I tråden https://www.vibilagare.se/nyheter/viktigaste-sakerhetsfunktionen-enligt-svenskarna finns det en radda kommentarer som sannolikt påvisar att skribenterna har föga kunskap om hur en modern och uppkopplad bilnavigator fungerar.
Således är det här och nu dags att sortera ut detta - och om man har avvikande åsikter torgföra desamma.
Min bils inbyggda navigation har ständig uppkoppling mot nätet och ger mig en kartbild och information om trafikläget i realtid. Den ger mig även tips om hur man undviker stopp i trafiken genom att välja en förbifart.
Uppstår det en kö, så får jag instruktion i realtid om detta ca 1 km innan jag nått kön. Är en väg avstängd (t.ex. p.g.a. en olycka) får jag förslag om en omväg som sparar tid.
Vägarna jag kör på är ständigt uppdaterade - det är således inte något "gammalt kartmateriel" som körningen baseras på.
Dessutom får jag i realtid varningar för dåligt väder (störtskurar som exempel).
Så nu kommer frågan: När behöver man AA eller Waze? Jag har AA och det är ett rejält nerköp jämfört med bilens navigation (kartan är mikroskopisk jämförelsevis).
Naturligtvis pratar jag med mitt navigationssystem - "Navigera till - Hotell XX i ZZ" funkar utmärkt.
Kommentarer
Jag har inte heller förstått storheten av AA och Carplay i moderna bilar. I en halvgammal snikutrustad bil man köpt begagnad och inte kunnat välja själv vad som ska med kanske jag kan förstå det. Men jag har aldrig haft det och aldrig saknat det, mina 3-4 sista bilar har haft alla dess funktioner inbyggda och det måste såklart vara både smidigare och säkrare.
Sen om jag förstått det hela rätt måste man plugga in med sladd för det ska fungera? Bara där tröttnar man ju.....känns ju inte fullt modernt....
Ja det är väl som vanligt att man får vad man betalar för.
Håller man till i det lägre budget segmentet får man nog räkna med en sämre och äldre lösning om man har nav.
För egen del så använder jag bilnavigatorn ytterst sällan och ofta har jag redan lagt in en rutt hemma i soffan på waze som jag då speglar i CarPlay när jag åker iväg.
Nä, jag har svårare och svårare att begripa det där med AA. Man snackar med bilen. Ber den sänka/höja temperaturen. Byt kanal på radion. Sätt på Spotify. Navigera hit eller dit.
Jag har en sådan där snikutrustad bil som saknar inbyggd nav.
Skulle aldrig lägga till för att få det inbyggt, nu vet jag inte priset på MB men på en BMW har det kostat runt 20.000kr + rejält ökad sannolikhet för inbrott och stöld av utrustningen.
Nu kopplar jag in telefonen med en sladd, Framförallt för att få ström i telefonen och kunna lyssna SR play eller Tidal, navigeringen funkar mer än tillräckligt bra för de få gånger jag har behövt hitta någon stans.
Men vem vet kommande bil kanske har inbyggd navigator, men det är inget som avgör bilvalet.
Mercedes erbjuder 2 olika nivåer av Nav, dels en lägre prissatt enklare variant samt den stora Command, den kostar lite mer med kommer med en hel del andra funktioner på köpet.
Jag tycker nånstans att dessa nya moderna bilar med stora skärmar känns halvfärdiga om det saknas uppkoppling samt nav m.m......
Men med en uppkopplad bil så lägger jag rutten i Mobilen hemma, sen trycker bara "dela" med bilen så är rutten i bilen när jag sätter mig sen. Eller om jag har ett möte inlagt i kalendern och sätter mig i bilen så får jag frågan om bilen ska navigera mig till mötet? Trycker jag då ja, så går navin igång med mötet som slutmål. Supersmidigt.
Men visst är det som du skriver Mso, man får vad man betalar för......och då är ju frågan, blir det lägre priset alltid billigare? Eller är det kanske så att ibland blir det billigare med högre pris, för mervärdet överstiger merkostnaden?......
Idag (eller möjligen imorgon) blir det nog svårt att köpa en MB, BMW eller Audi som inte har nav som standard.
https://www.audi.se/se/web/sv/models/a6/a6-avant/bygg-bestall-din-audi.html
Eftersom, vad jag vet, alla laddbara bilar har Navi som standard så tror jag med det snart blir svårt köpa bil utan Navi och uppkoppling.
Henrik
Jag kan göra detsamma med mobilen, ruttplanera i Waze, Apple eller Google Maps och bara sätta mig i bilen, koppla upp och så har man rutten.
Jag har en navigator i min bil men den är inte bättre än Waze.
Med Waze får jag inte bara varning för köer eller dåligt väder men även varningar för ifall det är en tillfälligt avstängd väg, om det är någon bil som står i vägrenen, ifall det är en mindre olycka, etc.
Jag håller med Guran.
Jag skulle aldrig lägga en spänn extra på inbyggd nav när spegling av telefonen fungerar så bra som den gör.
Nu råkade orginal nav bara följa med i paketet.
Spottyfy drar ju igång musiken på skärmen via bluetooth innan startmotorn snurrat färdigt.
Jag kopplar sällan in kabeln och carplay vid dom vanliga dagliga körningarna utan bara om jag skall en längre sträcka.
Jag förstår samtidigt ni som ligger efter vägen i yrkets vägnar då måste det vara guld värt med det ni beskriver.
Var får dessa moderna navigatorer information om problem ifrån? Skickar bilen meddelande till Stuttgart om att torkarna startat snabbläge så att övriga MB-förare informeras?
Jag använder Waze till och från jobbet eftersom folk i allmänhet verkar ha svårt att köra bil. Det är förstås inte optimalt med sladd, men jämfört med navin i KIAn och Skodan är det en lindrig plåga. Skodan envisas med att vräka ur sig en massa trams om avsmalnande vägar som inte är relevant.
Just Waze är väldigt bra, då det ger möjlighet till att rapportera när någon annan gjort fel på vägarna.
Tror AA kommer bli som waze så småningom, nu vet ju Google vilka som har AA igång och var det går långsammare än skyltat etc, idag rödmarkerade AA 5km på motorvägen och jag svängde av innan.
När jag passerade över motorvägen lite längre fram såg det nästan ut att vara stopp så jag tjänade lite tid på att runda.
Ingen aning, men det är flera källor tror jag. Idag dök det upp att det var en avstängd väg (Arboga) som poppade upp som "Upphörd avstängning" och "Avstängd" med jämna mellanrum. Sannolikt är det källor som Trafikverket, Google och SMHI (m.fl.) som loggas.
Om det är officiella webplatser som ska ge informationen så finns det lite väl mycket eftersläpning. Google äger ju Waze så de får information av oss som använder den appen. Bara sjunkande hastighet räcker inte för att ge vettig trafikinformation. Det är ganska skönt att få veta att ett hinder är 500 meter bort i form av ett strandat fordon så man inte börjar leta alternativ väg när man nästan passerat problemet.
Ni delar löpande med Er info till google om ni inte kört en opt-out i Google Maps, saker såsom hastighet, antal enheter som rör sig i samma område osv samlas löpande in.
Varför tror ni att Google har järnkoll när Ica Maxi har som mest besökare?
Visst är bilens infotainmentsystem grymma när dom är nya och fräscha, men det känns som biltillverkarnas förmåga att underhålla systemen har varit rätt dåliga historiskt.
Det kommer nog att ändras hoppas jag.
Carplay finns som trådlöst på några få modeller men jag har inte sett någon mening tills förrän nu när QI laddare är standard på de flesta bilarna.
Det stämmer, det är bl.a. därför som Googles navigation fungerar så bra m.a.p. just trafikläget. Det var bl.a. därför som jag skippade inbyggd nav i förra DKW:n. Till MB:n fick jag naven på köpet och upptäckte då hur överlägsen den är Google och AA. Det enda som min nav saknar är visning av exakt fart, men nu när jag vet deviationen i min hastighetsmätare, så är det inget problem.
En toppenfunktion är att man får ett röstmeddelande ca 1 km före en kö (om man nu har ljudet aktiverat). F.ö. så är även t.o.m. stoppljus markerade på kartan. I nedanstående bild är köer rödmarkerade och man kan se hur mycket försenad man blir.
Finns nog ngn databas i bakgrunden för slår man på wifidelning på telefonen så har Kian det också.
Forden plockar det via Fordappen i telefonen och för över det till bilen.
Jag har alltså inbyggd nav i båda bilarna men föredrar trots allt AA eftersom man kan prata klartext med den.
Först frågar man tex hur länge har Hornbach öppet och får svar, sedan kan man bara peka på en knapp och navigera dit.
Vet man att det är öppet så är det bara att säga navigera till Hornbach.
Jag tycker det är underbart att slippa ange adresser numera, mycket mer intuitivt att ange ett företagsnamn eller liknande. Självklart funkar adresser också.
Jag kan också bara säga vart jag vill, utan att ange adresser ("Navigera till Hornbach"). Däremot kan jag ju inte få svar på hur länge Hornbach har öpppet... Sen täcker kartbilden i AA bara ca 50% av skärmen på min bil.
I min bil är det direktuppkoppling mot internet som gäller (således finns det ett "gratis" sim-kort i bilen, vilket även används vid haveri eller nödsituation för att ringa)
Måste ändå säga att CarPlay och AndroidAuto fått till anpassningen bra till de nya widescreen skärmarna som verkar bli allt vanligare i bilarna.
Rätt snyggt att kunna ha de primära funktionerna på en ruta.
För oss normala bilister räcker det gott med Google Maps i mobilen, och ett enkelt klämfäste i instrumentbrädan. Men för t.ex Henrik M och övriga "väskdängare" som mer eller mindre bor i bilen, så förstår jag att de behöver bättre grejer för att kunna sköta jobbet bra.
I Volvon jag hade fanns faktiskt två SIM-kort ett som följde med bilen som var gratis första tre åren för on-call osv.
Sedan satte man in ett eget simkort för streaming av musik mm.
Tanken med samtliga system oavsett om det är CarPlay, AA eller någon inbyggd variant är att trafiksäkerhet är i fokus.
Större skärm, bättre användargränssnitt med röststyrning samt en bättre anpassad upplevelse och integration med t.ex. ljudsystem är bättre än att pilla med en mobil som är anpassad för att hållas i handen.
Men som en nödlösning så är ett klämfäste bättre än inget.
Kalla mig för "väskdängare"?! Haha, nästan så jag tar illa vid mig 40-talisten! ;)
Hihi. Väskdängare. Ja den var ju riktigt kul :)
Måste vara en bluecolour som sa det :)
@mso 1000
Menar du blue-collar? DVS vanlig "knegare"?
https://en.wikipedia.org/wiki/Blue-collar_worker
Ja.
Just väskdängare som uttryck har jag hört men aldrig reflekterat över vad det betyder, så fick googla det.
Väskdängare är ett bra komplement till nasare ;-)
Jag har gått på kurs och fått lära mig att vi säljare har världens finaste yrke. Vi löser problem åt kunder, i vissa fall till och med såna problem som de inte visste behövde lösas.
Väskdängare skulle ha en sådan här portfölj på 80-talet. Hade man inte det, ja då var det illa;-)
Och nu återgår vi till tråden;-)
haha, Mäkinen, såna kurser finns inom alla yrken :)
Kan ju dock förtydliga varför jag skrev som jag gjorde, jag är INTE säljare av något slag......
Men om vi återgår så kan jag säga att när det började komma GPS:er att sätta i rutan och man inte hade det i telefonerna än så hade vi en områdeschef på företaget som snabbt såg nyttan av att alla tekniker snabbt kunde köra direkt till rätt adress/plats och påbörja felsökningen och på detta sätt redan på en månad ha tjänat in GPS:ens investeringskostnad, medans vi hade en annan områdeschef som bara såg kostnaden och tyckte den var helt onödig att lägga ut, varför skulle han köpa in nåt för 4000 kr per tekniker när de hade kartor?
Med andra ord, man måste se lite längre än bara inköpet, och man måste jobba smart......sen självklart ur en privat synvinkel kan det ibland vara svårt kanske motivera vissa extrakostnader när man aldrig haft det innan. Men som en del bara trycka ner en sak just de inte behöver utan att se hur nyttan kan finnas för andra är lite trångsynt med.
Intressant story rörande GPS @Henrik M och det riktigt intressanta med detta är ju att vi gärna tänker väldigt binärt. Alla eller ingen istället för att se till behovet som varje individ har.
I ditt fall med din områderschef så kanske han skulle kollat mer på vilka som faktiskt har ett dåligt lokalsinne och drar in minst flis/jobbar minst och gett dom en GPS.
På väg till jobbet idag tyckte Waze att jag skulle ändra färdväg två gånger. Jag struntade i det och satt lite i kö bara för att slippa ett par trafikljus.
Inget slår en kö av kvalitet.
Upptäckte idag att varningen för kö kommer även med navigationen avstängd och då med en vänlig kvinnlig röst;-) Naturligtvis kan man tala in SMS och redigera dessa med rösten under färd. Kanske skulle inlägget vara under min andra tråd..... Kopierar den dit.
Använder aldrig Volvos navigation. Den suger!
Kör apples kartor eller Google Maps
Vad för Volvo har du? I min V90 tyckte jag Volvos inbyggda navigation var riktigt bra. Volvos inbyggda får man ju även upp i instrumenthuset från SPA och framåt, det går ju inte vad jag med någon extern app. Så det är ytterligare en anledning köra med den inbyggda enligt mig.
Volvo har två olika navigationssytem att välja mellan. Den som är "standard" är inget att ha, tillvalet är riktigt bra.
HT19 säger att hans Volvos navigation suger. Min Peugeot från i år har riktigt bra navigation rent visuellt och så, så jag skulle vilja använda den, men rösten är så irriterande att det förstör hela upplevelsen. Hittar inte heller hur man kan byta ut den, så jag kör också med Google maps via Android auto eller Waze, men Waze har sina buggar också som irriterar så det blir ofta Google maps.
Du måste väl kunna stänga av rösten? Eller du menar du vill ha röst men en annan? Jag stänger alltid av röstnavigeringen det första jag gör. Så fruktansvärt jobbigt när den bryter in genom musik och sådant hela tiden.
Men en modern navigation borde ju svänga år dig också så man slipper köra helt och hållet :)
Det gör den redan! :) Slår t.o.m. på blinkersen......men än så länge pga EU-regler bara vid på och avfarter samt omkörningar på dubbelfiliga vägar, inte korsningar och rondeller.
Nej jag vill ha röstnavigering av den anledning att jag helst inte tittar på skärmen. Speciellt inte i en stressig storstadsmiljö där jag inte hör hemma. Då vill jag hellre ha full koll på min omgivning än skärmen och istället lyssna till navigeringen.
Ja sitter skärmen illa till kan jag förstå dig. Jag vill ju ha navi-visning i instrumenthuset så ser man det smidigt utan ta blicken allt för långt från vägen. Vet inte om 308 har det?
Jo 308 har det, men bara om jag använder inbyggda navigeringen, men jag undviker ju den just på grund av voice navigeringen.
Om jag bara hade kunnat byta ut den förbannat irriterande rösten så hade jag kört den inbyggda hela tiden.
Det är svårt at förklara med ord hur det låter, det måste höras, men för att göra ett försök så kan det låta ungefär så här.
"Om 300 meter, sväng vänster... om 100 meter sväng vänster, sväng vänster, sedan om 200 meter sväng höger, sväng höger.
Ja den repeterar sig på ett så sjukt störande sätt att man blir tokig, något jag inte upplevt på någon annan navigation. Ändå använder Peugeot modernare bilar TomTom navigering, men att kunna byta ut rösterna verkar omöjligt. Går inte att göra det via TomTom i alla fall.
Men ändra språk till en sensuell fransyska istället.
Jo, men det jag menade är att använder du navin i instrumenthuset behöver du kanske inte titta ner lika mycket som på den stora skärmen och därmed kan skippa röst alls.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.