Vi Bilägares forum

Gammalt och även helt nytt batteri töms nu av sig självt! - Vad har hänt?

Gammalt och även helt nytt batteri töms nu av sig självt! - Vad har hänt?

CITROEN XSARA 16 SX KBI
Årsmodell: 2003

Mitt batteri började bli lite trött (lite trögstartat kalla dagar) så jag tog in batteriet och laddade det.

När jag satte i batteriet igen så startade bilen rätt okej första dagen.

Andra dagen blev jag stående på en parkering och batteriet verkade så gott som helt urladdad. Ett litet svagt "startljud" lät, men inget mer.
Efter att ha fått igång bilen med startkablar så körde jag till OKQ8 och köpte ett nytt, bra batteri som jag monterade.
Jag provstartade en gång och det funkade finfint.

Nu, dagen efter, när jag skulle starta så låter det nya batteriet lika svagt som det förra gjorde sista gången, och bilen startar inte.

Min amatörmässiga tolkning är att nånting måste ha skett när jag tog ut det gamla batteriet som gör att nånting nu tömmer batterierna (både gamla och nya) när bilen bara står still.

Vad kan troligast ha hänt?
Hur bör man fixa det?

Uppdaterat: 2017-12-12 16:23

Kommentarer

Ja, du har tveklöst något allvarligt elfel, nånstans "läcker" strömmen.

Men, hur beter sig bilen?
Fungerar allt annat när du vrider på tändningen, eller är det bara startmotorn som går trögt?

Det jag tänker är att din startmotor är på upphällningen, det är ju sånt som händer.
Mät spänningen över batteripolerna innan, och medan startmotorn körs.

Uppdaterat: 2017-12-12 16:36
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Tja, jag har inte tänkt på hur bilen beter sig i övrigt när jag vrider nyckeln. Panelens lampor tänds i alla fall, så länge som jag vrider nyckeln.
Jag hittade denna länk:
http://bildoktorn.net/index.php/felsokaren/20-batteriet-laddar-ur-fast-jag-inte-kor

Sannolikt drar något "tjuvström" så jag får väl till att köpa en multimeter imorgon och testa tricket med att dra ut en säkring i taget.
Funkar det med en billig från Jula?
Vad ska man ha multimetern inställd på när man jag kopplar den mellan batteriets +pol och den lossade batteri-kabeln?

"Jordpunkt" och "släpkontakt" vet jag inte vad det är... hmm.

Uppdaterat: 2017-12-12 17:14

Förresten...
Några dagar innan batteriproblemet så började indikatorn för höger blinker att blinka snabbare inne i bilen.

Kan det vara länkat med batteriprolemet på något vis?

Uppdaterat: 2017-12-12 18:41
white-k skrev:

Förresten...
Några dagar innan batteriproblemet så började indikatorn för höger blinker att blinka snabbare inne i bilen.
Kan det vara länkat med batteriprolemet på något vis?

Brukar vara trasig blinkerslampa. Dålig kontakt, jordfel.

Uppdaterat: 2017-12-12 20:29
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
white-k skrev:

Sannolikt drar något "tjuvström" så jag får väl till att köpa en multimeter imorgon och testa tricket med att dra ut en säkring i taget.
Funkar det med en billig från Jula?
Vad ska man ha multimetern inställd på när man jag kopplar den mellan batteriets +pol och den lossade batteri-kabeln?
"Jordpunkt" och "släpkontakt" vet jag inte vad det är... hmm.

Ställ multimetern på "A", anslut mätarens ena prob till batteripolen och den andra till polskon.
Obs, alla brytare till ljus, värme m.m. måste vara från!
Läs av värdet, ställ mätaren på "V" och mät batterispänningen mellan batteripolerna, multiplicera med "A" så får du den effekt som laddar ur batteriet!
Sedan kan du göra om den första steget och gradvis plocka säkringar.

Uppdaterat: 2017-12-12 21:16
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ett enkelt prov: vrid på tändningen, men starta inte. Starta vindrutetorkarna. Går de i normal hastighet, eller kryper de fram?
Då vet du om du har normal spänning i batteriet. Går de i stort sett som vanligt, är det startmotorn, eller möjligen jordningen som bråkar.

Jordpunkt kan t.ex. vara för batteriets minuskabel. Är det oxid där den är infäst (alltså på motorn), kan det bli besvärligt att starta.
Släpkontakt menas nog om du har dragkrok och kontakt på den. Fast, jag har aldrig varit med om att det försvinner ström den vägen.

Om du provar att mäta med multimeter, tänk på att ha alla dörrar och baklucka stängda. Annars drar ju de lamporna ström och lurar dig.
Du ska alltså haka av pluskabeln från batteriet och mäta mellan batteriet och pluskabeln.
När du ställer multimetern på "A", kan det finnas olika mätskalor. Börja inte på minsta möjliga mA.

Uppdaterat: 2017-12-12 22:35
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

...och en vanlig multimeter har ofta väldigt "snålt" DC/Current-område så försök inte köra nåt som drar mycket ström när du kör hela förbrukningen via en seriekopplad multimeter. Sen är det inte heller alla multimetrar som kan mäta likström (DC Current) så kolla att ditt "A-område" (Ampere) också är markerat med bokstäverna DC (=likström).

Uppdaterat: 2017-12-12 22:40

Har man några hundralappar extra så rekommenderar jag en tångamperemeter.
Då kan du mäta med allt på om du så vill utan att riskera något. Ofta har de även ingång för sladd när man vill finlira sedan under felsökningen.

Uppdaterat: 2017-12-12 22:46

Håller med X om att en strömtång är bra och enkel och en som klarar likströms-mätningar finns från typ 500 kr och uppåt - bl a via Biltema
Med tång-funktionen kan man dock inte som X skriver "finlira" (mäta väldigt små strömmar med säkerhet) så mycket utan är man i mA-träsket så är nog en seriekopplad multimeter bättre. Men med strömtången behöver man inte koppla bort några sladdar och råkar man köra en storförbrukare under mätningen så gör inte heller det nåt. Men i regel kan man mäta både med tång-funktionen och seriellt via sladdarna med en hyfsad strömtång.

Uppdaterat: 2017-12-12 22:59
Pi skrev:

Håller med X om att en strömtång är bra och enkel och en som klarar likströms-mätningar finns från typ 500 kr och uppåt - bl a via Biltema
Med tång-funktionen kan man dock inte som X skriver "finlira" (mäta väldigt små strömmar med säkerhet) så mycket utan är man i mA-träsket så är nog en seriekopplad multimeter bättre. Men med strömtången behöver man inte koppla bort några sladdar och råkar man köra en storförbrukare under mätningen så gör inte heller det nåt. Men i regel kan man mäta både med tång-funktionen och seriellt via sladdarna med en hyfsad strömtång.

Den vi har har, som jag nämnde, även sladdingång och funkar då liknande en multimeter. Då kan du mäta ner på mA.
Så tången för de stora och sladdingången för det lilla.

Uppdaterat: 2017-12-12 23:02

Absolut X - och det var ju också vad jag skrev i sista meningen. Dock nåt att vara uppmärksam på när man handlar och inte minst "DC A" för det finns väldigt många strömtänger i det billiga segmnentet som bara mäter växelström (AC A) och inte likström (DC A).

Uppdaterat: 2017-12-12 23:10
Pi skrev:

Absolut X - och det var ju också vad jag skrev i sista meningen. Dock nåt att vara uppmärksam på när man handlar och inte minst "DC A" för det finns väldigt många strömtänger i det billiga segmnentet som bara mäter växelström (AC A) och inte likström (DC A).

Definitivt. Kan intygas då vi skulle förnya vår som lite hastigt och lustigt hamnade fyra meter ner i skagerrak. Trots hyfsat kvick upphämtning och sötvattensbad och tork så gick den ej att rädda.

För övrigt en lite småkul historia om någon är intresserad:
En båt av ltie större modell. Motorlucka baktill där man även sitter på. Luckan har gasfjädrar och snäpphakar inifrån båten sett så den öppnas så att säga uppåt/bakåt.
Motormek hölls det på med. Hakarna var inte snäppta utan bara pålagda så den skulle vara stängd då vi äntrar från aktern (bryggan en bit opp).
Mätaren låg på luckan.
Fadern min kliver på och som man gör, trampar på sätet (som nu också är luckan).
Kliver ner i båten och, då hade hakarna lossat (då de ju bara satt löst) så när han kliver ner på durken så *psscchhyyyyy* åker luckan så sakteliga upp och multimetern *sscchhhkkrrssshh* på den hala plasten.
Ni vet, man hinner liksom reagera och uppfatta allt, men inte agera.
*klonk* på badbryggan som är längs med hela aktern och ett litet *kshas* - *kapluppums*
Den följde svordomen hördes mycket tydligt hela vägen till huset några hundra meter bort.

Den var inte Biltemabillig kan tilläggas....

Det ligger även en iPhone 6 vid bryggnocken som en annan i området testade vattentåligheten på (oklart hur det gick då den aldrig återfanns bland sjögräs och dy).
Likaså en iPhone 7 vid gästplatsen. Denna var det min morbror som testade vattentåligheten på. Trots av mig ihärdiga dyk var det helt kört att hitta en svart telefon bland 1,5 meter högt sjögräs och dy som vid minsta rörelse blir sikt nolla.
Övriga saker som också har letat sig ner är ju ett antal verktyg, schacklar, båtshake (ni vet, sådan där man kan förlänga - denna var inte helt ihopskruvad så man tar tag i bryggan, drar och si där lossnade den halvan med krok på, gör ett snyggt litet plums och bluppblupblurp. Uppsynen på personen som står kvar med ett rör i handen är tämligen obeskrivlig) och så vidare.

Vi har kul som ni märker =)

Uppdaterat: 2017-12-13 07:47

De flesta bilar jag studerat har flera kontaktpunkter som kan ställa till det. Om det bara dör när man vrider till startläget skulle jag börja med att mäta spänningen på batteripolerna när jag vrider på nyckeln. Är det full spänning där flyttar man den ena från polen ut på polskon, sen nästa polsko, till jord på bilen, till motorn osv.
Jag har råkat ut för att jordkabeln mellan motorn och karossen inte hade kontakt mellan själva flätan och den flata delen man skruvade fast i karossen. Det såg ut att vara metall mot metall, men uppenbarligen var det oxid däremellan.

Uppdaterat: 2017-12-13 09:33

Jag vet inget om denna bil specifikt, men den är så gammal att den skulle kunna ha "automatiskt" tändande belysning i motorrum eller bakskuff som tänds med en kvicksilverbrytare eller annan lägesavkännande funktion. En dylik brytare som lägger av kan vålla svårfunnen strömförbrukning.

Uppdaterat: 2017-12-13 09:50

Hmm... Jag köpte en billig (99:-) multimeter på Jula (som klarar likström).
Det finns tre lägen för likström Ampere på multimetern:

200 m
20 m
2000 u

Jag gjorde följande:

-Satte i det laddade (nya) batteriet och testade att starta bilen (det gick bra).
-Ställde in multimetern på 200 m (högsta).
-Lossade polklämman från minuspolen (enligt filmen)
-Satte multimeterns kontakter mot polklämman och batteriets minuspol.

Först flimrade det förbi lite olika siffror på displayen men sen stannade det på 0.
Jag testade att ta bort och sätta dit kontakterna 5-6 gånger till men alla resterande gånger var displayen bara kvar på 0 utan nån förändring.

Betyder det att det inte är nåt som drar tjuvström nu, eller vad pågår?

Uppdaterat: 2017-12-13 14:53

Har du provat de lägena som mäter lägre strömmar?
Kan du mäta batterispänningen när du vrider på startläget?

Om du har innerbelysningen tänd och mäter på samma sätt, vad säger mätaren då? Tänkte att mätaren kan ha gått sönder om den flimrade till första mätningen och sen står på noll.

Uppdaterat: 2017-12-13 15:07
white-k skrev:

Hmm... Jag köpte en billig (99:-) multimeter på Jula (som klarar likström).
Det finns tre lägen för likström Ampere på multimetern:
200 m
20 m
2000 u
Jag gjorde följande:
-Satte i det laddade (nya) batteriet och testade att starta bilen (det gick bra).
-Ställde in multimetern på 200 m (högsta).
-Lossade polklämman från minuspolen (enligt filmen)
-Satte multimeterns kontakter mot polklämman och batteriets minuspol.
Först flimrade det förbi lite olika siffror på displayen men sen stannade det på 0.
Jag testade att ta bort och sätta dit kontakterna 5-6 gånger till men alla resterande gånger var displayen bara kvar på 0 utan nån förändring.
Betyder det att det inte är nåt som drar tjuvström nu, eller vad pågår?

Tror du kan ha blåst multimetern. 200 mA är inte mycket i bilvärlden.
Du får leta efter en som klarar lite mer. Det räcker med att en lampa lyser inne i bilen för att du skall hamnar över det.
Jula har en för 150 som tar 10 A. Då kommer du längre (men se för sjutton till att allt är avslaget för annars ryker den också. Två standard halvljuslampor enbart landar på närmre 10 A.

Uppdaterat: 2017-12-13 15:20

Multimetern har säkert en säkring på 200 mA som brunnit. Byt den så funkar mätaren igen.

Uppdaterat: 2017-12-13 15:34

Köp många säkringar om du skall fortsätta med denna multimeter för 200 mA motsvarar en förbrukning på ca: 2,5 W och det är verkligen inte mycket i sammanhanget. Biltema har också en 10A/DC multimeter för 119 kr.

Uppdaterat: 2017-12-13 15:44

Den som använder en multimeter graderad till 10A måste använda originalsäkringar(ser ut att vara sandfylld). Vanlig glassäkring kan i värsta fall svetsa ihop sig och då blir det obehagligt.

Uppdaterat: 2017-12-13 17:54

Lite bättre multimetrar har "osäkrad" 10 A mätning som klarar kortvarigt närmare 20 A, dock finns oftast en väldigt dyr specialsäkring som kan vara på 30+ ampere. Jag har bränt en sån och använder fortfarande mätaren även om spetsen på ena mätkabeln påminner om mitt missöde...

Uppdaterat: 2017-12-13 18:28

För lite större strömmar så är strömtången överlägsen - inte minst för att man slipper koppla den i serie med belastningen som för multimetern. Ett av mina mest använda elektriska mätinstrument - och inte bara av mig utan även av diverse kompisar...:)

Uppdaterat: 2017-12-13 22:12
Pi skrev:

För lite större strömmar så är strömtången överlägsen - inte minst för att man slipper koppla den i serie med belastningen som för multimetern. Ett av mina mest använda elektriska mätinstrument - och inte bara av mig utan även av diverse kompisar...:)

Bara ett nyfiket instick:
Ni som kallar det "strömtång" - vadan just detta och inte "tångamperemeter"?
Har försökt gräva lite smått i etymologin och inte hittat någon direkt logik, förutom möjligtvis att en del tenderar att kalla de mätarna med lös tång (förbunden med sladd till centralenheten) för strömtång emedan de då kallar de med integrerad tång i centralenheten för tångamperemeter.
Andra ställen gör ingen logisk skillnad alls. Och ytterligare ställen säger A eller B beroende på källa.
Vet du varför du säger strömtång?
Du som säger tångamperemeter - vet du varför du säger så?
Båda är ju helt korrekta men jag finner det intressant att jag vid lite snabbare slagningar inte finner någon klar distinktion (funktion, dialektalt, åldersrelaterat, ...)

Uppdaterat: 2017-12-13 22:45

X - det är nog bara av gammal vana...:) Och även jag använder båda begreppen emellanåt.

Uppdaterat: 2017-12-13 22:57

Jag hade aldrig kommit mig för att skriva "strömtång" då det låter som något som genererar ström och jag är van uttrycket tångamperemeter. Mitt eget användande av instrumentet är från högeffektsapplikationer. Under utbildningen fick jag lära mig att skillnaden mellan en tekniker och en ingenjör är nomenklaturen. Efteråt har jag fått lära mig att skillnaden är att teknikern vet hur det funkar på riktigt.

Mätning kan vara farligt med fel instrument och slarvigt handhavande. Jag kommer aldrig glömma ansiktsuttrycket på en kollega som skulle mäta nätspänningen med sin "explosionssäkra" Fluke multimeter och hade sladdarna på strömingången. 440V med 35A säkringar skapade något som såg ut som en gul amerikansk fotboll.

Uppdaterat: 2017-12-14 08:36
L. Mäkinen skrev:

Jag hade aldrig kommit mig för att skriva "strömtång" då det låter som något som genererar ström och jag är van uttrycket tångamperemeter. Mitt eget användande av instrumentet är från högeffektsapplikationer. Under utbildningen fick jag lära mig att skillnaden mellan en tekniker och en ingenjör är nomenklaturen. Efteråt har jag fått lära mig att skillnaden är att teknikern vet hur det funkar på riktigt.
Mätning kan vara farligt med fel instrument och slarvigt handhavande. Jag kommer aldrig glömma ansiktsuttrycket på en kollega som skulle mäta nätspänningen med sin "explosionssäkra" Fluke multimeter och hade sladdarna på strömingången. 440V med 35A säkringar skapade något som såg ut som en gul amerikansk fotboll.

Måste varit en härlig syn!
Lika spektakulärt var det inte när fadern min skulle kapa en sladd som skulle vara strömlös.
Tången har fortfarande ett hål mellan käftarna där kabeln som small låg... Felmärkt i skåpet...
Likaså kaninens ansiktsuttryck när han gjorde halva villan strömlös genom att gnaga av en sladd.
Det var sotsvart på kabel och golc, och morrhår och småhår på ena sidan vid läppen var bortbränt.
Han rörde ALDRIG vita kablar efter det!

Elbilar har ju potential att bli kul helt klart. Perfekt för alla som gillar lite spänning i tillvaron, men man får ju akta sig så man inte tappar kontakten med vägen och får sladd. (sorry - jag kunde inte låta bli)

En liten bisats i detta med el och nu batteribilar är denna sköna film. Litiumbatteri - det finns potential i det helt klart!
Extremt viktigt med laddreglator, temperaturövervakning, kontrollerat gasutflöde vid fallering e.t.c.

https://www.youtube.com/watch?v=2BGtUxR_2xE

Uppdaterat: 2017-12-14 09:14

Jag testar att köpa en ny multimeter på Jula. :-)
Vilka kontakter ska sladdarna sitta i (i multimetern) i när jag ska mäta 10 A i modellen jag länkar till nedan?

https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/testinstrument/multimetrar/multimeter-405015/?f.category.code=C-012706&sort.by=novelty&sort.order=desc&skip=0&take=25&_=1513239509161

Uppdaterat: 2017-12-14 09:24

När,man tänker efter så är det lättare att säga strömtång än det längre och otympligare ordet tångamperemeter...:)

Uppdaterat: 2017-12-14 10:29
white-k skrev:

Jag testar att köpa en ny multimeter på Jula. :-)
Vilka kontakter ska sladdarna sitta i (i multimetern) i när jag ska mäta 10 A i modellen jag länkar till nedan?
https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/testinstrument/multimetrar/multimeter-405015/?f.category.code=C-012706&sort.by=novelty&sort.order=desc&skip=0&take=25&_=1513239509161

https://forum.soe.se/attachment.php?attachmentid=13013&d=1154104367

Fast då 10A-uttaget i stället för som på bilden, 300 mA.
När du kommer ner i spänningar som är mycket låga, under vad multimetern är gjord för (300 mA enligt bildexemplet) och du är SÄKER på att det är under det värdet, då kan du flytta sladden dit för att finsöka.
Sedan är det bara att börja rycka säkringar tills du kommer ner i rimliga värden. Rimliga värden är svårt att säga på rak arm men med en stängd och låst bil som gått ner i vila (kan ta 10-20 minuter för moderna bilar - minst!) så tycker jag att under tiotalet mA känns lämpligt. Någon annan kanske har mer exakta siffror för olika bilmodeller?
Har jsälv tänkt mäta upp min vid tillfälle - intressant att se hur mycket den drar i öppet läge, stängt läge, låst läge, viloläge och så vidare. Likaså hur mycket bränslevärmare och fläktar till den drar.

Uppdaterat: 2017-12-14 10:44
Pi skrev:

När,man tänker efter så är det lättare att säga strömtång än det längre och otympligare ordet tångamperemeter...:)

Jag gillar tångampereMeter för att det passar in med övriga: multiMeter, ampereMeter, voltMeter, ohmMeter, anemoMeter, termoMeter, aeroMeter, hygroMeter, areoMeter, refraktoMeter, petiMeter =) och så vidare.

Uppdaterat: 2017-12-14 10:51
Xanthopteryx skrev:

Rimliga värden är svårt att säga på rak arm men med en stängd och låst bil som gått ner i vila (kan ta 10-20 minuter för moderna bilar - minst!) så tycker jag att under tiotalet mA känns lämpligt. Någon annan kanske har mer exakta siffror för olika bilmodeller?
Har jsälv tänkt mäta upp min vid tillfälle - intressant att se hur mycket den drar i öppet läge, stängt läge, låst läge, viloläge och så vidare. Likaså hur mycket bränslevärmare och fläktar till den drar.

Vore intressant läsa om det när du mätt! Ang min V70 som drog ut batteriet lärde jag mig av meken på Volvo att man ska vara snabb att låsa en modern bil om man vill spara på batteriet, eftersom det endast är då bilen stänger ner alla datorer mm. Så lås direkt, även om ni står hemma på gården i glesbygd eller eget garage, om ni vill spara på batteriet!

Uppdaterat: 2017-12-14 12:04

Rutger har en bra point där! Hur många vet om detta tro?

Uppdaterat: 2017-12-14 12:13
Anders.J. skrev:

Vet du inte det mest enkla förfarandet med en Multimeter, så begriper jag inte varför du ska försöka laga ditt problem.

Även du har varit nybörjare, på ALLT du gör. Precis ALLT.
Om man inte försöker kan man inte lära sig.
Helt rätt att fråga och leta information om hur man gör, och förhoppningsvis kommer det vettiga svar också.

Om du aldrig vågar prova på saker du inte gjort tidigare så lär du inte utvecklas särskilt. Som det fina ordspråket: Den som står med båda fötterna på jorden kommer ingenstans.

Jag hade aldrig bytt bromsok på en bil förut.
Jag läste på och provade.

Jag hade aldrig murat en stor entrétrappa av natursten, plockad från egna tomten, förut.
Jag klurade och provade.

Jag hade aldrig fiskar krabbor med tinor förut.
Jag läste på och provade.

Jag hade aldrig någonsin kört en bil förut.
Jag lärde mig och gör det nu alldeles för många gånger i veckan.

Jag hade aldrig reparerat en dator med ett ytmonterat grafikkort, vilket hade släppt i lödningen.
Jag provade.

Det värsta som kan hända är att det blir fel, eller hur?

Har man bara en gnutta vett i kolan, läser på och vågar så går ju faktiskt det mesta.
Tycker det är mycket bra att han/hon försöker felsöka själv, och sedan kanske även försöker fixa själv. Det är ju faktiskt ENDAST så vi kan lära oss saker!

Uppdaterat: 2017-12-14 13:01

Bra kommentar, X!

Ingen är ju fullärd från början, utan har lärt sig på ett eller annat sätt.
Kunskap är en lätt börda, och det känns ju aldrig fel att ha fixat något själv.

Jag hittade en vettig artikel om ström som försvinner:
http://www.popularmechanics.com/cars/car-technology/a5859/how-to-stop-car-battery-drains/

Men, först vill jag fråga white-k: Har du börjat med att mäta spänningen i batteriet? Hur mycket den ändrar sig från ena dagen till nästa?

Uppdaterat: 2017-12-14 13:22
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

X - Vilket underbart och positivt inlägg! +10 på den! :)

Uppdaterat: 2017-12-14 13:26

Tack för alla positiva och uppmuntrande svar! :-)

Ska testa mätningarna imorgon med nya multimetern när nya batteriet är fulladdat igen.

Om jag inte hittar felet själv, bör jag lämna in bilen på en vanlig verkstad eller nån verkstad specialicerad på elfel, och hur mycket kan det landa på prismässigt?

Uppdaterat: 2017-12-14 14:11
hultarn skrev:

Men, först vill jag fråga white-k: Har du börjat med att mäta spänningen i batteriet? Hur mycket den ändrar sig från ena dagen till nästa?

När jag köpte batteriet häromdagen på OKQ8 så mätte de batteriet och sa att det var bra.

Jag har inte tordas mäta det själv sen dess för jag vet inte hur man ska ställa in multimetern (och dess sladdar) för att mäta det. :-)
Men berätta gärna ni som vet! :-)

Uppdaterat: 2017-12-14 14:13

Ett enkelt trick kan ju annars vara att ta en helt vanlig 12V glödlampa och leda strömmen genom, två kabeltåtar mellan den från plusspolen avtagna batteriklämman och plusspolen. lyser lampan så går det ström genom den. dvs du har ett "strömläckage" någon stans i bilen.

Uppdaterat: 2022-02-14 18:33
white-k skrev:

hultarn wrote:Men, först vill jag fråga white-k: Har du börjat med att mäta spänningen i batteriet? Hur mycket den ändrar sig från ena dagen till nästa?
När jag köpte batteriet häromdagen på OKQ8 så mätte de batteriet och sa att det var bra.
Jag har inte tordas mäta det själv sen dess för jag vet inte hur man ska ställa in multimetern (och dess sladdar) för att mäta det. :-)
Men berätta gärna ni som vet! :-)

Inga konstigheter. Sätt den röda kabeln på multimetern i hålet märkt "V", och den svarta i "COM". (kan skilja förstås)
Sätt inställningsratten på V - ( inte V~ ), och då på en siffra större än 12V (20 är en vanlig siffra)
Sätt sedan den röda kabeln mot batteriets pluspol, och den svarta mot minuspolen, gärna när batteriet är i bilen och inkopplat.

Uppdaterat: 2017-12-14 14:40
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Styrman_jansson - den länkade "tången" klarar väl 400 A efter vad jag såg på specen. Bör räcka rätt bra i en bil...:)
Sen är det nog inte fel att läsa på i alla fall lite om elläran om man skall leta elfel i en bil. Det underlättar klart förståelsen för det hela.

Uppdaterat: 2017-12-14 15:58
Pi skrev:

Styrman_jansson - den länkade "tången" klarar väl 400 A efter vad jag såg på specen. Bör räcka rätt bra i en bil...:)
Sen är det nog inte fel att läsa på i alla fall lite om elläran om man skall leta elfel i en bil. Det underlättar klart förståelsen för det hela.

Förvisso men samtidigt:
Kläm tången. Läs av. Plocka säkringar. Sjunker det? Vilken säkring var det.
Är det låga värden som är svåra att få kläm på med tången:
Sätt en amperemeter emellan batteri och sladd.
Upprepa ovanstående.

Att sedan konstatera VAD som är felet när man hittar i vilken härav av bilen det ligger - det är en annan femma!

Uppdaterat: 2017-12-14 16:14

Troligen billigare att köpa en ny bättre begagnad bil än att kosta på en 15 år gammal Citroën Xara en dyr elfelssökning. Men visst, räcker ju med att en eventuell 5W belysning i motorrummet lyser hela tiden för att helt ladda ur ett batteri på ett par dagar.

Uppdaterat: 2022-02-14 18:33

Bor man i närheten av Sundbyberg finns en bilel-verkstad med bra kunnande och korrekt attityd.

Uppdaterat: 2017-12-14 21:37

På multimetern bredvid "10A MAX"-kontakten står det:
"UNFUSED, MAX 10 sec EACH 15 min".

Vad tusan innebär det??

Se bild och zooma in med CTRL + :
https://www.jula.se/globalassets/catalog/productimages/405015.jpg?width=1024&height=1024&scale=both&bgcolor=white

Uppdaterat: 2017-12-15 09:38

Jag tolkar det som att det uttaget är utan säkring, och får inte belastas med max 10 ampere i mer än 10 sekunder under en 15-minuters period. Då blir det förmodligen överhettat, och förstört.

Uppdaterat: 2017-12-15 10:24
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Som sagt, det finns ganska säkert en ultrasnabb dyr säkring på kanske 30 A inne i multimetern i serie med strömmätningskretsen, annars skulle det bli blixtrande fenomen ganska ofta. Man kan mäta KORTVARIGT över 10 A utan att skada mätaren.

Uppdaterat: 2017-12-15 10:51

Nix, enligt bruksanvisning finns det ingen säkring för 10A-området:
"10 A ... Ingen säkring"
https://www.jula.se/globalassets/catalog/productdocuments/manual/405015_se-no-pl-en.pdf

Uppdaterat: 2017-12-15 11:05
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Så står det på alla mätare jag sett. Jag har i misstag kortslutit vid mätning för flera år sen och trodde mätaren gått hädan men det fanns en ultrasnabb säkring invändigt på betydligt mer än 10 A som jag kunde byta och mätaren lever än idag om än med en trubbig spets på ena mätsladden.

Uppdaterat: 2017-12-15 11:19

Strömmätning på "osäkrat" 10 A görs i regel genom spänningsmätning över en lite grövre koppartrådsbygel. Därav kallas det osäkrat. Men... det måste finnas nån typ av säkring i kretsen, annars kan ljusbågar eller åtminstone "kraftiga blixtfenomen" uppstå och det är inte alltid så kul när man står med två relativt tunna mätkablar i händerna.

Uppdaterat: 2017-12-15 11:30
L West skrev:

Strömmätning på "osäkrat" 10 A görs i regel genom spänningsmätning över en lite grövre koppartrådsbygel. Därav kallas det osäkrat. Men... det måste finnas nån typ av säkring i kretsen, annars kan ljusbågar eller åtminstone "kraftiga blixtfenomen" uppstå och det är inte alltid så kul när man står med två relativt tunna mätkablar i händerna.

Du har ju säkringen där i händerna. Som du sade - tunna kablar =)

Uppdaterat: 2017-12-15 11:54