Vi Bilägares forum

Bra ljus i höstrusket.

Bra ljus i höstrusket.

Bra ljus i höst mörkret.
Tänker att så många är intresserad och fokuserad på diverse ny ”onödig” bilteknik och design till nästan vansinne.
Men väljer en bil med ljusteknik från nittiotalet.

https://m.youtube.com/watch?v=iElE9_RFDGA&fbclid=IwAR3dcCM-EfssrT70VyVQqIOI1YjyY0Z1kMOAvC4Xq0LNlmrVmd9C0KeYi_Q

Uppdaterat: 2021-05-23 09:39
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Kommentarer

Hade varit kul att se var xenon skulle hamnat, säkert nånstans mellan halogen och led. Inget vetenskapligt test precis som sägs i filmen men troligen ganska överensstämmande med verkligheten. Sen är det väl så också att ljus uppfattas olika individuellt. En annan sak är vinter vs sommar. Jag har 6000 K xenon i en av våra bilar, vintertid är det enastående men när snön försvinner upplever jag ljuset rejält mycket sämre.

Uppdaterat: 2021-05-23 10:22

Om man får tro och gissa så tror jag att ögat kan luras en del av den ljustemperatur som LED-ljuset har jämfört med t ex en väl konstruerat halogen-belysning - vilket knappast den Kia som är med i denna film representerar. Vill minnas att Volvo var duktiga på detta på den tiden det var allmänt med halogen-belysning på våra bilar. Jodå - jag har rätt bra LED-belysning på min bil men det hindrar inte att man ändå kan tycka till om att t ex all halogen-belysning inte behöver vara mer eller mindre värdelös. Sen får vi hoppas att hållbarheten på dagens LED-belysningar är bra för annars kan det bli en väldigt dyrbar siktförbättring när våra bilar är några år gamla. F ö tror jag att ViBs mätningar säger mera om ljuset och ljusbilden än denna mätning. Och dessa visar ju att det kan vara stor skillnad även mellan LED-försedda bilar.

Uppdaterat: 2021-05-23 11:13

Ja pi att det är skillnader mellan LED och en annan LED råder väl ingen tvivel om.

Jag hade tillfälle att prova T-crossens LED och Octavians LED vid samma tillfälle efter en bäcksvart stugväg på senhösten.

Octavian LED var så markant mycket bättre så man kunde tro att man hade extraljus.

Min teori här är att Octavian har dubbla reflektorer, dvs en egen för helljuset och det är avgörande för skillnaden. misstänker jag då det blir fyra LED ljuskällor på helljuset.

Men även på halvljuset var skillnaden markant.

Och ändå var T-crossens LED så mycket bättre än fruns tidigare Yaris halogen.

Uppdaterat: 2021-05-23 11:39
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Bra ljus i höst mörkret.

Tänker att så många är intresserad och fokuserad på diverse ny ”onödig” bilteknik och design till nästan vansinne.

Men väljer en bil med ljusteknik från nittiotalet.

https://m.youtube.com/watch?v=iElE9_RFDGA&fbclid=IwAR3dcCM-EfssrT70VyVQqIOI1YjyY0Z1kMOAvC4Xq0LNlmrVmd9C0KeYi_Q

Tycker nog som du mso1000. Här väljer man en bra begagnad bil med finesser eller kryssar i olika utrustningar på en ny bil. Sedan det första man gör, är att sätta på en ful Ledramp, istället för att satsa på bästa ljus redan ifrån början.

Uppdaterat: 2021-05-23 12:54
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Än en gång en test där man inte får fart på de mest avancerade lyktornas funktion.

BMW:s laser lampor tänds inte om man bara står still och slår på helljuset, det samma med MB:s multibeam fjärrljus. Bilen måste ha viss fart och kameran skall inte detektera något i fjärran. Först så tänds de lamporna.

Uppdaterat: 2021-05-23 13:14

Men dom mätte ju ljusstyrkan på BMW.n vid "en viss fart" i slutet?

Uppdaterat: 2021-05-23 14:16
L West skrev:

Men dom mätte ju ljusstyrkan på BMW.n vid "en viss fart" i slutet?

Den där mätningen stämmer inte alls med verkligheten. Inte så lätt att mäta ljuset med en på stativ stående mätare när bilen måste framföras i minst en viss hastighet, (minns inte om det är 60 eller 80)

Samma med MB, kör du sakta lyser den brett, vid fart så lyser det smalare och mycket längre.

Vill minnas att det är minst ett tiotal olika ljusmönster beroende på körsituationen. Och BMW:s Laser Light är troligen inget sämre.

Lika illa som ViB:s ”bänkrest” av lyktor som måste sitta i bilen som behöver framföras för att lamporna prestandas skall kunna testas.

Uppdaterat: 2021-05-23 15:04