Man tror ju knappt att det är sant! Det har framkommit nu att de stackare som köpt GTE "så kallade laddhybrider" tydligen inte är det på kalla vinterdagar!!!???
Är det minusgrader avråds man från att ladda och vid 10 minus funkar inte eldrift, vilket skämt!
Att man dessutom inte informerat om detta utan att bilägarna själva har fått upptäcka det är minst lika dåligt.
http://www.mestmotor.se/automotorsport/bloggar/alriks-bilar/20160503/vws-minusgate
Kommentarer
Helt sanslöst och denna bil ska dessutom kallas Supermiljöbil?! Vilket skämt! Jag skulle lämnat tillbaka bilen med en gång om jag köpt en sådan utan att ha blivit informerad om nackdelarna innan.
Bilköpare borde vara mer skeptiska och inte anamma precis allt biltillverkare kastar åt oss.
Innan vi kastar paj bör vi väl ta reda på hur andra laddhybrider fungerar, få av dom kanske går i norrland så ingen uppmärksammat problemet.
Men det är ju katastrof om man köpt sin bil i Norrland, och den sen inte går att ladda.
Detsamma gäller för Mitsubishi PHEV att den går på bensin vid köldgrader. När det gäller Prius Plug In är jag osäker, men tror att de också går med bensinmotor i köld.
Jag provkörde en Golf GTE nyligen och fick innan provkörningen information om att den skulle gå på bensin när det blev kallare ute.
Samma gäller även Prius Plug-in...
Är det inte så att även Prius Plugin måste gå med motor för att värmesystemet skall fungera - eller minns jag fel ? Inte så märkligt att hybrider med begränsad batterikapacitet måste gå mera på förbränningsmotorn när det är kallt ute . Beträffande laddning i minusgrader (om nu batteriet är så kallt) så är det ingen hemlighet att Li-baserade batterier helst inte skall laddas då men det kan ju lösas genom att inte låta batteriet bli så kallt - men även det drar ju energi. Så laddhybrider med Li-batterier har nog detta laddningsproblem gemensamt skulle jag tro liksom den begränsade användningen av sitt relativt lilla batteripaket när det är kallt. Däremot bör ju givetvis kunderna informeras om detta före köp vilket tydligen VW tagit till sig - om än sent. Så då kan ju följdfrågan vara om alla övriga tillverkare av ladd-hybrider också informerar kunderna om dessa svagheter FÖRE köp...
Var finns information om att GTE inte kan laddas när det är minusgrader?
Om det stämmer så försvinner ju större delen av vintern för dom som inte har garage.
Nån form av kupévärmare som går på bensin eller etanol skulle kanske behövas i alla hybrider och elbilar som säljs i Sverige f.ö. Dvs att man under färd kan spara på batteriet vad gäller uppvärmning.
Vi kan nog skriva "ladd-hybrider" i st f GTE när vi diskuterar detta problem - det är i alla fall min uppfattning efter en relativt omfattande erfarenhet av laddning av kalla LI-baserade ackumulatorer. Men elektrisk förvärmning vid laddning i minusgrader borde kunna lösa i alla fall själva laddproblemet. Har för mig att Volvos elektriska C30 hade E85-driven "bensinvärmare" för varmhållning av bilen vintertid och det var kanske inte nån dum idé - i alla fall för "rena" elbilar. Sen är ju batterikapaciteten relativt begränsad på de flesta laddhybrider vilket gör att elektrisk uppvärmning knappast är ett alternativ vintertid.
Hur som helst, informationen borde gått ut. I VW:s fall hade detta varit extra viktigt iom dieselgate, detta gjorde ju inte direkt något bra åt förtroendet. Men vad är det som säger att bara för att du betalar 350.000 för en bil så ska den fungera i alla klimat?
Vi är bortglömda häruppe, så enkelt är det :)
Varför inte göra som LADA på 70-talet? Där rekommenderade man i instruktionsboken att förvara bilen under tak, t.ex carport, om det var kallare än 50 minusgrader. Är väl bara att rekommendera kunderna att förvara och ladda sin hybrid i ett varmgarage om det är kallare än 0 grader? Sen om inte rekommendationen följa kan inte funktionen garanteras bara...
Tur det finns massor med gamla 80 och 90-tals Volvo, Saab, MB och BMW i norrland, bilar som faktiskt fungerar som dom ska även i svinkyla.
Har informationschefen Marcus Thomasfolk någonsin lyckats ge ett rakt och tydligt svar på någonting? Borde väl vara självklart att VW kompenserar de kunder som är besvikna efter att inte ha informerats korrekt. Det är möjligt att andra tillverkare också brister i så väl funktion som information, men det är knappast något försvar för VW.
Är väl ingen fördel heller att media närmast kört en kampanj för GTE-bilarna på senare tid.
Finns ju inget bättre enl dom.
Toyotas Laddhybrid kör el och kan laddas vid alla temperaturer, men så är de ju också inga nybörjare på hybrider
Hämtat från deras informationsblad:
4. Hur påverkar kyla möjligheten att köra Prius Laddhybrid på enbart el?
Räckvidden med enbart eldrift kan förkortas vid kyla. Vid kyla kan kupén behöva
förvärmas kallt. Då startar bensinmotorn för att alstra värme till kupén utan att motorn
belastas. Detta är det mest energieffektiva och miljösmarta sättet att få varmt i bilen.
Motorn stängs av igen när vald kupétemperatur uppnåtts. Det samma gäller när
defrostern fram används.
Anpassad för nordiskt klimat... ur askan i elden.
Vad skriver man i Sydamerika? Anpassad för regnskogar..?
Hur kan det vara mest miljövänligt att värma kupén med fossildrift initialt? Motorn måste generera mängder av avgaser för att åstadkomma det elvärme hade gjort i ett nafs. Vad gäller defroster så upplever jag det som att en elektrisk vindruta frostas av betydligt snabbare än att jag ska vänta på att en förbränningsmotor ska bli varm först.
Vad gäller GTE och laddhybrider, trådens ämne, så har jag varnat lite för detta tidigare. Dvs att det är ny teknik som utvecklats snabbt vilket gör att bilarna åldras snabbt. Detta känns dock som dålig information, ungefär som när Toyota gör sken av att HSD awd är bra fyrhjulsdrift eller i alla fall missar att upplysa kunderna om systemets begränsningar. Som vanligt är det bristande transparens och avsaknad av tydliga varudeklarationer. Detta gör det oerhört svårt att vara bilkonsument.
L.Mäkinen, det beror på att motorn går obelastad och då förlänger hur långt man kan köra på el så det är nog noga uträknat att man sparar på batteriet och kan köra längre (lägre utsläpp) genom att få värmen från en obelastad motor
Vidstige, att man missar att informera kunderna är ju riktigt illa men då är frågan hur bra info det finns hos tillverkaren och jag tycker denna är tydlig och även tar upp skillnader mellan hybrid och laddhybrid på ett bra sätt
http://tims.elanders.com/webbroschyr/dokument/prp_fos_web.pdf
Simon, det jag gillar med Toyotas hybrider, alltså den vanliga varianten som inte är laddbar, är just att den inte åldras så fort. Till och med gen1 funkar bra idag att köra omkring med och den kom för 16 år sen. Fortfarande snålare än det mesta i trafik och inga probelm oavsett temp, snarare funkar dom bättre än konventionella bilar när det är kallt.
Här håller jag med dig Vidstige, VW i det här fallet borde ha upplyst konsumenterna bättre om drivlinans begränsningar. Tyvärr så blir vi bilkonsumenter försökskaniner av nya tekniker när biltillverkarna pushar ut produkter snabbt på marknaden.
Enligt Gröna bilisternas testkörning så verkar elmotorn inte alls gå igång under -10 grader. Så på vintern under dessa temperaturnivåer är den alltså en vanlig fossilbil som bär med sig massa dövikt. Passat GTE är väl en så där 300 kg tyngre än en vanlig Passat?
Faktiskt testkört Passat GTE och den är i övrigt en fin bil... men varför denna begränsning som inte återfinns på samma sätt hos andra laddhybrider?
-10 är väl inte så farlig gräns för Stockholm, Göteborg och Malmö-regionen. Är ju sällan 10 grader kallt eller mer där. Men värre än om det stämmer att man inte kan ladda alls om det är minusgrader, t.ex. om det är minus 1 grad. Då låter det som att det bygger på att man har varmgarage.
Största problemet är väl inte att GTE inte går på el när det är kallare än - 10 grader utan att den inte går att starta bensinmotorn under -27 grader.
Pånera att man sitter med sin familj i den ensliga fjällstugan och plötligt behöver ta någon i familjen till sjukhuset, väntar man ett par dagar till temperaturen kommit över -27 grader så att det går att starta bilen eller inväntar man ambulansen som kommer om några timmar. Till och med i Stockholmstrakten kan det i flera veckor vara kallare än -10 grader, kan man inte använda bilen som laddhybrid dessa dagar alls? Har det möjligen blivit någon missuppfattning om när och hur det går att använda VW plugin på vintern?
PREVIA, vad är det för gräns på HSD för att starta bensinmotorn?
Prius Plugin har ju relativt kort elektrisk räckvidd - typ 2 mil - så den kanske har NiMh-batterier (som vanliga Priusen) och dessa är inte riktigt lika känsliga för laddning i kallt tillstånd. Men när dom ökar räckvidden och då troligen går över till Li-baserade batterier så får dom nog samma begränsning som t ex Golf GTE avseende laddning i kall väderlek.
Vidstige:
Det verkar inte finnas någon nedre gräns i temperatur där det skulle vara något problem att starta Priusen då startmotorns effekt motsvarar många småbilars hela motoreffekt. Man ser i ena filmen att laddningsgraden på hybridbatteriet går ner 1 %
efter starten av bensinmotorn.
http://youtu.be/m-XIxU9wrmg
http://youtu.be/fvTgKWk987g
Pi, nä Prius plugin har li-jon och hållbarheten där är mer osäker. Min kritik mot plugin gäller förstås även den i att plugin åldras snabbare än slutna system. Vem är sugen på att köpa Prius plugin idag? Ganska kalla på begmarknaden med tanke på vad dom kostade som nya. Nya Prius plugin verkar om möjligt ännu sämre i och med att lastutrymmet försvinner ännu mer.
PREVIA, jo sett lite såna filmer och klart imponerande hur enkelt HSD startar. Tänkte om det fanns nån officiell gräns, typ 40 minus. Nånstans går ju gränsen rent praktiskt om inte annat. I Ryssland kan det ju vara rätt konstant kring minus 50 i Sibirien så där kan man ju undra om den startar även om det inte är aktuellt för oss i Sverige, så länge vi har golfströmmen i alla fall...
Har nuvarande Prius Plugin Li-baserat batteri så är nog problemet med laddning i låga temperaturer likartat som för Golf GTE och övriga ladd-hybrider med den batteritypen oavsett vad Toyota påstår - såvida dom inte har en ständigt pågående förvärmning av batteriet med det tar ju också energi.
Föredrar GTE alla dagar i veckan, knappast ett stort problem.
Pratade med en kompis som äger en, han kom 220 mil på senaste tanken, han har 4 mil till arbetet och kan ladda där, kör nästan helt på el under arbetsveckorna.
PHEV heter Prius plug-in hybrid, och inte behöver man vara orolig för att batteriet i den skulle hålla sämre än batteriet i vanliga Priusen. Batteriet i laddhybriden som har mycket högre kapacitet än batterier i vanliga hybriden belastas lägre än batteriet i vanliga hybriden på grund av storleken vilket är fördelaktigt för hållbarheten och likt batteriet i vanliga Priusen använd inte hela kapaciteten för hållbarheten så som Teslas batteri som kan laddas fullt men som får kortare hållbarhet av att alltid fullladdas och därför rekommenderas att Teslas batteri inte laddas fullt när det absolut inte krävs för användningen.
Teslas tidigaste batterier från deras första bilar som gått 16 000 mil har mellan 82-85 % kapacitet kvar vilket betyder att man kan köra 82-85% av körsträckan bilen klarade som ny. I laddhybriden har försämringen av kapaciteten hos batteriet mindre betydelse än hos rena elbilar då få kommer märka av en mindre försämring jämfört med rena elbilar som absolut måste nå fram till nästa laddställe med sin begränsade körsträcka.
Här kan man läsa om försämringen av Prius värden efter 33 000 mil, vilka borde vara stora om hybridbatteriet försämrats efter så många mil.
http://www.consumerreports.org/cro/news/2011/02/the-200-000-mile-question-how-does-the-toyota-prius-hold-up/index.htm
Alla laddhybrider kan efter många års användning när kapaciteten är nere på 1,3 kWh fungera lika bra som en vanlig Prius som bara har 1,3 kWh som ny vilket visar att man bör inte oroa sig om man köper en plug-in hybrid, man bör oroa sig mer med en ren elbil med mycket dyrare batteri och mer begränsad körsträcka.
Denna artikel som det handlar om, om felen på GTE baseras på ett kundklagåmål inskickat till ams.
Och anledningen till att VW Sverige rekommenderar att man inte laddar vid minusgrader är att laddningskontakten i bilen och i kabeln inte klarar kyla, antingen låser den inte till bilen och då startar inte laddningen eller också får man inte lös kabeln efteråt...
Det handlar alltså inte om naturliga fysiska egenskaper hos batterier utan om helt enkelt dålig kvalitet och dålig konstruktion i hårdvaran.
Opel Ampera (som förresten vann 2012 år teststall som den bästa bilen) rekommenderas att man laddar den när det blir minus grader och SKALL laddas vid minus 25 och därunder.
Räckvidd på vintern mättes till 30 kilometer.
Inga tekniska fel orsakade av kyla upptäcktes.
N-iklas - nu är du nog ute på en aning hal is. Batterier som är väldigt kylslagna, och speciellt Li-baserade, mår inte bra av att laddas och definitivt inte forcerad laddning ("snabbladdning"). Det har i alla fall varit en sanning tidigare men du kanske har nya upptäckter att luta dig emot.
Kan bero på att den kostar 420000:- kanske, fattar faktiskt inte hur du orkar hålla på som du gör!
Vad man kör för märke är subjektivt och objektivt i en mix som passar den enskilda personen. Det är väl fantastiskt att det finns konkurrens som driver utvecklingen framåt i en rasande takt. Om ett märke gör något bra ska det väl premieras så att andra märken förstår att det är en bra grej. Samma sak med dåliga egenskaper.
Ni ska slippa mig ett tag nu, orkar inte kommentera mer med så trångsynta personer som verkar finnas en del av här.
Håller med dig, har nog sällan stött på någon så kritisk bilägare, det är nästan så att man tror att vederbörande hittar på, man väljer alltså heldre en bil som har avgasfuskats, rostar och nu visar sig inte fungera under 0 grader?
junkers, jag kallar i alla fall inte andra människor för etiketter vad gäller trångsynthet. Men det är nåt märkligt med att du kritiserar Toyota och inte VW. Min kommentar var mest för din egen skull, skaffa en bil du trivs med! Toyota är uppenbarligen inget för dig då du ju menar att driftkvalitén inte ens är särskilt mycket bättre än VW. Vad är då bättre???
Och jag tycker också konkurrensen är bra! Men tror man seriöst att GTE har ungefär samma driftkvalitet som Prius plugin och kallar sig insatt så undrar jag. Finns säkert en etikett för det också om man gillar sånt. Nej, GTE har många bra egenskaper som är bättre än Prius plugin, driftkvalitet är dock inte en av dom, långt därifrån. Uppenbarligen inte heller egenskaper i kyla. Jag tycker själv GTE är ett intressant koncept men skulle ändå tveka att köpa en av flera skäl, oavsett ny eller begagnad. Som förmånsbil är den dock mer intressant förstås och att man har den bara 3 år från att den är sprillans ny.
Vidstige, just Passaten var referens när Toyotahandlarna fick testköra Rav4 hybrid och de jag har pratat med var inte särskilt imponerade, de är helt enkelt efter när det gäller hybrid även om de stoppar i stora batterier
Simon, jo Toyota har ju tredje generationen hybrid och har precis börjat på fjärde. Man har byggt grejorna i över 15 år och gjort om den från grunden för varje generation. Jag ser fram emot när gen4 av HSD kommer till alla modeller, kan bli grymt bra! Liksom att man då bygger på TNGA, vilket inte nuvarande RAV4 gör. Extra intressant vad den större motorn med gen4 som sitter i RAV4 kan leverera i prestanda och förbrukning när den kommer. Tror det kommer ta fart ordentligt då. Mycket snack nu om plugin men jag tror det kommer vara en liten marknad i världen i många år till. För tekniken är inte mogen ännu (oavsett märke) och oljan är dessutom för billig för att det ska vara riktigt intressant. Det som måste hända för att det ska bli nåt för dom stora massorna är att tekniken mognar mer och att priserna blir klart lägre. GTE är ju ett tydligt exempel på detta och är svårsåld trots enorma skattesubventioner.
Vidstige - vad får du de "enorma skattesubventionerna" ifrån ? Som privatköpare av en laddhybrid (oavsett märke) så är ju subventionerna inte speciellt stora - om man ser de i relation till merkostnaden jämfört med bilen utan hybriddrift. Sen håller jag med om att priserna är alltför höga med det är oavsett fabrikat.
Om man varje gång gör om allt från grunden, spelar det ju ingen roll om de använt tekniken i över 15 år eller aldrig...
Tror nog de utgår från förra generationen, utvärderar, gör nytt, gör om, testar. Att helt börja om från börjar vore i alla fall enormt korkat och det är säkerligen inget som Toyota håller på med.
Att byta alla komponenter är inte att göra om allt från början, det är att uppgradera.
Tur att de inte körde VW GTE på Vostok på Antarktis den 21/7 1983 då det var -89,2 grader. Ska nog till en duett med eterparton och t-rödseldad Zoegasburk under oljetråget då...
"N-iklas - nu är du nog ute på en aning hal is. Batterier som är väldigt kylslagna, och speciellt Li-baserade, mår inte bra av att laddas och definitivt inte forcerad laddning "
Jag meddelar bara vad Opel säger och rekommenderar, DE kanske vet något om sin bil som andra inte vet - Vem vet...
Och det andra rörde sig alltså om fel på laddningsskontakterna, hur VW batterier fungera utöver detta har jag ingen aning om och säger intet om.
N-iklas - om Opel rekommenderar laddning av LI-batterier i sträng kyla så är dom också ute på lite hal is. Opel har nog ingen annan kemi i sina batterier än andra LI-batterier men frågan är om den som i så fall skrivit detta verkligen förstår vad han skrivit. Visst - långsamladdning (typ 1/10C) går antagligen att genomföra utan alltför stora konsekvenser men ändå inget man rekommenderar. Liksom vi människor mår batterier också bättre att matas med ny energi när de är lite varmare.
Pi, gäller framförallt vid brukande, när man kör på el. Om jag förstått rätt så är milkostnaden nånstans 1-2 kr per mil för bränslet. Alla inser att det är en enorm subvention. ROT och RUT är en fis i rymden jämfört med denna subvention.
Skulle pluginhybrider bli en stor succé, liksom även elbilar, så skulle staten behöva göra enorma skattehöjningar för såna fordon. Så nu är det på nåder och gäller bara early adopters. Men vägen dit kan bli jobbig för att så länge vi ha så stora subventioner så måste staten höja skatten på bensin och diesel i takt med att fordon som går på el blir allt populärare. Då får vi ett intressant rättviseproblem när det gäller skatter.
Och jag förstår mycket väl att detta även kan gälla bränslesnåla fordon som min egen hybrid. Skillnaden i vad jag betalar i skatt nu när jag brukar den jämfört med 940n jag hade innan är nästan löjligt stor. Staten måste alltså fortsätta höja bensin- och dieselskatterna om dom vill behålla intäktsnivåerna.
Peter E, det blir löjligt när du kallar dina andra debattörer för diverse öknamn, för övrigt så kritiserade inte junkers Toyota överhuvudtaget utan han skrev att han skulle välja Passat varje dag i veckan! Den här tråden handlar om VW:s dåliga teknik och inte om Toyota!
Jag har lärt mig av erfarenhet att om minnet är dimmigt i detaljerna så är det bättre att inget säga än att säga något som är fel.
Men nu har jag läst på igen och jag mindes rätt ändå.
Saken är mycket enkel egentligen; Amperas batterier har ett system som kyler dem i för hög värme och värmer dem i för låg temperatur, detta sköts vid behov när man kör bilen via inkoppling av bensinmotorn för extra ström till den funktionen i de fall då det det kräver mycket energi för att hålla temperaturen rätt eller via laddningssystemet då bilen står på laddning - i det här fallet värms batterierna upp antingen innan de börjar laddas om de är kalla eller om temperaturen sjunker efter att laddningen påbörjats så värms de direkt för att förhindra att de kyls ner.
GM sa att detta var den första masstillverkade bilen med ett sådant system.
Peter E, snack, poängen är väl att välja den bil man trivs med. Uppenbarligen föredrar junkers VW framför Toyota. I alla fall om man följer hans resonemang här. Han framför ständigt kritik mot Toyota men aldrig nåt mot VW. Han säger att kvalitetsskillnaden är liten så då kan ju knappast skälen vara det heller. Därför undrade jag men då blev han sur istället för att svara.
Vad gäller fanboys så är VW dominerande här, och dom säger ALDRIG emot varandra. Så där kan man snacka om att hålla enad front om något. Du älskar väl allt vad t.ex. c k skriver, säger aldrig emot. Och alla andra jönsar som tramsar om hur bra VW är på framförallt huvudsidan. Självklart bli ni vansinniga när VW kritiseras här och då går ni på person direkt, som du gör nu. Personangrepp tycks ingå i konceptet när det gäller att vara VW-fanatiker. På sätt å vis lite kul nu när VW blivit tagna med brallorna nere senaste året. Men VW-fanboys förnekar förstås alla problem och brister, som sig bör. Så även att det skulle finnas minsta problem med minusgrader på GTE.
Vidstige: Vissa som skriver här svarar jag ej på eller kommenterar då det enligt mig är bättre att låta bli.
Du skriver alltså att man som toyotaägare(junkers) ej får framföra kritik mot Toyota om man inte samtidigt gör det om VW????
Vi kan ta vår *vän* Hanzzon, den berömde mekanikern som ständigt har VAG-bilar inne med än det ena, än det andra märkliga felet. Aldrig någon Toyota, har aldrig sett att du kritiserat honom för att bara kritisera ett märke/koncern. Men det är klart, det går väl bra så länge man inte skriver negativt om husguden Toyota.
Vad gäller GTE så är det tydligen så att den ej går på batteriet under -10. Förmodligen finns det ett skäl till detta.
Kan vara så att eftersom kupens uppvärmning om jag fattat det rätt endast sker med hjälp av batteriet så har väl VW ansett som så att det går åt för mycket Ah under -10 för att batteriet ensamt klarar detta, utan en väldigt betydande minskning av räckvidden.
De har säkert räknat på detta.
Det som man däremot kan och ska kritisera är väl avsaknad av information till de kunder som köpt bilen.
Där är vi nog rörande överens :-)
Kan ge min syn på VW.s MQB program.
Visst är det så att det egentligen är ganska duktigt att i ett gemensant ytterskal med i stort sett oförändrade innerutrymmen kunna erbjuda el, hybrid, gas, bensin, diesel och även etanoldrift. Det finns så att säga valfrihet.
Men....nackdelen är ju då att allt blir en kompromiss. Vikt, utrymmen, vart sätter man vad etc etc.
För att få det bästa slutresultatet så bör/ska man nog specialisera själva fordonet för just det sättet man vill framdriva det.
Men för att få svarta siffror i räkenskaperna så kan tex MQB vara rätt för tillverkaren.
Som Ni-klas förklarade så hade Ampera ett sätt att värma/kyla av batterierna vid laddning. Det finns nog inte på GTE. Platsbrist? Ekonomi?
Vem vet(VW kanske?)
För att skoja till det hela så kanske man kan säga att GTE.s ovilja att köra på el under -10 är en *egenskap*. Alltså inget fel :-)
Ungefär som att min Passat smutsar ned bakrutan, det upplyste aldrig säljaren om. ;-)
Lägg ner ditt barnsliga beteende, det lyser igenom allt för tydligt att du inte tillför debatten något utan är ute efter att diskutera person istället för ämnet, jag hoppas verkligen att moderatorerna är uppmärksamma!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.