Hej,
Vill höra om råd om man ska montera en blockvärmare eller en slangvärmare på en Rav 4 hybrid modell 2016?
En kollega berättade att blockvärmaren är bättre eftersom varma vattnet med en slangvärmaren kan hindras av termostaten i motorn.
Jag gillar själv slangvärmaren bättre eftersom bilen känns piggare vid start, har en sådan på min andra bil.
/Toyota Rav 4
Kommentarer
Det är kontaktvärmare jag menar, inte blockvärmare.
Blockvärmare är säkert mycket bättre om det nu finns såna för min bil.
Välj slangvärmare om den får plats, kontaktvärmare passar bäst på återvinningen.
Slangvärmare är 300% bättre än blockvärmare.
Och köp gärna till Calix cirkulationspump då blir den ännumer effektiv samt ingen risk för avbränt värmeelement vid intermittent drift vilket är vanligt i parkeringshus etc.
Men du måste vara 100% säker att det är en öppen krets.
Hör med Toyota.
Tack!
Jag såg att Calix har en slangvärmare till just min bil. Har en Calix till min citroen också.
Kan jag inte bara lita på att Calix har redan studerat en optimal plats och att kretsen är öppen? Det skulle vara skönt och inte behöva fundera på det.
Men som du menar så kan jag ringa Toyota och höra vad de rekommenderar för att vara 100.
/
Jag tror nog du kan lita på Calix, och MSO:s rekommendationer. Även om han helst sett du köpt en Octavia :)
Ja säger Calix det så kan du lita på det.
Tänkte att det finns bilar som dom inte har specat och testat.
Blockvärmare eller slangvärmare om det passar. Kontaktvärmare är mycket sämre. Dvs välj slangvärmare av de du tittat på.
Finns en rekommenderad lösning från Calix så är den testad i deras testverkstad
Blandad erfarenhet av montering i blocket. En bil funkade utmärkt. Huven blev helt snöfri av värmen. Nästa bil med blockmontering fungerade inte alls. Ingen ökad vattentemperatur kunde hittas. Bortkastade pengar. Båda monteringarna sköttes av en VW märkesverkstad.
Tack för tipsen. Då får det blir en Calix så klart!
De hade även en pump som jag inte förstod om det är ett alternativ eller ett måste för installationen.
Ska leta nu efter en bra verkstad att utföra jobbet.
Såg även att det går att få en batteriladdare kopplat i samma veva, det skulle inte vara dumt att montera en sådan eftersom frugan kommer att köra korta sträckor.
Inte för att vara sådan men varför väljer man en bil som inte är komplett utan måste tas till extern verkstad för att kompletteras?
Känns inte det lite sådär?
Särskilt med en bil vissa hyllar i absurdum...
Visst kan det vara "bra att ha" en inbyggd batteriladdare men jag har aldrig haft behovet på våra bilar trots att dom ofta körs korta sträckor - speciellt andra-bilen. Möjligt att det behövs när man har bränslevärmare och kör korta sträckor och kanske mera specifikt när man kör Volvo (efter vad som lästs här) men annars - nja...
Henrik, Det gäller väl istort sett alla nya bilar utom tesla och octavian där det fabriksmonteras och integreras från fabrik.
Alla andra nya bilar där kula och 230v värme behövs går från ny rakt in på verkstan för att börja borras i och demontera kofångare och inredning för dessa tilllägg.
Ganska sanslöst.
Nåja mso 1000 - det finns flera bilar än de från Skoda som erbjuder fabriksmonterad bränslevärmare och dragkrok och inte ens i en Octavia är det standardutrustning utan tillval även om det från tid till annan varit ett förhållandevis billigt tillval.
Nja, det är väl en hel del märken du kan få det från fabriken Mso? Volvo har haft det på alla jag haft som vart nyare än 2010 iaf om jag minns rätt, även Mercan jag hade var det från fabrik.
Kia har det med nu på sina elbilar iaf med app och allt.
En integrerad laddare säkerställer nystandard på batteriet i många år.
Men det är nog överkurs på en standard bil som Pi säger, däremot om man tex har bränslevärmare och kortkörning är det ett bra motiv.
Däremot så pumpen hävdar jag är en guldgrej då det trots allt händer att värmare går sönder pga överhettning vid skälvcirkulation.
Vilket internetent drift kan orsaka.
Sedan får man ut lite mer effekt ur värmaren på grund av påtvingad cirkulation.
Jo Henrik hoppas att alla dagens elbilar har förvärmning med app från fabrik.
Men drag får du nog inte på nån.
Jo pi visst fins det några fler fabrikat som kan fabriksinstalera och naturligtvis får man kryssa i det vid behov.
Sedan kan jag ändå tycka att en ny bil för många och omg in på verkstad för + 20000:- extra och borrmaskiner och demontering av kofångare inrednings och en massa annat skitt för 230v värme o kula.
Drag är standard på iaf en elbil jag vet....
Men nej, alla elbilar har tyvärr inte appstyrd förvärmning som standard.
Skall vi vara ärliga så är det väl f n ingen elbil i prisklass under Tesla M3 som har möjlighet till dragkrok men förhoppningsvis kommer det på flera så småningom. Det är ju inte jämt så hög dragkapacitet man behöver men man behöver den trots allt.
Jag har inte koll på alla elbilar så har faktiskt inte en aning om någon under Model 3 prismässigt som har det. Men att du kan få en elbil idag i familjebilsstorlek med drag för en så pass jämförelsebart låg månadskost är väl ändå riktigt bra.
Det är väl framförallt asiatiska bilar du inte kan få med dragkrok eller motorvärmare från fabrik.
Men det är väl i revärer än att endera köper du en bil med detta eller så låter du få det monterat utifall du anser dig ha detta behovet.
Där träffade du en öm tå Henrik M. Ja det var nog t.o.m. en liktorn på den tån.
Varför stör sig några av att någon är nöjd eller kanske helnöjd med sin bil.
Att vissa bilar inte är fulländade och saknar detaljer är väl inte så konstigt för dom kan kanske ha andra kvaliteter som vi kanske får veta eller blir varnad för om vi har tur.
Fast nu handlade denna tråd om att sätta in en motorvärmare på en rav4 vad jag minns.
Lycka till.
Priset för ett helt så kallat Comfort paket ligger på 4900kr vilket är okej.
Men hos de verkstäderna nära mig här i Södertälje ville de ha 9600kr - 12000kr för material plus montering, det är för mycket tycker jag.
Jag är frestad att boka en bil lift i klubben en hel dag och göra jobbet själv!
Det är egentligen inte svårt.
Det du först bör göra är att åk på bilaffären och lyft på huven för att se hur det är instalerat på en lagerbil.
Om det inte finns hål i torpedväggen kan det vara lite knepig håltagning och då är det bra att ha sett hur det är gjort på andra rav4or.
Om du behöver ta eget hål är en hålplunch typ Ikea för diskbänksblandare inte helt fel då man bara förborrar med en mindre bort först.
Eller använd en stegborr.
Brukar täta med typ sikaflex.
Om det är slangvärmare så studera lagerbilar med värmare.
Ta några mobil bilder.
Köp två slangtänger på biltema och använd dessa då slipper du tappa glykol och slipper lufta systemet.
Och kom ihåg, släpp trycket genom att lossa kylarlocket och sätt tillbaka innan slangkniven kommer fram.
Var noga och använd bra klammer och se till att det inte nöter mot nåt eller nära avgasvärme.
Lycka till, tror du kommer ha bra timpenning. :)
Samer. Låt oss få höra hur det gått med dina förbättringar etc när du är i hamn. :)
.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.