Vi Bilägares forum

Skoda Kodiaq

Skoda Kodiaq

Bilen går att bygga på skoda.se och man kan även ladda ner en kortfattad information. Saknar dock fortfarande viktuppgifter i den. Dom jobbar inte snabbt på Skoda. Såg även att några handlare lagt ut poster på Blocket och manar till beställning. Detta troligen utan att kunna visa upp bilen fysiskt.

Tycker man att Kodiaq är för rymlig så är en ny Yeti på gång som en storlek mindre. Och ännu mindre blir Skodas utmanare till Nissan Juke. Därmed blir förmodligen Skodas SUV-utbud komplett. Men man vet aldrig. SUV/crossovervinden är stark just nu.

Uppdaterat: 2016-12-14 10:51
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Kommentarer

Mja, man hittar vikter i konfiguratorn under resp motoralternativ. Jag dömde lite för snabbt där.

Uppdaterat: 2016-12-14 10:59
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Tack för tipset, pinjong!

Uppdaterat: 2016-12-14 21:48
Power to the people
pinjong skrev:

Tycker man att Kodiaq är för rymlig så är en ny Yeti på gång som en storlek mindre.

Har du någon mer precis info om nya Yeti? Det nyaste jag hittat är från någon tysk websida i oktober, och deb infon är ganska diffus.

Uppdaterat: 2016-12-16 21:00
ToRy skrev:

Har du någon mer precis info om nya Yeti? Det nyaste jag hittat är från någon tysk websida i oktober, och deb infon är ganska diffus.

Njae, det handlar nog mest om hur Skoda positionerar sitt modellprogram. En gissning är väl att den nya Yetin förlorar sin lådform och tar nya former från Skodas Vision S-koncept. Den blir därmed en mindre variant av Kodiaq och får "familjedrag" eller vad man ska kalla det.

Man kan ju för övrigt roa sig med att fundera över om minstingen får ett "björnnamn". Själv tänkte jag att Koala borde sitta fint men vid närmare eftertanke är det nog ett pungdjur... :-(

Uppdaterat: 2016-12-16 22:09
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Koala, varför inte? Låter bra som namn på bilmodell! Förvisso ett pungdjur som du skriver, men det finns en ö Koala Island liksom en Kodiak Island, så Skoda kanske kan kompensera den något bristande biologiska parallellen med en geografisk? :-)

Vad gäller bilen så har jag sett hemsidor/tidningar (främst tyska, men även brittiska) som spekulerar i en mindre "boxy car", men också någon som skriver att lådformen skall behållas. Återstår att se. Att bilen blir längre är ett stalltips också, runt 435 cm (som Ateca och många andra mindre SUV:ar) verkar vara en konsensusgissning. Kan bli en riktigt intressant bil!!

Uppdaterat: 2016-12-17 09:48
ToRy skrev:

Vad gäller bilen så har jag sett hemsidor/tidningar (främst tyska, men även brittiska) som spekulerar i en mindre "boxy car", men också någon som skriver att lådformen skall behållas. Återstår att se. Att bilen blir längre är ett stalltips också, runt 435 cm (som Ateca och många andra mindre SUV:ar) verkar vara en konsensusgissning. Kan bli en riktigt intressant bil!!

Här är påstådda spionbilder. Om de är autentiska så blir formen lite mer i linje med den rådande normen som kanske inte är den mest praktiska. Men, som du säger, det kan ju i någon mån kompenseras med att bilen blir något längre.

http://www.caradvice.com.au/455657/2017-skoda-yeti-spied/photos/

Uppdaterat: 2016-12-17 11:24
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Kan detta stämma? https://autoportal.com/news/2017-new-skoda-yeti-rendered-5794.html Ser intressant ut tycker jag och lik Ateca.

Uppdaterat: 2016-12-17 16:44

Rutger, det kan vi hoppas, den var riktigt snygg.

Hoppas bara att det blir alternativ till trepipen!

Uppdaterat: 2016-12-17 19:53
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse, det hoppas jag också. Så liten motor i en suv kan aldrig bli bra. 1.4T kan möjligen funka, men helst vill nog jag ha minst en 1.8T. Återstår att se hur den blir att se ut. Min bild har mycket Ateca och pinjongs mycket Tiguan. Nog för att jag läst någonstans att nya Yeti ska grunda sig på Tiguan, eftersom VAG måste spara pengar får inte Skoda göra något allt för egen bil, men för den skull gissar jag att den får en egen karossdesign och inte bara Skoda-front och akter på en Tiguan eller Ateca-kaross. Men av dessa två föredrar jag i så fall Ateca-looken.

Uppdaterat: 2016-12-17 21:24

VAGs nya "standard-bensinare" i denna klass är ju den nya 1,5T och en kanske blir ett bra alternativ i detta fall.

Uppdaterat: 2016-12-17 22:04

Pi, det har du rätt i. Glömde den. Den kan säkert bli bra. Hoppas bara att den kombineras med en våtlamell DSG...

Uppdaterat: 2016-12-17 22:11

DSG6 är våtlamell och DSG7 är torrlamell!

Motor typ 1,2, 1,4 och 1,5 med DSG7 är snål bränsleförbrukning. 2,0 med DSG6 är törstig bränsleförbrukning.

Jag blir inte bättre med dubbelkoppling. Jag har kört manuellåda är perfekt koppling som känner en gång ryck både VW och Skoda. BMW 1 serien hugger koppling med manuellåda då blir det ZF momentomvandlare är silkeslen p.g.a dyr bil för liten bil och har ingen kombi.

Uppdaterat: 2016-12-17 22:44
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Rutger Jönåker skrev:

Saabnisse, det hoppas jag också. Så liten motor i en suv kan aldrig bli bra. 1.4T kan möjligen funka, men helst vill nog jag ha minst en 1.8T. Återstår att se hur den blir att se ut. Min bild har mycket Ateca och pinjongs mycket Tiguan. ..... Men av dessa två föredrar jag i så fall Ateca-looken.

Instämmer! Den nyaste bild (publicerad oktober) jag hittat är:

http://www.autobild.de/bilder/skoda-neuheiten-bis-2020-5239782.html#bild7

Den går mer mot Tiguan-hållet än mot Ateca tycker jag, men jag håller med om att Ateca är snyggare. Gamla Tiguan var snygg, men nya ser ut som en ganska svullen kombi lyft 10 cm rakt upp i luften tycker jag. Bildtexten i länken i ovan talar om bensinare från 125 hk, vilket inte är enlitersmotorn får man förmoda. Återstå att se om den spekulationen stämmer, eftersom 1.0-motorn används i alla möjliga VAG-bilar nu (Ateca, Octavia, A3). Nya Golf också kanske?

Vi var på vippen att köpa en ny Yeti (World Cup edition-erbjudandet) nyligen (egentligen letade vi efter en beggad, men hittade ingen med rätt kombination av årsmodell/motor/färg/...), men det blev inget, litet beroende på att säljaren tycktes ovillig att rabattera. Han tyckte kanske att World Cup-ebjudandet var nog rabatt i sig. Är det så det brukar fungera?

Uppdaterat: 2016-12-18 10:16
GF skrev:

DSG6 är våtlamell och DSG7 är torrlamell!

Motor typ 1,2, 1,4 och 1,5 med DSG7 är snål bränsleförbrukning. 2,0 med DSG6 är törstig bränsleförbrukning.

Jag blir inte bättre med dubbelkoppling. Jag har kört manuellåda är perfekt koppling som känner en gång ryck både VW och Skoda. BMW 1 serien hugger koppling med manuellåda då blir det ZF momentomvandlare är silkeslen p.g.a dyr bil för liten bil och har ingen kombi.

Jo, så är det idag. Men redan idag finns dessutom även en DSG7 med våtlamellkoppling, som bl.a. (eller kanske enbart?) sitter i dieslarna, så därför räcker inte längre enbart beteckningen DSG7 för att veta om det är torr- eller våtlamellkoppling... Men fråga mig inte hur man skiljer dom åt. Kanske är det så enkelt att 1,2, 1,4 och kommande 1,5 är dom som har torrlamell... Min förhoppning är dock att nya 1.5, med i varje fall högre trimningsgrader, får en våtlamell-DSG. Torrlamellkopplingen är visserligen snålare än våtlamell, men eftersom jag drar en del husvagn så tar jag hellre en något högre förbrukning för att få en bättre kylning av lamellerna. Jag är rädd att en torrlamell-DSG kan bli för het när man taxar med husvagn... Men jag tar ännu hellre en bil med momentomvandlar automat, eller möjligen CVT...

ToRy - Ja, jag tycker också att Ateca är snyggare än Tiguan, som blev lite för "svullen" i sin nya tappning. Därför hoppas jag att nya Yeti också kan få en snygg design och bli ett alternativ till Ateca, eftersom ingen säljer Seat inom rimligt avstånd från mig.

Jag har ingen aning om hur pass bra World Cup-erbjudandet är, men ett tips är väl att invänta nya Yeti, för därefter lär kvarvarande bilar av gamla Yeti att säljas ut betydligt billigare. ;) Rean lär börja så snart nya Yeti blivit officiellt presenterad och då sjunker även priset på begagnat.

Edit: Slog just nu upp Skodas hemsida och läser: "Yeti Outdoor World Cup Edition TSI 150 hk DSG 4x4 från 239.900 kr ord. pris 283 600 kr." 43.700kr var väl inte så dålig rabatt... Går det inte pruta mer i pengar så återstår ju klassikern att övergå till att få saker på köpet - ex. vinterhjul, dragkrok eller annat man behöver. Handlarna får ju detta till inköpspris, så det "svider" inte lika mycket ekonomiskt och får man bara något på köpet så känns köpet lättare att motivera. ;) Svårt veta, men det kan säkert bli ännu lite billigare om du har is i magen och väntar tills nya Yeti presenteras. Gamla Yeti lär oavsett inte stiga i pris. ;) Men kan möjligen ta slut... Avgör själv hur sugen du är.

Uppdaterat: 2016-12-18 15:09

Rutger: Det var TSI 110-erbjudandet vi tittade på, 189 900 kr mot ordinarie listpris 232 100 kr. Det är självklart en rejäl prissänkning, men det är å andra sidan just listpriser. Annat som "höll emot" köpet var att det trots allt är en rätt gammal bilmodell i grunden, även om jag tycker Skoda lyckats bra med att uppdatera utrustningen, samt det allmänt ekonomiskt dumma i att köpa en ny bil... Som du skriver så är det säkert klokast att ha is i magen. Frågan är bara om nya modellen kommer redan under 2017, eller om det blir 2018 (spekulationerna i pressen varierar). Men då vill man väl ha nya modellen... :-)

Uppdaterat: 2016-12-18 19:57

ToRy, ok. Ja, jag har som sagt dålig koll på vad som är ett bra pris för en Yeti idag, eftersom jag inte själv kollat så mycket på just den modellen. Men en ny bil som strax läggs ner får naturligtvis ett stort värdefall, så det gäller ju att få den så billigt som möjligt, för att mildra förlusten. Det sköna med att köpa ny bil är ju att allt är nytt, så man slipper leka "finn fem fel" och man har garantier. Baksidan är att man får betala det via större värdeminskning... När en ny modell kommer så vill man förmodligen ha den och den kommer att hålla värdet bättre just för att den är ny. Men den kommer att bli en hel del dyrare än utgående modell på rea och dessutom har man risken för "barnsjukdomar"... För och nackdelar med allt, tyvärr... Det sägs ju att en bil är aldrig så bra som strax innan den läggs ner. Mitt tips är väl därför att köpa en bättre beg. eller demo av den gamla när den nya kommit ut, så får du nästan nytt till bättre pris. En helt ny modell kan det vara klokt att vänta till 2a eller 3e årsmodellen, så brukar dom flesta "barnsjukdomar" vara botade. Även om man har garanti så kan det ju vara jobbigt att ev. behöva besöka verkstaden flera gånger utöver service...

Uppdaterat: 2016-12-18 22:27
GF skrev:

DSG6 är våtlamell och DSG7 är torrlamell!

Motor typ 1,2, 1,4 och 1,5 med DSG7 är snål bränsleförbrukning. 2,0 med DSG6 är törstig bränsleförbrukning.

Jag blir inte bättre med dubbelkoppling. Jag har kört manuellåda är perfekt koppling som känner en gång ryck både VW och Skoda. BMW 1 serien hugger koppling med manuellåda då blir det ZF momentomvandlare är silkeslen p.g.a dyr bil för liten bil och har ingen kombi.

Numera finns det en stabil ny utvecklad dsg 7 med våt lamell som tål stora motorer med mycket vrid moment.

Den gamla modifierade dsg 7 lådan med torr lamell finns fortfarande kvar till dom små bensin motorerna då den lådan är något energi snålare och lättare på grund av torr lamell konstruktionen.

Antar att dsg 6 är på väg bort

Uppdaterat: 2017-03-26 10:47
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Även om det här är en Kodiaq-tråd så var det litet Yeti-snack ovan, så jag tar mig friheten att lägga in den här länken till nya (?) bilder på vad som sägs vara nya Yeti (eller vad den kommer att heta):

https://www.carwow.co.uk/news/skoda-yeti-price-specs-release-date-2871

Det är alltså bilderna från AUTOCZ jag avser. Ser bra ut tycker jag! Mer Ateca än nya Tiguan i mina ögon.

Uppdaterat: 2017-03-26 11:23

Provsatt en Kodiaq igår. Tydligen har Skoda "lånat" det automatiska dörruppslags-skyddet som Ford tog fram för några år sen - bra tycker jag. Men för mig personligen hade den lite för högt insteg (och ursteg) men detta är ju högst personligt.

Uppdaterat: 2017-03-26 13:56

Ja, det är en rejält stor bil! För stor för våra behov, definitivt!

Uppdaterat: 2017-03-26 14:06

Skoda kodiaq sportline. Någon som vet mer? Release.

Uppdaterat: 2017-05-02 21:21

Ops, vår lokala handlare har krängt i väg 59 stycken kodiaq och i stort sett alla är full utrustade för en peng på 340-370 tusen.

Man kan ju köpa en std bensin 4x4 med en tredje rad säten 7 sitsig för 271000:- Måste vara riktig prisvärt och jäkligt mycket bil för pengarna.

Uppdaterat: 2017-05-04 20:12
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

http://m3.idg.se/2.1022/1.681398/skoda-kodiaq-test

Lite annorlunda recension av en icke biltidning, intressant läsning.

Uppdaterat: 2017-05-06 21:32
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.