Tack Mazda, det här är något jag tjatat om i många år, faktiskt ända sedan jag presenterades för DKWs variant med Ladepump.
Idén är ju långt från ny, tvåtaktsmotorer med spolluft finns ju på mängder av fartyg, lokomotiv och amerikanska tradare, men att göra en liten högeffektiv tvåtaktare kombinerad med elektronik är ett stort steg.
Kommentarer
Var finns artikeln?
https://www.vibilagare.se/nyheter/mazdas-nya-ide-tvataktsmotor-med-kompressor
Ursäkta, alla börjar ju inte med första sidan.
Tänkte inte på det.
Själv öppnar jag med "nytt och uppdaterat," https://www.vibilagare.se/forum/new . Artiklarna på nyhetssidan kommer i papperstidningen, jag vill hellre läsa dem där.
Fast hittar man ingen länk till en artikel som skall kommenteras så brukar i alla fall jag i så fall kolla "förstasidan" på sajten.
Typiskt att det är just Mazda som kommer med lite ny motorteknik.
Jag är lite tveksam till kompressionständning, det borde vara lättare att styra en gnisttändning.
Det ska bli intressant att höra mer om den här tekniken och vad man kommer fram till och vad som kan patenteras.
En finess med en överladdad tvåtaktsmotor är att den har slutet vevhus med trycksmörjning istället för förlustsmörjning som det blir med öppet vevhus.
Men varför, då det är elmotorer som gäller numera
motorcyk..., det finns inte el överallt!
Stora delar av världen består av glest befolkade områden som har små möjligheter att ladda batterier.
Och så kanske man vill ha en enkel billig motor till en räckviddsförlängare till sin elbil som bara går 20 mil nu istället för att hänga på ett ton batterier för att kunderna inte ska få räckviddsångest.
Och så ska man komma ihåg att en sådan här motor i större format kanske kan passa både jord och skogsbruk där det inte finns något elektriskt alternativ inom överskådlig tid.
Ja, nog lär det finnas avsättning för annat än eldrivna fordon under mycket lång tid framöver. Kanske inte i länder som Sverige men det finns ju andra också.
Riktigt men bef motorteknologi kan användas i dessa fordon, så att all utvecklingskraft läggs på elbilar.
Varför?
Som jag skrev tidigare finns det åtskilliga områden där eldrift för närvarande är omöjlig och där förbränningsmotorn i en eller annan form behövs och då gäller att göra den så energieffektiv och billig som möjligt.
Bara ett litet närliggande exempel, min kinesiska snöslunga med en fyrtaktsmotor skulle bli fullständigt ohanterlig om den hade eldrift med hundra kg batteri.
En vanlig bensindriven gräsklippare går att köpa för ca 1500:-, motsvarande batterimaskin med samma klippkapacitet kostar upp till fem gånger mer och väger minst det dubbla.
Likaså kan vi nämna båtmotorer - där krävs det rätt hög effekt relativt farten och båtstorleken och att lasta ner mindre fritidsbåtar med tunga och dessutom dyra batteripaket lär inte vara att tänka på under överskådlig tid. Och båtmotorer är redan väldigt dyra trots konventionell teknik.
När det gäller fritidsbåtar finns ju redan flera lösningar med batteridrift, men jag förstår precis vad Pi menar, den typ av båtar som lämpar sig är långsmala lättgående relativt långsamma båtar liknande de som användes på små ångdrivna farkoster i förra seklets början, snabbgående båtar kommer att vara sällsynta de kommer att bli alltför dyra.
Och det kanske inte är något fel, att färdas i tio knop, ljudlöst i en tiometers båt, är betydligt mer avkopplande än att fara omkring i fyrtio under ett väldigt oväsen.
Men här skulle kanske en överladdad Mazda tvåtaktare vara perfekt, jag har letat en 50hk tvåtaktare till min lilla båt som ersättning för den gamla motorn, det finns från Kina, men de godkänns inte i Sverige av miljöskäl.
Att montera en dubbelt så tung fyrtaktare skulle nog förvandla lillen till en u-båt.
En elmotor skulle inte passa det skrovet och här är problemet för de allra flesta nyare båtar.
Saabnisse; Behåll gamla motorn, och sköt om den. Var glad att du inte kan ha fyrtaktare, de är extremt stöldbegärliga. Jag har bestulits på tre sådana motorer, senast i höstas. Beställde direkt en ny, men den levereras i juli(!), dvs efter halva båtsäsongen... Vad ska man göra, lås är ju bara till för hederliga personer...?
Javisst, den ser snygg och helt modern ut, men under skalet är det en gammal amerikansk tvärströmmare med hög förbrukning, men det är inte det värsta, förre ägaren var en figur som hellre skruvade för mycket än rätt och det betyder att det fattas godsgängor ibland.
Även om den är bra maskinellt och inte sliten så är tändplattan och växelreglaget inte i toppform.
Jag får se hur mycket tid jag får över, men båtgrannarna ser mig givetvis som en miljöbov.
Nåja, det här var en parentes, men det visar ändå på att det finns behov av innovationer på förbränningsmotorsidan, en fyrtaktare blir för tung även om den skulle få sitta kvar för buset.
Kan Mazda eller någon annan få fram en bra lösning vore det utmärkt.
saabnisse - det har ju funnits nya, direktinsprutade 2-takts utombordare men det var väl mest ifrån Johnson/Evinrude och dom har väl i stort sett "gått i putten". Men dessa var godkända inom EU och det kan ju finnas nån begagnad att tillgå.
Har också en styrpulpetare med en Yamaha 2T men drar mig lite för att köpa en nyare båt med 4T just p g a stöldrisken även om vi egentligen skulle behöva en lite större båt. Sen börjar ju bensinpriserna rusa lite väl mycket vilket gör utombordare betydligt dyrare att driva än tidigare.
Pi, ja den här sommaren får det nog bli snålåker, inget i onödan.
Jag hade en bekant som ägde en ångbåt tillsammans med en kompis, gratis bränsle, krävde bara lite muskelkraft först.
Är nog inte så dumt. Tvåtaktare är ju i regel ganska flexibla med vad det är för soppa vilket torde innebära att den kan gå på det mesta inklusive gas.
Tohatsu hade tidigare direktinsprutade tvåtaktsutombordare, men verkar numera bara sälja 4T. Men det kanske fortfarande går att hitta en beggad 2T.
Direktinsprutade tvåtaktare är inget bytt, det fanns på 1950-talet, men det nya är att styra insprutning och överladdning med elektronik.
Här finns utrymme för innovation.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.