Vi Bilägares forum

Provkört Skoda Octavia 1.0 TSI

Provkört Skoda Octavia 1.0 TSI

Idag, jag har provkört Skoda Octavia 1.0 TSI manuell.
Start motor var nästan vibrationfri i ratten och stolar.
Från stillastående uppsläpp koppling utan rör på gaspedal är vibrationfri på ratten, stolar och pedaler.
Nästan ryckfri kökörning.
1 an klarar sig bra från stillastående men uppförbacke klarar sig inte få motorstopp då måste sakta upp koppling är motor klarar sig ok
2 an klarar sig inte bra från stillastående få motorstopp utan måste sakta upp koppling är motor klarar sig ok.
Komfortfjädring är god betyg 3.5.
Armstöd ja och finns längdriktning skjut och bra stöd inställning mellan 0 - 9,5 cm god bekvämt arm att få stöd
Kan ej dra ut vindrutetorkare utan måste ställa först spakar vid ratten "serviceläge" för att få helt vertikal torkararmar fri.
Golvvärme finns med längst fram finns 4 kanalen klarar sig foten.
Ingen knak med normal uppsläpp bromspedal och kopplingspedal.
Lätt trampa kopplingspedal.
Körupplevelse är betyg 3,5 pga lite trist motor är inte så stark på tomgång med uppsläpp koppling utan rör på gaspedal.
mätartavlor vit/grå bakgrund är ganska bra siffraläsning på dagsljus men inte så snabbt läst.
Finns tak handtag alla runt om utan förare.
Finns tak krokar alla runt om utom förare.
Lasttröskeln 63 cm.
Benutrymme bak 28 cm
Knä 21 cm.
Jag är 171 cm långt.

Uppdaterat: 2018-05-05 17:37
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Kommentarer

Förstår dock inge riktigt testmomenten ditt med att släppa upp kopplingen och inte ge gas.

Hör väl till normal körteknik att man gasar samtidigt som man släpper upp kopplingen. Går att få fart på alla bilar på både ettan och tvåan, men det kräver ett helt onödigt slirande på kopplingen.

Uppdaterat: 2018-05-05 19:19
Guran skrev:

Förstår dock inge riktigt testmomenten ditt med att släppa upp kopplingen och inte ge gas.

Hör väl till normal körteknik att man gasar samtidigt som man släpper upp kopplingen. Går att få fart på alla bilar på både ettan och tvåan, men det kräver ett helt onödigt slirande på kopplingen.

Motor igång på tomgång när bilen 1 an växel från stillastående och släpp upp kopplingspedal lagom som 0, 1, 2, 3 km/h då kom stannat motor vid uppförbacke och jag starta tändningsnyckel igen. Gör ett nytt försök igen samma ovan men inte lagom utan sakta försiktigt släpp upp koppling då motor klarar sig bra. Men inte lagom eller snabb släpp upp koppling då stannar motor direkt därför du menar ska båda gaspedal tryck in samtidigt släpp upp koppling lagom fort går bra för det gäller Octavia 1.0T

Gäller endast tomgång och kör iväg utan rör på gaspedal är Opel/GM motor 1.0T är vridstark motor än VAG motor 1.0TSI.

Uppdaterat: 2018-05-05 19:35
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Det där har nog mer att göra med om elektroniken i motorstyrningen gasar åt dig eller inte utan att du märker det. En 1liters turbomotor lär inte ha ett enormt vridmoment på tomgång oavsett fabrikat.

Uppdaterat: 2018-05-05 20:36
Guran skrev:

Det där har nog mer att göra med om elektroniken i motorstyrningen gasar åt dig eller inte utan att du märker det. En 1liters turbomotor lär inte ha ett enormt vridmoment på tomgång oavsett fabrikat.

Just det är motorstyrning med snabbt varvtal som ska styra jämnare utan att göra gaspedal istället bara släpp upp koppling och kör iväg.

Opel är speciellt snabbt styra motorvarvtal än VAG långsam på olika märket elektronik som jobbar snabbt och långsam.

Uppdaterat: 2018-05-05 20:50
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Men såvida motorn inte är lätt att få tjuvstopp på så tycker jag faktiskt inte att dessa "start-utan-gas-tester" är speciellt viktiga för mitt eget vidkommande. Det är inget jag tillämpar till vardags utan man gör som men en gång lärt sig och stötar lite med gasen när man startar.

Uppdaterat: 2018-05-05 23:54

Eller som de flesta gör, kör automat.

Uppdaterat: 2018-05-06 08:03

Fast "de flesta" gäller nog inte bilparken som helhet även om automat blir allt vanligare.

Uppdaterat: 2018-05-06 08:09

Redan 2015 var övervägande nybilar automater:

https://www.di.se/bil/bilkopare-fortsatter-valja-automat/

Med den takten som var de senaste åren är vi nog uppe i nästan 70% 2018.

Samma utveckling i Finland, över 70% beräknas vara automat 2018:

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/01/31/snabb-trendvaxling-automatvaxlat-betydligt-mer-populart-an-manuella-vaxlar

Uppdaterat: 2018-05-06 08:50

Kopplings känslan är lite olika på alla fabrikat och är en vanesak.

Alla har motorstyrning som höjer varvtalet 2-400 varv när kopplingen släpps numera så kärringstopp är svårt att få på ettan på alla bilar tror jag.

Däremot så när det gäller DSG7 så förstår jag att många tvekar att lägga på 12-14tusen extra på en 200tusenkronors bil för att få automat

Men för egen del så tvekade jag länge men ångrar det inte.

Den växlar värkligen silkeslent och är otroligt fin vid parkeringsmanövrering utan gaspedal millimeter för millimeter och inte alls som tidigare lådor.

En sak som kan poängteras är att ettan är en ren lågväxel som är fin när båten skall upp eller start i backe etc för att eliminera onödigt slitage på kopplingen.

Och det bästa är att även vid minus 25 grader ute är den smidig och okärv som en ren manuell låda.

Jag inbillar mig att dsg bidrar till min låga förbrukning till skillnad mot många andra fabrikat med konversonell automatlåda som deklarerar 10-15% högre förbrukning i brochyren.

Jag har genom sista 10 åren testat många och både dsg och vanliga automater och oftast på kalla vintern och varit missnöjd med hur dom betett sig i kallt tillstånd men ingen kommer inärheten av denna dsg7 låda på något sätt.

Låter väl otroligt men det känns som motorstyrningen hanterar den väldigt bra.

Uppdaterat: 2018-05-06 08:58
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Junkers - jag sa hela bilparken och den omfattar även bilar äldre än 2015 års modell. Sen är det säkert som så att mer eller mindre alla tjänstebilar numera säljs med automat men tar du en mindre och billigare bil i t ex B-segmentet så är nog inte automaten ett lika vanligt tillval eftersom merkostnaden relativt sett är ganska stor - som också mso 1000 skriver i inlägget ovan. Men den dag när priset är ungefär detsamma så kommer säkert automaten att ta nästan hela marknaden. I stadstrafik är helt klart automaten att föredra men kör man i mindre intensiva trafikmiljöer så fungerar trots allt även gammalmodiga manuella bilar bra. Undrar hur köpmönstret ser ut i t ex Norrlands inland... Min nuvarande Golf är manuell men körs väldigt ofta bara med knapparna på ratten som ökar eller minskar farten med 10 km/t vid varje tryckning - vid lätt belastning och utanför den intensiva stadstrafiken så kör man på högsta växeln ifrån ca: 50 km/t. Vilket dock inte skulle låtit sig göras med min förra Golf som hade en 1,6 l TDI-motor för den motorn var långt ifrån lika flexibel som nuvarande lilla bensinare. Men nästa bil blir antagligen ändå en med automatlåda - man blir ju liksom bekvämare med åren...:)

Uppdaterat: 2018-05-06 09:54

Jag tror att det kommer öka i takt med att adaptiva farthållare blir mer och mer vanligt. Det var ett av de argument som fanns på vår lista för automat: Adaptiv farthållare i långsamma köer kräver automat och jag formligen hatar att smårulla i långa köer så det vägde ju rätt tungt där. Sedan är det självklart skönt att slippa växla men just den biten har aldrig varit så betungande (förutom när jag gjorde illa höger handled..... växla med vänster går, men det blir liksom inte så snygga mjuka växlingar då). Inom ett par år kommer vi ha adaptiv farthållare även på de billigaste bilarna tror jag.

Uppdaterat: 2018-05-06 10:06

Starta och släppa upp kopplingen? Är det start med växel i? Jag parkerar utan växeln i och sen startar jag motorn utan att trampa ner kopplingen. Kopplingen trampar jag ner först för att lägga i växel när jag ska köra iväg.

Uppdaterat: 2018-05-06 10:32
Xanthopteryx skrev:

Jag tror att det kommer öka i takt med att adaptiva farthållare blir mer och mer vanligt. Det var ett av de argument som fanns på vår lista för automat: Adaptiv farthållare i långsamma köer kräver automat ....

Automat kommer att öka pga att under de kommande 5-10 åren kommer successivt en stor majoritet (eller alla?) nya bilar att ha någon form av elektrifiering: mildhybrid, laddbhybrid, range extender, ren elbil, bränsleceller, eller vilken(a) teknologi(er) som blir vanligast. Och dessa bilar har antingen automatlåda eller ingen växellåda alls.

För en ungdom idag ser jag inga problem egentligen med att ta "bara" körkort för automat, så länge personen ska köra bil privat och inte i jobbet och där behöva köra olika bilar, inkl bilar med manuell låda.

Uppdaterat: 2018-05-06 11:24
Pi skrev:

Junkers - jag sa hela bilparken och den omfattar även bilar äldre än 2015 års modell. Sen är det säkert som så att mer eller mindre alla tjänstebilar numera säljs med automat men tar du en mindre och billigare bil i t ex B-segmentet så är nog inte automaten ett lika vanligt tillval eftersom merkostnaden relativt sett är ganska stor - som också mso 1000 skriver i inlägget ovan. Men den dag när priset är ungefär detsamma så kommer säkert automaten att ta nästan hela marknaden. I stadstrafik är helt klart automaten att föredra men kör man i mindre intensiva trafikmiljöer så fungerar trots allt även gammalmodiga manuella bilar bra. Undrar hur köpmönstret ser ut i t ex Norrlands inland... Min nuvarande Golf är manuell men körs väldigt ofta bara med knapparna på ratten som ökar eller minskar farten med 10 km/t vid varje tryckning - vid lätt belastning och utanför den intensiva stadstrafiken så kör man på högsta växeln ifrån ca: 50 km/t. Vilket dock inte skulle låtit sig göras med min förra Golf som hade en 1,6 l TDI-motor för den motorn var långt ifrån lika flexibel som nuvarande lilla bensinare. Men nästa bil blir antagligen ändå en med automatlåda - man blir ju liksom bekvämare med åren...:)

Helt rätt PI.

Men ett faktum som jag inte riktigt reflekterade över förän nu när jag har dsg7 är att vid omkörning i tex 100 km/h så växlar dsg ner på en millisekund och plötsligt är fyran inne och fullt drag omg och växlar även upp och ger en bra mycket snabbare omkörning än med manuell låda.

Jag vet inte i tid men känns betydligt mycket kvickare i omkörning.

En gång dsg eller automat då går man inte tillbaka.

Däremot skulle jag aldrig lägga extra pengar på en automat som tar 15% mer soppa som vissa gör.

Uppdaterat: 2018-05-06 11:36
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Det är få automater som säljs idag som ökar förbrukningen. Mustangen har lägre förbrukning med automat.

Det säljs 330000 bilar per år, om redan nu över 70% är automat som går det väldigt fort tills majoriteten av de färdade milen sker med en automatväxlad bil, kanske redan om 1-2 år.

Uppdaterat: 2018-05-06 16:08

Fast å andra sidan finns det nästan 5 miljoner bilar totalt. Men skit i det - jag gillar också automater.

Uppdaterat: 2018-05-06 17:00

Inte att glömma i detta är att automat höjer trafiksäkerheten mer än många tycks tro, oavsett hur van man än är med manuell.

Uppdaterat: 2018-05-06 17:38
junkers skrev:

Det är få automater som säljs idag som ökar förbrukningen. Mustangen har lägre förbrukning med automat.

.

Var det därför du valde automat ?? ;)

Uppdaterat: 2018-05-06 18:04

Föredrar egentligen manuell växellåda men eftersom det inte längre går att köra bil på ett normalt sett utan endast 90 procent bilköer så blev det automat från 2004. Med manuell så upplever jag att jag kör bilen medan med automat är det mer att bilen kör dig mer än att du kör den. Fast vad ska man göra när nästan varje familj har flera bilar. Blir då större trängsel på vägarna.

Uppdaterat: 2018-05-06 18:06
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Det är inte antalet bilar folk har i sin besittning som är problemet. Det är antalet bilar som rullar på vägarna, där en stor del (mycket stor på sina håll) faktiskt kan ta sig fram alldeles utmärkt medelst annat transportmedel (apostlahästar, järnhästar, kollektivhästar e.t.c.)

Uppdaterat: 2018-05-06 18:41
Rikard skrev:

junkers wrote:Det är få automater som säljs idag som ökar förbrukningen. Mustangen har lägre förbrukning med automat.

.

Var det därför du valde automat ?? ;)

Nä, den är snabbare också.

Uppdaterat: 2018-05-06 19:28

Ser ingen som helst anledning att välja manuell växellåda på någon bil nuförtiden. Att växla har ingenting med körglädje att göra för mig. Om man kör väl ändå bilen med automat också. Det är fortfarande föraren som gasar, styr och bromsar. Men man slipper bekymra sig om att hålla motorn i optimalt varvtalsområde hela tiden. Speciellt för dieselmotorer och downsizade bensinare är automat fantastiskt bra, eftersom den alltid kan hålla sig inom det varvtalsområde där man har maximalt vridmoment. Min upplevelse är att små motorer oftast känns piggare med automat än med manuell. Just därför att automaterna med sina många växlar kan hålla sig i rätt varvtalsområde hela tiden, medan man med en 6-växlad manuell obönhörligen ramlar utanför det.

Uppdaterat: 2018-05-07 10:07

Har inga problem med att hålla mig till rätt ekonomiskt varvtal med min bil med 6-växlad låda. Jag vet exakt när jag skall växla och det finns även en indikator som visar när man skall växla för att köra ekonomiskt. Jag växlar alltid upp vid 1400 rpm.

Uppdaterat: 2018-05-07 10:17
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Jag föredrar helt klart manuell låda, jag vill bestämma över bilen när jag kör. De flesta automatväxlade bilar jag kört "lever sitt eget liv" lite för mycket för min smak. Min motor ger maximalt vridmoment mellan 1500 och 4000 rpm och den 6-växlade lådan är väldigt lättarbetad och trevlig, inga problem att hålla motorn i optimalt varvtalsområde. Jag tänker njuta av manuellt växlade bilar medan det fortfarande finns några kvar :)

Uppdaterat: 2024-02-15 08:27
Skodaägare skrev:

Ser ingen som helst anledning att välja manuell växellåda på någon bil nuförtiden. Att växla har ingenting med körglädje att göra för mig. Om man kör väl ändå bilen med automat också. Det är fortfarande föraren som gasar, styr och bromsar. Men man slipper bekymra sig om att hålla motorn i optimalt varvtalsområde hela tiden. Speciellt för dieselmotorer och downsizade bensinare är automat fantastiskt bra, eftersom den alltid kan hålla sig inom det varvtalsområde där man har maximalt vridmoment. Min upplevelse är att små motorer oftast känns piggare med automat än med manuell. Just därför att automaterna med sina många växlar kan hålla sig i rätt varvtalsområde hela tiden, medan man med en 6-växlad manuell obönhörligen ramlar utanför det.

Det är nog rätt analys som du skriver om alla volym downsizade småsnåldieslar och dom små treorna.

Det är inga problem med en sexväxlad låda med dom små motorerna men dom vinner så mycket mer med automatlåda och upplevs som en större och rappare motor.

Och jag tror tvärtemot junkers att det är väldigt många bilar som blir törstigare med automat låda och det är bara att gå in i broschyrerna och jämföra så ser man i klartext och speciellt dom som har äldre konstruktioner.

Och jag är också helt övertygad om att skillnaden blir större på vintern med 6 liter iskall automatlåde olja som skall pumpas runt.

Jag tror att en torr dsg7 låda är det optimala ur energi synpunkt men tål inte misshandel på något sätt som en konversonell automat klarar av.

Uppdaterat: 2018-05-07 12:15
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Edwin Suneson skrev:

Jag föredrar helt klart manuell låda, jag vill bestämma över bilen när jag kör. De flesta automatväxlade bilar jag kört "lever sitt eget liv" lite för mycket för min smak. Min motor ger maximalt vridmoment mellan 1500 och 4000 rpm och den 6-växlade lådan är väldigt lättarbetad och trevlig, inga problem att hålla motorn i optimalt varvtalsområde. Jag tänker njuta av manuellt växlade bilar medan det fortfarande finns några kvar :)

Bestämmer gärna över bilens riktining, acceleration och retardation. Men som jag ser på saken är en växellåda bara ett nödvändigt ont för att kompensera för förbränningsmotorns oförmåga att ge maximalt vridmoment annat än i ett begränsat varvtalsområde. Och därför tycker jag växling kan och bör automatiseras. Ur denna synpunkt så är elmotorn överlägsen, eftersom den inte behöver någon växellåda. Och jag har inga som helst synpunkter på hur ZF-automaten i min bil växlar. Finns inte en chans att jag skulle kunna växla så snabbt och ryckfritt själv. Tror inte det finns någon förare idag som växlar bättre än de bästa automaterna. Eller snarare jag vet att det är så. Finns ingen människa som kan växla ryckfritt på 200 ms.

https://www.extremetech.com/extreme/248786-manual-gearboxes-dead-theyre-worse-every-way-possible

Uppdaterat: 2018-05-07 12:39

Automaten är bra för att dölja trötta o tråkiga motorer, och bra för den stora massan som ÅKER bil.

Själv KÖR jag bil med nått som kan kallas motor i mina ögon, och den spakar jag gärna själv. Framförallt vill jag ha manuell på vintern, så man känner vad som händer under hjulen.

Uppdaterat: 2018-05-07 12:59

Rätt programmerad är faktiskt automat säkrare vid vissa tillfällen vintertid.

Uppdaterat: 2018-05-07 13:07

Själv blir jag mest förbryllad över att du bemödar dig att nämna att torkarna har serviceläge - både vad gäller Octavian och i det andra inlägget där du testat Golf. Jag har det på min Octavia 2011 (man petar på torkarspaken inom 30s efter man slagit av tändningen så åker torkarna upp i översta läget så man kommer åt dem). För mig känns det lika "speciellt" att notera som var spaken till att skjuta stolen framåt eller bakåt sitter...

Uppdaterat: 2018-05-07 13:20
Rikard skrev:

Automaten är bra för att dölja trötta o tråkiga motorer, och bra för den stora massan som ÅKER bil.

Själv KÖR jag bil med nått som kan kallas motor i mina ögon, och den spakar jag gärna själv. Framförallt vill jag ha manuell på vintern, så man känner vad som händer under hjulen.

Tycker också om att köra bil, men föredrar ändå automat. Tycker som Xanthopteryx att automat är att föredra vintertid. Är t.ex. mycket lättare att starta i en hal backe med automat eftersom man inte behöver vara rädd att bränna kopplingen. Gäller dock naturligtvis bara om man har momentomvandlare.

Uppdaterat: 2018-05-07 14:05

Jag tänkte i och för sig främst på risken att tappa kontrollen vid motorbroms när det är redigt halt.

Detta hände oss (har vi klurat oss fram till efter mycket analyserande av hela situationen som uppkom).

Du rullar på på låt säga en motorväg. Du släpper gasen för att hålla upp avståndet till framförvarande. Det är skithalt och vips har du tappat all form av grepp på drivhjulen, och oftast sitter de fram på moderna bilar vilket innebär exakt 0 styrförmåga.

Då måste man ha sina sinnen fulla med bruk och agera jävligt snabbt och koppla ur. Hur många tänker på det? Hur många hinner ens det innan det gått för långt?

En rätt konstruerad automat känner av detta (ESP) och frikopplar då lådan så hjulen kan börja rulla ikapp med underlaget.

Uppdaterat: 2018-05-07 14:39
Skodaägare skrev:

Är t.ex. mycket lättare att starta i en hal backe med automat eftersom man inte behöver vara rädd att bränna kopplingen.

Bränna kopplingen? Det var väl ändå inget relevant argument för automatlåda kan jag tycka.

Uppdaterat: 2018-05-07 15:12
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Skall bli så skönt att dra opp båten i sommar då man dels slipper den brända kopplingslukten och dels slipper lukten av bränt gummi från däcken (jaa, fånigt brant ramp så det är lite knixigt ibland). =)

Uppdaterat: 2018-05-07 18:03

Jag använder motorbromsen för att känna av väglaget, lyssnar/ tittar på motorvarvet, lyssnar på däcken mot vägbanan.

Detta går inte att göra med automat.

Jag har automat på firmabilen, det är kanon i Stockholms köer, men när jag åkte hem mitt i natten från Lappland i vintras satt jag o önskade att bilen var manuell. Det var tidvis snorhalt, men jag fick inte den informationen av drivhjulen.

Uppdaterat: 2018-05-07 18:31

Kan bara konstatera att på vår V90 nu med all denna datorkraft för ESP, ABS, TC och gud vet vad förkortningar som den mer kan ha, samt AWD, så maskerar den väglaget löjligt effektivt. Vilket i vissa lägen nog ändå är bra, för som jag skrev: Jag är övertygad om att om vår Mazda som blev skrot hade haft funktionen som känner av om det släpper vid motorbroms och då frikopplar växellådan så hade den inte varit skrot i dag.

Huruvida det är att anse som halt eller inte, det talar bilen i stället om med en varningstriangel med typ en snöflinga och en halkande bil eller vad det nu är (som dessutom meddelas andra volvomänniskor så de också kan få reda på om det är halt).

Lyssna och titta på motorvarvet och lyssna på däcken mot vägbanan går alldeles utmärkt att göra med automat, och om jag inte kör ekoläge (då det är frihjul över en viss hastighet) så kan jag också använda motorbromsen för att känna saker. Vill jag känna lite mera manuelt kan jag ju växla manuellt också om det nu är roligt (nyttjar jag ibland för att motorbromsa ner till avfarten på motorvägen).

Enstaka gånger kan jag sakna manuell men annars så - nä.... varför? Så jäkla skönt att slippa och låta bilen göra det, och vid en omkörning, bara trampa så sköter bilen så det blir tryck, eller vid tunga uppförsbackar. Extra skönt med farthållaren då man tidigare fick växla och ha sig i vissa lägen.

Uppdaterat: 2018-05-07 18:45

Det gamla Octavia 2018 ser fula strålkastare men nya facelift 2019 publicerad den 12 juli blivit snyggare.

http://familycarnow.com/1902/skoda-octavia-2019/68-all-new-skoda-octavia-2019-and-pictures/

Skoda fabrik känner sig ångra förändrat bättre snyggare 2019 än 2018.

Uppdaterat: 2018-07-24 21:27
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

En klar förbättring. Mycket snyggare.

Uppdaterat: 2018-07-25 12:28
Rutger Jönåker skrev:

En klar förbättring. Mycket snyggare.

Ja föregående facelift blev utan tvekan inte positivt även om man nu vant sig lite.

Det blir spännande att se den färdiga utgåvan.

Trodde hela bilen skulle få en släng av superbstuket både bak och fram i nästa utförandet.

Uppdaterat: 2018-07-25 12:37
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html