Vi Bilägares forum

VWs avgasfusk och fixen man tog fram för det

VWs avgasfusk och fixen man tog fram för det

Teknikens Värld har gjort mätningar som fått uppmärksamhet globalt i världen och som andra bekräftar.

Det man upptäckt är också det som jag och andra spekulerat i, det fanns en stor anledning att VW fuskade.

Det man upptäckt är att VWs fix för att förbättra avgasrening gör att motorn tappar ork. Vilket bl.a. får till effekt av att föraren måste växla mer, automatlådan får växla mer och det kan öka slitage. Andra negativa effekter vad gäller hållbarhet finns möjligen också.

Man undrar också varför Vi bilägare är så tysta om detta, är väl viktig information för bilägare i en tidning som dessutom är så oehört fixerad vid VAG (VAG dominerar tidningen och vinner dom flesta tester). Exempelvis kan ju bilägare välja att avstå fix om det är en möjlighet.

Uppdaterat: 2017-04-20 12:17

Kommentarer

Hej Vidstige, Vi Bilägare jobbar på en egen undersökning i ämnet. Att det tagit tid beror på att vi vill få så korrekta resultat som möjligt.

Uppdaterat: 2017-04-20 15:03
Webbredaktör, Vi Bilägare

"Teknikens Värld har gjort mätningar som fått uppmärksamhet globalt i världen"

Ja det måste verkligen vara något som får Hans Dieter Pötsch att darra!

Uppdaterat: 2017-04-20 15:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ibland passar TVs slutsatser, ibland inte. Det beror nog på hur väl dom sammanfaller med ens egna...

Uppdaterat: 2017-04-20 15:21

Mycket bra Maria!

Uppdaterat: 2017-04-20 15:31

Minns jag fel eller fanns det inte redan en forumtråd om VWs avgasfusk?

Uppdaterat: 2017-04-20 15:41

L.Mäkinen, fanns flera men enklast tyckte jag att skapa en ny då det här var mest fokus på själva fixen.

Uppdaterat: 2017-04-20 16:19

Vw kanske borde kolla med PSA hur dom har klarat att få så pass bra värden, vintramparna får till tekniken då och då se bara på den tekniskt överlägsna gashydraulfjädringen som RR köpte in först av alla

Uppdaterat: 2017-04-20 16:36
hans.antnas

Idag har VW de bästa uppmätta resultaten av alla nya bilar så de har nog redan lärt sig, Volvo har tyvärr bland de sämsta.

Uppdaterat: 2017-04-20 16:58

Sämre mätvärden kanske är grunden till att t ex din V90 är såpass snål, junkers ?

Uppdaterat: 2017-04-20 17:42

Ett sätt att slippa VAG-dominans skulle kunna vara att låta bli att skapa trådar runt just VAG. Annars ser det ut just som en slags fixering. Bara en observation.

Uppdaterat: 2017-04-20 18:19
Mycket vatten har runnit under hjulen...

pinjong, säg det till Vi bilägare som bl.a. svalt VAGs badge engineering (Skoda/Seat/VW) fullständigt. Själv är jag mest fascinerad av fenomenet och har prenumererat på tidningen över 15 år. Men det gör också att jag igen överväger att säga upp prenumerationen. Är bl.a. sjukt att VAG vinner nästan varje test i vad som ska vara Sveriges mest seriösa konsumentupplysningstidning för bilar (dessutom har den störst upplaga). Tidningen är inte direkt rolig i sig, billig tryck, enkel design etc. Så om inte konsumentupplysningen fungerar så finns inte mycket kvar. Och jag frågar mig själv varför jag hänger kvar, är väl en dåres hopp att nåt ska bli bättre med VIB. Egentligen har ju både Teknikens Värld och Auto Motor & Sport varit bättre på konsumentupplysning dom senaste åren, dessutom är dom tidningarna lite roligare och mer påkostade i övrigt. Men kanske är det helt enkelt så att läsarna av tidningen domineras av folk som kör VAG. Väl så men då kanske man borde vara tydligare med varför det stora fokuset på VAG i tidningen och kanske också upplysa bättre VAGs alla brister, inte ständigt bara lyfta allt som är bra med dom.

Ämnet för tråden är ju t.ex. verkligen nåt att djupdyka i för tidningen!

Uppdaterat: 2017-04-20 19:00

Men om du skall vara ärlig Vidstige så har VAG-märkena en inte oansenlig andel av den svenska bilmarknaden (ca: 27 % 1:a halvåret 2016) och är det nåt som säljs bra så brukar grejorna trots allt ha egenskaper som tilltalar många. Och bil väljer man inte för en enda egenskap - möjligen undantagandes om man väljer Toyota...:)

Uppdaterat: 2017-04-20 19:15

Det finns en lång tradition av VW i Sverige ända sedan "bubblan" och den håller i sig. Ofta har varit lättmeckade bilar (inte nu längre) och med en omfattande service och säljorganisation och ett stadigt högt andrahandsvärde det gör mycket. Men sista ordet är inte sagt om deras avgasfusk.,

Uppdaterat: 2017-04-20 19:16
Vidstige skrev:

Ämnet för tråden är ju t.ex. verkligen nåt att djupdyka i för tidningen!

Att just ViB måste djupdyka i detta som tvåa på bollen i Sverige efter TV känns inte särskilt spännande tycker jag. Ämnet som sådant är väl penetrerat av motor- och allmänjournalister världen över. I vår informationsövermättade tid känns det märkligt att sitta och vänta på att just en mediainstans tar upp ett visst ämne.

Uppdaterat: 2017-04-20 19:18
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Pi, är väl din bild då av att andra märken skulle vara endimensionella, kan bara säga att du har fel. Sen att VAG är stora i Sverige, visst, men du har en helt annan procentsats i världen totalt. Och VAGs dominans i Sverige kan ändra sig i framtiden, jag tycker inte VAG förtjänar heller så stor dominans med tanke på att svenskar ofta prioriterar hög driftkvalitet och VAG definitivt inte varit ledande där, snarare en medelmåtta, vilket gör det hela ännu mer obegripligt.

pinjong, om jag nu prenumererar på just VIB så hade jag hoppats att få läsa det i den tidning jag prenumererar på istället för att behöva köpa andra. Ska du få mer detaljer måste du köpa tidningarna eller artiklarna. Vi bilägare inte minst har haft minst 100 artiklar om VWs avgasfusk, skulle nog säga att det varit den tidning som varit mest intresserad av det och rapporterat mest. Så rimligen bör man följa upp och göra det seriöst. Framförallt gäller min kritik att Vi bilägare varit så dåliga på att rapportera kvalitetsbrister hos VAG, där har andra tidningar varit mycket tydligare. Tidningen framstår då nästan som en säljtidning för VAG, låt vara oavsiktligt.

Uppdaterat: 2017-04-20 19:57
Vidstige skrev:

pinjong, om jag nu prenumererar på just VIB så hade jag hoppats att få läsa det i den tidning jag prenumererar på istället för att behöva köpa andra. Ska du få mer detaljer måste du köpa tidningarna eller artiklarna. Vi bilägare inte minst har haft minst 100 artiklar om VWs avgasfusk, skulle nog säga att det varit den tidning som varit mest intresserad av det och rapporterat mest. Så rimligen bör man följa upp och göra det seriöst. Framförallt gäller min kritik att Vi bilägare varit så dåliga på att rapportera kvalitetsbrister hos VAG, där har andra tidningar varit mycket tydligare. Tidningen framstår då nästan som en säljtidning för VAG, låt vara oavsiktligt.

Ja jag förstår inte riktigt vad du är ute efter. Du är uppenbarligen ointresserad av VAG men verkar ändå ha ett intresse av att ViB, för att du är prenumerant, måste skriva om dieselfusket.

Uppdaterat: 2017-04-20 20:35
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Vi Bilägare borde nog byta namn till Vi Biltillverkare vilket bättre visar på vilken fot de egentligen står. Där andra publikationer kan vara lite tuffa ibland så stryker Vi Bilägare sina annonsörer medhårs... Läser sällan ViB av den anledningen.

Uppdaterat: 2017-04-20 20:52

Det går inte ihop att svenskar prioriterar "hög driftkvalitet" (vad det nu är), att VWs sådan är bristfällig och att samma svenskar köper dessa produkter. Prioriterar man en egenskap och köper en produkt med brister i det området borde man knappast köpa en produkt med samma egenskaper igen.

Jag tror att folk i allmänhet är nöjda med VAGs bilar och gärna köper fler.

Uppdaterat: 2017-04-20 20:59

Är väl inte så konstigt med mycket VAG i tidningen.

Med tanke på nyhetsflödet vad gäller nya modeller så ligger ju de flesta andra i lä.

Då är det ju ganska självklart att de testas ofta.

Konstigt vore väl annars.

Resultatet av testerna visar väl om inte annat att konkurrenterna får rycka upp sig.

Man kan inte leva på gamla meriter hur länge som helst :-)

Uppdaterat: 2017-04-20 21:00
LeifV skrev:

Vi Bilägare borde nog byta namn till Vi Biltillverkare vilket bättre visar på vilken fot de egentligen står. Där andra publikationer kan vara lite tuffa ibland så stryker Vi Bilägare sina annonsörer medhårs... Läser sällan ViB av den anledningen.

Men tjata om hur dåliga VIB är det vill ni du och StoraStigen. Men är ni tvungna att läsa och reta er på VIB ?

Uppdaterat: 2017-04-20 21:01
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Vidstige - såvitt jag fattat det så publiceras Vi Bilägare i Sverige och på det svenska språket och jag relaterade till att VAG hade/har ca: 27 % marknadsandel i vårt land - varför skall du då dra in att det är en annan andel i andra länder ? Och varför spekulera i hur marknadsandelen eventuellt kan ändra sig i framtiden - det har ju inte heller nåt med nuvarande marknadsandel att göra. Och har man 27 % marknadsandel så måste man faktisk göra nåt rätt och som tilltalar oss svenskar. Har svårt att tro att alla VAG-bilköpare är självplågare och köper dessa bilar bara för att dom älskar bilar som står på verkstan och kostar pengar och engagemang.

Och åter - passar inte galoscherna så sluta läs ViB och prenumerera på TV istället - ända till dess dom också skriver nåt som inte passar ens egen världsbild...

Uppdaterat: 2017-04-20 21:30

Det jag förvånas mest över är att VW inte har minst 27% andel i resten av världen.

Förmodligen är de ej så upplysta ;-)

Uppdaterat: 2017-04-20 21:45

Peter - det är VAG som har runt 27 % i Sverige - inte bara märket VW...:)

Uppdaterat: 2017-04-20 22:30

VW-gruppen då :-)

Uppdaterat: 2017-04-20 22:42

.

Uppdaterat: 2017-04-20 22:43
pinjong skrev:

Ja jag förstår inte riktigt vad du är ute efter. Du är uppenbarligen ointresserad av VAG men verkar ändå ha ett intresse av att ViB, för att du är prenumerant, måste skriva om dieselfusket.

Du har fel, jag har ett intresse av VAG som inte alls bara är negativt. Det är ett svartvit antagande att jag är helt emot VAG, nånting som är populärt idag i media och används för att polarisera så att alla budskap går förlorade. Vad jag är ute efter är bra information och bra konsumentupplysning. Jag är därmed ute efter att Vi bilägare ska bli en bättre tidning och gillade jag inte tidningen alls eller trodde på den så skulle jag förstås inte heller prenumerera. Jag tror tidningen kan utvecklas även om det verkar sitt oerhört långt inne. Finns mycket man kan göra för att förnya och utveckla tidningen. Det behövs verkligen och för att det ska kunna hända så måste man se vad som är mindre bra, istället för att stoppa huvudet i sanden. Kritik må känns jobbigt och obehagligt men för en tidning är det guld att använda sig av för att höja kvalitén.

Uppdaterat: 2017-04-20 22:52
Pi skrev:

Vidstige - såvitt jag fattat det så publiceras Vi Bilägare i Sverige och på det svenska språket och jag relaterade till att VAG hade/har ca: 27 % marknadsandel i vårt land - varför skall du då dra in att det är en annan andel i andra länder ? Och varför spekulera i hur marknadsandelen eventuellt kan ändra sig i framtiden - det har ju inte heller nåt med nuvarande marknadsandel att göra. Och har man 27 % marknadsandel så måste man faktisk göra nåt rätt och som tilltalar oss svenskar. Har svårt att tro att alla VAG-bilköpare är självplågare och köper dessa bilar bara för att dom älskar bilar som står på verkstan och kostar pengar och engagemang.

Och åter - passar inte galoscherna så sluta läs ViB och prenumerera på TV istället - ända till dess dom också skriver nåt som inte passar ens egen världsbild...

Skrämmande hur du använder VAGs marknadsandel för att försvara tillverkarens dominans i Vi bilägare. Samtidigt blir det ju då ett indirekt erkännande av att min bild av den dominansen i tidningen stämmer. Konstigt då bara att andra biltidningar i Sverige, faktiskt ingen annan, har sån dominans. Därmed faller hela ditt resonemang sönder och samman. För skulle det du säger stämma så skulle det ju vara samma dominans i alla andra tidningar av konsumentupplysningskaraktär. Så är inte fallet.

F.ö. om en tillverkare har 30% dominans, hur kan den då vinna nästan alla tester? Rimligen borde man "bara" vinna just då 30%, dvs ca en tredjedel, om ditt resonemang ska på nåt sätt ändå stämma. Nä Pi, här är du fullständigt ute och cyklar!

Uppdaterat: 2017-04-20 22:58

Vidstige, läs ditt sista stycke igen och tänk efter. Jag läser många biltidningar även engelska/tyska och det stämmer att VW produkterna ligger högt i resultatlistan. Det är därför dom har en marknadsandel runt 30% det är i konkurrens med många märken. Varför har dom då inte 80-90%? Därför att märket kanske inte faller alla i smaken av olika anledningar, svårare än så är det inte.

F.ö. tycker jag du ska tona ned din aggressivitet mot andra här i forumet, det är väldigt osmakligt och olustigt med den sortens översittarstil.

Uppdaterat: 2017-04-20 23:13
Med två eller fyra hjul rullar livet lättare

Cykelturer är nog inte så ovanliga i Stockholm heller, Vidstige...

Uppdaterat: 2017-04-20 23:16
Vidstige skrev:

Du har fel, jag har ett intresse av VAG som inte alls bara är negativt. Det är ett svartvit antagande att jag är helt emot VAG, nånting som är populärt idag i media och används för att polarisera så att alla budskap går förlorade. Vad jag är ute efter är bra information och bra konsumentupplysning. Jag är därmed ute efter att Vi bilägare ska bli en bättre tidning och gillade jag inte tidningen alls eller trodde på den så skulle jag förstås inte heller prenumerera. Jag tror tidningen kan utvecklas även om det verkar sitt oerhört långt inne. Finns mycket man kan göra för att förnya och utveckla tidningen. Det behövs verkligen och för att det ska kunna hända så måste man se vad som är mindre bra, istället för att stoppa huvudet i sanden. Kritik må känns jobbigt och obehagligt men för en tidning är det guld att använda sig av för att höja kvalitén.

Det framstår ändå som att du är en aning onyanserad i din kritik eftersom du hela tiden återkommer med ungefär samma visa. Skriv ned dina synpunkter i ett mejl och posta det till någon ansvarig om du misstänker att du inte nått fram. Sedan är det väl upp till redaktionen att avgöra hur dina och andras önskemål ev ska tillfredställas.

Uppdaterat: 2017-04-21 00:33
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Med tanke på rubriken på tråden trodde jag att den skulle handla om just fixen man tog ram, dvs tekniken om hur man löst det. Kanske en del om hur ägare som har "konverterade" bilar upplever dom.

Men så var det ju inte. Varför är i princip varenda tråd nedkletad med långa argumentationer där den ena försöker överbevisa den andra i microfrågor? Ni som känner er träffade kan ju slåss om det här nedanför mitt inlägg, eller finns det någon som faktiskt vet vad man bygger om för att klara avgasnormen? Har inte hittat någon information om detta i detalj.

Uppdaterat: 2017-04-21 09:30

Inga detaljer med generellt är det väl bara programvaru-förändringar för 2 l-motorerna medan 1,6 l även omfattas av lite hårdvaru-förändringar.

Uppdaterat: 2017-04-21 09:45

Håller med hixx. Efter #2 så har ett intressant ämne spårat ur. För att återgå till ämnet, Teknikens Värld har följt upp 10 bilar före och efter åtgärden och har mätt upp att vridmomentskurvan förändrats, i olika hög grad. Bilarna har blivit svagare på lägre varv och måste varvas mer för att ge vridet. Detta medför att bilar med automatlåda växlar oftare. En ägare hävdar att det numera "oftast går mindre än fyra sekunder mellan växlingarna, ibland mindre än en sekund." Överdrivet eller inte överlåter jag till ägarna att bedöma... En annan överväger att dra Audi inför domstol, efter att verkstaden uppdaterat hans bil trots att han vid inlämnandet bad dom att INTE göra det och nu känner han inte längre igen sin bil och är såklart missnöjd. Ett flertal missnöjda ägare som kontaktat tidningen redovisas i senaste numret. Bilar som är slöare, drar mer bränsle, växlar hysteriskt och partikelfilterindikatorn lyser betydligt oftare än tidigare är åsikter som nämns. Detta låter ju riktigt illa och dom svar VWs Marcus Thomasfolk ger känns inte tillfredställande. Med en papegojas envishet svarar han på alla frågor att "Volkswagen har gjort omfattande tester för att säkerställa att förslitningar på material inte ska öka efter åtgärden." Någon förlängd garanti är av den anledningen inte aktuell...

Vi bilägare har förövrigt visst skrivit om detta. I nr 5 finns på sid 62 en artikel under rubriken: "Motorfel efter VW:s dieselåtgärd." Där var det EGR-ventilen som fick bilen att bli kraftlös och efter bärgning till verkstad byttes EGR-ventilen för en kostnad på 11000kr. Thomasfolk konstaterar här att EGR-ventilen får jobba mer efter uppdateringen, men när det blir tal om driftsäkerheten svara han åter: "Alla dessa förändringar har inte någon avgörande inverkan på livslängden och detta har testats noggrant." Hur noggrant har man hunnit testa det, kan man fråga sig, eftersom det inte var så länge sedan denna skandal uppstod och en åtgärd har väl mer forcerats fram. Bra att Vi bilägare planerar att skriva mer om detta! Dom var dessutom snabbare än Teknikens Värld med att ta upp fel som åtgärden orsakat. Blir intressant att följa detta, men känns trist hur VAG hanterar problemet.

Frågan är hur utbrett problemet är. Jag har en granne som nyligen uppdaterat sin Audi och han tycker bilen känns piggare och senaste tankningen, efter åtgärd, så hade bilen dessutom dragit något mindre än tidigare! Så han tror/hoppas att han fått sin 177hk uppdaterad till den nya 190hk. Hur det är med den saken vet vi inte, men kul att höra någon som är positiv efter åtgärden till skillnad från vad jag hittills läst i pressen. Frågan är hur många procent som är positiva kontra negativa... Tidningen kanske kan göra en undersökning? ;)

Vi har själva en Passat 140hk diesel som omfattas av denna åtgärd inom familjen. Jag har gett hon som äger bilen rådet att avstå från uppdatering tills vidare. Eller hur resonerar ni andra? Bilen går ju bra idag och är både snål och pigg, så varför chansa, resonerar jag. Enligt Thomasfolk händer inget om man vägrar göra åtgärden, även om dom rekommenderar att man gör den. Eftersom uppdateringar uppenbarligen görs trots att man sagt ifrån så har jag rekommenderat ägaren till Passaten att undvika märkesverkstaden framöver. För det är väl enbart märkesverkstaden som utför denna åtgärd? Om hon istället servar hos ex Mekonomen så är det väl ingen risk för att få den nya programvaran? Eller???

Uppdaterat: 2017-04-21 12:28

Folks subjektiva åsikter efter att de har fått en åtgärd på bilen som de helst hade varit utan skulle kunna spegla en version av verkligheten som objektiva tester inte skulle ge. Med det menar jag att jag helst skulle se ett oberoende testinstitut prova ett antal bilar före och efter "uppdateringen" i kontrollerad miljö. AVL i Jordbro eller liknande borde kunna utföra såna tester.

Givetvis kan bilarna bli sämre på många sätt för att nå ett specifikt mål. Alla som körde bil på 80-talet märkte att katalysatorns ankomst stal effekt och extra bränsle.

I skolan fick man lära sig att "inte tycka och tro utan mäta och veta".

Uppdaterat: 2017-04-21 13:16

RJ, bra sammanfattning med potentiella problem!

Den första frågan är ju om man ska se detta enbart ur ägarsynpunkt eller om man också ska väga in miljöaspekten. Ska man väga in miljöaspekten så skulle man ju då vilja veta att fixen verkligen minskar utsläppen, vilket inte heller alls är säkert. Om man inte vinner nåt särskilt miljömässigt så måste ju det generella rådet vara att undvika fixen. Och även om fixen fungerar hyggligt ur miljönsynpunkt så är det väl ändå stor skillnad i utsläpp om man jämför senare VW (euro 6) som ju sägs vara riktigt bra avgasrening. Då kanske man hellre bör fundera på att försöka byta till en nyare bil inom en snar framtid om man har möjlighet till det.

Uppdaterat: 2017-04-21 13:20

Tack Rutger.

Uppdaterat: 2017-04-21 14:15
Rutger Jönåker skrev:

Om hon istället servar hos ex Mekonomen så är det väl ingen risk för att få den nya programvaran? Eller???

Det där är en bra fråga. Jag servar genomgående min bil hos Mekonomen (ej VW) och utgår från att Mekonomen kopplar upp sig mot mitt märkes alla serviceåtgärder och genomför dessa.

Uppdaterat: 2017-04-21 14:32
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Vidstige - Ja, helst ska det väl bli bra ur båda aspekterna, men som ägare ser man nog främst till ägarsynpunkten. Att bilen blir slöare och törstigare är naturligtvis trist, men ett större problem är ju om det även orsakar driftstörningar på sikt. Att spruta in avgaserna i motorn ett varv till lär ju öka slitaget och göra att såväl EGR-ventil som partikelfilter får mer sot i sig. Tycker i alla fall jag det låter som, som glad amatör. Men mera kunnigt folk får gärna rätta mig om jag har fel.

pinjong - Det var det hon befarade... Men man kan kanske hoppas att ex. Mekonomen är mer benägna att avstå åtgärden än märkesverkstaden om man ber dom. Om dom nu kan skilja uppdateringarna åt... Annars blir det svårt.

Uppdaterat: 2017-04-21 15:34

Såg att VW gått ut med en omvänd vinstvarning, alltså går det bättre än väntat.

Så kundernas förtroende ser ut att vara orubbat efter skandalen, verkar tydligen vara de som inte äger en VW som bråkar mest och högst.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25
Citat:

Vi har själva en Passat 140hk diesel som omfattas av denna åtgärd inom familjen. Jag har gett hon som äger bilen rådet att avstå från uppdatering tills vidare. Eller hur resonerar ni andra? Bilen går ju bra idag och är både snål och pigg, så varför chansa, resonerar jag. Enligt Thomasfolk händer inget om man vägrar göra åtgärden, även om dom rekommenderar att man gör den. Eftersom uppdateringar uppenbarligen görs trots att man sagt ifrån så har jag rekommenderat ägaren till Passaten att undvika märkesverkstaden framöver. För det är väl enbart märkesverkstaden som utför denna åtgärd? Om hon istället servar hos ex Mekonomen så är det väl ingen risk för att få den nya programvaran? Eller???

Fler som är missnöjda än nöjda på Nordicaudi.com. Fast som Mäkinen skrev borde man undvika subjektiva åsikter. Det är bara auktoriserad VAG verkstad som utför uppdatering. Servar man hos Mekonomen slipper man uppdatering.

Frågan är väl snarare om det i framtiden går att sälja en bil som inte blivit uppdaterad? Borde väl rimligtvis bli ett krav på åtgärdad bil för att rätt skatt ska betalas hos Transportstyrelsen. Är den inte uppdaterad finns nog risken att skatten kan bli högre för det aktuella fordonet.

Uppdatera eller inte är ett svårt vägval, hade nog avvaktat ett tag till. Eller bytt bil.

Uppdaterat: 2017-04-21 16:21
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Går bättre än väntat, det har man hört många gånger när det gäller VW :-)

Uppdaterat: 2017-04-21 16:21

Det är väl alltid så att de missnöjda gapar högst.

Uppdaterat: 2017-04-21 16:22

Det där med meningslösa inlägg framkommer under de flesta artiklar, ingen nyhet. Bravo till Rutger för hans sakliga inlägg.

De äro värda att lyssna till (läsa) som på ett civiliserat och ärligt sätt kan presentera både ris och ros. Man kan undra huruvida vissa är sponsrade av bilindustrin så hårt som de lever sig in i roller som angripare/försvarare av vissa märken.

MVH

Uppdaterat: 2017-04-21 17:29

Vet inte vem Prestigelös syftar på... (Eller så gör jag det, men tycker det är onödig "pajkastning" för att enbart skapa tjafs i tråden igen.) Om du läser Teknikens Värld så ser du att det är just ägarna som "bråkar"!

Tack Minimats1, det var lugnande besked! Ja, hur det blir i framtiden med en icke uppdaterad bil är en bra fråga... Men jag tänker som du, bäst avvakta en tid till i alla fall. Det kan ju även komma nya uppdateringar som blir bättre framöver, om nuvarande visar sig ge för mycket problem. Bilbyte är nog inte aktuellt redan i vårt fall, men får avvakta även med det. Det är ju en sista lösning.

Uppdaterat: 2017-04-21 17:33

Tack Micke! Håller med dig till 100%. Som jag brukar säga, det är bara en biljävel. Krånglar ett märke för mycket köper jag ett annat och jag har inga problem med att berätta om dom problem jag upplever med nuvarande bil jag äger, oavsett fabrikat.

Uppdaterat: 2017-04-21 17:37
Marcus Larsson, Mekonomen skrev:

Om kunden väljer att serva eller reparera sin bil hos någon av våra märkesoberoende verkstadskedjor såsom Mekonomen eller Meca kan denne vara trygg med att alla nybilsgarantier gäller, att tillgång till mjukvaruuppdateringar och specialverktyg finns, att arbetet sker på ett fackmannamässigt sätt och att de får en stämpel i boken.Oberoende verkstäder har tillgång och rätt till nödvändig teknisk information, utrustning och specialverktyg på samma sätt som märkesbundna verkstäder, vilket också följer av tvingande EU-rätt. En biltillverkare har således skyldighet att tillhandahålla utrustning, mjukvaruuppdateringar och specifikationer till samtliga verkstäder oavsett om de är märkesbundna eller oberoende.

Kanske resonemanget ovan är en aning generellt men som jag förstår det så har obundna verkstäder rätt att få tillgång till mjukvaruuppdateringar så frågan är väl då om VAG lagt in just den diskuterade uppdateringen bland de som alla verkstäder har tillgång till.

Uppdaterat: 2017-04-21 18:00
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Syftade inte på någon särskild alls utan snarare på frånvaron av klagomål från VW-ägarna.

Det som framkommit nu är ju bara en liten del av de som fått uppdateringen och då främst i form av Audi, kanske de ägarna har större krav på prestanda än dito VW.

Men kanske skaran av personer som klagar växer ju fler som uppdaterar sina bilar, dock verkar det inte påverka försäljningsvolymerna, än..

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25
Micke82 skrev:

Man kan undra huruvida vissa är sponsrade av bilindustrin så hårt som de lever sig in i roller som angripare/försvarare av vissa märken.

MVH

Nu gällde min kritik Vi bilägare som tidning och där kan man just ställa sig den frågan, hur kan en oberoende biltidning vara så oerhört insyltad och positiv till just bara en tillverkare? Ännu mer så när tidningens fokus är att lyfta kvalitetsbrister och där just VAG inte ligger alls i toppen. Det är ju den stora frågan jag ställer mig. Sen märker du ju hur hårt man blir påhoppad när man lyfter den frågan. Man vill ju just läsa en tidning som kan lyfta både ris och ros av alla märken, som kan ge en bra bild av alla märken, som kan utse olika tillverkare till vinnare i olika tester etc. Att läsa Vi bilägare bara för att igen se att Skoda/Seat/VW vunnit ännu ett test börjar bli totalt meninglöst och intetsägande, men mer än nåt annat (vilket är allvarligast), inte trovärdigt.

Uppdaterat: 2017-04-21 19:41

Jamendåså, sluta prenumerera på tidningen då.

Svårare än så är det inte.

Uppdaterat: 2017-04-21 19:49

Jag föreslår att du går och hämtar det senaste årets Vi bilägare och tittar på vilka bilar som testats under året och vilka som "vunnit", det är ingen överrepresentation.

Uppdaterat: 2017-04-21 19:49