Här står lite mer om Mazdas nya motor som kommer 2019.
Klart intressant!
Håller den vad den lovar?
http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20170809/mazda-skyactiv-x-blir-varldens-forsta-hcci-motor-tekniskt-genombrott-och-extremt-snal/
Kommentarer
Blir det inte samma "problem" med NOx med denna teknik?
Med den uppgivna verkningsgraden blir det säkert stora NOXvärden.
Här kommer det att krävas ett väldigt effektivt filter.
Och när den här presenteras som färdig produkt, om den nu kommer, är kraven på dessa utsläpp säkert hårdare än idag!
En annan fråga är ju då också om den låter som en diesel.
Hoppas inte...
Har du någon gång hört Audis " mellantrycksmotor", som kom för ungefär 50 år sedan, just när DKW blev till Audi?
Den motorn var en kombination av en bensin och diesel.
Alltså den hade bådas nackdelar, men inga fördelar och försvann snabbt!
Jo saabnisse - när den kom var den ju ett stort försäljningsargument men nån succé blev det som sagt inte.
Intressant förresten det där med att motorn (som ska heta Skyactiv-X) ska ha kompressor!
Noterade ni det?
Det som kallas supercharger på engelska.
Alltså en mekaniskt driven av kamaxeln får man förmoda "turbo".
Bland annat slipper man väl då turbolagg och får bättre kraft direkt från låga varv jämfört med avgasturbo.
Nackdelen har ju varit högre bränsletörst jämfört med avgasturbo, men kanske är förlusten inte så stor i detta fall, för riktigt snål ska sägs den ju vara.
Att ha överladdning ser jag som ett stort lyft jämfört med dagens Skyactiv-G, alltså bensinmotorn som finns idag.
Fanns en intressant graf som tydligt visar förbättrat vrid jämfört med dagens motor.
Den här artikeln på engelska talar om att Mazda länge haft planer på denna kommande bensinmotor och att det var huvudanledningen att man inte hoppade på tåget med turboladdade motorer med små cylindervolymer, dvs s.k. downsizing, när man lanserade Skyactiv-G.
https://www.autoblog.com/2017/08/08/analysis-mazda-skyactiv-x-compression-ignition-engine-smart-hedge/
Här ett resonemang om NOx, att den faktiskt kan bli bättre med denna typ.
http://jalopnik.com/mazdas-upcoming-skyactive-x-compression-ignition-engine-1797643172
If they’ve cracked the nut on HCCI it means lower NOx . The whole idea is that you have an air/fuel mixture at just the right conditions that when the piston nears TDC you get simultaneous ignition everywhere...there’s no flame front which is the major NOx contributor.
Står även att Mazda kommer berätta mer detaljer om tekniken slutet denna månad (augusti).
Fan tro´t !
Jag tvivlar, jag har jobbat mycket med förbränningsteknik på flygmotorer, så jag tvivlar .
Men som vanligt hoppas jag att jag har fel!
saabnisse, tänkte på en annan sak, om det kanske är så att en sån här motor går lite ojämnt eller så. Då kanske den skulle funka bättre i en seriell hybrid för gå med jämt optimalt varvtal och enbart driva en generator. Fast då är det ju förvisso onödigt med kompressor antar jag.
Ja vi får väl se när den kommer IRL.
Om den kommer!
Skyactiv-X tycker jag är det mest spännande nu i motorväg. I väntan på mer information hittade jag denna text (dock på engelska för dom som kan läsa det).
Den spekulerar i att variabel kompression är nyckeln till att få HCCI att fungera med bensin. När det är kallt ute och i motorn så höjer man kompressionen, när det är varmt sänker man den. Dvs på det sättet ska man då få bränslet att självantända vid exakt rätt tillfälle oavsett temperaturer.
Kolla gärna saabnisse om du tycker texten verkar vara inne på rätt spår.
http://www.motoiq.com/MagazineArticles/ID/4611/Nerd-Alert-Mazdas-Skyactiv-X-Engine.aspx
Denna var bra också
https://www.youtube.com/watch?v=Q3ZYKNltObQ
Mer detaljer, verkar mycket lovande och produktion verkar bli 2019.
http://jalopnik.com/i-drove-mazda-s-holy-grail-of-gasoline-engines-and-it-w-1800874806
Även en video som testar en prototyp.
https://www.youtube.com/watch?v=j5P_sACVuxQ
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.