Nya Auris, som kommer 2019. Kommer inte i laddhybrid utförande. Utan den "snåla" varianten, av hybridlinan, ska göra att någon laddhybrid inte behövs.
Länk till detta : http://teknikensvarld.se/nya-toyota-auris-officiell-nu-med-tva-hybrider-597617/
Från teknikens världs artikel: "Enligt Toyota ger den utomordentligt låga bränslekostnader och låga koldioxidutsläpp. Den ska också fungera att köra på el upp till 50 procent av de dagliga turerna. Någon plug in-laddning behövs inte, enligt Toyota"
Då den "snåla versionen" i grund, och botten. Verkar använda samma motor/elmotor, som Prius från 2016-.
Så uppstår frågan? Förutom att Toyota, såklart. Har förbättrat drivlinan något. Men hur kan den ersätta en laddhybrid? Om man enligt Toyota kan köra ca 50% av tiden på el?
Jag gissar nu! Men jag tror att det är betydligt större batteri, i bilen än tidigare. Och naturligtvis, förbättringar i hybridsystemet i allmänhet? Har svårt att se, hur Toyota skulle lösa det annars?.
Som Prius -17 ägare själv. Så är det nog ett något större batteri jag saknar mest. Då det ofta tar slut i lägre hastighetrer (1km/t - ca 40km/t), men har mer ström ju snabbare man kör. Ändå snittar jag 0,38 vid pump. Men, med ett större batteri. Så skulle det gå ner, garanterat!. Och då sitter inte jag i köer, eller något sådant. Utan det är 50, 70, och 90 väg. Med kortare sträckor 30, 40, och 110km/t. Ett fullt batteri, tar dock slut väldigt fort i låg hastighet.
1: Vad tror ni att Toyota har gjort, för att göra laddhybriden ovidkommande?
2: Kommer det fungera? Knappast i norrland, så det behöver vi nog inte diskutera ens.
Kommentarer
Jag tror att det är marknadsförarsnack att påstå att den är jämbördig med en laddhybrid. Oavsett hur snål den är så hade den varit snålare med laddmöjlighet.
Det har ju framgått i andra trådar att det inte är 50 % av sträckan utan möjligen 50 % av tiden och står man då still en stor del i tät storstadstrafik så är det ju inte svårt att nå det värdet. Men ett större batteri utan att kunna ladda det hemmavid måste ju laddas av bilen och då främst av bensinmotorn - annars räcker det bara kanske 4 km i st f 2 km och sen är elenergin slut så gissningsvis är inte detta lösningen. Tror inte att nya Auris har nån effektivare drivlina än den Prius som säljs idag. HSD-drivlinan har nog börjat närma sig vägs ände - det är nog m a o svårt att göra den nämnvärt effektivare eftersom batteriet trots allt skall laddas av bilens motor och lite av bromskraftsåtervinning - men bromsar man inte speciellt mycket så kan ju inte heller så mycket energi skapas på det sättet. Så jag håller med Mäkinen.
1 Jag "TROR" att Toyota anser att tekniken för laddhybrider är för dyr och att man istället anser hybriden som det mest ekonomiska alternativet fram tills rena elbilar, man har ju laddhybrid redan men de verkar ju inte anse att det är något att satsa på, de som köper laddhybrider riskerar ju att ha en omodern bil om 5 år som dessutom är relativt dyr
2 förstår inte riktigt vad du undrar över? Hybrider fungerar ju redan perfekt även i norrland :)
Praktiskt taget ingen bilist i vårt stora gemensamma garage orkar ens sätta i sladden till motor/kupévärmare trots nya fina eluttag med timer.
Och i Stockholm där garageplatser i dyraste nya flerfamiljshusen kostar 2 500 kr i månaden men som inte ens har ett eluttag och inte har någon möjlighet att sätta in något eluttag i framtiden gör att hybridbilar kan bli det närmaste elektrifierad fordon man kommer kunna köpa.
PREVIA,
Den ekonomiska och praktiska skillnaden mellan att sätta i en motorvärmarsladd och att koppla in en laddbar bil är ganska stor.
Måste vara konstiga byggnader om det är omöjligt att montera in eluttag. Reservat för "elallergiker"?
1:Jag tror knappast Toyota skulle släppa den billigare Auris med en bättre hybriddrivlina än den dyrare Prius. Det är nog exakt samma drivlina och har den fått nån förbättring så får även Prius den.
2: Den fungerar exakt likadant som din Prius. Möjligen något törstigare eftersom Prius har lägre luftmotstånd.
Mer intressant är väl, tycker jag, den sportigare 2.0 hybriden på 180hk. Hur snål blir den? Får den dra släp och i så fall hur tungt?
Jeg glæder mig til jul ,så vil jeg prøve auris 19 ,2,0 hybrid med paddleshift,.tror den bliver levende og sporty ..
Og jeg vil samtidig prøve folkevogn golf til sammenligning .
Dom säger ju förvisso inte att den är jämbördig, med en laddhybrid. Utan att, eftersom den kommer att gå att köra på el upp till 50% av tiden. Så behövs ingen laddhybrid. Men det är klart det är marknadsföring.
En norrlänning, kommer bara köra på el 50% av tiden. När han kör till brevlådan 500 meter bort. Bor man dock, som merparten ändå gör. I, eller nära en stad. Så kanske det ändå kan vara möjligt för vissa? Beroende på hur dom har löst det?
Finns ju städer även i norrland. Och det är klart, att en hybrid "fungerar" även i norrland. Men landsvägskörning, långa sträckor i 90+ km/t. Så är en snåldiesel snålare.
Nuvarande Prius, är inte i närheten av att gå upp till 50% av tiden på el. Så något måste dom ha gjort. Men det är väl inte omöjligt att Prius får det också. Det är väl dags för ett facelift på den nu. Den kom ju 2015, började dock säljas i Sverige först 2016.
Och jag håller med om att 2,0 hybriden säkert blir intressantare för många. Och ännu fler, om den får dra lite mer på kroken. Men med tanke på att Raw 4 awd hybrid, får dra 1650kg. Så är det kanske inte omöjligt att det blir högre dragvikt än dom 725kg Prius får dra?
Det verkar inte som att Toyota ser behovet av att kunna dra med deras personbilshybrider. Visst kan en Rav4 eller Lexus dra men då krävs mer än vanlig b-behörighet eftersom SUV:arnas totalvikt är högre. Kia och Hyundai klarar åtminstone 1300 kg så jag vet inte vad problemet är. En Kia Niro har väl ungefär samma fullhybridteknik som Toyota...?
Om jag har förstått rätt, så verkar "problemet" vara backning. Det finns ingen backväxel. Utan dom går bara på el bakåt, och kan inte använda bensinmotorn i nuvarande modeller.
Rav 4 Hybrid får bara dra 800kg i FWD utförande, men 1650kg med en extra elmotor på bakaxeln (AWD).
KIA Niro har dubbelkopplingslåda och inte CVT så den tål nog lite mer. Sen är Toyotas bilar (bortsett från LC) ganska klent dimensionerade rent allmänt och inte gjorda för att tåla last och tyngder.
CVT lådan är nog inget problem. Vår förra Avensis med CVT fick dra 1800kg. Vilket du ser på sidan 6 här http://tims.elanders.com/webbroschyr/produktblad/avt_pf_web.pdf?_ga=2.165291259.534900747.1526984961-1223998541.1526984961
Dock som du säger, väldigt låga lastvikter på många Toyotabilar.
Växellådstypen är nog inte avgörande, DCT är kanske den sämsta att dra släp med då den måste slira på koppling i lågfart. Men att Toyota inte har en backväxel i sina hybrider verkar vara där skon klämmer. Men om elmotorn i den starkare hybriden är starkare kanske det även höjer släpvikten.
Ja okej då är jag med, men att köra in skatten på några cl skillnad lär inte gå
Toyotas hybrider är en e-CVT som har absolut noll likheter med traditionell CVT till sin uppbyggnad.
Den senaste e-CVT är dock helt omarbetad med betydligt fler rörliga delar och troligen kommer den tillåta högre belastning.
Vikten ökar med större batteri, så frågan kommer att vara hur effektivt det visar sig vara. Om detta fungerar som de påstår så verkar det underligt att man inte kommit på detta tidigare!?
Du kan få ett dubbelt så stort batteri som i Prius, till lägre vikt. Om dom överger nickel metal hydrid batteriet, och ersätter det med litiumjon batterier. Men det är inget jag hoppas på. Då litiumjonbatterier är sämre för miljön, och har sämre hållbarhet än NiMH batterier.
Man kan ju fasvända elmotorn för backning . men nog är det väl bättre med laddhybrid då kan man ju utnyttja den dyra tekniken bättre.men bäst för närvarande är ju ren elbil , Hyundai Ioniq var en trevlig bil att köra enligt Vib test gick den 22 mil på fullt batteri i nollgradigt väder , synd bara att man inte får dra släp,Av service återstår bara bromsar kupefilter,inget avgassystem som rostar sönder miljövänligt med mindre materialåtgång vid reparationer och service
Det är nog många med mig, som inte har någonstans att ladda en laddhybrid. Eller ren elbil för den delen.
Alldeles nya lägenheter vid Fredriksdals värmekraftverk centralt i Stockholm där en liten trea bara kostar 6 miljoner och garageplatser 2500 kr i månaden har varken motorvärmaruttag eller laddmöjlighet och kommer heller ej få någon ström i framtiden fast husen ligger vägg i vägg med ett stort värmekraftverk.
En besparing som även sträcker sig till lägenheter där huvudsäkringarna går för att man kör några hushållsapparater samtidigt. Så ser den moderna nybyggnationen ut där man spar på klen framdragen el till rätt så dyra lägenheter.
För oss som inte är resandesäljare eller motorjournalister så ser verkligheten ut som för dessa tätortsbor som kör flera kortare körningar var dag.
http://drogheda.malones.ie/pages/news/toyota-article/world-of-toyota/articles-news-events/2016/prius-excels-in-zero-emissions-commuting-study.json
”Resultatet visar i genomsnitt 73,2 procent av resetiden och 62,5 procent av avståndet som omfattades uppnåddes med nollutsläpp, med värden som var ännu högre för de stadsdelarna av rutten
Nästan 45 procent av den energi som krävs är genererad av Prius elektromotor, med en tredjedel av den drivkraft som produceras av det regenerativa bromssystemet”
Vad Toyota har gjort är svårt att veta men att de sysslar inte med humbug.
Som världsledande inom Hybridteknik eller mildhybridteknik enligt motparter så har de ett ess i ärmen.
Min Auris TS HSD Intense -17 är uppdaterad på en mängd punkter, framvagn, bakvagn och själva drivlinans utväxling bara det att Toyota är strategiskt blygsam om detta även om att fakta finns tillgängligt.
Jag tror stenhårt på att Toyota är den som leder i gamet.
Bor man där så äter man ju ute, lämnar tvätt till tvätteri och har städerska hemma.
Typ... eller kanske inte..
Någon som har nå mer info när det sker debut i Sverige för nya Aurisen?
Enligt handlarna första kvartalet -19 men uppgifter från motortidningar säger senhösten -18 och de brukar ha koll
When can I get one?
Tough luck if you’re in America, but in Europe, with the hatchback version going on sale by the end of the year, the Touring Sports should follow either shortly after or in 2019.
http://m.wardsauto.com/alternative-evs-hevs-fcvs/toyota-solid-state-batteries-likely-arrive-2030
Det verkar inte finnas någon gräns för hur bekväma dagens yngre bilister kan vara. Ingen har låtitit montera motorvärmare trotts mycket dyra tjänstebilar, och även om det finns uttag för sladd till bilen ställer ägarna bilen på tomgång för att få bilen varm på morgonen utan för radhuset. Utanför skolan är det motortrafik förbjuden vilket ingen bryr sig om och flera föräldrar sitter i bilen som har motor igång och kollar meddelanden efter att man lämnat barnen som går ända upp i nionde klass.
Hur skall man få dessa bilägare att sätta i en sladd i en laddbar bil då tjänstebilens mil bara blir billigare per mil ju fler mil man kör.
PREVIA - fast med de flesta tjänstefordon så är det säkert så att brukaren får betala bränslet själv och definitivt för de privata milen så jag förstår inte riktigt varför man inte skulle vilja fylla på med el för att därmed få lägre bränslekostnad. Är det resonemanget bara ett försvar för att Toyota inte har nån användbar plugin-hybrid för tjänstebils-folket eller ?
Laddhybrider med DCT kan använda elmotorn för att köra i låg fart. Skulle batteriet vara tomt kan de ändå starta motorn och driva elmotorn den vägen.
Bor man i centrala Stockholm är det inte meningen att man ska ha bil. De flesta bostäderna där har tillgång till kollektivtrafik.
Fast betalar man 6 miljoner för en trea kanske man inte har råd med SL-kort.
Fredriksdal, förresten, är det ett nytt namn på industriområdet vid södra Hammarbyhamnen?
Så är det, industriområden blir snobbigt boende.
https://www.bkr.se/2016/12/framtidens-boende-fredriksdal/#closeÅ
En hel del leasar nog laddbara SUVen för att den bara kostar under 1000 kr i förmånsvärde i första hand och ibland laddar man den hemma med.
Toyota har haft en eldriven SUV i modern tappning och tidigare fanns en äldre SUV som var batteridriven.
https://youtu.be/eU1JgGMvpW0
5 år D
Gammel rav4
Sant, problematiken kanske inte gäller för laddhybrider. Men, går inte elmotorn också via växellådan på t.ex. Passat GTE? Möjligt att den slirar mindre när den kan utnyttja elmotorns fulla vrid från 0rpm, det låter jag vara osagt.
Även om den går via växellådan skulle man kunna ha kopplingen låst. Hur de faktiskt gör vet jag inte.
Kopplingen verkar vara låst pp Kia.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.