre bilar med automat går att dra igång, men man måste upp i hög fart, så nej, putta igång en bil med automat går inte.

Uppdaterat: 2019-01-28 21:17

HT19 - det är nog flera än du tror...

Uppdaterat: 2019-01-28 21:53
HT19 skrev:

Kan man putta igång en bil med automat låda?

Kan ju inte vara många själar som köper en bil där man får obehaget att växla själv idag.

Jag har haft körkort sedan 2001 och alla bilar jag har haft har varit manuell, men nu för första gången i mitt liv har jag köpt med Automat och det är så mycket smidigare och skönare att köra. Speciellt i tung stadstrafik med köer och stopp vid trafiklysen. Visst har jag kört automat flera gånger under åren, men då bara vid bilhyra. Nu har jag äntligen en egen med Automat. Kommer aldrig gå tillbaka till manuell. Aldrig!

Men sen går vi ju mer och mer mot elbilar också oavsett vad man tycker om den saken och alla elbilar är väl automat?

Uppdaterat: 2019-01-29 09:49
- Peugeot e-208 GT 2022

Det finns elbilar med växellåda också, men de är inte så vanliga. Läste om någon nykonstruerad med hel- och halvfart där det var ett sätt att få bredare register att använda.

Till vardags har även jag börjat föredra automat med adaptiv farthållare eftersom det finns allt fler bilar på vägarna. I min pickup hade jag gärna haft manuell då den växlar väldigt sent till sista växeln.

Uppdaterat: 2019-01-29 14:24
L. Mäkinen skrev:

Det finns elbilar med växellåda också, men de är inte så vanliga. Läste om någon nykonstruerad med hel- och halvfart där det var ett sätt att få bredare register att använda.

Till vardags har även jag börjat föredra automat med adaptiv farthållare eftersom det finns allt fler bilar på vägarna. I min pickup hade jag gärna haft manuell då den växlar väldigt sent till sista växeln.

Hel och halvfart? Känns meningslöst om du frågar mig (utan att alls vara insatt).

Känns som att antingen har man manuell med 5-6 växlar eller så har man Automat.

Men automatbilarna går ju ändå växla "manuellt" med också med paddlarna på ratten. Har testat det några gånger och kommit fram till att det inte direkt ger något vid vardagskörning, men att möjligheten finns är ändå bra.

Uppdaterat: 2019-01-29 14:58
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

L. Mäkinen wrote:Det finns elbilar med växellåda också, men de är inte så vanliga. Läste om någon nykonstruerad med hel- och halvfart där det var ett sätt att få bredare register att använda.

Till vardags har även jag börjat föredra automat med adaptiv farthållare eftersom det finns allt fler bilar på vägarna. I min pickup hade jag gärna haft manuell då den växlar väldigt sent till sista växeln.

Hel och halvfart? Känns meningslöst om du frågar mig (utan att alls vara insatt).

Känns som att antingen har man manuell med 5-6 växlar eller så har man Automat.

Men automatbilarna går ju ändå växla "manuellt" med också med paddlarna på ratten. Har testat det några gånger och kommit fram till att det inte direkt ger något vid vardagskörning, men att möjligheten finns är ändå bra.

Nu var det elbilar Mäkinen skrev om, där har jag oxå läst, i TV, om nån modell som skulle utrustas med en tvåväxlad låda. Undrar om det inte var nån suv-aktig modell.

Uppdaterat: 2022-02-14 18:35
Guran skrev:

Nu var det elbilar Mäkinen skrev om, där har jag oxå läst, i TV, om nån modell som skulle utrustas med en tvåväxlad låda. Undrar om det inte var nån suv-aktig modell.

Jo jag förstod att det handlade om elbilar.

I och för sig, om man snackar större tyngre bilar, som terrängfordon eller liknande så kan jag se vitsen med växel på elfordon förutsatt att det ger mer kraft än vanligt om man vill köra i kraftig terräng.

Tänker på gamla lastbilar t.ex. (kanske är så än idag?) som hade hög och låg växel på flera växlar. T.ex. om de har fullastad bil plus släp och ska upp för en brant backe.

Uppdaterat: 2019-01-29 15:13
- Peugeot e-208 GT 2022

När jag tänker efter kan det ha varit en tvåväxlad automat i elbilen.

Mängden växlar har man för att hålla motorn inom sitt effektiva område. Finns ju ingen anledning att ha massor av växlar bara för sakens skull. Har man ett brett vridregister kan man ju ha färre växlar.

Uppdaterat: 2019-01-29 15:21

Läste om nån gigantisk 20 tals bil, den hade 2 växlar. Man startade/åkte normalt alltid på 2an, 1an användes endast om man skulle starta i en brant backe.

Uppdaterat: 2019-01-29 15:35

Rimac C2 (hypercar) har två växlar i växellådan på bakaxeln.

http://www.rimac-automobili.com/en/hypercars/c_two/

Uppdaterat: 2019-01-29 15:54
Power to the people

De flesta amerikanska bilar fram till 1960-talet hade treväxlad låda där tvåan var normal växel som man även startade på, trean var motorvägsväxel och ettan användes för exceptionella förhållanden!

Det fungerade ju bra med motorer som drog från 400 r/m.

"Nothing beats cui"!

Uppdaterat: 2019-01-29 20:47
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
HT19 skrev:

Kan man putta igång en bil med automat låda?

Kan ju inte vara många själar som köper en bil där man får obehaget att växla själv idag.

Personligen avskyr jag "gummibandskänslan" samt distanseringen i körning som uppstår med många automatlådor. Men visst kan det vara skönt om man skulle spendera dagarna med stadskörning. Turligt nog gör jag inte det.

Lite OT men T.M.G.P.S. (The Manual Gearbox Preservation Society) hade inte helt få medlemmar sist jag kollade ;)

Uppdaterat: 2019-02-01 15:02
Desmoholic skrev:

Personligen avskyr jag "gummibandskänslan" samt distanseringen i körning som uppstår med många automatlådor.

Lust att vidareutveckla detta? Jag äger två bilar med automat. Den ena har lockup på 3-4-5-6, den andra är en DSG där växlarna ligger med stängd koppling från bilen rullar i princip. Jag vet ingen bil idag med slirande gummibandskänsla, men du kanske avser 90-tals bilar?

Uppdaterat: 2019-02-01 15:29

FXX - har du kört en Toyota hybrid - t ex en Yaris HSD.... Där finns det gummibandskänsla minsann....:) Men f ö håller jag med dig när det gäller lådor av momentomvandlartyp och DSG-typ.

Uppdaterat: 2019-02-01 16:20

Även nya bilar känns som att de befinner sig mitt mellan växlar lite då och då och reagerar inte omedelbart när man gasar eller lättar lite på gasen.

Uppdaterat: 2019-02-01 16:20
L. Mäkinen skrev:

Även nya bilar känns som att de befinner sig mitt mellan växlar lite då och då och reagerar inte omedelbart när man gasar eller lättar lite på gasen.

Det tror jag alla ärliga kan skriva under på.

Det finns sådana tillfällen.

Uppdaterat: 2019-02-01 21:03
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Pi skrev:

FXX - har du kört en Toyota hybrid - t ex en Yaris HSD.... Där finns det gummibandskänsla minsann....:) Men f ö håller jag med dig när det gäller lådor av momentomvandlartyp och DSG-typ.

Men det är ju något annat än en Converter som slirar. En Toyota eller för den skull annan steglös låda upplevs ju bara så men inget som slirar som en gammal converter där oljan snurrar runt en god stund innan bilen ämnar röra på sig. Jag har haft en steglös låda i en Audi med S-tronic, inget slir bara ett oändligt antal växlar.

Uppdaterat: 2022-02-14 18:35
mso 1000 skrev:

L. Mäkinen wrote:Även nya bilar känns som att de befinner sig mitt mellan växlar lite då och då och reagerar inte omedelbart när man gasar eller lättar lite på gasen.

Det tror jag alla ärliga kan skriva under på.

Det finns sådana tillfällen.

Är väl avigsidan med DSG lådan som är programmerad för att dra minimalt med soppan. Har du inget sportläge?

Kör jag på sportläge eller sport+ så finns ingen tvekan om att bilen skall öka farten när gaspedalen trycks ned. Lika förvånad varje gång hur ”på tå” oljebrännaren agerar på input från gaspedalen.

Comfort är lite mer avvaktande men inte alls som BMW:n var där det var som en inbyggd turbolagg när man gasade med comfortläge (det vanliga läget)

Så när aktiv körning krävs i tät trafik i storstad så åker sportläget i.

Uppdaterat: 2022-02-14 18:35

Vad menas med "aktiv körning"? Stadstrafik brukar ju inte vara så snabb, så känns rätt onödigt att köra på sportläge om det ändå rullar på rätt långsamt.

Uppdaterat: 2019-02-01 22:37
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Vad menas med "aktiv körning"? Stadstrafik brukar ju inte vara så snabb, så känns rätt onödigt att köra på sportläge om det ändå rullar på rätt långsamt.

Aktiv i det att man behöver gasa och bromsa ofta. Gasa på för att snabbt komma ut i i en korsning eller snabbt svänga ut i vänsterfilen och snabbt anpassa farten till den filen som går betydligt snabbare.

Dvs för att få snabbare rektioner från bilen när man trycker på gasen, lägre växlar och snabbare respons på gaspådrag, dvs en mycket mer allert bil.

Uppdaterat: 2022-02-14 18:35
FXX skrev:

Desmoholic wrote:

Personligen avskyr jag "gummibandskänslan" samt distanseringen i körning som uppstår med många automatlådor.

Lust att vidareutveckla detta? Jag äger två bilar med automat. Den ena har lockup på 3-4-5-6, den andra är en DSG där växlarna ligger med stängd koppling från bilen rullar i princip. Jag vet ingen bil idag med slirande gummibandskänsla, men du kanske avser 90-tals bilar?

Nej jag avser de 0-3 år gamla bilar jag ofta hyr i mitt arbete. Mest Volvo, men även Mercedes, BMW och enstaka VW.

Ingen har den "direktheten" som jag upplever med manuell låda. Och samtliga växlar där jag inte vill de ska växla alltför ofta. På detta använder jag ofta motorbroms vid inbromsningarna vilket ställer till det lite på en del av dem. M.a.o. blir det bilen som bestämmer hur körningen ska vara till viss del, inte jag.

På det hela är detta just inte några stora problem. Det går att leva med och man får väl ställa det mot fördelarna att slippa röra runt med en pinne i stadskörningen. Jag som åker till 80-90% landsväg växla rätt sällan och kan kosta på mig att få välja den växel jag vill när jag vill.

Uppdaterat: 2019-02-05 06:12

Finns ju S-läge där man petar upp eller ned med spaken på en automat också. Jag kommer aldrig byta till manuell igen, möjligtvis om jag köper en entusiastbil, typ BMW M3, Porsche 911 eller Ferrari, men aldrig en vardagsbil.

Uppdaterat: 2019-02-05 18:25

FXX, men de flesta automatlådor växlar ju automatiskt även i manuellt läge även om det bara är till lägre växel.

Men jag använder aldrig manuella läget på någon automat, det är ju bara för att hindra uppväxling i utförsbackar och tungt släp och det har jag inte ofta.

Manuell låda undviker jag så långt det går, men tyvärr blir det en sådan ibland.

Uppdaterat: 2019-02-05 20:33
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jo det stämmer Saabnisse. Mina lådor växlar ned automatiskt även när jag valt det manuella läget om varvtalet blir för lågt. Men frågan är vad nyttan är med att åka med under 1200rpm på motorn, så det kanske finns en naturlig förklaring. Tror få åker standardbilar med manuell låda med under 1200rpm på motorn också.

Uppdaterat: 2019-02-05 20:44

FXX, gå på en veteranbilsträff i sommar och kolla om du får en chans att köra en amerikansk bil från 1930-talet.

Då får du känna på hur det är med låga varv!

Uppdaterat: 2019-02-05 21:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

FXX, gå på en veteranbilsträff i sommar och kolla om du får en chans att köra en amerikansk bil från 1930-talet.

Då får du känna på hur det är med låga varv!

En storsida med 350rpm i tomgångsvarv.

Det är njutning det.

Uppdaterat: 2019-02-05 21:55
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
FXX skrev:

Jo det stämmer Saabnisse. Mina lådor växlar ned automatiskt även när jag valt det manuella läget om varvtalet blir för lågt. Men frågan är vad nyttan är med att åka med under 1200rpm på motorn, så det kanske finns en naturlig förklaring. Tror få åker standardbilar med manuell låda med under 1200rpm på motorn också.

Jag kör ibland ner på 1000rpm vid behov med min manuella bil när idioter framför tar det överdrivet långsamt i stadstrafik för att de är rädda. Säg att jag kör på 3an, men det börjar gå riktigt långsamt, men jag misstänker att det inte kommer gå långsammare än det redan gör, då kan jag puttra på i 1000rpm på 3an tills det börjar gå lite snabbare.

Jag kommer ändå inte behöva accelerationen av vad 2a växeln ger eftersom jag har en slöfock framför mig, så då kan man lika gärna fortsätta på 3an som jag ser det.

Uppdaterat: 2019-02-05 22:35
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

FXX wrote:Jo det stämmer Saabnisse. Mina lådor växlar ned automatiskt även när jag valt det manuella läget om varvtalet blir för lågt. Men frågan är vad nyttan är med att åka med under 1200rpm på motorn, så det kanske finns en naturlig förklaring. Tror få åker standardbilar med manuell låda med under 1200rpm på motorn också.

Jag kör ibland ner på 1000rpm vid behov med min manuella bil när idioter framför tar det överdrivet långsamt i stadstrafik för att de är rädda. Säg att jag kör på 3an, men det börjar gå riktigt långsamt, men jag misstänker att det inte kommer gå långsammare än det redan gör, då kan jag puttra på i 1000rpm på 3an tills det börjar gå lite snabbare.

Jag kommer ändå inte behöva accelerationen av vad 2a växeln ger eftersom jag har en slöfock framför mig, så då kan man lika gärna fortsätta på 3an som jag ser det.

Lite så kör jag också. Men även åt andra hållet. Ibland hamnar man i läget att man ska accelerera en kort sträcka för att sedan sakta ner igen ( tänk att du svänger in på en kort gata i stan och ska svänga igen efter 50m). Här struntar jag kanske i att växla upp en gång eftersom jag ändå snart ska sakta ner och svänga ( och eftersom jag då får lite högre varv än normalt går det fint att motorbromsa istället för att använda bromsen). I sådana tillfällen upplever jag de flesta tomatlådor som att det blir rätt mycket växlande i onödan. Den vet ju inte att jag snart ska sakta ner och svänga så den växlar glatt upp för att sedan någon sekund senare behöva växla ner igen.

En annan fördel med manuell låda är att det går fint att "putta" igång bilen när barnen lämnat en lampa på där bak och batteriet är lite trött ;)

Jag kommer troligtvis inte lägga så stor vikt vid vilken växellåda det är på bilen vid mitt nästa bilbyte. Eftersom jag köper begagnade bilar med med några år på nacken är skicket och föregående ägare betydligt viktigare än vilken låda det är i. Dock blir det inget extra betalt för en låda som växlar när jag inte vill den ska det...

Uppdaterat: 2019-02-06 05:54

Jag tror inte jag behövt putta igång en bil sista 25 åren.

Och om någon glömt innerbelysningen på så tror jag mina sista bilar sista 15 åren släckt av innerbelysningen automatiskt efter 20 minuter.

Har man automat märker man inte om den växlar en extra gång eller så utan den flyter bara på obemärkt liksom.

Uppdaterat: 2019-02-06 09:55
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Lyset släcks inte automatisk på min 2008:a i alla fall.. Och bilbatteri går ju även sönder, ibland rätt tvärt, av naturliga orsaker. Skönt då att man parkerat i en nerförsbacke och bara kan rulla igång bilen och åka och köpa ett nytt batteri istället för bärgning ;)

Uppdaterat: 2019-02-06 12:29

Tror det kan ha varit 10 år sedan jag rullade igång en bil senast. Jag bytlånade då bil med min svärfar. Hade själv en rätt liten bil, men vi skulle åka långt 5 pers och alla hade väskor med sig, så kunde inte ta min bil utan lånade då en äldre Volvo kombi där tyvärr startmotorn dog och bilen vägrade starta från Gotlandsfärjan. Dock är det ju nedförsbacke ned från rampen på färjan så var rätt smidigt att få hjälp av andra och putta ut den över kanten.

Då jag byter bil vart tredje år så hinner aldrig bilarna få några egentliga problem som vanligen kommer med tiden.

Uppdaterat: 2019-02-06 15:26
- Peugeot e-208 GT 2022

Det är bra långt från startknappen nu!

Uppdaterat: 2019-02-06 17:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Det är bra långt från startknappen nu!

Det har du rätt i. Ja vad ska man säga egentligen om startknappen? Den är väl smidig och du behöver inte ta ur nyckeln ur fickan. Finns det någon nackdel?

Uppdaterat: 2019-02-06 22:39
- Peugeot e-208 GT 2022

För att återgå till ämnet, så är just startknappen förutom vägmätaren det enda som skvallrar om att min bil gått 30.00å mil.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-02-06 22:57

Jo, ämnet var ju inte att diskutera startknappen i sig utan detta med att kunna få igång en bil med den utrustningen via t ex bogsering eller rullstart.

Uppdaterat: 2019-02-07 09:17

Hur är det med elektrisk handbroms? Säg att batteriet dör och du vill försöka rulla igång den? Släpper handbromsen vid dött batteri? Eller hänger den i? Hur släpper man den då?

Uppdaterat: 2019-02-07 15:52

Har aldrig under de senaste decennierna haft ett dött bilbatteri så tyvärr kan jag inte svara på hur den elektriska handbromsen i min bil skulle fungera i det läget men visst kan man misstänka att den inte kommer att släppa.

Uppdaterat: 2019-02-07 16:29

Enda möjligheten är väl att få ström i bilen så att motorn som reglerar handbromsen släpper den samma.

Är ju en säkerhetsrisk om handbromsen skulle släppa om bilen blir tom på ström.

Uppdaterat: 2022-02-14 19:45

Låter högst rimligt Guran och utan hyfsat fungerande batteri så skall man nog ändå inte försöka ta sig iväg.

Uppdaterat: 2019-02-07 16:48

Vi kan nog ganska säkert konstatera att moderna bilar inte ska bogseras igång. Man ska använda startkablar.

Uppdaterat: 2019-02-07 17:31
Desmoholic skrev:

Hur är det med elektrisk handbroms? Säg att batteriet dör och du vill försöka rulla igång den? Släpper handbromsen vid dött batteri? Eller hänger den i? Hur släpper man den då?

Såg nyligen ett program om bilägare i norr och där var det en strömlös XC60 som skulle bärgas. Det blev inte lätt då handbromsen låg i och inte gick att lägga ur, så bilen fick vinschas upp med låsta hjul, vilket gjorde att den gled snett och var väldigt svår att få dit bärgaren ville... Så det var en märkbar nackdel med elhandbroms. Fast nu blev det ju OT igen... Sorry.

Uppdaterat: 2019-02-09 10:39
Rutger Jönåker skrev:

Såg nyligen ett program om bilägare i norr och där var det en strömlös XC60 som skulle bärgas. Det blev inte lätt då handbromsen låg i och inte gick att lägga ur, så bilen fick vinschas upp med låsta hjul, vilket gjorde att den gled snett och var väldigt svår att få dit bärgaren ville... Så det var en märkbar nackdel med elhandbroms. Fast nu blev det ju OT igen... Sorry.

Då tänker jag ”bilbärgare..öppna huven..på med lite juice på batteriet..problemet löst..”

Uppdaterat: 2019-02-09 12:13

Tänkte direkt samma sak dom du, FXX. Märkligt att en bilbärgare inte inser att en såpass enkel åtgärd antagligen skulle löst problemet.

Uppdaterat: 2019-02-09 13:39

Nu var det ett tag sen jag såg programmet, som heter Frusna vägar, så jag kommer inte ihåg alla detaljer. Men nog kan man tycka att en bilbärgare borde känna till denna enkla lösning, så förmodligen var det väl nåt skäl till att han tvingades släpa upp den på flaket. Han fick i alla fall inte ur handbromsen. Men det var ju vinter o kallt, så kanske hade batteriet hunnit frysa sönder, så det inte tog laddning? Jag minns som sagt inte... Nyfikna kan ju leta på avsnittet.

Uppdaterat: 2019-02-09 17:11