Familjen vi åkte tillsammans med till Lappland hade bättre tur i hyrbilslotteriet och fick en Volvo V60 CC. Tog en kort sväng i den och dess beteende på vinterväg var helt väsensskilt från Toyotan. Den gick hur stabilt som helst på vägen och var enormt spårsäker i kurvorna. Även stolarna var avsevärt bekvämare, även om sittdynan var lite kort för mig. Enda minuset var väl lite skallrande från inredningen på sämre vägar samt att styrningen var ganska känslig för ojämn väg.
Kommentarer
Pratar vi nya eller gamla modellen? Förmodar den nya inte hunnit ut än i hyrbilssvängen?
Glömde nämna det, detta var den gamla modellen. Såg dock en del nya V60 (utan CC) hyrbilar på parkeringen där vi bodde.
Kul du att du anser en ganska gammal konstruktion som V60 trots allt är nu vara så pass stabil och trygg och mycket bättre än Toyotan som är en betydligt nyare konstruktion.
Det är väl trots allt lite olika klass på dom bilarna. C-HR är ju en mindre bil, om än "upp-pumpad" på höjden, Volvon är mer premium. CrossCountry chassit dessutom mer anpassat för vintervägar i Lappland. Jag tyckte själv bra om V60 CC när jag körde den. Dom enda nackdelarna jag upptäckte var att stolens sittdyna var lite trång i sidled och att 5-cyl dieseln hördes för mycket in i kupén. Men V60 har ju trots allt mycket bättre stolar än C-HR, som saknar flera av dom inställningar Volvon har som standard.
Lustigt att du skriver att du tycker att sittdynan är lite för kort. Precis detta upplevde jag också med den V40 CC jag provkörde häromveckan och jag blev lite förvånad att Golfens sittdynor är längre och bekvämare än den "nordiska" bilens. Och själv är jag kort men upplevde ändå denna skillnad. Visst - stolarna är inställbara i flera ledder man jag saknade lite av längden på sittdynan. Så många inställningsmöjligheter behöver inte nödvändigtvis innebära att stolen är bekvämare för en specifik individ eftersom upplevd sittkomfort är väldigt individuellt.
Mina föräldrars E-klass är en ännu äldre konstruktion och är avsevärt mycket bekvämare att köra och åka i än Toyotan. Samma gäller min egen BMW X3.
Har nu kört S/V60 cc i många mil och tycker också att det är en stabil och trygg vinterbil. Visst är styrningen lite loj och ibland lite sökande på spårig väg. Sittdynan är kort men fungerar trots det väldigt bra med mina långa ben, mycket beroende på att det går att justera stolen väldigt bra.
Jag har VEA 4:an i min och tycker den fungerar finfint, gillar inte 5:an.
Men som sagt, det är en ganska gammal bil nu och den nya är klart mycket trevligare att köra men helt klart en trygg och stabil bil.
Jag hade ju inte kört 3st S/V60 på rad om jag inte gillat dem.
Jag gillar att man kan vinkla sittdynan i framkant, det finns inte på min Golf. Komfortmässigt så gillar jag Volvos stolar skarpt, som fåtöljerna i vardagsrummet, helt outstanding. Golfens är lite hårdare med mindre stoppning, vassare kanter. Jag gillar min Volvos stolar bäst av bilarna jag haft hittills.
Hade det inte varit för att V60 CC var så trång invändigt bak och i bagage så hade jag köpt en sån som familjebil, nu blev det en kompromiss istället, en Golf Alltrack och en V40 CC D3.
Fast Shogun, gamla V60 hade inga premiumambitioner och det är den som jämförts.
Fast som jag skrev redan i #5, V60 CC och C-HR är ju varken i samma storlek eller klass. Hur stor är prisskillnaden? (Orkar inte kolla upp det...) Lite som om man skulle jämföra en Nissan Juke med Passat Alltrack...
Det var mest en reflektion över hur olika bilar kan vara att köra på samma underlag. Jag inser också att Volvon är betydligt dyrare. Dock har CH-R fått mycket beröm i flera recensioner för sina fina köregenskaper, så jag var ändå lite förvånad över bristen på stabilitet. Men det kanske är mig det är fel på som inte sett ljuset och insett det fantastiska hos denna Toyota :-)
Skoda, vad var det för däck på de olika bilarna?
Skodaägare - Jo, jag förstår din jämförelse, eftersom det var två hyrbilar på samma plats som jämfördes. Men som diskussionen sen dragit iväg är det jag reagerar på. Man kan ju inte förvänta sig att en ny mindre bil ska kunna mäta sig med ens en äldre större bil. Och det har inget med märket Toyota att göra. Man måste inte tycka att Toyota är fantastisk. En gammal MB S klass är säkert också bekvämare än en ny T-roc, för att jämföra med ett annat älskat märke i dessa trådar. ;)
Men jag hade också valt V60 CC före C-HR om jag bara haft dom två att välja på. :) Och ja, jag har kört båda. C-HR hybrid, som jag körde, gick snålt på min testrunda, då det var barmark och med sommardäck. Lite kul och annorlunda bil, tyckte jag, med avseende på designen och som lånebil betraktad, men ingen bil jag skulle vilja äga. Håller med dig om stolarna, som är för platta och enkla för min smak. Då sitter jag, naturligtvis, avsevärt mycket bättre i V60, även om jag hade önskat att Volvo gjort sittdynan lite bredare mellan sidostöden. Jag får problem med att låren somnar i Volvo... Men i övrigt sitter jag väldigt bra. Stoppningen är skön och att sittdynan är lite kort kompenseras bra av att man kan vinkla sittdynan som standard och därigenom får man ändå bra lårstöd. Volvo har även ett skönt svankstöd som standard. Något som tyvärr inte heller alla bilar har.
Shogun, Om gamla V60 är en premiumprodukt så har de tagit ett rejält steg med SPA-bilarna. Dock så har de haft ganska många barnsjukdomar vilket har dragit ner dem kvalitetsmässigt.
När det gäller gamla V60 så har jag 20000+ mil med NOLL fel än så länge.
Båda rullade på Continental Ice contact dubbdäck, med ganska hög profil. Därför var jämförelsen extra intressant tycker jag, eftersom däcken var snarlika.
Fast åter - denna jämförelse hade ju inte nån grund i att jämföra s k premium-märken utan var en spontan jämförelse mellan 2 hyrbilar vid samma tillfälle.
Ja, det där med barnsjukdomarna på Volvo är trist. Även min V70 -13 hade till min förvåning och besvikelse väl många elektronikfel... Gamla V60 förefaller förskonad från detta vad jag läst i div begtester, vilket är kul. Kanske säkraste kortet om man vill köpa en Volvo?
Eller en V40;) Sägs ju att en bilmodell aldrig blir bättre än under sista fasen. Jag har aldrig varit mycket för att ha det senaste, bättre att alla andra får agera testförare åt måndagsexen så kan jag handla sedan när dom fått ordning på produktionen. Efter 6 års produktion så verkar (peppar peppar) det som att grejorna håller ihop:)
FXX - Ja, V40 kanske också klarat sig bra. :) Håller med, jag brukar också köpa bilar i slutet av sin levnad. En bil blir aldrig så bra som strax innan den läggs ner. :) Men V70II kom ju 2008, så jag blev som sagt lite förvånad och besviken när min 2013 hade rätt många elektronikspöken, då jag trodde jag köpte en "färdig" bil.. Men en sen V60 CC skulle jag ev kunna tänka mig. ;) Tycker den är tuff. Gillar även V40, både vanliga och CC, men den skulle nog bli lite liten för våra behov... Främst då bagaget. Baksätet används sällan av andra än jycken. Fast jag har tidigare övervägt om vi inte skulle kunna knöla in oss även i en sån... ;) För jag tyckte den var trevlig och lite kul att köra. Varför inte en CC T5 AWD, med gamla bensin 5-an som låter så gott. :D
Numera är väl problemet med utgående modeller ofta att dom tyvärr saknar många av de nyare finesser som man nog vill ha vid ett nybilsköp. Volvo kanske är ett undantag eftersom dom verkar ha uppdaterat sina bilar hyfsat avseende bl a nya säkerhetsfunktioner. Skulle nog också kunna leva med en V40 CC av 2018 års modell eller senare just för att vi inte har samma behov av utrymme i baksäte och bagagerum längre. Sen är det ju mera saker som också måste stämma för att det skall bli ett köp.
Pi - Jag är inte så noga med dom där nya finesserna. Jag köpte ju en Avensis. ;) Ny finesser brukar vara likhetstecken med barnsjukdomar... Tids nog får man dom ändå, när dom blivit mer beprövade. :) Men som du säger så ligger ju Volvo rätt långt framme med finesser. Och som du också säger så är det mer som måste stämma för att det ska bli köp... I mitt fall, som jag nämnt tidigare, har jag lite problem med dom påträngande sidostöden på Volvos sittdynor som hämmar blodflödet i låren... Förr kunde man välja på komfort- och sportstolar. Idag finns bara sportstolar. :( Att sen stoppningen blivit hårdare på senare år gör inte saken bättre...
Rutger: Volvo har 3 olika stolar i sina nya bilar. Standard, komfort och sport. Så du skulle säkert finna några som passar din kropp.
Jag måste verkligen haft en fruktansvärd tur med mina sista Volvo då de tydligen blivit så dåliga kvalitetsmässigt......36.000 mil med 3 olika bilar de sista 6 åren och inga problem alls förutom vanlig service och 2 återkallelser. Samt en av bilarna fick vara borta 4 dagar för jag klantade mig med en grindstolpe....men knappast bilens fel.
Intressant, att det fanns 2 nu visste jag, men 3 visste jag inte. Då är det en jag hittills inte suttit i... Måste vara standard och sport jag provat. Men det är alltså dom nya. Jag pratade om förra V60 och V40.
Klart man kan ha både tur och otur med nya bilar. Men det är väl ganska känt att barnsjukdomar/fel är flest första året och minskar sen rejält varje år, för att mot slutet vara som minst. Min "personliga servicetekniker" på Volvo rekommenderade att köpa först 3e årsmodellen av en ny modell, för då hade man fått bukt på dom flesta barnsjukdomar.
Aha, du skrev att nu finns det bara sport......då tog jag det som att du menade de nya modellerna. Men prova gärna komfortstolen, har den i min V90 och de är supersköna!
Jag plockade första årsmodellen av V90 och kört 11.850 mil nu, inga barnsjukdomar eller fel. Men har nog haft massa tur nu då......
Henrik - Ja, ska absolut prova komfortstolarna när jag hittar nån som har dom. Sorry om jag uttryckte mig otydligt.
Om du haft massor av tur vet jag inte. SÅ enormt mycket fel är det väl ändå inte på nån ny bil idag. Är väl bara att risken att råka på barnsjukdomar är större på en helt ny modell. Men skönt du sluppit det, så grattis. :)
Rutger, jag har då inga sportstolar i min V40. I Alltracken sitter det såna där historier med hårda valkar som jag med korta ben måste klättra över och klämma baksidan av låret på när jag ska ut:)
Men i Volvon är det vanliga hederliga komfortstolar, tjock och rejäl stoppning också.
Rutger, beträffande barnsjukdomar. Din V70 du hade var väl med Fords motor och deras powershiftlåda? Jag tror kvalisorten är lite bättre sedan dom fick Skövdemotorer och riktiga växellådor;)
Bara knata in på närmsta Volvohandlare och testa deras Inscriptionmodeller. Där har du de stolarna standard och du kan få dem som tillval på enklare utrustade modeller med. Volvo har ju även fördelen att tycker man om R-design utsidan så kan man även få den med komfortstolarna istället för sportstolar om man vill.
FXX - Jo, det har du. :) Volvos sportstolar ser/såg inte ut som t.ex. VW:s. Förr hade Volvo en platt komfortstol, helt utan upphöjda kanter och deras sportstolar hade inte högre kanter än stolarna i din V40. Med förr menar jag första S60 och V70N. När nya S60, V70 osv kom fanns bara "sportstolarna" kvar. Eftersom stoppningen samtidigt blev fastare och "sidokuddarna" sitter ganska långt in så sitter man med låren ovanpå dom och det är det mina ben inte gillar. På senaste SPA-bilarna har Volvo anpassat sig till övriga tillverkare och nu finns mer riktiga sportstolar, så jag förstår om mitt snack om sportstolar i din bil kanske blir förvirrande. Men jag har levt med Volvo sen 142:ans dagar, så jag kanske har andra referenser. :) VW Golfs sportstolar passar mig faktiskt bättre, eftersom stolsdynan är bredare och plattare och kanterna kommer där utanför. Dom stör bara när man kliver ur bilen, men är inte ivägen väl på plats i bilen. Men det är en högst personlig åsikt.
Ja, jag hade en Ford V70 och det kan säkert vara orsaken till mitt missnöje med den. Mina föregående S60 -02 och -07 var jag mycket nöjd med, speciellt den sista och jag har varit nöjd med samtliga Volvo före det, även min Mitsubishi V40 2.0T. ;) Jag har återvänt till Volvo många gånger förr, så jag håller inte för osannolikt att jag får "återfall" än en gång...
Henrik - OK, det är Inscription dom heter. Bra, då vet jag. När vår handlare hade visning och provkörning av V90 fanns bara sportstolar i hallen och standard i demobilen. Av dom gillade jag standard bäst. Hoppas dom har nån Inscription i hallen nästa gång jag är dit då. ;) Gillade annars V90 väldigt mycket eftersom den gick så skönt på vägen. Men den känns för stor för vår smak, så V60 passar nog oss bättre, även om den inte "svävade fram" fullt lika skönt som V90... Eller möjligen XC40? Men jag är även nyfiken på kommande V40, om den blir tillräckligt rymlig och bra i övrigt... Fast då var det ju det här med barnsjukdomar... ;)
Jag har också ”återvänt” till Volvo efter 2st 140, 240, 740, V40 fas 2. Javisst är mina stolar i CC sportigare än iaf. dom första 4 Volvobilarna, men jämfört med VW’s stolar så tycker jag dom är mest komfortinriktade. Dom nya Volvobilarna ser ut att ha en helt annan form än vad man är van vid som gammal Volvoåkare. Men så har man väl bytt kundkrets till störst delen på senare år.
FXX - Ja, jag har ungefär samma Volvohistorik (142, 244), bortsett från 740. Istället har jag även haft en 460. I början var varannan bil en Volvo, men efter en Opel och 3 Saabar blev det sen 4 Volvo på raken, V40, 2st S60 och V70. Dina VW stolar, jag kommer inte ihåg om du nämnt det, är det standardstolarna eller Ergo Active stolarna? Dom senare gillade jag. Men visst har Volvo bra stolar, även om jag klagar på detaljer. Håller med dig ang. nya modellerna.
Rutger, jag har inte massagestolarna, dom vanliga sportstolarna.
FXX - Ah, då förstår jag att du tycker Volvon är bekvämare. Dom vanliga tyckte jag inte om, men Ergo-stolarna var sköna. Sen har jag ju inte jämfört med V40 efter varandra, som du kan göra, så jag är osäker hur jag skulle gradera dom mot varandra. Var länge sen jag körde V40 nu...
V60’s sportstolar fick toppbetyg i senaste AMS, 5/5 möjliga. Ströläste bara lite lätt.
Jag sitter betydligt bättre i en Golf än någon Volvostol. Den befängda idén att inte ha justerbara nackstöd och nån ergonomisk kant högt upp på ryggstödet, som troligen är tänkt att hamna i rätt nivå för en normallång, gör stolen oanvändbar för mig.
Golfens R stolar tycker jag är bekvämast av alla. Men då har jag bara torrkört ergostolen brukar kännas lite annorlunda när man kör en lite längre tur än att torrsimma i bilhallen.
Som vi konstaterat massor av gånger - stolkomfort är oerhört personligt och inget som kan betygsättas generellt och som man sen kan dra några slutsatser av beträffande hur den kommer att fungera för en själv.
Absolut, TV har slutat med det och konstaterar bara om någon stol sticker ut, t.ex att ingen finner en bra komfortabel körställning eller om alla tycker att dom sitter bra och finner en vettig körställning.
T.ex skulle jag nästan bli avskräckt av mina hårda stolar i MB:n om jag bara torrsimmat dom. Men efter en längre tur så är bara bekvämt för mig.
Första intrycket kan man aldrig lita på.
Tur jag inte har dom problemen i min V40:)
Reglera nackskyddet efter personens längd så det om möjligt täcker hela bakhuvudet.
För att justera höjden måste knappen (se bild) tryckas in samtidigt som skyddet justeras upp eller ner.
Nackskyddet kan justeras i tre olika lägen.
Volvo har samma stol i 60 och 90 serierna.
XC40 däremot sitter jag bra i, sköna säten och justerbart nackstöd, men i den modellen går inte ratten att justera tillräckligt långt ut.
Funkade hyfsat vid provkörning men fattades 5cm justeringsmån. Och så är XC40 oförskämt överprissatt.
Betalade samma pris för min GLC som offerten jag fick på en utstustad XC40 D4 momentum
Men Mb’n var väl en lagerbil? Hedin bil kränger mängder med MB här i stan, dom benämner dom som fleet edition eller nått. Tror det är tjänstebilar som ingen vill ha som dom skickar ut fullutrustade med 100K rabatt, typ.
Ja min var en lagerbil med 93kkr i rabatt. Men ingen fleet edition. Hade det jag ville ha, AMG interiör, Burmester sound, LED, stolkomfortpaket, fotstöd (så att korta passagerare kan lorta ner byxorna :) ) offroad exteriör, akustikrutor, SUV-paket, bränslevärmare, värmd spolarvätska å nått mer. Och låg skatt.
Så jämfört med en mindre, mindre utrustad, mindre komfortabel bil så anser jag att jag fick mycket mer bil för samma peng. Och att vänta på en ny bil är bara tråkigt.
Så sant, även om jämförelsen kanske inte är helt 100 mot en beställningsvara;)
FXX - Du glömde bilden du hänvisar till i #45. Är det ställbara nackstöd i din V40? Trodde även dom var fasta... Och jag håller med Guran om att det är en nackdel i Volvo. Nackstöd, nackdel, hö, hö. ;) Liksom den för korta rattstången i XC40...
Varför inte, är ju oavsett en ny bil. Du köper ju bara begagnade. Min helt nya hade samma pris som ett par begagnde, med drygt 2000 mil, som fanns i bilhallen.
Det blir ju i princip samma sak som att handla begagnat. Du måste ta bilen som den står, du kan inte göra något val av fabriksmonterad utrustning osv. Kanske därför priset var samma som dom begagnade.
Det var ett citat från manualen. Kan inte infoga bilder med iPad.
Här ser man en V40 med justerbara nackstöd. Bild 13.
https://www.carnext.com/en-de/used-vehicles/cars/volvo/v40/s7zg-tb2b-wg29/
Nja FXX - nog anser jag att det är skillnad på att som Guran köpa en helt ny bil kontra att köpa en kanske 1 år gammal begagnad. Att köpa nya lagerbilar innebär ofta att man kan få ett betydligt bättre pris än om man beställt motsvarande som "skräddarsydd" och dessutom slipper man vänta flera månader på den nya bilen - för mig personligen lika betydelsefullt. Har jag väl bestämt mig så vill jag inte vänta upp till kanske i värsta fall 9 månader på den nya bilen.
Men visst kan man också köpa en lätt begagnad om man råkar hitta det man vill ha och som inte rullat många mil och som har rätt pris - absolut. Men om det kommer till t ex tänkbara goodwill-åtaganden så sitter du ofta i en bättre sits om du själv köpt bilen ny än om nån annan gjort det. Som man säger - "been there, done that".
Det där med att köpa lagerbilar kan göra att man får något som är felbeställt. Audi Sverige plockade hem en bunt Q7 utan bränslevärmare. En sån lär inte stå sig särskilt bra.
Det är nog bra att kolla specen noga.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.