Med avancerad fyrhjulsdrift och innovativa lösningar ville Saab sno köpare från Audi och BMW. Men Opel sa nej, kan Saab Cars Magazine nu avslöja.
Saab 9000 Ecosport med fyrhjulsdrift stoppades – av Opel
Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-07-01 19:30
Kommentarer
Omöjligt. Opel har alltid varit först med allt och inte behövt stoppa någon annan.
Peter E
100+ på den:-)
Glöm inte att Opel hos Saabhandlare runt 90-00 talet så fick Opel alltid stå i skamvrån, för det var Saab som var Premium. Så var det med den missbehandlingen av Saab i Sverige. Glömmer det aldrig.
Ja det måste varit hemskt att få sina älskade opelbilar ställda i ett avlägset hörn. Förstår det livslånga lidandet..
Nej men det säger en del om tänket, hos Opelhatare som du. Livslångt lidande? Opel finns fortfarande som märke, men finns Saab? Hahaha!
Opel? Är väl en ombyggd cittra nuförtiden. O det blev de bättre av.
Nää! Men vad blev Saab? Ett museum i Trollhättan!
Fast Saab ladda ner av politiska skäl. Det hade inte så mycket med bilarna att göra.
Samma sak gällde Opel. Där böjde sig de tyska politikerna för GM:s utpressning och gav finansiellt stöd.
Det gjorde inte Sverige
MVH AL
Av vilka politiska skäl lades Saab ner? Saabs tillverkning av bilar har varit olönsam, med undantag av några år på 80-talet. Till sist går det inte längre att fortsätta, och konkursen är ett faktum. Det har knappast med politik att göra...
Jag tror det var MP:s fel 🤣
Låter som Opel. Förbenat svårt att bygga bilar som folk vill ha i tillräckligt stor utsträckning. Till slut säljs resterna. Till grodätarna.
Hade gärna tagit en Commodore.
Och Opel lever fortfarande och är betydligt större annorstädes än i Sverige.
Men i Sverige så klart fullkomligt misshandlat.
Och jag är ingen Opelhatare Finns flera Opelmodeller jag gillat. Ge mig några timmar så ska jag försöka komma ihåg nån .... :)
Ascona B och Omega B. Trevliga.
Har inte haft någon Saab, aldrig varit fan av deras modeller, men väl en Opel Kadett -76 i ungdomen. Billig i drift och lättmekad.
När GM gick i konkurs år 2009 (i princip) fick man ett historiskt stort stöd från den amerikansk staten. Motkravet som ställdes upp var att GM (” “Government motors” )skulle göra sig av med sina utländska verksamheter.
GM meddelade därför att både Opel och Saab antingen skulle säljas, eller drivas vidare med statligt svenskt och tyskt stöd alternativt avvecklas.
I Tyskland öppnade den tyska staten plånboken. Opel räddades kvar.
Saab däremot offrades av den dåvarande borgerliga regeringen.
MVH AL
Vi får vara tacksamma för att staten inte öste miljarder över Saabs bilproduktion. Försäljningen var för liten för att motivera fortsatt drift. Att ingenjörer på företaget dessutom envisades med att göra detaljlösningar som kunderna inte ville betala för var inte heller ett recept på framgång.
Allt är MP's fel såklart.
Att Polestar går dåligt är MP's fel. Och Putin! Det fattar ju alla.
Speciellt är det MP's fel att det finns så få elbilar med cab. Skit ju!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.