Hur är det med många nyblivna SUV ägare med sina hästsläp mm, det känns som väldigt många inte har rätt behörighet på korkortet för dessa kombinationer!? Någon som vet mer?
Många tror nog att SUV skall kunna dra mer än en vanlig bil, men eftersom bilen är tyngre blir det mindre vikt kvar till släpet.
Det är knappt någon bil i dag, även en ”vanlig” bil som dra något tyngre släp utan utökad behörighet och de flesta som släpar runt på hästar är nog medvetna om detta.
Men nu handlade ändå artikeln om den tunga trafiken.
Men en SUV får ofta dra betydligt mer än än vanlig bil Vargen.
Ofta hänger väl högre tillåten dragvikt samman med motorisering och eventuell 4wd - och högre tjänstevikt emellanåt. Men som sagt - med vanligt B-kort kan det ju bli motsatsen med en SUV idag jfr en "normalbyggd" bil i ungefär samma storleksklass (utrymmesmässigt).
Mr Snoid, en SUV är oftast tyngre och har fyrhjulsdrift och får då dra mer.. men i samma takt som bilens vikt ökar, minskar också det du får hänga på kroken med vanligt B körkort.
Tex, hittade jag en hästvagn med reg nr SZT061.. jag får dra denna med min Octavia utan problem. Hade jag kört en XC60 måste jag ha B utökat eller BE körkort. Många påstår att de skall köpa en SUV för att dra det där hästsläpet, men inser inte att tex en sketen Octavia får dra den där kombinationen utan att behöva fixa till sitt körkort.
Hur många "lyckliga" SUV ägare är medvetna om detta? Hade jag varit polis hade jag kollat alla dessa mänskor som kör SUV och släpvagn om de verkligen har rätt körkort!?
Undrar hur stor del av dessa överlastade lastbilar som är utländska, säkerligen de flesta.
Nej det tror jag inte, är nog ganska lika fördelning. De utländska drar oftast en semitrailer med ganska lätt gods.
Svenska starka lastbilar med bil och släp skulle jag tro har större sannolikhet att ha överlast.
Uppdaterat: 2022-05-17 20:52
Gäst (ej verifierad)
En överlastning behöver inte alltid handla om att det lastats på för mycket totalt sett, utan det kan istället blivit lastat på fel sätt så axeltrycket blivit för högt. En omlastning skulle alltså kunna lösa problemet, även om mängden gods är den samma.
Kommentarer
Hur är det med många nyblivna SUV ägare med sina hästsläp mm, det känns som väldigt många inte har rätt behörighet på korkortet för dessa kombinationer!? Någon som vet mer?
Många tror nog att SUV skall kunna dra mer än en vanlig bil, men eftersom bilen är tyngre blir det mindre vikt kvar till släpet.
Det är knappt någon bil i dag, även en ”vanlig” bil som dra något tyngre släp utan utökad behörighet och de flesta som släpar runt på hästar är nog medvetna om detta.
Men nu handlade ändå artikeln om den tunga trafiken.
Men en SUV får ofta dra betydligt mer än än vanlig bil Vargen.
Ofta hänger väl högre tillåten dragvikt samman med motorisering och eventuell 4wd - och högre tjänstevikt emellanåt. Men som sagt - med vanligt B-kort kan det ju bli motsatsen med en SUV idag jfr en "normalbyggd" bil i ungefär samma storleksklass (utrymmesmässigt).
Mr Snoid, en SUV är oftast tyngre och har fyrhjulsdrift och får då dra mer.. men i samma takt som bilens vikt ökar, minskar också det du får hänga på kroken med vanligt B körkort.
Tex, hittade jag en hästvagn med reg nr SZT061.. jag får dra denna med min Octavia utan problem. Hade jag kört en XC60 måste jag ha B utökat eller BE körkort. Många påstår att de skall köpa en SUV för att dra det där hästsläpet, men inser inte att tex en sketen Octavia får dra den där kombinationen utan att behöva fixa till sitt körkort.
https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx
Hur många "lyckliga" SUV ägare är medvetna om detta? Hade jag varit polis hade jag kollat alla dessa mänskor som kör SUV och släpvagn om de verkligen har rätt körkort!?
Det så förrträffligt det ändå måste vara med en Octavia :)
Förövrigt är väl detta inget nytt
Står även väl angivet i registreringsbeviset vad du får hänt efter med B resp utökat B.
Den som vanligen släpar på lite tyngre grejer är vanligen väl medveten om dessa begränsningar.
Och en Octavia är ingen vidare dragbil skulle jag vilja påstå.
Jag är övertygad om att de flesta hästmänniskorna har koll på detta.
Däremot är det tveksamt ifall de som slänger på en takbox har koll på vikterna.
Undrar hur stor del av dessa överlastade lastbilar som är utländska, säkerligen de flesta.
Nej det tror jag inte, är nog ganska lika fördelning. De utländska drar oftast en semitrailer med ganska lätt gods.
Svenska starka lastbilar med bil och släp skulle jag tro har större sannolikhet att ha överlast.
En överlastning behöver inte alltid handla om att det lastats på för mycket totalt sett, utan det kan istället blivit lastat på fel sätt så axeltrycket blivit för högt. En omlastning skulle alltså kunna lösa problemet, även om mängden gods är den samma.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.