Vi Bilägares forum

Volkswagen ID.3 ny instegsmodell för under 400 000 kr

Volkswagen ID.3 ny instegsmodell för under 400 000 kr

Volkswagens elbil ID.3 kryper under 400 000-kronorsstrecket och blir dessutom billigare än Golf som laddhybrid.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-10-04 15:05

Kommentarer

Borde alltså lagts på 339.000 kr här för att mer motsvara sänkningen i Tyskland, men då VW länge kört med överpriser i Sverige så är det nog dags för en tid med underpris, för att sparka igång elbilsmarknaden, så 299.900 kr hade nog varit ett mer korrekt pris, åtminstone under en något halvårs kampanjperiod.

För övrigt fortsätter VW med överpriser i EU för att i gengäld kunna hålla underpriser i Kina... Bilköparen här förväntas vara villig att subventionera kinesens ID.3 -köp.

https://www.youtube.com/watch?v=-yavuCuliUk

Uppdaterat: 2024-10-04 16:01

Jag tycker att VW borde dragit till med 219900. Det är fullt möjligt enligt min killgissning.

Uppdaterat: 2024-10-04 17:56

1-fas ombordladdare, och ingen värmepump i det priset.

Uppdaterat: 2024-10-04 18:47
Peter E skrev:

Jag tycker att VW borde dragit till med 219900. Det är fullt möjligt enligt min killgissning.

Inte orimligt, ligger ju på sådär €15.000 i Kina.

Varför vill VW att vi i Europa skall betala överpriser för deras elbilar? Någon som frågat?

Uppdaterat: 2024-10-04 19:14
40-talisten skrev:

VW's värmepump var ju ändå inget vidare, de fick ju betala tillbaka pengarna för den.

Uppdaterat: 2024-10-04 18:56
LeifX skrev:

40-talisten skrev:

VW's värmepump var ju ändå inget vidare, de fick ju betala tillbaka pengarna för den.

Och du tror inte dom skaffat en lite bättre AC-kompressor nu?

Uppdaterat: 2024-10-04 20:26

Eftersom LeifX undrar varför vi I Europa ska betala överpriser för VW.s bilar så får väl LeifX fråga VW. Varför skall vi andra sköta dom frågorna åt LeifX.

Uppdaterat: 2024-10-04 20:29

Finns det något mer tröttsamt att läsa än allt gnäll om priserna på elbilar i EU och jämförelse med priserna i Långtbortistan….

Uppdaterat: 2024-10-04 21:29
Axa skrev:

Finns det något mer tröttsamt att läsa än allt gnäll om priserna på elbilar i EU och jämförelse med priserna i Långtbortistan….

Kanske man kan man älta om priset på bambuskott som är så mycket lägre i Kina 🤣😅

Uppdaterat: 2024-10-04 21:42

Köpte en ny bensinbil idag faktiskt. Var länge inne på el men privatekonomiskt gick inte kalkylen ihop. Blev en nästan fem meter lång tysk kombi med extremt mycket utrustning för 389000:- mildhybrid åtminstone så deklarerad för 0,54 l/mil

Uppdaterat: 2024-10-04 21:50

V8

Spännande. Vad blev det?

Uppdaterat: 2024-10-04 23:09

"räckvidd på knappt 39 mil och en snabbladdningseffekt på 145 kW"

Snabbt? Vad är det som är snabbt? Max 3 minuter bör anses som normalt för fullt batteri då det kan endast då kan ersätta en riktig bil.

Uppdaterat: 2024-10-05 02:49

Detta tror / hoppas jag blir en hit för VW då ID3 faktiskt är en förbaskat bra bil!

Uppdaterat: 2024-10-05 06:14
Axa skrev:

V8

Spännande. Vad blev det?

Passat

Uppdaterat: 2024-10-05 06:25

V8:

Nya VW Passat?

Uppdaterat: 2024-10-05 11:32

V8,

Grattis till nya Passaten som verkar vara snygg, stor och bekväm!

Har genom åren ägt många bilar från VW bl.a Jetta, måååånga Golfar däribland två GTI som jag ångrar att jag sålde och nu på sistone två st ID3.

Har alltid uppskattat VW men tyvärr ännu inte ägt en Passat men kanhända blir det en sådan också?

Vilken färg blev det?

Uppdaterat: 2024-10-05 13:41
Swenssons skrev:

V8,

Grattis till nya Passaten som verkar vara snygg, stor och bekväm!

Har genom åren ägt många bilar från VW bl.a Jetta, måååånga Golfar däribland två GTI som jag ångrar att jag sålde och nu på sistone två st ID3.

Har alltid uppskattat VW men tyvärr ännu inte ägt en Passat men kanhända blir det en sådan också?

Vilken färg blev det?

Om det är den nya så är det i så fall et riktigt rövarpris. Dom har ett listpriset från 460kkr med lite utrustning

Uppdaterat: 2024-10-05 14:02

Kanske fått tag på en demobil?

Uppdaterat: 2024-10-05 14:39

Den är silver och de säljer ut mängder av lagerbilar för 399000:- påställda sista september i år.

Min hade stått påställd några månader men hade inte rullat en meter på vägarna så de släppte 10000:- till, min hade även mer utrustning såsom 230V uttag och matrix IQ light, metallic, Akustikrutor och extra ljuddämpning , massagestolar mm

Alla har dragpaket med trailer assist samt vinterpaket med fjärrstyrd värmare och trådfri uppvärmd framruta, de flesta har även massagestolar, kessy och elbaklucka, akustikrutor mm mm

Ordinarie pris för den specen ca 520000:-

Min är silvermetallic

Det är en mildhybrid och har även cylinderavstängning, serviceintervall 2 år.

Verkar vara extremt snål, faktiskt snålare än C-HR i högre hastigheter.

https://youtu.be/jIy5c_aNSr0?si=qXW5zcN_NMyBTB_3

Uppdaterat: 2024-10-05 20:13

Här är en med ännu mer utrustning nedsatt från 533000:- till 399000:-

https://www.blocket.se/annons/1001889415

Sedan har den inte rullat 5 mil utan Din bil sätter oftast 5 mil eftersom bilarna aldrig har 0000 från fabrik.

Uppdaterat: 2024-10-05 20:22

V8

Grattis!

Onekligen bra pris och mycket bil för pengen.

Uppdaterat: 2024-10-05 20:52
V8-Power skrev:

Den är silver och de säljer ut mängder av lagerbilar för 399000:- påställda sista september i år.

Min hade stått påställd några månader men hade inte rullat en meter på vägarna så de släppte 10000:- till, min hade även mer utrustning såsom 230V uttag och matrix IQ light, metallic, Akustikrutor och extra ljuddämpning , massagestolar mm

Alla har dragpaket med trailer assist samt vinterpaket med fjärrstyrd värmare och trådfri uppvärmd framruta, de flesta har även massagestolar, kessy och elbaklucka, akustikrutor mm mm

Ordinarie pris för den specen ca 520000:-

Min är silvermetallic

Det är en mildhybrid och har även cylinderavstängning, serviceintervall 2 år.

Verkar vara extremt snål, faktiskt snålare än C-HR i högre hastigheter.

https://youtu.be/jIy5c_aNSr0?si=qXW5zcN_NMyBTB_3

Ett riktigt klipp😄

Men på tok för stor för mina behov, förövrigt visar den 0,28 på mätaren nu med många 20-40 mils körningar utan att ladda. Så jag är fortfarande nöjd med mitt köp, även om det är en mindre bil för pengarna.

Uppdaterat: 2024-10-05 22:11

Bra pris givet dagens övergalna priser.

Passat för över 500k, galet

Uppdaterat: 2024-10-06 07:46
Gillar kurvor och rondeller

V8:

Wow, vilken fräsch Passat! Den väcker faktiskt habegär även om jag föredrar högbyggda bil tex XC60.

Det är dessutom helt otroligt att en så stor rejäl VW Passat har nästan samma bensinförbrukning som en liten pluttig toyota!

Inredningen ser väldigt fräsch ut och sist men inte minst gillar jag ljusa lacker så silver metallic är supersnyggt.

Så grattis till en mycket fin bil och det ska bli intressant att följa ditt VW Passat bilägande.

Uppdaterat: 2024-10-06 09:02

Ska faktiskt inte hämta den förrän i december eftersom jag har förmånsbil till April.

Men det blir billigare med privat bil än förmånsbil för mig.

Snål utan dess like tydligen såg en journalist på Youtube som kom över 130 mil på en tank och ändå en hel del motorväg, stor tank på 66 liter dock.

Uppdaterat: 2024-10-06 11:34

V8:

Snål sa Bill ekonomisk sa Bull ;- )

Uppdaterat: 2024-10-06 12:00
Swenssons skrev:

V8:

Snål sa Bill ekonomisk sa Bull ;- )

Jepp, halva priset av en XC60 😉 visar väl på Kinesernas ockerpriser för att maximera vinsten som skickas till Kina.

Uppdaterat: 2024-10-06 12:28

Mr:

Skickas till Kina? Nja, för det första ger Volvocars arbete till ca 200 000 personer i Sverige med underleverantörer etc. Utöver det betalar dessa arbetare stora summor pengar rakt in i den svenska välfärden.

Till det ägs Volvocars till knappt hälften av svenska folket via aktier, fonder, pensionsbolag mm.

Även DU Mr kan ta del av Volvos vinster genom att köpa Volvocarsaktier via Stockholmsbörsen, ja trot’ eller ej men redan i morgon kan DU köpa in dig i Volvocars.

Hur mycket arbete och välfärd har din toyota skapat i Sverige?

I princip noll och ingenting…

Frånsett detta, gillar jag V8’s köp av en jättefin VW Passat. Tysk ekonomi måste också stöttas därför är det bra att köpa VW och absolut i n t e asiatiskt / japansk och annat från ”tjing - tjong”!

Uppdaterat: 2024-10-06 12:38
Swenssons skrev:

Mr:

Skickas till Kina? Nja, för det första ger Volvocars arbete till ca 200 000 personer i Sverige med underleverantörer etc. Utöver det betalar dessa arbetare stora summor pengar rakt in i den svenska välfärden.

Till det ägs Volvocars till knappt hälften av svenska folket via aktier, fonder, pensionsbolag mm.

Även DU Mr kan ta del av Volvos vinster genom att köpa Volvocarsaktier via Stockholmsbörsen, ja trot’ eller ej men redan i morgon kan DU köpa in dig i Volvocars.

Hur mycket arbete och välfärd har din toyota skapat i Sverige?

I princip noll och ingenting…

Frånsett detta, gillar jag V8’s köp av en jättefin VW Passat. Tysk ekonomi måste också stöttas därför är det bra att köpa VW och absolut i n t e asiatiskt / japansk och annat från ”tjing - tjong”!

… och likt ett positiv så upprepas samma gallimatias så fort Volvo och kinesernas inflytande över företaget ifrågasätts.

Uppdaterat: 2024-10-06 12:46

Mr:

Det är inget ifrågasättande alls av att Geely äger knappt 51% av Volvo utan ett sätt att stävja desinformation / fake news som är populärt att sprida av somliga.

Uppdaterat: 2024-10-06 13:10
Swenssons skrev:

Mr:

Det är inget ifrågasättande alls av att Geely äger knappt 51% av Volvo utan ett sätt att stävja desinformation / fake news som är populärt att sprida av somliga.

Swensson, nu är det väl snarare du som sprider desinformation.

Ca 80% av Volvo Cars ägs av Geely, 78,65% för att vara mer exakt

https://www.di.se/ledare/geely-bor-salja-mer-i-bada-volvo-bolagen/

Uppdaterat: 2024-10-06 13:38

Det här handlar om VW ID.3 här kommentar. Det är ointressant att skriva om Volvo och kinesisk 👎🏼

Uppdaterat: 2024-10-06 14:11
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

GF har helt rätt!

Återgå till tråden, tack.

Uppdaterat: 2024-10-06 14:58
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
GF skrev:

Det här handlar om VW ID.3 här kommentar. Det är ointressant att skriva om Volvo och kinesisk 👎🏼

Visar väl vad ointressant den bilen är 😉

Eller hade du någon intressant information om ID3?

Uppdaterat: 2024-10-06 15:10
Mr Snoid skrev:

GF skrev:

Visar väl vad ointressant den bilen är 😉

Eller hade du någon intressant information om ID3?

Det är bra gjort sänkt priset av VW ID.3 intressant men det är endast dragvikt får max 55 kg tyvärr då jag inte köper. Beroende personlig smak som behöver inte ha dragkrok är bra köp VW ID.3.

Uppdaterat: 2024-10-06 15:23
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Mr:

Ok, tack då vet jag att Geely ökat sitt ägande från 50,9% till drygt 78% sådan är ju börsen / kapitalmarknaden. Man vill ju äga de bolag man tror och hoppas ska generera ett positivt resultat.

Själv köpte jag Volvocars vid introduktionen på 52 - ish. Det var nog bland de sämsta affärerna jag någonsin gjort och tror inte på Volvocarsaktien på kort / medellång sikt.

Häromveckan tröttnade jag och har växlat om till Nibe som är en potentiell kursdubblare på en placeringshorisont på 12 - 18 månader.

Uppdaterat: 2024-10-06 15:23

Ska ni debattera era aktieinnehav nu?

Uppdaterat: 2024-10-06 15:27
Swenssons skrev:

Mr:

Ok, tack då vet jag att Geely ökat sitt ägande från 50,9% till drygt 78% sådan är ju börsen / kapitalmarknaden. Man vill ju äga de bolag man tror och hoppas ska generera ett positivt resultat.

Själv köpte jag Volvocars vid introduktionen på 52 - ish. Det var nog bland de sämsta affärerna jag någonsin gjort och tror inte på Volvocarsaktien på kort / medellång sikt.

Häromveckan tröttnade jag och har växlat om till Nibe som är en potentiell kursdubblare på en placeringshorisont på 12 - 18 månader.

Nej, dom har minskat sitt ägande med ca 4%. Dom hade tidigare 83% sålde väl tidigt i år eller om det var i fjol höst, om inte annat framgår det av artikeln jag länkade.

Så hur var det nu med den där desinformationen du säger de som hävdar att Volvo Cars är kinakontrollerat, förövrigt även tre kineser, företräder kinesiska delen, i styrelsen.

Uppdaterat: 2024-10-06 16:33

Det här var de spretigaste inlägg jag läst på länge och som borde handla om VW:s nya ”instegsmodell” av VW ID3.

Istället meddelar ”V8-Power” att han köpt en ny Passat…fullständigt ointressant i det här forumet.

Men frågan om ID3 ska bli en framgång? Tror inte det.

Uppdaterat: 2024-10-06 17:26
Togga

ID3 är säkert en helt ok bil och priset ligger ju i nivå med liknande elbilar i samma storlek så det är väl inte så mycket att kommentera, bilen har ju funnits många år nu på marknaden.

Uppdaterat: 2024-10-06 18:31

ID3 är på tok för dyr sett till vad du får för pengarna. Ganska plastig, och inga högtalare i bakdörrarna 2024 är inte värt den pengen. Konkurrenterna är bättre och billigare . Dags att matcha priserna till målgruppen de vill ha. Tjänstebilsåkarna som väljer VW och ID3 är extremt få.

Uppdaterat: 2024-10-07 08:46

Det var ett förlorat tillfälle för VW att de inte fixade så att den kunde dra släp och lasta på taket. Som det är nu så är den en ren andrabil.

Uppdaterat: 2024-10-07 10:43
gmogmo skrev:

Det var ett förlorat tillfälle för VW att de inte fixade så att den kunde dra släp och lasta på taket. Som det är nu så är den en ren andrabil.

Är väl inte alla som har dessa kraven.

Klarade mig fint i 7800mil utan att varesig lasta på taket eller dra släp, trotts att bilen fick göra båda delarna.

Men har förståelse för att vissa har dessa behoven.

Finns förövrigt flera bilar som har denna begränsning

Uppdaterat: 2024-10-07 11:03

Det kommer alltid att vara en minoritet av bilägarna som behöver dra släp och lasta på taket. Globalt är de så få, att bilfabrikanterna torde kunna bortse från dem. Förmodligen är det mer ekonomiskt att dra in på dessa lastmöjligheter.

Uppdaterat: 2024-10-07 12:28

Förstår inte problemet. Har man dragbehov så väljer man en annan bil.

Uppdaterat: 2024-10-07 13:23

För VW är det väl ett problem om folk väljer en annan bil av ett annat fabrikat?

Uppdaterat: 2024-10-07 14:19

Gmogmo

Men det är inte fruktansvärt många i den storleksklassen som kan dra betydande vikter.

Uppdaterat: 2024-10-07 14:39
Axa skrev:

Gmogmo

Men det är inte fruktansvärt många i den storleksklassen som kan dra betydande vikter.

EX30 är väl den lilla elbil som får dra tungt.

Men inget trevligt att dra runt på stora tunga saker med en liten bil.

Till det passar t.ex iD4 betydligt bättre

Uppdaterat: 2024-10-07 15:51

Snoid

Mjo, den får dra en del beroende på version. Min poäng är att om man vet med sig att man drar ofta och tungt är nog inte ID3 ens med på listan.

ID4 är ju inte heller en tungdragare men klarar åtminstone av lite större släp.

Uppdaterat: 2024-10-07 16:20