Efter långa förhandlingar har EU enats om nya körkortsregler. En av nyheterna är att maxhastigheten för A-traktorer höjs. Men reglerna har ännu inte klubbats igenom.
EU ger efter: Åldersgränsen för A-traktorer blir kvar
Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2025-03-25 07:38
Kommentarer
De borde höja till 18 år istället och införa årlig besiktning så blir man av med en del av dessa livsfarliga idioter på vägarna.
Då blev det som jag föreslog redan innan debatten och motviljan till A:traktorer började. Det är ju bra att EUs jurister och parlamentsledamöter lyssnar på mig och många andra.
Det är ju också positivt att man kräver utökad trafikutbildning.
Det som vore önskvärt är dock att man också inför en max fordonsvikt så vi kan slippa ombyggda tradartruckar på vägarna.
Triangeln ska sitta uppe till vänster på traktorn! Se artikelns bild. Är det en 15-årings traktor?
Nä, bort med dessa ungdomsbilar.
Vi flesta här tycker nog att A-traktor kan få försvinna helt, men när de inte gör det så är det ändå positivt att hastigheten höjs till 45 km/h. Då blir det inte långa köer i stadsmiljöer på samma vis för att de är ute och puttrar.
Det minskar säkert risken för olyckor också på vägar med högre hastighet.
Det är bra surt att hamna bakom en "EPA". Speciellt på E4 norröver när det inte går att köra förbi. Tyvärr finns det i många fall ingen alternativ väg. Så skönt att hastigheten ökas. T.ex. på E4 vid Piteå blir det snabb inbromsning om en EPA åker i 30 km/h där det är räcke och 90 km/h. Riktigt farligt.
Ungdomar i Västerbotten/Norrbotten är dock generellt bättre på att köra åt sidan och släppa förbi trafiken än i Stockholmsområdet.
Jag är som man i medelåldern mycket positiv till "Eporna". Kanske inte när de ligger precis framför eller åker förbi huset och spelar Lotta Engberg på högsta volym. Men då jag har en familjemedlem som fick sina jobbiga tonår räddade i EPA-kretsarna och därefter gått tekniskt gymnasium och nu läser till Civil Ingenjör är jag helt otrolig tacksam. Utan EPA-kompisarna och meckandet med gamla vrak så finns det stor risk att hon inte orkat. Det är en tanke jag inte vill tänka.
Så alla gnällspikar. EPA-traktorna räddar ungdomarna. Speciellt de som är introverta eller har andra svårigheter att passa in i mallen. Har ni möjlighet prata med dem, lyssna och hör vad de säger. De har kul och får kompisar som varar långt upp i vuxenvärlden. Kanske hela livet. Visst är det surt att ligga bakom en EPA, speciellt om den inte kör åt sidan, men det är ändå värt det. Varje gång.
Bättre än inget. De borde höjt åldersgränsen till 16 år och satt en max vikt på 1500 kg eller mindre.
På några års sikt borde det vara krav på att alla dessa bilar byggs om till eldrift med ett universal kit så att priset kan hållas nere och ökat max hastigheten till 60 km/h så att de kan hålla trafikrytmen i och runt tätorter.
+100 Bra skrivet!
Bättre och säkrare för ungdomarna med EPA än mopedbilar som är rena dödskastruller
[quote=Avbytarbänken]Det är bra surt att hamna bakom en "EPA". Speciellt på E4 norröver när det inte går att köra förbi. Tyvärr finns det i många fall ingen alternativ väg. Så skönt att hastigheten ökas. T.ex. på E4 vid Piteå blir det snabb inbromsning om en EPA åker i 30 km/h där det är räcke och 90 km/h. Riktigt farligt.
Ungdomar i Västerbotten/Norrbotten är dock generellt bättre på att köra åt sidan och släppa förbi trafiken än i Stockholmsområdet.
Jag är som man i medelåldern mycket positiv till "Eporna". Kanske inte när de ligger precis framför eller åker förbi huset och spelar Lotta Engberg på högsta volym. Men då jag har en familjemedlem som fick sina jobbiga tonår räddade i EPA-kretsarna och därefter gått tekniskt gymnasium och nu läser till Civil Ingenjör är jag helt otrolig tacksam. Utan EPA-kompisarna och meckandet med gamla vrak så finns det stor risk att hon inte orkat. Det är en tanke jag inte vill tänka.
Så alla gnällspikar. EPA-traktorna räddar ungdomarna. Speciellt de som är introverta eller har andra svårigheter att passa in i mallen. Har ni möjlighet prata med dem, lyssna och hör vad de säger. De har kul och får kompisar som varar långt upp i vuxenvärlden. Kanske hela livet. Visst är det surt att ligga bakom en EPA, speciellt om den inte kör åt sidan, men det är ändå värt det. Varje gång.
Håller med om ett bra inlägg!
Spännande det här med att ta körkort på eu-moppe och sen få köra bil och tung lastbil! Snart får vi väl alla köra upp på moppe eller motorcykel för att sen köra bil buss och långtradare! Och detta är i det oerhört genombyråkratiserade landet med nollvision och klimatmål.
Det där inlägget var i din fantasi lellemars. Det har inget med verkligheten att göra.
Det är ju så det är när det gäller a-traktorer, kör upp på en eu-moppe sen sätter du dig i en 10tons scanialastbil och kör omkring i 30km/t, nej 45km/t är det ju nuförtiden. Om man ändå gjorde så alla dessa 15åringar fick lov att ta ett helt vanligt b-körkort med halkbana mm som gällde för a-traktor till 18årsdagen och sen blev ett vanligt kort vore det bara stolligt att dom får köra stora lastbilar. Mycket informativt program på svtplay:
https://www.svtplay.se/video/89dJ9Vp/hur-fan-hamnade-vi-har/2-kampen-for-epa-traktorn
lellemars, om du läser förslaget, som inte är spikat ännu, så är det bl.a. en betydligt bättre trafikutbildning som föreslås och det är ju positivt även när det gäller en uppgradering av körkortet.
Men jag håller med när det gäller ombyggda truckar, en övre viktgräns bör absolut införas.
Bra att de höjde hastigheten lite på de i alla fall.
Jag ser bara fördelar med detta förslag.
* Förhoppningsvis slutar folk upp att köpa mopedbilar och konverterar 10-20 år gamla bruksbilar istället. Mopedbilar har uselt skydd och mycket negativ miljöpåverkan med sina tvåtaktsmotorer.
* Skillnaden i fart på snabba vägar minskar. 30 km/h på en 90 km/h väg betyder att normal trafik kör tre gånger snabbare är EPA'n. 45 km/h innebär att skillnaden är (endast) två gånger snabbare. Det borde innebära färre situationer med risk för påkörning bakifrån.
* Äldre A-traktorer fasas ut då dubbel-växellådan, med sin enorma bränsleförbrukning, blir omöjlig att få upp i högre fart än 30 km/h. Visst kanske en del bygger om ändå, men en elektroniskt fartspärr är bra mycket bättre för motor, växellåda och bränsleförbrukning. Samt att man slipper att motorn alltid måste gå på maxvarvtal.
* En hyfsat modern bil konverterad till EPA är avsevärt säkrare med krockkuddar, trepunktsbälten samt riktiga deformationszoner. Tragiska olyckor där barn kläms ihjäl minskar garanterat.
* Att sedan ungdomarna blir mer självständiga, trafikmedvetna och får köra många mil i relativt låg fart innan de som 18-åringar kan kasta sig ut i trafiken ger förhoppningsvis färre tillbud.
Hade jag fått önska fritt så hade man kunnat ha 45 km/h för EPA-förarna det första året för att sedan höja till 60 km/h följande år. När man sedan fyllt 18 år blir därmed inte steget långt till normal trafikrytm.
Jag förstår inte detta daltande kring de nästan obefintliga kraven som är och har varit för A-traktorer. Först förra året infördes krav på bilbälte och vinterdäck.. och efter några lektioner utan uppkörning på en automatväxlad moped och ett godkänt teoriprov får man köra en stor bil eller till och med lastbil...galet. Det ska vara samma krav på utbildning som ett bilkörkort-det är ju en bil som körs långsammare. Med högre krav får vi bättre förare och uppförande i trafiken och färre ( lagom många) A-traktorer på vägarna, de som inte är mogna eller orkar genomföra en riktig körkortsutbildning faller bort. Jag tror att det finns en risk att med dagens obefintliga utbildning får en del A-traktorförare fel inlärning om körning och betende i trafiken-de har ju inte fått någon utbildning på fordonet som de kör. Fler av sonens kompisar som hade A-traktor tog inte körkortet för bil utan problem.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.