Vi Bilägares forum

Toyota Safety Sense och TPMS

Toyota Safety Sense och TPMS

Idag var det dag för en längre tur, första på länge där tempen är under 5 grader.

Bilen är nyservad och verkstaden bytte även till vinterdäck samtidigt.

Se nästa inlägg...

Uppdaterat: 2016-10-22 14:16

Kommentarer

Efter 15 minuter varnade bilen för lågt däcktryck och efter 20 minuter så slutade sensorerna för Safety Sense mm att fungera.

Körde in på macken och kollade lufttryck och de var samtliga helt ok, försökte även nolla TPMS-systemet men det gick inte.
Antagligen har någon av däcktryckssensorerna lagt av, jävla skitsystem!

Tillbaka till verkstad på måndag igen.
Nu har jag haft bilen ett år och enligt verkstaden så finns inget nytt om Safety Sense (fredagen 21/10 2016).

Många lampor och varningar blir det (85% av körsträckan idag skedde med system ut funktion och 25 minuter defroster mot rutan hjälpte inte heller (GF)).

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-10-22 14:20

Föredrar definitivt iTPMS framför dTPMS - närmast ett krav när jag köper bil. Alltså det system som nyttjar ABS-sensorerna för att indikera att ett hjul har lägre lufttryck. Dessutom enkelt att kalibrera själv efter hjulbyte.

Uppdaterat: 2016-10-22 15:06

Som tur är har Volvo gått över till ABS-sensorer.
Min Ford kan ju åtminstone visa trycket från sensorerna så det är ju bättre än Toyotas dumma system där man inte har en aning om vare sig vilken sensor som strular eller vad trycket är trots dyra sensorer i varje hjul.

Uppdaterat: 2016-10-22 15:19

Annars är ju den enda egentliga fördelen med dTPMS just möjligheten att visa det aktuella däckstrycket - skumt att det inte fungerar så på Toyota.
Detta är faktiskt, även om det kan tyckas lite smålöjligt, en viktig egenskap för mig vid bilvalet. OK - det är kanske inte den egenskap som helt blockerar ett bilval men i valet mellan 2 f ö likvärdiga alternativ kan detta vara en avgörande fråga. Det är hursomhelst en fråga som måste klarläggas vid bilköp - liksom hur man kalibrerar systemet efter t ex hjulbyten.

Uppdaterat: 2016-10-22 15:24

Känns på sätt å vis skönt att ha en bil före TPMS och autobroms m.m.
På MCn tycker jag dock TPMS skulle kännas bra, testkörde en Kawasaki GTR 1400 i somras som hade det, tror det var årsmodell 2014.

Uppdaterat: 2016-10-22 15:30

Ser inget problem med autobromsen - har inte märkt av den utom vid ett tillfälle när jag skulle gira vänster för en bil framför mig och jag uppenbarligen var lite för nära den bilen sidledes - då började det "pipa", blinka och bromsen slog till. Men jag var rätt nära (i stort sett vid sidan) eftersom bilen framför gjort en lite oförutsedd manöver (ångrade en högersväng och svängde tillbaka - när jag precis var på väg förbi). Och som jag tjatat om många gånger - adaptiv farthållare skulle jag inte vilja vara utan - och det tror jag knappast nån vill som fått möjlighet att testa den ett tag. Sen håller jag med dig Vidstige om att TPMS skulle vara bra på hojen.

Uppdaterat: 2016-10-22 15:59

Tror att trådskaparen längtar efter sin nästa bil :-)

Uppdaterat: 2016-10-22 16:00

Men för att jämna ut lite av det jag skriver så kan jag säga att jag är glad varje gång allt funkar(sensorer mm) på min bil.
Hittills har det gjort det.
Men man ska aldrig säga aldrig :-)

Uppdaterat: 2016-10-22 16:02
Peter E skrev:

Men man ska aldrig säga aldrig :-)

Helt rätt - så är det absolut.

Uppdaterat: 2016-10-22 16:05
Peter E skrev:

Tror att trådskaparen längtar efter sin nästa bil :-)

11 veckor kvar!
Och säkert minst två verkstadsbesök...

Jag sätter en peng på att de gjorde fel redan i våras vid bytet till sommardäck på min bil.
Någon trodde säkert att det var en bil som bara kunde ha fyra sensorer i minnet och sonika raderade minnet och programmerade in sommardäcken.

När jag står på parkeringen hemma hittar den sommardäcken och lampan släcks.
Efter 15 minuter hemifrån tänds däckvarningen igen, dvs har den inte fått sensorkontakt på 15 minuter tänds det upp.
Min bil ska kunna ha alla 8 däcken i minnet!

Uppdaterat: 2016-10-22 16:45

Junkers, borde inte reservdäcket vara med i minnet? Det finns ju en skribent här som ivrat för detta och sett det som en fördel gentemot "ABS-systemet".

Uppdaterat: 2016-10-22 17:27
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Finns inget reservdäck...
Finns dock plats för ett, har ingen aning om det får plats i minnet.

Uppdaterat: 2016-10-22 17:34
c k skrev:

Det verkar som om inte heller herr Junker är nöjd med din "buske" till bil. Vad är det för sorts buske och vad ska du köpa istället som levereras om 11 veckor?

Bilen hade varit bra om den funkat.
Är en Auris hybrid som ska bytas till en Volvo V90.

Uppdaterat: 2016-10-22 17:35

Kul att det funkar för dig.
Som sagt gör det inte det på min, körde 25 minuter med full defroster på rutan utan att det hjälpte det minsta!

Uppdaterat: 2016-10-22 20:00
junkers skrev:

Efter 15 minuter varnade bilen för lågt däcktryck och efter 20 minuter så slutade sensorerna för Safety Sense mm att fungera.
Körde in på macken och kollade lufttryck och de var samtliga helt ok, försökte även nolla TPMS-systemet men det gick inte.
Antagligen har någon av däcktryckssensorerna lagt av, jävla skitsystem!
Tillbaka till verkstad på måndag igen.
Nu har jag haft bilen ett år och enligt verkstaden så finns inget nytt om Safety Sense (fredagen 21/10 2016).
Många lampor och varningar blir det (85% av körsträckan idag skedde med system ut funktion och 25 minuter defroster mot rutan hjälpte inte heller (GF)).

Nu är det höst och temp varierar 5 - 8 grader varmt ute nästan varje dag och ställt jag Auto och Medium fick ingen blinka med Safety Sense efter jag köpte ny bil vinter och fram till våren var ställt jag Auto och Soft fick problem med blinka Safety Sense båda körning var 35 - 40 minuter på 3 mil tur resa.
Konstigt att min bil bättre nu än jag köpte. Aldrigt problem med min bil med TPMS systemet.

Uppdaterat: 2016-10-22 20:00
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
junkers skrev:

Är en Auris hybrid som ska bytas till en Volvo V90.

Ett litet lyft kan man säga. Grattis!

Uppdaterat: 2016-10-22 20:02
Mycket vatten har runnit under hjulen...
junkers skrev:

Kul att det funkar för dig.
Som sagt gör det inte det på min, körde 25 minuter med full defroster på rutan utan att det hjälpte det minsta!

Prova ställt med Medium om inte hjälper ställt då Fast knapp. Lycka till.

Uppdaterat: 2016-10-22 20:03
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Defroster ger dubbelt så mycket som Fast och när inte det hjälper så är det ingen ide.

Uppdaterat: 2016-10-22 20:44
junkers skrev:

Defroster ger dubbelt så mycket som Fast och när inte det hjälper så är det ingen ide.

Jag har ingen värmetråd är samma som tidigare, Det är skillnad att ställer från Soft till Medium på Autoläge och utan Defroster. Redan 3 timmar sen vi åkte dit 7,4 mil och 53 minuter med 2 personer och är 4 grader varmt ute med regn för tur resan var ingen blinkar på Safety Sense.

Uppdaterat: 2016-10-22 21:01
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Synd med saftey sense problemen, annars är Auris HSD en trevlig bil.
Körde en sprillans ny halvkombi i vecka som gick.
Enda störande var line assist, stängde av den funktionen.
Tyckte också den kändes förvånansvärt pigg och komforten bra.
Däremot tycker jag styrningen inte är bra, känns för lätt och otydlig (Lexus CT200h är klart bättre).

En nyhet i Auris som jag gillade var att klimatanläggningens autofunktion nu kan ställas in i tre olika automatiska fläktlägen, så t.ex. kan man slå på "soft" för att få tystare fläktgång. Har inte sett det förut så antar att det var en nyhet på årets modell.

Uppdaterat: 2016-10-22 21:10

Ja line assist är avstängd sedan länge.

Bilen är bra och trevlig om den bara fungerat, det är en himmelsvid skillnad mellan Auris och Yaris, tycker även att den är bättre än Avensis.

Inte så snål som den ska vara dock och tyvärr dessa irriterande fel.

För övrigt Vidstige så åkte ju R2 på igår, en regnig dag idag med snöblandning. De är verkligen hala på våt körbana, kompisen fick på sina i förrgår och har samma kommentar om däcken.

Hade till och med en incident, hade kört av motorvägen och bromsade som jag brukar när jag skulle stanna för att köra ut på korsande väg men gled en extra meter ut på vägen, puuh.

Uppdaterat: 2016-10-22 22:04
c k skrev:

Vidstige:
Är toyotas nyhet på 2017 års modell en lite tystare fläkt?
- Tillåt mig småle...

Det kom i mitten på 2015.

Uppdaterat: 2016-10-22 22:04

junkers, körde igår i Stockholm och det var blött på vägarna med R2 nu monterade även på min. Tänker numera på detta och att man ska ta det extra lugnt med R2 och även nordiska friktion när det är våt vägbana. Förvisso ska det sägas att våt vägbana också blir halare oavsett däck. Men helt klart bra att känna till hur ett däck fungerar och veta om styrkor och svagheter. Hade förresten 7 mm kvar på mina så tycker väl det är tillräckligt för en eller två säsonger till. Sen väljer jag nog nåt annat märke, om nu inte Nokian kommer med ett helt nytt däck, typ R3 med bättre och stabilare barmarksegenskaper. :)

Uppdaterat: 2016-10-23 11:14