Skall in med bilen på service. Funderar om jag skall be dom att nollställa DSG lådan då mitt körsätt med automat har ändrat sig detta året. Är det värt det för lådan och Förbrukningen skull?
Sann novice inom detta är jag *ler*
Som ny på Automat så måste jag fråga vad detta innebär. Jag vet inte vad just DSG betyder, men jag har en automat, så rent generellt, lär sig en automat hur man kör eller vadå?
Och nästa fråga, om den nu lär sig och du ändrar körsätt, ändrar den då inte om sig?
Hur då nollställa?
Tror inte att dom gör något för styrningen av lådan.
Och jag tror inte heller att din dsg låda ändrar parametrarna efter körstil om jag skall vara ärlig.
Uppdaterat: 2019-04-15 23:40
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Tänkte att det lätt dumt men frågan här kunde jag.
Rycker, rasslar och annat. Då vet jag att efter körstil ställer den inte in sig
Patrik jag har min första dsg och är faktiskt helnöjd med funktionen på min dsg7.
Om det du frågar vet jag inte utan bara tror.
Om du tycker eller något käns fel tycker jag du skall köra förbi och klaga och låta någon på vag verkstaden provköra.
Uppdaterat: 2019-04-16 07:45
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Gäst (ej verifierad)
Patrik Österberg skrev:
Tänkte att det lätt dumt men frågan här kunde jag.
Rycker, rasslar och annat. Då vet jag att efter körstil ställer den inte in sig
Bästa är väl att fråga verkstaden, här verkat ingen veta. Mina fyra senaste bilar med automat har varat adaptiva (anpassat sig efter körstil) men vet inte hur ”långt” minne dom har.
Jag tänker som Guran, moderna automatlådor är adaptiva, dvs dom anpassar sig efter hur man kör. Antar att DSG funkar på samma sätt. Så har du ändrat körstil så kommer lådan att anpassa sig efter det. Men om lådan "rycker, rasslar och annat" så låter det som nåt fel, som jag tycker du ska ta upp med verkstaden. DSG kan visserligen vara ryckiga ibland, men rassla ska dom inte göra. Vad "annat" är vet jag inte, men ta det med verkstaden.
Skall in med bilen på service. Funderar om jag skall be dom att nollställa DSG lådan då mitt körsätt med automat har ändrat sig detta året. Är det värt det för lådan och Förbrukningen skull?
Sann novice inom detta är jag *ler*
Adaptionen för körsätt är nog hyffsat begränsad, det räcker väl med kickdown för att den ska ändra sig i princip.
Den andra adaptionen är endast till för när man bytt en koppling eller mekatroniken så lådan ska lära sig draglägena osv.
Jag har ingen aning om min EAT8 låda anpassar sig eller inte, men vad skiljer en EAT8 mot DSG?
OM den anpassar sig så blir det svårt för den då jag kör väldigt olika. Ibland gasar jag på rejält, ibland kör jag väldigt lugnt och utan accelerationer.
Jag har ingen aning om min EAT8 låda anpassar sig eller inte, men vad skiljer en EAT8 mot DSG?
OM den anpassar sig så blir det svårt för den då jag kör väldigt olika. Ibland gasar jag på rejält, ibland kör jag väldigt lugnt och utan accelerationer.
Om du kör sportigt med snabba accelerationer ligger den kvar i växlarna längre, ungefär som man slår på sportläge, vilket den kan fortsätta göra ett tag när du kör lugnt direkt efter, men anpassar sig ganska snabbt med att då växla upp snabbare.
Samma om man accelererar snabbt men inte fullföljer utan släpper efter lite, så fortsätter den att hålla kvar samma växel ett tag i väntan på att man ska fortsätta eller återuppta accelerationen vid t.ex. en avbruten omkörning, motorbromsning före sväng eller avtagsväg, för att den snabbare ska kunna accelerera igen utan onödig uppväxling. Alltså lite sportigare körning, men så kraftigt reagerar den inte vid lugnare körning med att hålla kvar växlarna..
Det är som jag upplever det i nya 508, men var lite så även i min förra 308 SW EAT6. EAT8 växlar dock ändå bättre, omärkligt sömlöst vid normal körning, även om jag inte kunde klaga på EAT6 heller.
Jag instämmer med ffodil. "Adaptiviteten" har ganska kort minne, iaf. på min Volvo. Jag kan köra lugnt i flera mil och sedan räcker det med att hålla fullgas i 2 sekunder, släppa, så ligger varvtalet kvar ganska högt, men sedan tar det några sekunder så är den som vanligt igen. Så den ställer om sig fort och lika fort tillbaka igen. Så mig veterligen så handlar det om hur du körde sekundrarna innan som den adapterar sig efter, inte hur du kört senaste 3 veckorna.
Sedan vet jag inte hur DSG-lådans "förslitnings/lagnings-adapteringsfunktion" fungerar. Där har man ju två kopplingar som slits med förändrat dragläge. Huruvida detta behöver nollas och adapteras vet jag inte eller om den känner av det själv.
Jag har nån nollställningsfunktion som jag kan göra med min OBD-eleven, har dock inte forskat nämnvärt i vad det innebär.
Uppdaterat: 2019-04-16 20:43
Gäst (ej verifierad)
FXX skrev:
Jag instämmer med ffodil. "Adaptiviteten" har ganska kort minne, iaf. på min Volvo. Jag kan köra lugnt i flera mil och sedan räcker det med att hålla fullgas i 2 sekunder, släppa, så ligger varvtalet kvar ganska högt, men sedan tar det några sekunder så är den som vanligt igen. Så den ställer om sig fort och lika fort tillbaka igen. Så mig veterligen så handlar det om hur du körde sekundrarna innan som den adapterar sig efter, inte hur du kört senaste 3 veckorna.
Sedan vet jag inte hur DSG-lådans "förslitnings/lagnings-adapteringsfunktion" fungerar. Där har man ju två kopplingar som slits med förändrat dragläge. Huruvida detta behöver nollas och adapteras vet jag inte eller om den känner av det själv.
Jag har nån nollställningsfunktion som jag kan göra med min OBD-eleven, har dock inte forskat nämnvärt i vad det innebär.
Det där ör ju ingen adaptivitet. Är ju lådans basprogrammering att ligga kvar på växeln på det viset. Peugeoten tycker jag ligger kvar på låg växel alldeles för länge om när man tryckt till lite extra på gasen.
FXX wrote:Jag instämmer med ffodil. "Adaptiviteten" har ganska kort minne, iaf. på min Volvo. Jag kan köra lugnt i flera mil och sedan räcker det med att hålla fullgas i 2 sekunder, släppa, så ligger varvtalet kvar ganska högt, men sedan tar det några sekunder så är den som vanligt igen. Så den ställer om sig fort och lika fort tillbaka igen. Så mig veterligen så handlar det om hur du körde sekundrarna innan som den adapterar sig efter, inte hur du kört senaste 3 veckorna.
Sedan vet jag inte hur DSG-lådans "förslitnings/lagnings-adapteringsfunktion" fungerar. Där har man ju två kopplingar som slits med förändrat dragläge. Huruvida detta behöver nollas och adapteras vet jag inte eller om den känner av det själv.
Jag har nån nollställningsfunktion som jag kan göra med min OBD-eleven, har dock inte forskat nämnvärt i vad det innebär.
Det där ör ju ingen adaptivitet. Är ju lådans basprogrammering att ligga kvar på växeln på det viset. Peugeoten tycker jag ligger kvar på låg växel alldeles för länge om när man tryckt till lite extra på gasen.
Vid normal körning ligger den inte kvar på växeln. " om när man tryckt till lite extra på gasen " som du skriver. Det är vad jag kallar jag adaptivitet, när den då håller sig längre kvar i den lägre växeln om man inte fullföljer, vilket är av ren säkerhet för vidare eller återupptagen acceleration. Något jag tror man förstår bättre vid lite längre erfarenhet av det och som jag tycker är helt perfekt, precis som det ska vara. Sen kan man visst ändå tycka lite olika om det.
Uppdaterat: 2019-04-16 21:10
Gäst (ej verifierad)
ffodil skrev:
Guran wrote:FXX wrote:Jag instämmer med ffodil. "Adaptiviteten" har ganska kort minne, iaf. på min Volvo. Jag kan köra lugnt i flera mil och sedan räcker det med att hålla fullgas i 2 sekunder, släppa, så ligger varvtalet kvar ganska högt, men sedan tar det några sekunder så är den som vanligt igen. Så den ställer om sig fort och lika fort tillbaka igen. Så mig veterligen så handlar det om hur du körde sekundrarna innan som den adapterar sig efter, inte hur du kört senaste 3 veckorna.
Sedan vet jag inte hur DSG-lådans "förslitnings/lagnings-adapteringsfunktion" fungerar. Där har man ju två kopplingar som slits med förändrat dragläge. Huruvida detta behöver nollas och adapteras vet jag inte eller om den känner av det själv.
Jag har nån nollställningsfunktion som jag kan göra med min OBD-eleven, har dock inte forskat nämnvärt i vad det innebär.
Det där ör ju ingen adaptivitet. Är ju lådans basprogrammering att ligga kvar på växeln på det viset. Peugeoten tycker jag ligger kvar på låg växel alldeles för länge om när man tryckt till lite extra på gasen.
Vid normal körning ligger den inte kvar på växeln. " om när man tryckt till lite extra på gasen " som du skriver. Det är vad jag kallar jag adaptivitet, när den då håller sig längre kvar i den lägre växeln om man inte fullföljer, vilket är av ren säkerhet för vidare eller återupptagen acceleration. Något jag tror man förstår bättre vid lite längre erfarenhet av det och som jag tycker är helt perfekt, precis som det ska vara. Sen kan man visst ändå tycka lite olika om det.
Med ”lite extra” så är det min normala körning vid en omkörning, full gas men inte kickdown.
Men som du skriver så vänjer man sig och anpassar sig till sin bils egenheter. Jag är ju van vid en diesel med bra vrid från låga varv så behovet av att ligga kvar på en låg växel är näst intill obefintligt, kraften finns där ändå. Och efter några timmars körning i Peugeoten så uppskattar man troligen finessen och lär sig moderera växlingarna med gaspedalen.
Oj oj vad mycket man kan lära sig. LÅDAN LÅTER BRA. Var bara ett exempel, rycker och rasslar.
Minnet är nog kort som ni beskriver. Får fråga på verkstaden om man kan få mer exakt information för att stilla nyfikenheten.
Fast det som beskrivits ovan är inte vad jag kallar för adaptiv låda. Ett exempel: jag provkörde en Volvo där lådan, trots normalläget, betedde sig "hispigt". Den ryckte i växlarna och växlade först vid högre varvtal under hela provkörningen. När jag påtalade detta för säljaren sa han att det berodde på hur tidigare förare kört, eftersom lådan var adaptiv. Så min ca20min provkörning räckte uppenbarligen inte för att den skulle lugna ner sig. När jag senare köpte en likadan bil och den anpassat sig efter min körning så växlade den alltid runt 3000rpm och växlade mjukt i fart. Men utnyttjade jag kick down vid omkörning så vaknade den naturligtvis till och drog längre på växlarna. Men efteråt återgick den genast till ett lugnare växlingsmönster igen.
Uppdaterat: 2019-04-17 08:56
Gäst (ej verifierad)
Rutger Jönåker skrev:
Fast det som beskrivits ovan är inte vad jag kallar för adaptiv låda. Ett exempel: jag provkörde en Volvo där lådan, trots normalläget, betedde sig "hispigt". Den ryckte i växlarna och växlade först vid högre varvtal under hela provkörningen. När jag påtalade detta för säljaren sa han att det berodde på hur tidigare förare kört, eftersom lådan var adaptiv. Så min ca20min provkörning räckte uppenbarligen inte för att den skulle lugna ner sig. När jag senare köpte en likadan bil och den anpassat sig efter min körning så växlade den alltid runt 3000rpm och växlade mjukt i fart. Men utnyttjade jag kick down vid omkörning så vaknade den naturligtvis till och drog längre på växlarna. Men efteråt återgick den genast till ett lugnare växlingsmönster igen.
Exakt så fungerar och beter sig en adaptiv växellåda. Den ändrar inte beteende på bara en kick down utan det krävs en längre stunda aktiv körning för att den skall minnas detta
FXX wrote:Jag instämmer med ffodil. "Adaptiviteten" har ganska kort minne, iaf. på min Volvo. Jag kan köra lugnt i flera mil och sedan räcker det med att hålla fullgas i 2 sekunder, släppa, så ligger varvtalet kvar ganska högt, men sedan tar det några sekunder så är den som vanligt igen. Så den ställer om sig fort och lika fort tillbaka igen. Så mig veterligen så handlar det om hur du körde sekundrarna innan som den adapterar sig efter, inte hur du kört senaste 3 veckorna.
Sedan vet jag inte hur DSG-lådans "förslitnings/lagnings-adapteringsfunktion" fungerar. Där har man ju två kopplingar som slits med förändrat dragläge. Huruvida detta behöver nollas och adapteras vet jag inte eller om den känner av det själv.
Jag har nån nollställningsfunktion som jag kan göra med min OBD-eleven, har dock inte forskat nämnvärt i vad det innebär.
Det där ör ju ingen adaptivitet. Är ju lådans basprogrammering att ligga kvar på växeln på det viset. Peugeoten tycker jag ligger kvar på låg växel alldeles för länge om när man tryckt till lite extra på gasen.
Ja jag vet inte. Men gasar jag på lite extra så, typ som mellan några rondeller som ligger med bara 100m mellanrum så ligger han kvar på varvet och ger mer motorbroms när jag bromsar direkt efter jag givit mycket gas. Alltså då ställer han ju om sig nästan som om jag lagt i ”S” på lådan. När jag sedan lugnar ned mig så är han som vanligt igen. Sedan vad ”vanligt” är, om alla V40 är likadana när som återgår till ”vanligt” har jag ingen aning om.
Jag som är vridmomentsknarkare brukar åka på Eco+ för då klarar jag åka genom 50-rondellerna på trean med låst lockup och då drar den mycket trevligare efter rondellen. Med D-läget så vill han gärna gå ned på tvåan och då blir det lite disharmoni i körningen.
Beträffande kickdown så har det ju mera funktioner idag än att bara växla ned allt som går vid en acceleration. Den fungerar ju även som override-funktion för olika saker. Typ som om man nu använder sig av fartbegränsaren så måste iaf. jag förbi kickdownläget för att kunna ”overridea” förbi inställd fart. Är väl samma om man låser lådan i manuelläget och ändå vill kugga ned en växel utan att blippa med spaken, kickdown så tvingar man lådan att gå ned en kugge eller två ytterligare.
Men annars håller jag med er andra dieselåkare, med vridet i våra snurror så behöver man i princip aldrig göra kickdown för en omkörning. Ofta så blir det mer harmoni att åka på en högre växel och låta vridet göra jobbet.
Fast det som beskrivits ovan är inte vad jag kallar för adaptiv låda. Ett exempel: jag provkörde en Volvo där lådan, trots normalläget, betedde sig "hispigt". Den ryckte i växlarna och växlade först vid högre varvtal under hela provkörningen. När jag påtalade detta för säljaren sa han att det berodde på hur tidigare förare kört, eftersom lådan var adaptiv. Så min ca20min provkörning räckte uppenbarligen inte för att den skulle lugna ner sig. När jag senare köpte en likadan bil och den anpassat sig efter min körning så växlade den alltid runt 3000rpm och växlade mjukt i fart. Men utnyttjade jag kick down vid omkörning så vaknade den naturligtvis till och drog längre på växlarna. Men efteråt återgick den genast till ett lugnare växlingsmönster igen.
Så du menar att körmönstret ska sitta kvar i 20 min. för att det ska kallas adaptiv. Låter på din provkörning som det skulle vara väldigt obehagligt om minnet skulle sitta kvar så länge, vilket iaf. jag skulle tycka. Är det så att man vill det ska sitta kvar så länge får man väl använda sig av sportläge istället.
Hur snabbt lådan reagerar och minns körmönstret är så klart olika på olika låder men likväl adaptivt, om det är adaptivt och minns över huvud taget.
Vad man tycker är bra el. dåligt med hur en låda växlar är så klart väldigt olika och hur man vant sig vid hur den ska hanteras bäst.
Vid mjuk körning utan nämnvärd belastning växlar min upp/ner vid 1500 varv, något man varken kan höra el. känna, bara se på varvräknaren. För att växla vid 3000 varv får jag stå på en del och även då är det svårt att registrera, utom på varvräknaren.
Kick down är väl inget som man behöver använda sig av längre eftersom lådorna numera reagerar omedelbart, utan minsta fördröjning när den känner av en högre belastning som kräver lägre växel för att kunna accelerera fullt.
Förr fick man tvinga lådan att växla ner med sk. kick down för kunna accelerera fullt. Lika hemska var dom med att envisas att växla upp så fort man släppte efter lite på gasen, i tid och otid samt ofta på fel ställe, t.ex. vid avbruten el, väntande omkörning, vid inbromsning inför kurva/ sväng när bilen rullade lite lättare. Alltså kunde man inte utnyttja motorbromsningar och ha rätt växel i vid återupptagen acceleration. För att inte tala om den sega gummibandskänslan, som sammantaget gjorde att jag mycket hellre körde manuellt.
Dessa irriterande, trafikfarliga beteende med lådorna har man numera lyckats eliminera. Numera beter sig lådorna, växlar som dom ska, som man önskar överlag, mer el. mindre iaf.
Men som sagt är detta med hur man tycker en växellåda ska bete sig väldigt individuellt, hur man vant sig vid bilen osv. samt så klart då även svårt att beskriva för andra som tycker annorlunda efter sina erfarenheter.
FXX wrote:Jag har sekventiellt läge på båda mina bilar, så jag kan välja växel själv, och slippa böka med vänsterbenet, det bästa av två världar;)
Nån sekventiell låda lär du då inte ha i någon av dina bilar. I motorcykeln däremot lär du väl ha det.
Okej Guran, en växellåda med sekventiellt växelmönster då rå:)
Tur att man kör manuell låda och kan köra med bilen precis som man vill, när man vill, utan att behöva byta körlägen, bara för att få lådan att växla annorlunda.
Ärligt talat så är jag supernöjd med den 8-växlade ZF-automaten i min BMW. Har inte saknat manuell låda en enda gång. Känner inget behov av att byta körläge heller. Ett stort lyft jämfört med den 7-växlade DSG:n jag hade i min förra bil.
Tur att man kör manuell låda och kan köra med bilen precis som man vill, när man vill, utan att behöva byta körlägen, bara för att få lådan att växla annorlunda.
Ärligt talat är jag helnöjd med min 7 växlade dsg låda till min bil.
Tycker dom lyckats programmera den väldigt bra till min 1,0tsi.
Växlar obemärkt i alla miljöer och i stan mellan 1250-1700 varv i stan och på landsvägen och blixtsnabb direkt från 7an till tex 5an vid omkörningar etc.
Det enda som irriterar är start/stop systemet ibland vid korsningar men det är ju vag inte ensam om.
Uppdaterat: 2019-04-18 12:42
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Testade nya MB A200 för någon dag sedan. Kom inte riktigt överens med lådan. Ryckig i låga farter och inte speciellt snabb för att vara en dubbekopplingslåda. Deras 9G tronic är mycket bättre
mso 1000 wrote:
Det enda som irriterar är start/stop systemet ibland vid korsningar men det är ju vag inte ensam om.
.
Hade du inte proggat bort det med OBD-eleven? Det var det första jag gjorde på min Folka.
Nja har ändrat annat fint med obdeleven som att stänga luckan från fjärren mm men eftersom frun, sonen och ibland dottern kör känns det ändå lite tryggt med att motorn stannar och då finns ingen risk för slirande koppling i onödan.
Är man helt borta i handhavandet kan man ju faktiskt åstadkomma ökat slitage på lamellen.
Uppdaterat: 2019-04-18 14:44
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Ivarsson wrote:Tur att man kör manuell låda och kan köra med bilen precis som man vill, när man vill, utan att behöva byta körlägen, bara för att få lådan att växla annorlunda.
Ärligt talat är jag helnöjd med min 7 växlade dsg låda till min bil.
Tycker dom lyckats programmera den väldigt bra till min 1,0tsi.
Växlar obemärkt i alla miljöer och i stan mellan 1250-1700 varv i stan och på landsvägen och blixtsnabb direkt från 7an till tex 5an vid omkörningar etc.
Det enda som irriterar är start/stop systemet ibland vid korsningar men det är ju vag inte ensam om.
Hatar start/stop. Min bilfan går det inte stänga av permanent utan bara temporärt per körning.
Så jag måste trycka på en knapp varje gång jag kör för att slippa den otroligt irriterande funktionen som ingen vill ha.
Håller med Patrik - irriteras inte alls över att motorn stannar emellanåt. Nu märks det ju inte så stor skillnad när man kör bensinare men när man hade diesel så var det skönt att slippa "motorknattret" vid rödljusen. Omstarten går ju omedelbart så jag har inga problem med att leva med detta.
Jag gillar start/stopp vid korsningar. Att sitta och skaka (som vore man jordbrukare) utan anledning är inget jag önskar. Tyvärr är Skodan manuell så det är någon extra manöver för att få tyst på eländet.
Hatar start/stop. Min bilfan går det inte stänga av permanent utan bara temporärt per körning.
Så jag måste trycka på en knapp varje gång jag kör för att slippa den otroligt irriterande funktionen som ingen vill ha.
Jag har faktist aldrig träffat på någon som inte tycker det är ett elände med start/stop. Att det bara går att stänga av manuellt vid varje motorstart har med lagstiftningen att göra. Detta för att bilen är typad med det och avgascertifierad, annars blir ju utsläppsvärdet annorlunda i testcykeln.
Att sedan några smarta gossar har löst detta på VAG’s modeller med en programerbar obd-gurka är ju uppskattat av många:). På Volvon måste jag tyvärr likt dom flesta andra trycka på knappen varje gång jag kör iväg.
Båda mina motorer går väldigt tyst och i princip helt vibrationsfritt på tomgång så jag har inga problem med att sitta i bilen med motorn igång, hade så varit fallet hade jag aldrig köpt nån av bilarna från första början. Dock är det ett irritationsmoment att motorn stannar och sedan ska startas igen, även om jag så bara ska stanna två tiondelar för en stopplikt, måste slita sjukt onödigt på startmotor och batteri enkom för att tillverkarna ska få putsa på förbrukningscertifieringen med nån promille. Dvs. det är bara ett spel för galleriet.
Har lite svårt att förstå att man kan irritera sig på start/stop som knappast är ens märkbart. Möjligen i början om man inte haft det tidigare och då känslan av att motorn inte är igång som den brukar vara, men i så fall är nog den känslan övergående. I mina tidigare dieslar kunde jag märka att dom stannade, men absolut inte irriterande på nåt vis, I nya 508 bensin registrerar jag, eller tänker oftast inte ens på det.
Fördelen med manuell är att jag väljer om den skall stoppa som Ivarsson säger.
Med automat kan det ogynnsamt bli två sekunders stopp tre ggr efter varann på tio sekunder i en korsning.
Ytterst enerverande och det slipper du med manuell låda.
Uppdaterat: 2019-04-20 09:31
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Det kan ju vara som mso 1000 påpekar att det är för att jag kör manuellt växlat som jag inte alls störs av funktionen utan tvärtom tycker att den är positiv.
Det kan ju vara som mso 1000 påpekar att det är för att jag kör manuellt växlat som jag inte alls störs av funktionen utan tvärtom tycker att den är positiv.
Hur menar du nu? Att du upplever start/stop som positivt för att när du tex. ligger i en bilkö så lägger du aldrig in neutral och släpper upp kopplingen så funktionen aktiveras?
Jag lägger nästan alltid i neutralläget vid t ex rött vid ljussignaler men om jag ser att det bara är ett väldigt kort stopp, typ ett par sekunder, så gör jag ju inte det. Som jag redan sagt flera gånger så spelar det inte så stor roll om motorn stannar eller inte när det är en bensinare men med min tidigare TDI-Golf tyckte jag det var skönt att motorn stannade när det var lite längre stopp vid t ex ljussignaler. Så jag har nog ungefär samma åsikt runt detta som ffodil.
Hade inte start/stop gått att deaktivera i mina bilar med automat så hade jag aldrig köpt endera av dom. Som tex. vägen innan min avfart, två filer går ihop till en. Efter 16,00 på vardagarna så är det alltid minst 500m kö i båda filerna då man ska väva ihop dessa. Stillastående, kör fram 5-10m, stillastående, kör fram 5-10m, stillastående. Detta upprepas minst 50ggr alltså. Att då starta/stoppa motorn i princip lika många gånger för att spara några droppar bränsle upplevs som helt vansinnigt, för att inte tala om irritationsmomentet.
Som parantes kan jag nämna att jag kör en annan väg den tiden jag vet att det är kö på denna sträcka, men det beror mer på att jag hellre kör lite längre och rullar hela tiden än att stå still i köer. När jag hade min fd. manuellt växlade Seat så fick jag kramp i vänsterbenet vid ett tillfälle i denna kö, då svor jag på att aldrig mera köpa en bil med manuell låda igen. Automat och que assist är vid såna tillfällen helt underbart, men som sagt, jag undviker dock köer så långt det är möjligt. Men om det är oundvikligt så är adaptiva farthållarens que assist helt underbar jämfört med en manuell låda och kramp i benet.
Uppdaterat: 2019-04-20 10:01
Gäst (ej verifierad)
mso 1000 skrev:
Fördelen med manuell är att jag väljer om den skall stoppa som Ivarsson säger.
Med automat kan det ogynnsamt bli två sekunders stopp tre ggr efter varann på tio sekunder i en korsning.
Ytterst enerverande och det slipper du med manuell låda.
Mazdan funkade så finurligt att den stängde av sig först när man tryckte hårt på bromsen när man stannat. Så där var det enkelt att själv välja om jag ville stänga av motorn eller inte vi olika hårt tryck på bromspedalen. Även om man vred lite lätt på ratten eller när däcken var vridna, för att tex svänga ut i en korsning. Mercedesen har jag faktiskt inte tänkt på hur det fungerar.
Vet inte hur det är på Skodan, men vad är det ogynnsamma i att motorn slås av och inte förbrukar bensin????
För mig som kör laddhybrid så startar och stannar motorn lite när den har lust till det så det är inget jag funderar över.
I Skodan får man lägga ur växeln för att slippa vibrationer i ratten.
Jag har inte råd:). Sparkontot fick stryka på foten med 300+ förra året när vi bytte båda bilarna. Men en grå A3 2,0T-190 sedan med s-tronic, quattro, ledstrålkastare och bränslevärmare ligger högt på önskelistan:)
bejje wrote:
Hatar start/stop. Min bilfan går det inte stänga av permanent utan bara temporärt per körning.
Så jag måste trycka på en knapp varje gång jag kör för att slippa den otroligt irriterande funktionen som ingen vill ha.
Jag har faktist aldrig träffat på någon som inte tycker det är ett elände med start/stop. Att det bara går att stänga av manuellt vid varje motorstart har med lagstiftningen att göra. Detta för att bilen är typad med det och avgascertifierad, annars blir ju utsläppsvärdet annorlunda i testcykeln.
Att sedan några smarta gossar har löst detta på VAG’s modeller med en programerbar obd-gurka är ju uppskattat av många:). På Volvon måste jag tyvärr likt dom flesta andra trycka på knappen varje gång jag kör iväg.
Båda mina motorer går väldigt tyst och i princip helt vibrationsfritt på tomgång så jag har inga problem med att sitta i bilen med motorn igång, hade så varit fallet hade jag aldrig köpt nån av bilarna från första början. Dock är det ett irritationsmoment att motorn stannar och sedan ska startas igen, även om jag så bara ska stanna två tiondelar för en stopplikt, måste slita sjukt onödigt på startmotor och batteri enkom för att tillverkarna ska få putsa på förbrukningscertifieringen med nån promille. Dvs. det är bara ett spel för galleriet.
Håller helt med. Kan tänka mig att det är OK om man stannar längre stunder vid ett rödljus, men det är otroligt irriterande t.ex. när jag stannar vid en stoppskylt och sedan en sekund senare ska köra iväg igen, då har troligen motor hunnit stänga av sig vilket var totalt onödigt eftersom jag skulle iväg direkt igen.
Samma sak om jag ska köra ut från en parkeringsplats, jag stannar och väntar på en bil som kör förbi, en sekund hinner passera och motorn stänger av sig precis när jag ska köra iväg. Totalt onödigt!
Eller ännu värre. Man kör genom en av våra storstäder under rusningstrafik eller råkar åka vid fel tidpunkt mot eller från öland under sommaren. Då handlar det om att krypa fram. Köra några sekunder och stoppa några sekunder, köra några sekunder och stoppa några sekunder, om och om igen.
Måste slita något ofantligt på startmotor och batteri att hålla på så i 40min. Nej jag hatar skiten!
Sen var det någon som sa att det är skönt att slippa sitta och skaka vid rödljus. Då borde du skaffa en ny bil om du har sådana problem. Det låter inte normalt. Har inga sådana problem med varken min nuvarande bil eller tidigare bilar jag har haft.
Visst, jag hade för länge sedan en Volvo 240 som skakade en del på tomgång, men det var väldigt länge sedan och en gammal bil så.
Har du en diesel, bejje ? Det var en sån som jag uppskattade att den blev tyst när man står och väntar vid rödljus. Nuvarande bensinare får jag kolla på varvräknaren för att se om den går eller ej.
Har du en diesel, bejje ? Det var en sån som jag uppskattade att den blev tyst när man står och väntar vid rödljus. Nuvarande bensinare får jag kolla på varvräknaren för att se om den går eller ej.
Nej jag har bensin. Har faktiskt inte ägt en enda diesel. Tänkte faktiskt ta en diesel vid senaste bilbytet, men skatten var märkbart högre på en 180 hästars diesel jämfört med en 225 hästars bensin samt sämre acceleration 0-100. Utöver det var själva bilen också dyrare med Diesel så jag såg ingen anledning att ta diesel faktiskt, bara flera nackdelar.
Kommentarer
Som ny på Automat så måste jag fråga vad detta innebär. Jag vet inte vad just DSG betyder, men jag har en automat, så rent generellt, lär sig en automat hur man kör eller vadå?
Och nästa fråga, om den nu lär sig och du ändrar körsätt, ändrar den då inte om sig?
Hur då nollställa?
Tror inte att dom gör något för styrningen av lådan.
Och jag tror inte heller att din dsg låda ändrar parametrarna efter körstil om jag skall vara ärlig.
Är det inte där för man har olika lägen, Eco, Sport och Standard?
Tänkte att det lätt dumt men frågan här kunde jag.
Rycker, rasslar och annat. Då vet jag att efter körstil ställer den inte in sig
Patrik jag har min första dsg och är faktiskt helnöjd med funktionen på min dsg7.
Om det du frågar vet jag inte utan bara tror.
Om du tycker eller något käns fel tycker jag du skall köra förbi och klaga och låta någon på vag verkstaden provköra.
Bästa är väl att fråga verkstaden, här verkat ingen veta. Mina fyra senaste bilar med automat har varat adaptiva (anpassat sig efter körstil) men vet inte hur ”långt” minne dom har.
Jag tänker som Guran, moderna automatlådor är adaptiva, dvs dom anpassar sig efter hur man kör. Antar att DSG funkar på samma sätt. Så har du ändrat körstil så kommer lådan att anpassa sig efter det. Men om lådan "rycker, rasslar och annat" så låter det som nåt fel, som jag tycker du ska ta upp med verkstaden. DSG kan visserligen vara ryckiga ibland, men rassla ska dom inte göra. Vad "annat" är vet jag inte, men ta det med verkstaden.
https://youtu.be/Z5KD7LyQnqg
Enligt vissa kommentarer så fungerar detta. Hade ändå kollat med verkstaden.
Adaptionen för körsätt är nog hyffsat begränsad, det räcker väl med kickdown för att den ska ändra sig i princip.
Den andra adaptionen är endast till för när man bytt en koppling eller mekatroniken så lådan ska lära sig draglägena osv.
Jag har ingen aning om min EAT8 låda anpassar sig eller inte, men vad skiljer en EAT8 mot DSG?
OM den anpassar sig så blir det svårt för den då jag kör väldigt olika. Ibland gasar jag på rejält, ibland kör jag väldigt lugnt och utan accelerationer.
DSG är en ”manuell” växellåda med två kopplingar som växlar automatiskt. EAT8 är en traditionell automatlåda med momentomvandlare.
Om du kör sportigt med snabba accelerationer ligger den kvar i växlarna längre, ungefär som man slår på sportläge, vilket den kan fortsätta göra ett tag när du kör lugnt direkt efter, men anpassar sig ganska snabbt med att då växla upp snabbare.
Samma om man accelererar snabbt men inte fullföljer utan släpper efter lite, så fortsätter den att hålla kvar samma växel ett tag i väntan på att man ska fortsätta eller återuppta accelerationen vid t.ex. en avbruten omkörning, motorbromsning före sväng eller avtagsväg, för att den snabbare ska kunna accelerera igen utan onödig uppväxling. Alltså lite sportigare körning, men så kraftigt reagerar den inte vid lugnare körning med att hålla kvar växlarna..
Det är som jag upplever det i nya 508, men var lite så även i min förra 308 SW EAT6. EAT8 växlar dock ändå bättre, omärkligt sömlöst vid normal körning, även om jag inte kunde klaga på EAT6 heller.
Jag instämmer med ffodil. "Adaptiviteten" har ganska kort minne, iaf. på min Volvo. Jag kan köra lugnt i flera mil och sedan räcker det med att hålla fullgas i 2 sekunder, släppa, så ligger varvtalet kvar ganska högt, men sedan tar det några sekunder så är den som vanligt igen. Så den ställer om sig fort och lika fort tillbaka igen. Så mig veterligen så handlar det om hur du körde sekundrarna innan som den adapterar sig efter, inte hur du kört senaste 3 veckorna.
Sedan vet jag inte hur DSG-lådans "förslitnings/lagnings-adapteringsfunktion" fungerar. Där har man ju två kopplingar som slits med förändrat dragläge. Huruvida detta behöver nollas och adapteras vet jag inte eller om den känner av det själv.
Jag har nån nollställningsfunktion som jag kan göra med min OBD-eleven, har dock inte forskat nämnvärt i vad det innebär.
Det där ör ju ingen adaptivitet. Är ju lådans basprogrammering att ligga kvar på växeln på det viset. Peugeoten tycker jag ligger kvar på låg växel alldeles för länge om när man tryckt till lite extra på gasen.
Vid normal körning ligger den inte kvar på växeln. " om när man tryckt till lite extra på gasen " som du skriver. Det är vad jag kallar jag adaptivitet, när den då håller sig längre kvar i den lägre växeln om man inte fullföljer, vilket är av ren säkerhet för vidare eller återupptagen acceleration. Något jag tror man förstår bättre vid lite längre erfarenhet av det och som jag tycker är helt perfekt, precis som det ska vara. Sen kan man visst ändå tycka lite olika om det.
Med ”lite extra” så är det min normala körning vid en omkörning, full gas men inte kickdown.
Men som du skriver så vänjer man sig och anpassar sig till sin bils egenheter. Jag är ju van vid en diesel med bra vrid från låga varv så behovet av att ligga kvar på en låg växel är näst intill obefintligt, kraften finns där ändå. Och efter några timmars körning i Peugeoten så uppskattar man troligen finessen och lär sig moderera växlingarna med gaspedalen.
Oj oj vad mycket man kan lära sig. LÅDAN LÅTER BRA. Var bara ett exempel, rycker och rasslar.
Minnet är nog kort som ni beskriver. Får fråga på verkstaden om man kan få mer exakt information för att stilla nyfikenheten.
Fast det som beskrivits ovan är inte vad jag kallar för adaptiv låda. Ett exempel: jag provkörde en Volvo där lådan, trots normalläget, betedde sig "hispigt". Den ryckte i växlarna och växlade först vid högre varvtal under hela provkörningen. När jag påtalade detta för säljaren sa han att det berodde på hur tidigare förare kört, eftersom lådan var adaptiv. Så min ca20min provkörning räckte uppenbarligen inte för att den skulle lugna ner sig. När jag senare köpte en likadan bil och den anpassat sig efter min körning så växlade den alltid runt 3000rpm och växlade mjukt i fart. Men utnyttjade jag kick down vid omkörning så vaknade den naturligtvis till och drog längre på växlarna. Men efteråt återgick den genast till ett lugnare växlingsmönster igen.
Exakt så fungerar och beter sig en adaptiv växellåda. Den ändrar inte beteende på bara en kick down utan det krävs en längre stunda aktiv körning för att den skall minnas detta
Ja jag vet inte. Men gasar jag på lite extra så, typ som mellan några rondeller som ligger med bara 100m mellanrum så ligger han kvar på varvet och ger mer motorbroms när jag bromsar direkt efter jag givit mycket gas. Alltså då ställer han ju om sig nästan som om jag lagt i ”S” på lådan. När jag sedan lugnar ned mig så är han som vanligt igen. Sedan vad ”vanligt” är, om alla V40 är likadana när som återgår till ”vanligt” har jag ingen aning om.
Jag som är vridmomentsknarkare brukar åka på Eco+ för då klarar jag åka genom 50-rondellerna på trean med låst lockup och då drar den mycket trevligare efter rondellen. Med D-läget så vill han gärna gå ned på tvåan och då blir det lite disharmoni i körningen.
Beträffande kickdown så har det ju mera funktioner idag än att bara växla ned allt som går vid en acceleration. Den fungerar ju även som override-funktion för olika saker. Typ som om man nu använder sig av fartbegränsaren så måste iaf. jag förbi kickdownläget för att kunna ”overridea” förbi inställd fart. Är väl samma om man låser lådan i manuelläget och ändå vill kugga ned en växel utan att blippa med spaken, kickdown så tvingar man lådan att gå ned en kugge eller två ytterligare.
Men annars håller jag med er andra dieselåkare, med vridet i våra snurror så behöver man i princip aldrig göra kickdown för en omkörning. Ofta så blir det mer harmoni att åka på en högre växel och låta vridet göra jobbet.
Så du menar att körmönstret ska sitta kvar i 20 min. för att det ska kallas adaptiv. Låter på din provkörning som det skulle vara väldigt obehagligt om minnet skulle sitta kvar så länge, vilket iaf. jag skulle tycka. Är det så att man vill det ska sitta kvar så länge får man väl använda sig av sportläge istället.
Hur snabbt lådan reagerar och minns körmönstret är så klart olika på olika låder men likväl adaptivt, om det är adaptivt och minns över huvud taget.
Vad man tycker är bra el. dåligt med hur en låda växlar är så klart väldigt olika och hur man vant sig vid hur den ska hanteras bäst.
Vid mjuk körning utan nämnvärd belastning växlar min upp/ner vid 1500 varv, något man varken kan höra el. känna, bara se på varvräknaren. För att växla vid 3000 varv får jag stå på en del och även då är det svårt att registrera, utom på varvräknaren.
Kick down är väl inget som man behöver använda sig av längre eftersom lådorna numera reagerar omedelbart, utan minsta fördröjning när den känner av en högre belastning som kräver lägre växel för att kunna accelerera fullt.
Förr fick man tvinga lådan att växla ner med sk. kick down för kunna accelerera fullt. Lika hemska var dom med att envisas att växla upp så fort man släppte efter lite på gasen, i tid och otid samt ofta på fel ställe, t.ex. vid avbruten el, väntande omkörning, vid inbromsning inför kurva/ sväng när bilen rullade lite lättare. Alltså kunde man inte utnyttja motorbromsningar och ha rätt växel i vid återupptagen acceleration. För att inte tala om den sega gummibandskänslan, som sammantaget gjorde att jag mycket hellre körde manuellt.
Dessa irriterande, trafikfarliga beteende med lådorna har man numera lyckats eliminera. Numera beter sig lådorna, växlar som dom ska, som man önskar överlag, mer el. mindre iaf.
Men som sagt är detta med hur man tycker en växellåda ska bete sig väldigt individuellt, hur man vant sig vid bilen osv. samt så klart då även svårt att beskriva för andra som tycker annorlunda efter sina erfarenheter.
Jag har sekventiellt läge på båda mina bilar, så jag kan välja växel själv, och slippa böka med vänsterbenet, det bästa av två världar;)
Nån sekventiell låda lär du då inte ha i någon av dina bilar. I motorcykeln däremot lär du väl ha det.
Okej Guran, en växellåda med sekventiellt växelmönster då rå:)
.
Ärligt talat så är jag supernöjd med den 8-växlade ZF-automaten i min BMW. Har inte saknat manuell låda en enda gång. Känner inget behov av att byta körläge heller. Ett stort lyft jämfört med den 7-växlade DSG:n jag hade i min förra bil.
Ärligt talat är jag helnöjd med min 7 växlade dsg låda till min bil.
Tycker dom lyckats programmera den väldigt bra till min 1,0tsi.
Växlar obemärkt i alla miljöer och i stan mellan 1250-1700 varv i stan och på landsvägen och blixtsnabb direkt från 7an till tex 5an vid omkörningar etc.
Det enda som irriterar är start/stop systemet ibland vid korsningar men det är ju vag inte ensam om.
Testade nya MB A200 för någon dag sedan. Kom inte riktigt överens med lådan. Ryckig i låga farter och inte speciellt snabb för att vara en dubbekopplingslåda. Deras 9G tronic är mycket bättre
Hade du inte proggat bort det med OBD-eleven? Det var det första jag gjorde på min Folka.
Nja har ändrat annat fint med obdeleven som att stänga luckan från fjärren mm men eftersom frun, sonen och ibland dottern kör känns det ändå lite tryggt med att motorn stannar och då finns ingen risk för slirande koppling i onödan.
Är man helt borta i handhavandet kan man ju faktiskt åstadkomma ökat slitage på lamellen.
Hatar start/stop. Min bilfan går det inte stänga av permanent utan bara temporärt per körning.
Så jag måste trycka på en knapp varje gång jag kör för att slippa den otroligt irriterande funktionen som ingen vill ha.
Då måste jag vara väldigt udda. Störs inte alls av det utan nästan lite skönt när man är i Gbg och får stå länge vid rödljus.
MEN att programmera luckan så den går att stänga med fjärran lätt intressant. Finns det ngn firma som sysslar med sådant nära Gbg tro.
Håller med Patrik - irriteras inte alls över att motorn stannar emellanåt. Nu märks det ju inte så stor skillnad när man kör bensinare men när man hade diesel så var det skönt att slippa "motorknattret" vid rödljusen. Omstarten går ju omedelbart så jag har inga problem med att leva med detta.
Jag gillar start/stopp vid korsningar. Att sitta och skaka (som vore man jordbrukare) utan anledning är inget jag önskar. Tyvärr är Skodan manuell så det är någon extra manöver för att få tyst på eländet.
Jag trycker automatiskt på knappen som stänger av start/stopp varje gång jag sätter mig i bilen.
Jag har faktist aldrig träffat på någon som inte tycker det är ett elände med start/stop. Att det bara går att stänga av manuellt vid varje motorstart har med lagstiftningen att göra. Detta för att bilen är typad med det och avgascertifierad, annars blir ju utsläppsvärdet annorlunda i testcykeln.
Att sedan några smarta gossar har löst detta på VAG’s modeller med en programerbar obd-gurka är ju uppskattat av många:). På Volvon måste jag tyvärr likt dom flesta andra trycka på knappen varje gång jag kör iväg.
Båda mina motorer går väldigt tyst och i princip helt vibrationsfritt på tomgång så jag har inga problem med att sitta i bilen med motorn igång, hade så varit fallet hade jag aldrig köpt nån av bilarna från första början. Dock är det ett irritationsmoment att motorn stannar och sedan ska startas igen, även om jag så bara ska stanna två tiondelar för en stopplikt, måste slita sjukt onödigt på startmotor och batteri enkom för att tillverkarna ska få putsa på förbrukningscertifieringen med nån promille. Dvs. det är bara ett spel för galleriet.
Har lite svårt att förstå att man kan irritera sig på start/stop som knappast är ens märkbart. Möjligen i början om man inte haft det tidigare och då känslan av att motorn inte är igång som den brukar vara, men i så fall är nog den känslan övergående. I mina tidigare dieslar kunde jag märka att dom stannade, men absolut inte irriterande på nåt vis, I nya 508 bensin registrerar jag, eller tänker oftast inte ens på det.
Fördelen med manuell är att jag väljer om den skall stoppa som Ivarsson säger.
Med automat kan det ogynnsamt bli två sekunders stopp tre ggr efter varann på tio sekunder i en korsning.
Ytterst enerverande och det slipper du med manuell låda.
Det kan ju vara som mso 1000 påpekar att det är för att jag kör manuellt växlat som jag inte alls störs av funktionen utan tvärtom tycker att den är positiv.
Hur menar du nu? Att du upplever start/stop som positivt för att när du tex. ligger i en bilkö så lägger du aldrig in neutral och släpper upp kopplingen så funktionen aktiveras?
Jag lägger nästan alltid i neutralläget vid t ex rött vid ljussignaler men om jag ser att det bara är ett väldigt kort stopp, typ ett par sekunder, så gör jag ju inte det. Som jag redan sagt flera gånger så spelar det inte så stor roll om motorn stannar eller inte när det är en bensinare men med min tidigare TDI-Golf tyckte jag det var skönt att motorn stannade när det var lite längre stopp vid t ex ljussignaler. Så jag har nog ungefär samma åsikt runt detta som ffodil.
Hade inte start/stop gått att deaktivera i mina bilar med automat så hade jag aldrig köpt endera av dom. Som tex. vägen innan min avfart, två filer går ihop till en. Efter 16,00 på vardagarna så är det alltid minst 500m kö i båda filerna då man ska väva ihop dessa. Stillastående, kör fram 5-10m, stillastående, kör fram 5-10m, stillastående. Detta upprepas minst 50ggr alltså. Att då starta/stoppa motorn i princip lika många gånger för att spara några droppar bränsle upplevs som helt vansinnigt, för att inte tala om irritationsmomentet.
Som parantes kan jag nämna att jag kör en annan väg den tiden jag vet att det är kö på denna sträcka, men det beror mer på att jag hellre kör lite längre och rullar hela tiden än att stå still i köer. När jag hade min fd. manuellt växlade Seat så fick jag kramp i vänsterbenet vid ett tillfälle i denna kö, då svor jag på att aldrig mera köpa en bil med manuell låda igen. Automat och que assist är vid såna tillfällen helt underbart, men som sagt, jag undviker dock köer så långt det är möjligt. Men om det är oundvikligt så är adaptiva farthållarens que assist helt underbar jämfört med en manuell låda och kramp i benet.
Mazdan funkade så finurligt att den stängde av sig först när man tryckte hårt på bromsen när man stannat. Så där var det enkelt att själv välja om jag ville stänga av motorn eller inte vi olika hårt tryck på bromspedalen. Även om man vred lite lätt på ratten eller när däcken var vridna, för att tex svänga ut i en korsning. Mercedesen har jag faktiskt inte tänkt på hur det fungerar.
Vet inte hur det är på Skodan, men vad är det ogynnsamma i att motorn slås av och inte förbrukar bensin????
För mig som kör laddhybrid så startar och stannar motorn lite när den har lust till det så det är inget jag funderar över.
I Skodan får man lägga ur växeln för att slippa vibrationer i ratten.
Jag har inte råd:). Sparkontot fick stryka på foten med 300+ förra året när vi bytte båda bilarna. Men en grå A3 2,0T-190 sedan med s-tronic, quattro, ledstrålkastare och bränslevärmare ligger högt på önskelistan:)
På Ford funkar inte funktionen 99 av 100 gånger, så man blir högst förvånad när motorn plötsligt stannar.
När den funkar, fungerar den riktigt bra, startar och driver på ett ögonblick.
Håller helt med. Kan tänka mig att det är OK om man stannar längre stunder vid ett rödljus, men det är otroligt irriterande t.ex. när jag stannar vid en stoppskylt och sedan en sekund senare ska köra iväg igen, då har troligen motor hunnit stänga av sig vilket var totalt onödigt eftersom jag skulle iväg direkt igen.
Samma sak om jag ska köra ut från en parkeringsplats, jag stannar och väntar på en bil som kör förbi, en sekund hinner passera och motorn stänger av sig precis när jag ska köra iväg. Totalt onödigt!
Eller ännu värre. Man kör genom en av våra storstäder under rusningstrafik eller råkar åka vid fel tidpunkt mot eller från öland under sommaren. Då handlar det om att krypa fram. Köra några sekunder och stoppa några sekunder, köra några sekunder och stoppa några sekunder, om och om igen.
Måste slita något ofantligt på startmotor och batteri att hålla på så i 40min. Nej jag hatar skiten!
Sen var det någon som sa att det är skönt att slippa sitta och skaka vid rödljus. Då borde du skaffa en ny bil om du har sådana problem. Det låter inte normalt. Har inga sådana problem med varken min nuvarande bil eller tidigare bilar jag har haft.
Visst, jag hade för länge sedan en Volvo 240 som skakade en del på tomgång, men det var väldigt länge sedan och en gammal bil så.
Har du en diesel, bejje ? Det var en sån som jag uppskattade att den blev tyst när man står och väntar vid rödljus. Nuvarande bensinare får jag kolla på varvräknaren för att se om den går eller ej.
Nej jag har bensin. Har faktiskt inte ägt en enda diesel. Tänkte faktiskt ta en diesel vid senaste bilbytet, men skatten var märkbart högre på en 180 hästars diesel jämfört med en 225 hästars bensin samt sämre acceleration 0-100. Utöver det var själva bilen också dyrare med Diesel så jag såg ingen anledning att ta diesel faktiskt, bara flera nackdelar.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.