Ja, GF har rätt! Vi kan fortsätta snacket om mina värmarproblem här, om det nu finns så mycket mer att säga. Men för att sammanfatta: jag har 6A automatsäkring, motorvärmare 300W, kupévärmaren max 1400W vid -25 grader och vill även sätta dit en 45W batteriladdaren. Det blir max 1745W (vid-25) på en säkring som klarar 1380W, eller 1656W om man vågar räkna det x1.2... Hittills har det funkat med max 1700W på denna säkring.
Ja, GF har rätt! Vi kan fortsätta snacket om mina värmarproblem här, om det nu finns så mycket mer att säga. Men för att sammanfatta: jag har 6A automatsäkring, motorvärmare 300W, kupévärmaren max 1400W vid -25 grader och vill även sätta dit en 45W batteriladdaren. Det blir max 1745W (vid-25) på en säkring som klarar 1380W, eller 1656W om man vågar räkna det x1.2... Hittills har det funkat med max 1700W på denna säkring.
Köp en Kalix/Defa laddare då är alla problem ur värden.
Jag satte in en calix 4A laddare som lite extra säkerhet, enkelt och simpelt för 1500:-.
6A säkring kan man alltid belasta lite extra på vintern och speciellt vid stark kyla då bimetallen i snabbsäkringen får bra kylning.
Uppdaterat: 2018-02-05 00:08
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Ja, GF har rätt! Vi kan fortsätta snacket om mina värmarproblem här, om det nu finns så mycket mer att säga. Men för att sammanfatta: jag har 6A automatsäkring, motorvärmare 300W, kupévärmaren max 1400W vid -25 grader och vill även sätta dit en 45W batteriladdaren. Det blir max 1745W (vid-25) på en säkring som klarar 1380W, eller 1656W om man vågar räkna det x1.2... Hittills har det funkat med max 1700W på denna säkring.
Köp. En sån har jag.
https://www.tradera.com/item/301753720
Uppdaterat: 2018-02-05 22:21
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Saabnisse - Kul historia med VW typ 1. Jag kanske får skaffa ett fotogenkök så jag inte överlastar säkringen. :-D
mso 1000 - Tack för tipset. Så om säkringen får bra kylning på vintern, är det därmed ok belasta den mer? Så länge den inte går är det kanske ok...
Uppdaterat: 2018-02-06 15:22
Gäst (ej verifierad)
Självklart
Löser säkringen ut är det bara att återställa den och konstatera att du nog förbrukade mer ström än den klarade. Är ju inget som går sönder med överbelastade kablar då säkringen är till för att säkerställa detta. I ditt fall i garagelänga mer för att ”dela ut ström till alla”
Vi praktiserar detta titt som tätt inne hemma. Efter en påbörjad köksomgörning så har nu kylen och mikron och vattenkokaren hamnat på en annan grupp. Därmed är det inte så lämpligt med mikro och vattenkokare och kylskåp igång samtidigt om man vill kunna se något (samt få varmt vatten eller varm mat). Det fungerar oftast men i exakt samma ögonblick som det klickar till och allt blir mörkt så "Visst f--n..." =)
Saabnisse - Kul historia med VW typ 1. Jag kanske får skaffa ett fotogenkök så jag inte överlastar säkringen. :-D
mso 1000 - Tack för tipset. Så om säkringen får bra kylning på vintern, är det därmed ok belasta den mer? Så länge den inte går är det kanske ok...
R. Den där laddaren på tradera med intags cupe sats är nog 3000:- i butiken skulle jag gissa.
Uppdaterat: 2018-02-06 17:03
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
xanthopteryx, kylskåp ska alltid ha en egen grupp, mikron bör ha det, speciellt om det är en modern mikro med flera funktioner. vattenkokare är det inte lika noga med, men man bör inte ha den kopplad där andra primära funktioner är anslutna.
Hur många känner förresten till att säkringsautomater bör bytas ut om de har löst ut, speciellt då de utsatts för kraftig överlast!
Uppdaterat: 2018-02-06 17:07
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
R. Den där laddaren på tradera med intags cupe sats är nog 3000:- i butiken skulle jag gissa.
OK. Nu har jag Defa motor och kupévärmare monterat i bilen. Kan inte montera sånt här själv, så det är ett jobb för verkstad... Behöver jag då allt i denna sats och funkar dom ihop? Har planerat åka in o prata med verkstaden, men väntar på svar från hyresvärden ang ev uppsäkring först.
xanthopteryx, kylskåp ska alltid ha en egen grupp, mikron bör ha det, speciellt om det är en modern mikro med flera funktioner. vattenkokare är det inte lika noga med, men man bör inte ha den kopplad där andra primära funktioner är anslutna.
Hur många känner förresten till att säkringsautomater bör bytas ut om de har löst ut, speciellt då de utsatts för kraftig överlast!
Jag vet, men så blir det under ombyggnad. Man får ta allt steg för steg liksom. Finns redan en plan för hur elen skall gå utan att behöver flytta massa uttag och annat i onödan.
Jo det känner jag faktiskt till. Framförallt så brukar det finnas ett max antal frånslag innan byte.
VI hade en grupp på jobbet som gick alldeles för ofta så där fick man sätta en pinne på en postilapp för varje gång så vi kunde hålla koll på när det närmare sig byte.
Moderna brytare är dock sega och jag såg uppgifter på några som ligger på 10.000-20.000 omkopplingar, vilket räcker ganska länge....
Nej Rutger det är calix på laddaren och kablaget funkar inte på Defa.
Synd och det finns inga adaptrar om man inte gör en fuling, men då måste man veta vad man gör och att det blir bra.
Uppdaterat: 2018-02-06 18:27
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Gäst (ej verifierad)
Inte hade jag anlitat en verkstad flr en sådan installation
Köp en Ctek laddare på clasohlson för 650 kr och koppla in vid behov. Är ju inte svårare än att öppna huven och sätta två klämmor på batteriet. En gång per vecka kanske
Guran - Beror ju på vad det kostar, vilket jag bl.a tänkte fråga om. CTEC har jag redan, men eftersom jag bara har ett eluttag med timer i carporten kan jag i så fall inte ladda samtidigt som motorvärmaren går. Måste köra in framför huset för att få ett vanligt eluttag, så jag kan ladda längre tid än timern går, men där är både trångt och 1.5m snö nu... Därför jag tyckte lösningen att ladda lite samtidigt som motorvärmaren gick var en smidig lösning vintertid. Skrev det i förra tråden, men glömde nämna det här...
Uppdaterat: 2018-02-06 18:56
Gäst (ej verifierad)
Rutger Jönåker skrev:
mso 1000 - Hmm, misstänkte det. :-(
Guran - Beror ju på vad det kostar, vilket jag bl.a tänkte fråga om. CTEC har jag redan, men eftersom jag bara har ett eluttag med timer i carporten kan jag i så fall inte ladda samtidigt som motorvärmaren går. Måste köra in framför huset för att få ett vanligt eluttag, så jag kan ladda längre tid än timern går, men där är både trångt och 1.5m snö nu... Därför jag tyckte lösningen att ladda lite samtidigt som motorvärmaren gick var en smidig lösning vintertid. Skrev det i förra tråden, men glömde nämna det här...
Du har aldrig funderat på ett grenuttag? Finns ju sådana för utomhusbruk som kostar en 50-lapp och vipps har man två uttag att stoppa sladdar i
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Inte hade jag anlitat en verkstad flr en sådan installation
Köp en Ctek laddare på clasohlson för 650 kr och koppla in vid behov. Är ju inte svårare än att öppna huven och sätta två klämmor på batteriet. En gång per vecka kanske
.
Nej Rutger, så kan man inte hålla på med en lös laddare.
Här har du en Defa laddare för tusenlappen som du säkert kan koppla in skälv.
Dela på T skarven och stick fast den där, du behöver troligen en kort Defa kabel också.
Två sladdar följer med som kopplas på batteriet.
En halvtimmes jobb och laddaren strippar du fast mot nåt lämpligt med bunt band.
Skall jag knäppa ett kort på min installation så du ser hur enkelt det är.
Det bästa är att batteriet mår bra av det och förlänger livslängden och alltid full 100%status på batteriet.
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 - Hej å hå, du tror jag ska klara av det där kabelkopplandet själv... Ja, ta gärna en bild, få se om jag blir nå klokare. ;-)
Guran - Fast med ett grenuttag har jag ändå bara timer och måste till carporten i längan, koppla CTECen och kan sen ändå bara ladda dom 1-2tim, eller vad den ger ström i kyla... Visst, bättre än inget, men bökigare än om laddaren sitter i bilen och laddas varje gång jag kopplar i motorvärmarsladden. Dessutom tveksamt om det går sätta dit en gren, eftersom det sitter ett lock över eluttaget och ser rätt trångt ut där...
Uppdaterat: 2018-02-06 19:29
Gäst (ej verifierad)
Rutger Jönåker skrev:
mso 1000 - Hej å hå, du tror jag ska klara av det där kabelkopplandet själv... Ja, ta gärna en bild, få se om jag blir nå klokare. ;-)
Guran - Fast med ett grenuttag har jag ändå bara timer och måste till carporten i längan, koppla CTECen och kan sen ändå bara ladda dom 1-2tim, eller vad den ger ström i kyla... Visst, bättre än inget, men bökigare än om laddaren sitter i bilen och laddas varje gång jag kopplar i motorvärmarsladden. Dessutom tveksamt om det går sätta dit en gren, eftersom det sitter ett lock över eluttaget och ser rätt trångt ut där...
Men varför behöver du stödladda? Du har väl ingen bränsledriven värmare som tar massa ström?
Kör bara ca700mil/år och den går ca2mil/gång. Ibland kortare körningar och står ibland några dar oanvänd. Speciellt vintertid. Men du kanske har en poäng... Det var min V70 T4 -13 som drog ström, förmodligen mycket pga ett 1200W PTC element och inte ens 4 mils körning laddade batteriet... Den krävde regelbunden stödladdning, en gång i månaden vintertid. Nuvarande bil verkar inte ha såna problem, enligt den CTEC eyelet den har, men vill väl ändå gardera mig. Men visst skulle jag kunna avvakta och se hur det utvecklar sig... En CTEC Battery Sense för bättre kontroll, som Christer föreslog, kanske vore nåt, eftersom eyeleten verkar "spattig"... Lite osäker där, var jag ska börja, eller om jag ska ha både och... vilket kanske är "overkill"...
Uppdaterat: 2018-02-06 20:19
Gäst (ej verifierad)
Eller spar pengarna å kör
Frugans Yaris är nu 8 år, körs 750mil/år. Normalt 1 mil per tur. Har aldrig behövt någon laddning ovh har fortfarande sitt mikroskopiska originalbatteri.
Varför lägga pengar på något som man tror kanske kan inträffa, men mest troligt inte. Märks ju om batterier tröttnar och då kan man ta en lite längre nöjestur för att ladda batteriet.
Egentligen skall man ju aldrig behöva stöd ladda men många med lite ogynnsam körning och med 1200w ptc värme hela vintern och får aldrig ett topp laddat batteri och har kanske aldrig problem men har kanske aldrig mer än 50% laddat och kanske förkortar livslängden en del på batteriet.
Jag tror en Defa laddare som laddar varje gång motorvärmaren är på är bra för batteriet.
Men som sagt så ska det inte behövas.
Uppdaterat: 2018-02-06 20:33
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Guran - Ja, det är ju ett alternativ... Intressant att din frus Yaris klarat batteriet så länge trots nämnda körning. Var väl V70n som gjorde mig nojig... Men den här verkar ladda rejält. Blinkar eyeleten rött räcker en tur på bara en mil för att den ska blinka grönt igen! Min föregående S60 2.4 hade aldrig några batteriproblem trots samma körning och den stödladdade jag aldrig under dom 5år jag ägde den.
mso 1000 - Ja, vad köper man när man blivit missnöjd med ett märke? ;-) Det blev en Toyota Avensis 2.0 kombi , som saknar PTC element. Den fixar kupévärme utan såna nymodigheter. ;-) Ja, nu blev jag osäker... Kanske ska avvakta med laddare... Det är ju både enklast och billigast. :-)
Uppdaterat: 2018-02-06 20:51
Gäst (ej verifierad)
Självklart skall du väl avvakta. Finns väl inget som talar för att du skall behöva det med en bil utan strömslukande komponenter.
Du kan ju skaffa en sådan här om du är orolig för att inte komma igång http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Starthjalp-12-V-400-A-2000035160/
Men har du inte för bråttom kan du ju alltid skaffa en assistansförsäkring.
Eller gör inget, det kanske inte behövs. Du kanske oroar dig i onödan.
Uppdaterat: 2018-02-06 21:29
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Saabnisse - Tack för tipset! Inte farligt pris. Men lutar åt att jag avvaktar med allt nu och ser hur det utvecklas. Assistansförsäkring har jag redan. :-)
Ja, min fru behövde nyligen nyttja assistans på sin bil för första gången någonsin, efter att ha kört fast på en liten väg och hon fick vänta 3.5 timme. Så nog får man räkna med att vänta...
Det var förresten anledningen till att vi började titta på och testa 4wd, apropå en annan tråd. ;-)
Kommentarer
Ja, GF har rätt! Vi kan fortsätta snacket om mina värmarproblem här, om det nu finns så mycket mer att säga. Men för att sammanfatta: jag har 6A automatsäkring, motorvärmare 300W, kupévärmaren max 1400W vid -25 grader och vill även sätta dit en 45W batteriladdaren. Det blir max 1745W (vid-25) på en säkring som klarar 1380W, eller 1656W om man vågar räkna det x1.2... Hittills har det funkat med max 1700W på denna säkring.
Att limma fast brytaren på en automatsäkring ger som resultat att man inte kan slå på den igen ifall säkringen löst ur...
Man kan prova om man ligger nära gränsen att koppla in en lång skarvsladd, motståndet i kabeln gör att säkringen håller för mer.
Man ska dock inte använda en upprullad kabelvinda även om den oxå funkar, men den kan bli för varm.
Man kan också prova med att seriekoppla ett värmeelement med kupe'värmaren, det sänker spänningen på samma sätt som skarvkabeln.
Vi var några kompisar med VW typ 1, för många år sedan, som hade fotogenkök till värme.
En underbar uppfinning, med 3/4 tank och max pumpad brann det ledigt två timmar.
Efter ett biobesök och tio minusgrader rann smält snö av bilen!
Och ingen el gick det åt och ratten var varm!
Intressant. Det visste jag inte.
Ja, det där med upprullad kabelvinda lärde jag mig på 80-talet, när det började lukta bränt hemma... ;-)
Köp en Kalix/Defa laddare då är alla problem ur värden.
Jag satte in en calix 4A laddare som lite extra säkerhet, enkelt och simpelt för 1500:-.
6A säkring kan man alltid belasta lite extra på vintern och speciellt vid stark kyla då bimetallen i snabbsäkringen får bra kylning.
Köp. En sån har jag.
https://www.tradera.com/item/301753720
Saabnisse - Kul historia med VW typ 1. Jag kanske får skaffa ett fotogenkök så jag inte överlastar säkringen. :-D
mso 1000 - Tack för tipset. Så om säkringen får bra kylning på vintern, är det därmed ok belasta den mer? Så länge den inte går är det kanske ok...
Självklart
Löser säkringen ut är det bara att återställa den och konstatera att du nog förbrukade mer ström än den klarade. Är ju inget som går sönder med överbelastade kablar då säkringen är till för att säkerställa detta. I ditt fall i garagelänga mer för att ”dela ut ström till alla”
Tack för svar Guran.
Vi praktiserar detta titt som tätt inne hemma. Efter en påbörjad köksomgörning så har nu kylen och mikron och vattenkokaren hamnat på en annan grupp. Därmed är det inte så lämpligt med mikro och vattenkokare och kylskåp igång samtidigt om man vill kunna se något (samt få varmt vatten eller varm mat). Det fungerar oftast men i exakt samma ögonblick som det klickar till och allt blir mörkt så "Visst f--n..." =)
R. Den där laddaren på tradera med intags cupe sats är nog 3000:- i butiken skulle jag gissa.
xanthopteryx, kylskåp ska alltid ha en egen grupp, mikron bör ha det, speciellt om det är en modern mikro med flera funktioner. vattenkokare är det inte lika noga med, men man bör inte ha den kopplad där andra primära funktioner är anslutna.
Hur många känner förresten till att säkringsautomater bör bytas ut om de har löst ut, speciellt då de utsatts för kraftig överlast!
OK. Nu har jag Defa motor och kupévärmare monterat i bilen. Kan inte montera sånt här själv, så det är ett jobb för verkstad... Behöver jag då allt i denna sats och funkar dom ihop? Har planerat åka in o prata med verkstaden, men väntar på svar från hyresvärden ang ev uppsäkring först.
Jag vet, men så blir det under ombyggnad. Man får ta allt steg för steg liksom. Finns redan en plan för hur elen skall gå utan att behöver flytta massa uttag och annat i onödan.
Jo det känner jag faktiskt till. Framförallt så brukar det finnas ett max antal frånslag innan byte.
VI hade en grupp på jobbet som gick alldeles för ofta så där fick man sätta en pinne på en postilapp för varje gång så vi kunde hålla koll på när det närmare sig byte.
Moderna brytare är dock sega och jag såg uppgifter på några som ligger på 10.000-20.000 omkopplingar, vilket räcker ganska länge....
Nej Rutger det är calix på laddaren och kablaget funkar inte på Defa.
Synd och det finns inga adaptrar om man inte gör en fuling, men då måste man veta vad man gör och att det blir bra.
Inte hade jag anlitat en verkstad flr en sådan installation
Köp en Ctek laddare på clasohlson för 650 kr och koppla in vid behov. Är ju inte svårare än att öppna huven och sätta två klämmor på batteriet. En gång per vecka kanske
mso 1000 - Hmm, misstänkte det. :-(
Guran - Beror ju på vad det kostar, vilket jag bl.a tänkte fråga om. CTEC har jag redan, men eftersom jag bara har ett eluttag med timer i carporten kan jag i så fall inte ladda samtidigt som motorvärmaren går. Måste köra in framför huset för att få ett vanligt eluttag, så jag kan ladda längre tid än timern går, men där är både trångt och 1.5m snö nu... Därför jag tyckte lösningen att ladda lite samtidigt som motorvärmaren gick var en smidig lösning vintertid. Skrev det i förra tråden, men glömde nämna det här...
Du har aldrig funderat på ett grenuttag? Finns ju sådana för utomhusbruk som kostar en 50-lapp och vipps har man två uttag att stoppa sladdar i
.
dubbelt igen.
.
Nej Rutger, så kan man inte hålla på med en lös laddare.
Här har du en Defa laddare för tusenlappen som du säkert kan koppla in skälv.
Dela på T skarven och stick fast den där, du behöver troligen en kort Defa kabel också.
Två sladdar följer med som kopplas på batteriet.
En halvtimmes jobb och laddaren strippar du fast mot nåt lämpligt med bunt band.
Skall jag knäppa ett kort på min installation så du ser hur enkelt det är.
Det bästa är att batteriet mår bra av det och förlänger livslängden och alltid full 100%status på batteriet.
http://www.laitis.se/batteriladdare-multicharger-1204-12v-4a.html
https://www.defa.com/content/uploads/Documentation/Chargers-and-inverters/Mounted-battery-chargers/1920276_E26_MultiCharger-1204.pdf
mso 1000 - Hej å hå, du tror jag ska klara av det där kabelkopplandet själv... Ja, ta gärna en bild, få se om jag blir nå klokare. ;-)
Guran - Fast med ett grenuttag har jag ändå bara timer och måste till carporten i längan, koppla CTECen och kan sen ändå bara ladda dom 1-2tim, eller vad den ger ström i kyla... Visst, bättre än inget, men bökigare än om laddaren sitter i bilen och laddas varje gång jag kopplar i motorvärmarsladden. Dessutom tveksamt om det går sätta dit en gren, eftersom det sitter ett lock över eluttaget och ser rätt trångt ut där...
Men varför behöver du stödladda? Du har väl ingen bränsledriven värmare som tar massa ström?
Kör bara ca700mil/år och den går ca2mil/gång. Ibland kortare körningar och står ibland några dar oanvänd. Speciellt vintertid. Men du kanske har en poäng... Det var min V70 T4 -13 som drog ström, förmodligen mycket pga ett 1200W PTC element och inte ens 4 mils körning laddade batteriet... Den krävde regelbunden stödladdning, en gång i månaden vintertid. Nuvarande bil verkar inte ha såna problem, enligt den CTEC eyelet den har, men vill väl ändå gardera mig. Men visst skulle jag kunna avvakta och se hur det utvecklar sig... En CTEC Battery Sense för bättre kontroll, som Christer föreslog, kanske vore nåt, eftersom eyeleten verkar "spattig"... Lite osäker där, var jag ska börja, eller om jag ska ha både och... vilket kanske är "overkill"...
Eller spar pengarna å kör
Frugans Yaris är nu 8 år, körs 750mil/år. Normalt 1 mil per tur. Har aldrig behövt någon laddning ovh har fortfarande sitt mikroskopiska originalbatteri.
Varför lägga pengar på något som man tror kanske kan inträffa, men mest troligt inte. Märks ju om batterier tröttnar och då kan man ta en lite längre nöjestur för att ladda batteriet.
Rutger. Vad hadde för för bil nu.
Egentligen skall man ju aldrig behöva stöd ladda men många med lite ogynnsam körning och med 1200w ptc värme hela vintern och får aldrig ett topp laddat batteri och har kanske aldrig problem men har kanske aldrig mer än 50% laddat och kanske förkortar livslängden en del på batteriet.
Jag tror en Defa laddare som laddar varje gång motorvärmaren är på är bra för batteriet.
Men som sagt så ska det inte behövas.
Guran - Ja, det är ju ett alternativ... Intressant att din frus Yaris klarat batteriet så länge trots nämnda körning. Var väl V70n som gjorde mig nojig... Men den här verkar ladda rejält. Blinkar eyeleten rött räcker en tur på bara en mil för att den ska blinka grönt igen! Min föregående S60 2.4 hade aldrig några batteriproblem trots samma körning och den stödladdade jag aldrig under dom 5år jag ägde den.
mso 1000 - Ja, vad köper man när man blivit missnöjd med ett märke? ;-) Det blev en Toyota Avensis 2.0 kombi , som saknar PTC element. Den fixar kupévärme utan såna nymodigheter. ;-) Ja, nu blev jag osäker... Kanske ska avvakta med laddare... Det är ju både enklast och billigast. :-)
Självklart skall du väl avvakta. Finns väl inget som talar för att du skall behöva det med en bil utan strömslukande komponenter.
Du kan ju skaffa en sådan här om du är orolig för att inte komma igång http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Starthjalp-12-V-400-A-2000035160/
Men har du inte för bråttom kan du ju alltid skaffa en assistansförsäkring.
Eller gör inget, det kanske inte behövs. Du kanske oroar dig i onödan.
Guran - OK, då bestämmer vi det! ;-)
Saabnisse - Tack för tipset! Inte farligt pris. Men lutar åt att jag avvaktar med allt nu och ser hur det utvecklas. Assistansförsäkring har jag redan. :-)
Ja Rutger, det trodde jag också och då behöver man ju inte riskera att bli stående även om man får vänta ett tag på den hjälp man behöver.
Ja, min fru behövde nyligen nyttja assistans på sin bil för första gången någonsin, efter att ha kört fast på en liten väg och hon fick vänta 3.5 timme. Så nog får man räkna med att vänta...
Det var förresten anledningen till att vi började titta på och testa 4wd, apropå en annan tråd. ;-)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.