Det är nu bekräftat att VW återkallar berörda bilar.
Fem miljoner bilar ska in och få ny mjukvara. Liknande återkallningar lär komma från Audi, Skoda och Seat.
http://www.svt.se/nyheter/utrikes/volkswagen-aterkallar-fem-miljoner-bilar
Frågan nu är hur vi ska lyckas få detta till något negativt när det är positivt när andra märken gör det samma ;-)
Kommentarer
Då är iallafall mitt jobb säkrat ett tag framöver!
Tror att ingen bryr sig, jag gör det inte.
Jag bryr mig inte, trots att fruns bil ska in på återkallelse (det blir jag som får lämna in den och ta besväret). Men likafullt - fult gjort av VAG att göra detta fusk.
Vi får väl se vad det innebär i körbarhet och förbrukning med den nya programvaran. Jag återkommer när vår bil är "fixad" med en rapport.
Jag ska kolla mejlen imorgon när detta drar igång! Fortsättning följer....
Jag hoppas att bilmedia eller forskare etc bevakar denna återkallning och konstaterar om återkallningen verkligen förbättrar avgasvärdena eller bara är ett " spel för galleriet". Hur kan de nu åtgärda avgasvärdena som de har fuskat med för att de på hederligt sätt inte klarat?
Genom att sätta styrdonet i permanent " testmode " kanske.
Jag tror de flesta kunder blir missnöjda med testinställning permanent.
Det hade väl gått att lösa med en AdBlue-installation?
För kostsamt och komplicerat.
Garantin för min bil har ännu inte löpt ut. Om prestanda och/eller bränsleförbrukning påverkas negativt jämfört vad som gällde vid köpet borde det vara grund för att kräva återköp?
Från fultrimmad 940 turbo till Prius... Sent ska syndarna vakna. Nu var det inte så att jag inte brydde mig om utsläppen. Det var återkallelsen jag inte brydde mig om.
Adblue är ingen lösning. Ny programvara gäller.
Avd: När fan blir gammal blir han religiös!=)
Se där trasten, leifer är orolig för att du ska bli arbetslös! Ja, det var ju rätt kul med tanke på vad som väntar;-) Jobba inte ihjäl dig!
Med 60000 bilar som ska in på programmering så har jag mer jobb än vad jag önskar!
Jag fattade aldrig vad jag skulle ogilla? Var det att folk kör Prius eller vad? Folk får köra vad dom vill men folk som kör Prius är människor som har slutat att KÖRA bil och bara vill bli transporterade!.
Winterkorn utreds för bedrägeri. Helt rätt, på dem bara. Sätt ordentligt tryck på höjdarna som har släppt igenom fusket.
Snarare genom (något) högre förbrukning. Eller kanske rentav på något annat sätt som raketforskarna i ViBs kommentarsfält inte känner till ...
Genom att ge fordonet reducerad effekt och acceleration.
Går det riktigt illa kanske körkortsåldern sjunker till 15 år... ;o)
När jag jobbade på Toyota hade vi rätt mycket Prius inne. Mest återkallningar, så visst hade vi att göra. Verkstaden blev nog hyfsat fet, Toyota betalade! Den enda Toyota jag hittade körglädje i var IQ, den var som en gokart.
Vad gällande programmeringen så får vi väl se. Jag ska kolla imorgon om vi har fått någon information.
Då åker CO-halten upp... raketforskare var de.
Man sänker nox- värdet genom att öka EGR-flödet och därmed förbränningstemperaturen men då försämras prestandan. Kanske går man den vägen?
Om man tror att programmeringen av motorstyrningen är jämförbar med att skruva på det ställbara munstycket på 2-taktsmoppen, ja då har man inte studerat just raketforskning;-)
Ja bara den inte går varm och genererar felkoder...
Jag har skruvat på gasturbiner om du nödvändigvis behöver veta det...
Vilka raketer sitter dom på?
Nu blev det visst 224000 bilar som återkallas i Sverige. Nu blir det övertid! Kanske läge att snacka upp lönen?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21495996.ab
224.000 x 1.000:-/bil = en kvarts miljard! Detta blir dyrt, speciellt med trastens nya lön och all övertid!
Det kostar att ligga på topp! =)
Jag får inte riktigt ihop allt pressen skriver och det jag kan läsa om NOx fällor och partikelfilter på webben.
https://www.dieselnet.com/tech/cat_nox-trap.php
Först ut, är NOx fällor och partikelfilter 2 helt olika saker?
Det pratas ju om att man tillsätter en fetare bränsleblandning för att rensa NOxfällan och det är det som VW valt att inte göra då det drar mer bränsle.
Samtidigt så vet man ju att en regen på partikelfilter fungerar på ungefär samma sak, så min fråga är, hänger dessa 2 saker ihop?
Det spekuleras ju om att VW nu valt att inte tillsätta en fetare blandning så att NOxfällan inte fungerar och släpper ut NO och NO2 rätt ut i luften, men samtidigt så låter det rätt konstigt.
Om det sitter en NOx-fälla där så "måste" ju den rensas genom regen, eller kan den helt sonika avaktiveras med hjälp av programvaror?
Om lösningen är så enkel att NOx fällan aktiveras och bilen drar någon mer bränsle så är ju inte det hela världen.
Någon som har lite mer koll?
I min bil så kommer dom inte få göra någon uppdatering på, och den ska då absolut INTE få dra något mera bränsle eller bli "strypt" på något sätt.... Nä om så är fallet så får dom köpa tillbaka bilen av mig, jag ska inte bli drabbad på något sätt för att V.A.G skulle spara 3000:- per bil.
Mitt bilägande ska inte bli en enda krona dyrare än vad det är idag.
Vi får nog vänta och se vad denna "fix" består av och hur det påverkar bilen.
Och man får väl välja själv, är några droppar mer bränsle (nu spekulerar jag bara) och mindre utsläpp något som gör väldigt ont för den enskilda individen så får man väl avstå att lägga på programvaran.
Men dom kan ju inte heller komma med att skatten på bilen ska bli högre... Var inte det jag betalade för när jag köpte bilen.
@peugeote-Pär
Jo det ska bli intressant att se hur detta löses och hur står påverkan fixen har på bilarna.
Kanske lite detta VW bör gå ut och informera om ASAP så alla spekulationer slutar och oroliga bilägare lugnas.
Håller med, mycket snack om vilken motortyp det handlar om men EXAKT vilka motorer är det frågan om... Dom säger A men inte B och det är det som gör mig förbannad, inte vill jag få en bil som kommer tappa prestanda m.m
Jag vill ha exakt den bil jag betalat för och samma prestanda som när jag körde ut bilen från handlaren.
VW försöker nog tiga om effekterna av motorjusteringen så länge som möjlig för att undvika (om möjligt) ännu mer dålig publicitet.
Tror att gemene man inte vill att dennes bil ska in på verkstad för att få bränsleförbrukningen ökad, man ser nog till sin egen plånbok i första hand och miljön i andra.
"Tror att gemene man inte vill att dennes bil ska in på verkstad för att få bränsleförbrukningen ökad, man ser nog till sin egen plånbok i första hand och miljön i andra."
Samtidigt så beror det lite på land och hur bilen såldes.
I USA var ju dessa bilar sålda som "tänk på miljön du också" medans i Sverige så säljer Diesel på att det är billigt och hyffsat kul att köra.
Detta borde ju betyda att de som köpt en VW diesel i USA i tron att dom gör miljön en tjänst kommer omfamna denna "fix" medans vi i Sverige är arga att bilen drar några ml diesel extra.
Reverend Benny efterfrågade info om partikelfällor och NOx-reducering i #41. AMS hade tidigt en förklarande artikel om detta. Jag tror att vi flesta här har ett behov av att veta och att vår "learning curve" är intensiv just nu m.a.p. avgasrening. Intressant!
"Så här ser avgasreningen som regel ut på dieslar från årsmodell 2015 och framåt, de som klarar nya EU6-avgasnormen (finns även på en del modeller som är några år äldre). Direkt efter turbon kommer den första katalysatorn som renar kolväten och kolmonooxid. En injektor sprutar in AdBlue-vätskan och därefter renas NOx i den andra katalysatorn. Slutligen fångas partiklarna i ett filter där de sitter tills de bränns bort vid vissa intervaller. Behållaren för AdBlue-vätskan brukar rymma tillräckligt för att räcka mellan två verkstadsbesök." Citat AMS Bild härunder.
Till saken hör att man påstår (ViB:s etta just nu) att av de två VW man testade i USA, så var en en Passat med Adblue och en en Jetta utan Adblue. Jag vet inte om detta stämmer, men om så är fallet, så fixar man nog Passaten med en extra dos Urea. Jettan kommer nog att kräva mer för att klara sig. Återstår att se vad detta innebär.
På hemsidan (och på AMS) finns påståenden om att 17 liter Adblue skulle räcka mellan servicetillfällen, men på min A6 stämmer det inte. Jag har fått fylla på 20 liter hittills på 2.300 mil. Vid handen ger det att 2 påfyllningar räcker fram till service - eller 1.000 mil/10 liter Adblue á 18:-/liter. Försumbar kostnad, men ett besvär likafullt. Möjligen innebär min urea-förbrukning att bilen (uttagen i april) är "ren". Vi får se.
Vad gäller svenska bilar, så hade min gamla A4:a eller våra nuvarande Passater med 2-liters dieslar (4 st från 2014) ingen Adbluetillsats.
Sent om sider har nu VW publicerat en lista med vilka bilar som berörs.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21503201.ab
Utifrån denna lista blir det då också tydligt vilka andra koncernbilar som berörs.
Mao, alla bilar med fyrcylindriga dieslar på 1,6 och 2 liter och modellår 2011 - 2015.
3-liters dieslarna berörs inte och inte heller någon EU6-klassad.
Jag låter nog beställningen på min Allroad ligga kvar ändå :)
Kan lägga till att ni som kör en Skoda Octavia med MQB plattformen inte är drabbad av denna "uppdatering" så ni kan andas ut.
Eftersom man har återkallat bilarna i USA en gång redan och uppdaterat motorstyrdonen utan att det hjälpte, så undrar man ju vad det är för dunderuppdatering man ska komma med nu?
Peugeote-Pär, jag förstår din oro-minns bl a en artikel härom året i Vib om kunder som fått programvaran uppdaterad i Nissan X-Trial med dieselmotor och motorn gick märkbart sämre efteråt. Nissan kunde( ville inte) återskapa den gamla programvaran.
Exakt, nog kommer det hända något med motorer som får denna uppdatering.... Men nu är jag då tack och lov lugn igen eftersom jag inte äger något drabbad modell eftersom min Octavia står på nya MQB plattformen och dom är inte drabbade av detta, har pratat med Skoda Sverige idag och fått det bekräftat.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.